Теми статей
Обрати теми

Держказначейство відповідає на актуальні запитання (огляд листів Державного казначейства України)

Редакція ББ
Стаття

ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВО ВІДПОВІДАЄ НА АКТУАЛЬНІ ЗАПИТАННЯ

(ОГЛЯД ЛИСТІВ ДЕРЖАВНОГО КАЗНАЧЕЙСТВА УКРАЇНИ)

 

Пропонуємо вашій увазі чергову добірку листів Державного казначейства України. У цьому матеріалі наведено роз’яснення Держказначейства щодо порядку відображення в бухгалтерському обліку різних господарських операцій.

 

НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ

Житловий кодекс

— Житловий кодекс Української РСР від 30.06.83 р. № 5464-X.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон № 3814 —

Закон України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.93 р. № 3814-XII.

Закон № 2535 —

Закон України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII.

Порядок № 1314 —

Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.

Перелік № 659

— Перелік груп власних надходжень бюджетних установ, вимоги щодо їх утворення та напрями використання, затверджені постановою КМУ від 17.05.2002 р. № 659.

Порядок № 228

— Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджені постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Порядок № 1760

— Порядок визначення категорій пам’яток для занесення об’єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, затверджений постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1760.

Перелік № 435

— Перелік послуг з виховання та навчання, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 08.06.2005 р. № 435.

План рахунків

— План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ та Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджені наказом Головного управління Держказначейства від 10.12.99 р. № 114.

Наказ № 67

— наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку бланків суворої звітності» від 11.03.96 р. № 67.

Інструкція № 90

— Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Головного управління Держказначейства від 30.10.98 р. № 90.

Інструкція № 495 —

Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Держказначейства від 25.11.2008 р. № 495.

Інструкція № 64 —

Інструкція з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64.

Інструкція № 125

— Інструкція з обліку запасів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125.

Інструкція № 22

— Інструкція з обліку документів, що знаходяться в бібліотечних фондах, затверджена наказом Мінкультури від 03.04.2007 р. № 22.

Методичні рекомендації № 321

— Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку бібліотечних фондів, затверджені наказом Мінкультури від 27.03.2008 р. № 321/0/16/-08.

Положення № 466

— Положення про Державний реєстр національного культурного надбання, затверджене постановою КМУ від 12.08.92 р. № 466.

Положення № 839

— Положення про порядок організації та проведення оплачуваних громадських робіт, затверджене постановою КМУ від 10.09.2008 р. № 839.

Інструкція № 125/70

— Інструкція зі складання типових форм з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, затверджена наказом Головного управління Держказначейства і Держкомстату від 02.12.97 р. № 125/70.

Податкове роз’яснення № 186

— Узагальнююче податкове роз’яснення щодо плати за землю з юридичних осіб, затверджене наказом ДПАУ від 25.03.2010 р. № 186.

Положення № 37

— Положення про порядок надання службових житлових приміщень та користування ними в Українській РСР, затверджене постановою Ради Міністрів Української РСР від 04.02.88 р. № 37.

 

№ з/п

Запитання

Відповідь Держказначейства

Коментар редакції

1

2

3

4

1

Як обліковувати грошові документи?
Де у фінансовій звітності відображати дебіторську заборгованість, що утворилася у зв’язку з видачею під звіт бланків трудових книжок, талонів на бензин, марок?

Лист від 17.03.2010 р. № 15-04/579-4824.


Облік грошових документів здійснюється на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». Водночас вартість бланків документів суворого обліку обліковується на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку».
Дебіторська заборгованість, що утворилася у зв’язку з видачею під звіт бланків трудових книжок, талонів на бензин, марок, відображається в рядку 186 «Розрахунки з підзвітними особами» форми № 1 «Баланс» та у формі № 7д «Звіт із заборгованості за бюджетними коштами»

Бланки суворої звітності, до яких, зокрема, належать бланки трудових книжок, талони на бензин та марки, бюджетні установи обліковують на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті» за вартістю, що складається з видатків на їх виготовлення або придбання. Крім того, одночасно з обліком на субрахунку 331 бланки суворої звітності повинні обліковуватися на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку», на якому вони відображаються за:
— номінальною вартістю, зазначеною на цих бланках;
— вартістю, установленою законодавством;
— фактичною вартістю придбання, якщо номінальну вартість не зазначено або їх вартість не встановлено законодавством.
Видача під звіт бланків суворої звітності (трудових книжок, марок, талонів на бензин) відображається в бухгалтерському обліку записом: Дт 362 — Кт 331.
Звертаємо увагу на те, що при видачі талонів на бензин під звіт необхідно також зробити ще один бухгалтерський запис на оприбуткування бензину, отриманого за талонами: Дт 235 «Паливо, горючі і мастильні матеріали» — Кт 362 (див. консультацію «Облік бензину в талонах»// «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 16).
Списання використаних бланків суворої звітності відображається записом: Дт 801, 802, 811 — Кт 362.
Для обліку надходження, руху та списання бланків суворої звітності бюджетні установи застосовують типові форми документів, затверджені наказом № 67.
Нагадаємо, що бюджетні установи починаючи з ІІ кварталу 2010 року при складанні фінансової звітності керуються Порядком складання фінансової звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженим спільним наказом Держказначейства і Мінфіну від 25.05.2010 р. № 164 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 24)

2

Як списати прострочену дебіторську заборгованість?

Лист від 31.03.2010 р. № 15-04/713-5705.

Списання простроченої дебіторської заборгованості здійснюється згідно з Інструкцією № 90.
Безнадійна дебіторська заборгованість — поточна дебіторська заборгованість, щодо якої є впевненість про її неповернення боржником або закінчився строк позовної давності.
Виходячи з цього Держказначейство в листі робить висновок, що прострочена дебіторська заборгованість є безнадійною у випадках, коли:
— прострочена дебіторська заборгованість обліковується за суб’єктами господарювання, яких ліквідовано без правонаступників та виключено з Єдиного державного реєстру підприємств, установ і організацій;
— установою вжито всіх заходів щодо проведення претензійно-позовної роботи, інших заходів стягнення заборгованості відповідно до чинного законодавства

Виявлення простроченої дебіторської заборгованості, за якою закінчився строк позовної давності, здійснюється під час проведення інвентаризації розрахунків з дебіторами та кредиторами, яку бюджетні установи повинні проводити не менше двох разів на рік, а за плановими платежами — щомісячно згідно з вимогами Інструкції № 90.
Нагадаємо: згідно зі ст. 257 ЦКУ загальна позовна давність становить три роки. Протягом цього строку бюджетна установа, що має дебіторську заборгованість, повинна вживати всіх можливих заходів для її стягнення, тобто вести претензійно-позовну роботу.
Порядок списання дебіторської заборгованості, строк позовної давності за якою закінчився, визначено Інструкцією № 90.
Дебіторська заборгованість, за якою строк позовної давності закінчився, списується за рішенням керівника установи на зміну результату виконання кошторису доходів і видатків за минулий рік записом: Дт 431, 432 — Кт 363, 364.
Дозвіл вищої за рівнем організації на списання дебіторської заборгованості не потрібний, але повідомити її про те, що було списано дебіторську заборгованість, строк позовної давності якої закінчився, необхідно.
Списання боргу внаслідок неплатоспроможності боржника не є підставою для скасування заборгованості. Заборгованість слід відображати за балансом (на рахунку 07 «Списані активи та зобов’язання») не менше п’яти років з моменту списання для спостереження за можливістю її стягнення в разі зміни майнового стану боржника.
Докладніше про порядок списання дебіторської заборгованості читайте в матеріалах фахівця контрольно-ревізійної служби «Облік дебіторської заборгованості» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 15) та фахівців редакції «Списуємо прострочену заборгованість» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 24)

3

Як обліковувати видатки, пов’язані з придбанням житла, та житловий фонд?

Листи від 05.05.2010 р. № 15-04/961-7621 і від 04.08.2010 р. № 17-04/1951-14494.


Згідно зі ст. 5 Житлового кодексу державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих Рад народних депутатів (житловий фонд місцевих Рад) та у віданні міністерств, державних комітетів і відомств (відомчий житловий фонд).
Будинки відомчого житлового фонду в містах та селищах міського типу підлягають поступовій передачі у відання місцевих Рад народних депутатів.
Житлові будинки, споруджені із залученням у порядку пайової участі коштів державних підприємств, установ, організацій, зараховуються (якщо інше не передбачено законодавством) до складу житлового фонду місцевих Рад народних депутатів, якщо функції єдиного замовника зі спорудження цих будинків виконував виконавчий комітет Ради народних депутатів.
Відповідно до п. 5 Положення № 37 облік житлових службових приміщень у всіх будинках незалежно від їх належності здійснюється у виконавчому комітеті районної, місцевої, районної в місті Ради народних депутатів, яка прийняла рішення про включення житлового приміщення до числа службових.
Як зазначає Держказначейство, якщо установа здійснює передачу квартир, придбаних за рахунок бюджетних коштів, органам місцевого самоврядування (де перебувають на квартирному обліку працівники), така операція має супроводжуватися оформленням акта приймання-передачі за участі уповноважених представників сторін.
Таким чином, у листах зроблено висновок про те, що службові квартири або квартири, які були отримані безоплатно від підприємств-забудовників і установі не належать, не відображаються в бухгалтерському обліку такої установи

Як передбачено п. 1.19 Інструкції № 64, у разі придбання (будівництва) бюджетними установами будинків, що призначені для проживання і є їх власністю, такі будинки обліковуються в бухгалтерському обліку установи. Такий самий порядок обліку поширюється на житлові приміщення для військовослужбовців, які будуються у військових містечках для їх проживання.
При спорудженні житла із залученням коштів установ, організацій у порядку пайової участі і в разі придбання квартир у будинках, що перебувають у комунальній власності
та обліковуються в органах місцевого самоврядування, видатки, пов’язані з цим придбанням, списуються на фактичні видатки бюджетної установи.
Для правильного обліку видатків, пов’язаних з придбанням житла, та самого житла необхідно мати документальне підтвердження права власності на це житло.
Таким чином, головне — визначити, перебуває таке житло у власності бюджетної установи чи ні. Якщо квартири бюджетній установі не належать, то вони відповідно і не повинні обліковуватися на балансі установи

4

Як обліковувати технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель?

Лист від 07.05.2010 р. № 15-04/1015-7949.
Відповідно до Плану рахунків на субрахунку 109 «Інші основні засоби» обліковується документація з типового проектування незалежно від вартості. Держказначейство вважає: якщо виготовлена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель відповідає критеріям документації з типового проектування, то вона обліковується на зазначеному субрахунку.
Водночас Держказначейство вказує, що до його компетенції не належить вирішення питання щодо віднесення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель до документації з типового проектування. Роз’яснення з цього питання повинні надаватися відповідними установами, що здійснюють розробку такої документації.
У зв’язку з цим Держказначейство вважає, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель може обліковуватися на субрахунку 119 «Необоротні матеріальні активи спеціального призначення», оскільки має визначений строк використання

Як зазначає Держказначейство в листі, до

його компетенції не належить вирішення питання щодо віднесення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель до документації з типового проектування. Роз’яснення з цього питання повинні надаватися відповідними установами, що здійснюють розробку такої документації.
Як відомо, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Тому за відповіддю на це запитання доцільно звернутися до зазначених органів.
Разом з цим Держказначейство вважає, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель може обліковуватися на субрахунку 109 або 119.
Зі свого боку звернемо вашу увагу на п.п. 1.3.4 Інструкції № 495, в якому зазначено, що за КЕКВ 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)» здійснюється оплата послуг з розробки нормативів, паспортів та надання дозволів на відведення земельних ділянок; виготовлення технічної документації на земельні ділянки; експертних висновків, рекомендацій тощо. Тобто видатки на виготовлення техдокументації на земельні ділянки належать до поточних видатків установи

5

За яким КЕКВ здійснювати видатки, пов’язані з перевезенням, транспортуванням інших енергоносіїв?

Лист від 11.05.2010 р. № 15-04/1021-7999.
Інструкцією № 495

передбачено, що оплата послуг, безпосередньо пов’язаних з придбанням матеріалів (у тому числі їх відвантаження, подача залізничних вагонів, простій під навантаженням та відвантаженням тощо), якщо вартість таких послуг не включено до ціни товару, здійснюється за КЕКВ 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)».
За КЕКВ 1166 «Оплата інших енергоносіїв» здійснюються видатки на оплату інших енергоносіїв: дров, нафтопродуктів, торфу, вугілля, природних енергетичних ресурсів (ядерна, гідравлічна, геотермальна енергія) тощо. Також до цього коду належать видатки, пов’язані з їх відвантаженням та перевезенням.

У зв’язку з цим Держказначейство звертає увагу, що при здійсненні згідно з договором на поставку палива видатків на оплату послуг з подачі та прибирання вагонів з котельним паливом, а також його відвантаження та транспортування, застосовується КЕКВ 1166.
Якщо ж послуги з відвантаження, подачі залізничних вагонів тощо передбачені окремим договором, то зазначені видатки здійснюються за КЕКВ 1134

Згідно з п. 49 Інструкції № 125 не відносяться на збільшення первісної вартості запасів видатки, пов’язані з найманням транспорту для їх перевезення. Ці видатки включаються до фактичних видатків установи за відповідними кодами економічної класифікації видатків, за якими вони були передбачені кошторисом.
За загальним правилом видатки, пов’язані з оплатою послуг з перевезення матеріальних цінностей, якщо вартість таких послуг не включено до вартості товару, здійснюються за КЕКВ 1134.
У цьому випадку придбавалися запаси, щодо яких установлено інший порядок здійснення видатків на транспортування.
Так, відповідно до Інструкції № 495 за КЕКВ 1166 «Оплата інших енергоносіїв» здійснюється оплата інших енергоносіїв: дров, нафтопродуктів, торфу, вугілля, природних енергетичних ресурсів (ядерна, гідравлічна, геотермальна енергія) тощо, уключаючи видатки, пов’язані з їх відвантаженням та перевезенням.

Таким чином, видатки, пов’язані з оплатою навантажувально-розвантажувальних послуг та перевезенням такого виду запасів, як вугілля, дрова, нафтопродукти та інші енергоносії, хоча і не включаються до їх первісної вартості, здійснюються за тим самим КЕКВ, за яким придбавалися зазначені запаси, тобто за КЕКВ 1166. При цьому головна умова — як поставка безпосередньо палива, так і надання зазначених послуг повинні здійснюватися на підставі єдиного договору на поставку палива. І тільки у випадку, якщо такі послуги надаються згідно з окремим договором, видатки на їх оплату здійснюються за іншим КЕКВ — КЕКВ 1134

6

Як обліковувати видатки на виготовлення генерального плану міста?

Лист від 25.05.2010 р. № 15-04/1168-8949.

На думку Держказначейства, генеральний план міста можна віднести до необоротних матеріальних активів, які мають специфічне значення та обмежене застосування в окремих галузях. Відповідно до Плану рахунків для обліку таких об’єктів призначено субрахунок 119 «Необоротні матеріальні активи спеціального призначення».
У зв’язку з тим, що виготовлення генерального плану виконується більше одного бюджетного періоду з поетапним здаванням виконаних робіт на підставі актів, понесені видатки до закінчення його виготовлення повинні відноситися на незавершене капітальне будівництво та відображатися в бухгалтерському обліку записом: Дт 142 — Кт 402 до введення генплану в експлуатацію.
При введенні об’єкта в експлуатацію списання сум за незавершеним капітальним будівництвом відображається записом: Дт 402 — Кт 142. Одночасно прийняття в експлуатацію (оприбуткування) виготовленого генерального плану відображається записом: Дт 119 — Кт 401

Тривалий час питання про те, як обліковувати видатки на виготовлення генерального плану міста, залишалося відкритим, оскільки такий об’єкт, як генеральний план міста, не зазначено в переліку об’єктів необоротних активів, наведеному в п. 1.3 Інструкції № 64.
Тепер завдяки роз’ясненням Держказначейства це питання можна вважати врегульованим.
Як указується в листі, видатки на виготовлення генерального плану міста обліковуються як необоротні матеріальні активи, що мають специфічне призначення, на субрахунку 119

7

Яким є порядок відшкодування збитків підприємствам-перевізникам?

Лист від 30.06.2010 р. № 17-10/1656-11767.


Розпорядник бюджетних коштів може прийняти рішення про надання підтримки підприємству-перевізнику, тобто надання коштів на покриття збитків шляхом уключення перевізника до своєї мережі як одержувача бюджетних коштів, або здійснювати відшкодування фактично зазнаних збитків шляхом перерахування коштів з реєстраційного рахунка розпорядника бюджетних коштів на рахунки перевізників, відкриті в установах банків.
Якщо розпорядник бюджетних коштів здійснює відшкодування витрат шляхом перерахування коштів зі свого реєстраційного рахунка на рахунок підприємства-перевізника, відкритий в установі банку, до органів Держказначейства повинні подаватися підтверджуючі документи: договори, акти звірок, розрахунок вартості пільгових перевезень та/або списки громадян, яким надано пільги (якщо договір укладено на перевезення визначеної кількості громадян).
Якщо підприємство-перевізник є одержувачем бюджетних коштів, на нього поширюються вимоги бюджетного законодавства. Підтверджуючі документи надаються залежно від економічної сутності видатків, що здійснюються одержувачем відповідно до плану використання бюджетних коштів.
Крім того, підприємства-перевізники щомісячно подають розрахунки щодо вартості послуг за формою № 2-пільга, наданих пільговикам, або подають розрахунки за формою, установленою договором на перевезення пільгових категорій громадян

Як передбачено ст. 29 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію згідно із законом.
Взаємовідносини підприємств-перевізників із замовниками перевезень, а саме органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, визначаються договором на перевезення пасажирів, в якому вказуються умови перевезень, у тому числі пільгові категорії населення, а також порядок компенсації пасажирським перевізникам збитків від таких перевезень.
Нагадаємо, що раніше Держказначейство в листі від 20.04.2007 р. № 3.4-07/1021-4884 роз’яснювало порядок застосування КЕКВ залежно від варіантів розрахунків із підприємствами-перевізниками:
— якщо перевізник одержує кошти як відшкодування фактично зазнаних збитків за перевезення певної кількості громадян (за списком), які мають право на пільговий проїзд, то такі видатки класифікуються як поточні трансферти населенню та здійснюються за КЕКВ 1343 «Інші поточні трансферти населенню»;
— якщо розпорядник бюджетних коштів перераховує кошти на покриття фактично зазнаних збитків (без складання списків пільговиків), то такі видатки здійснюються за КЕКВ 1310 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)»

8

Як обліковувати вузли, деталі та матеріали, що залишилися після списання майна?

Лист від 01.09.2010 р. № 17-04-2161-16395.

Відповідно до п. 23 Порядку № 1314 усі вузли, деталі, матеріали й агрегати розібраного та демонтованого устаткування, придатні для ремонту іншого устаткування або для подальшого використання, а також матеріали, отримані в результаті списання майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухгалтерського обліку запасів.
Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати оприбутковуються як вторинна сировина.
У бухгалтерському обліку оприбуткування деталей, вузлів та агрегатів розібраного і демонтованого устаткування, які придатні для ремонту іншого устаткування, а також матеріалів, отриманих від ліквідації необоротних активів, відображається на відповідних субрахунках Плану рахунків.
У листі зазначається, що непридатні деталі та матеріали відображаються в бухгалтерському обліку на субрахунку 239 «Інші матеріали» та підлягають обов’язковому здаванню установам, на які покладено збір такої сировини

Нагадаємо, що для встановлення факту непридатності використання майна і неможливості та/або неефективності проведення його відповідного ремонту або неможливості його використання в інший спосіб, а також для документального оформлення списання майна за наказом керівника установи створюється комісія зі списання майна.
Як зазначав Мінфін у листі від 30.11.2009 р. № 31-22020-19-25/32499 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 15), ця комісія здійснює контроль за вилученням з майна, що підлягає списанню, придатних вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, а також вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, визначає їх кількість, вагу і контролює здавання на склад та оприбуткування на відповідних балансових рахунках.
Знищувати, здавати в металобрухт з кольорових та чорних металів техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення та одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей заборонено.
Порядок відображення в бухгалтерському обліку операцій з оприбуткування матеріальних цінностей (у тому числі деталей, що містять дорогоцінні метали), отриманих у результаті ліквідації об’єктів основних засобів, розглядався у статтях «Облік вторинної сировини» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 24) та «Що робити з непотрібним майном» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 37)

9

Чи можуть бюджетні установи для проведення інвентаризації розробляти власні документи?

Лист від 09.08.2010 р. № 17-05/1976-14777.

Як зазначається в листі, Інструкцією № 90 установлено єдині вимоги до порядку інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, матеріальних цінностей, грошових коштів і документів, розрахунків та інших статей балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, установами та організаціями, які утримуються за рахунок коштів бюджетів усіх рівнів.

Для відображення результатів інвентаризації матеріалів, продуктів харчування та інших матеріальних запасів застосовується Інвентаризаційний опис інших необоротних матеріальних активів та запасів. Цей опис складається на підставі перераховування, зважування, вимірювання цінностей окремо за місцезнаходженням та кожною матеріально відповідальною особою або групою осіб, на зберіганні яких знаходяться цінності.
Крім того, п. 1.27 Інструкції № 90 передбачено, що міністерства та інші центральні органи виконавчої влади можуть розробляти власні нормативно-правові акти (з урахуванням особливостей галузі) щодо застосування цієї Інструкції, за погодженням з Держказначейством

Як відомо, Інвентаризаційний опис інших необоротних матеріальних активів та запасів застосовується для відображення результатів інвентаризації великої кількості матеріальних цінностей: для об’єктів, що обліковуються у складі інших необоротних матеріальних активів бюджетних установ (субрахунки 111 — 119), а також для деяких видів запасів (рахунки 20, 22, 23).

Особливості інвентаризації деяких видів запасів передбачено окремими документами. Отже, бюджетні установи, які мають у своєму розпорядженні такі види запасів, як продукти харчування, медикаменти та перев’язувальні засоби, етиловий спирт, паливно-мастильні матеріали, під час інвентаризації зазначених цінностей керуються не лише вимогами Інструкції № 90, а й іншими документами, наприклад при інвентаризації:
— продуктів харчування — Інструкцією з обліку продуктів харчування в лікувально-профілактичних та інших установах охорони здоров’я, які перебувають на Державному бюджеті СРСР, затвердженою наказом МОЗ СРСР від 05.05.83 р. № 530;
— медикаментів, перев’язувальних засобів — Інструкцією з обліку медикаментів, перев’язувальних засобів та виробів медичного призначення в лікувально-профілактичних установах охорони здоров’я, які перебувають на Державному бюджеті СРСР, затвердженою наказом МОЗ СРСР від 02.06.87 р. № 747;
— етилового спирту — Інструкцією про порядок отримання, приймання, зберігання та відпуску етилового спирту аптечними складами (базами) системи Міністерства охорони здоров’я СРСР, затвердженою наказом МОЗ СРСР від 28.02.86 р. № 288;
— ПММ — Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою спільним наказом Мінпаливенерго, Мінекономіки, Мінтрансу та Держспоживстандарту від 20.05.2008 р. № 281/171/578/155;
— бібліотечних фондів — Методичними рекомендаціями № 321 та Інструкцією № 22

10

Який порядок нарахування зносу на бібліотечні фонди, у тому числі й на цінні, рідкісні документи та колекції, що включаються до Державного реєстру національного культурного надбання України?

Лист від 04.08.2010 р. № 17-04/1958-14531.

Посилаючись на п. 7.3 Інструкції № 64, Держказначейство роз’яснило, що знос не нараховується на пам’ятки культурної спадщини національного або місцевого значення, які внесені (підлягають внесенню) до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, унікальні документи Національного архівного фонду України, що внесені (підлягають внесенню) до Державного реєстру національного культурного надбання України та зберігаються в бібліотеках відповідно до Закону № 3814 тощо як на об’єкти з невизначеним строком корисного використання.
Згідно із Законом № 3814 унікальним документом є документ Національного архівного фонду України, який становить виняткову культурну цінність, має важливе значення для формування національної самосвідомості українського народу та визначає його внесок у всесвітню культурну спадщину.
До Державного реєстру національного культурного надбання України включаються особливо цінні, рідкісні документи та колекції з урахуванням вимог Положення № 466, зокрема: документальні пам’ятки — унікальні акти державності, інші важливі архівні матеріали, кіно- та фотодокументи, старовинні рукописи, рідкісні друковані видання.
Держказначейство в листі зазначає, що порядок нарахування зносу на бібліотечні фонди, у тому числі й на цінні, рідкісні документи та колекції, які включаються до Державного реєстру національного культурного надбання України, урегульовано Інструкцією № 64

Зауважимо, що Державний реєстр національного культурного надбання ведеться в метою обліку об’єктів матеріальної та духовної культури виняткової історичної, художньої, наукової або іншої культурної цінності, які мають важливе значення для формування національної самосвідомості українського народу та визначають його внесок у всесвітню культурну спадщину. До цього Реєстру включаються: пам’ятки історії, археології, містобудування та архітектури, мистецтва і документальні пам’ятки, а також до нього може бути внесено й інші об’єкти, що становлять виняткову цінність з позиції історії, культури, етнології та науки відповідно до Положення № 466.
Таким чином, якщо бібліотечні фонди віднесено до цінних, рідкісних документів, які включено до Державного реєстру національного культурного надбання України, то на них знос не нараховується. На решту бібліотечних фондів знос нараховується з урахуванням вимог п. 7.7 Інструкції № 64: у першому місяці передачі в експлуатацію об’єкта необоротних активів — у розмірі 50 % його первісної вартості, а решта 50 % первісної вартості — у місяці ліквідації об’єкта (списання з балансу)

11

Який порядок відображення в бухгалтерському обліку капітальних вкладень у багаторічні насадження?

Лист від 16.08.2010 р. № 17-04/2028-15236.
Відповідно до Плану рахунків багаторічні насадження обліковуються на субрахунку 108 «Багаторічні насадження». Вартість багаторічних насаджень збільшується на суму капітальних вкладень. Молоді насадження всіх видів обліковуються окремо від насаджень, що досягли повного розвитку, тобто віку початку плодоносіння, зімкнення крон тощо.
Згідно з п. 1.18 Інструкції № 64 капітальні вкладення в багаторічні насадження включаються до складу необоротних активів щорічно в сумі видатків на прийняті в експлуатацію площі незалежно від закінчення всього комплексу робіт.
Відображення надходження, вибуття, ліквідації та руху необоротних активів здійснюється відповідно до типових форм, затверджених Інструкцією № 125/70.
У
бухгалтерському обліку багаторічні насадження, які зараховуються до складу необоротних активів, відображаються згідно з Інструкцією про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженою наказом Держказначейства від 10.07.2000 р. № 61

Зелені насадження, строк корисного використання яких перевищує один рік та вартість перевищує 1000 грн. (без ПДВ), зараховуються до складу необоротних активів та обліковуються на субрахунку 108 «Багаторічні насадження». Так, на цьому субрахунку обліковують багаторічні насадження, до яких належать:
— штучні багаторічні насадження незалежно від їх віку;
— плодово-ягідні насадження всіх видів (дерева і кущі);
— озеленювальні та декоративні насадження на вулицях, площах, у парках, садах, скверах, на території установ, у дворах житлових будинків;
— живі огорожі, снігозахисні та полезахисні смуги;
— насадження для зміцнення пісків та берегів річок;
— яро-балкові насадження;
— штучні насадження ботанічних садів та інших науково-дослідних установ і навчальних закладів для наукових цілей
та інші штучні багаторічні насадження.
Аналітичний облік зелених насаджень ведеться в інвентарних картках за типовою формою № ОЗ-8 (бюджет) «Інвентарна картка обліку основних засобів у бюджетних установах (для тварин і багаторічніх насаджень)», затвердженою Інструкцією № 125/70. Цією ж Інструкцією затверджено типові форми первинних документів для відображення операцій з надходження, вибуття та руху основних засобів. Багаторічні насадження обліковуються за інвентарними об’єктами із зазначенням виду насадження, кількості висаджених одиниць та площі.
Нагадаємо: на багаторічні насадження, які не досягли повного розвитку (віку початку плодоносіння, експлуатаційного віку), знос не нараховується.
До речі, нещодавно до Інструкції № 64 було внесено зміни згідно з наказом Держказначейства від 02.09.2010 р. № 312 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 37), яким визначено річні норми зносу на багаторічні насадження, що досягли повного розвитку, тобто віку плодоносіння, зімкнення крон тощо

12

Як проводити оцінку багаторічних насаджень, виявлених при інвентаризації
як надлишки?

Лист від 16.08.2010 р. № 17-04/2028-15236.
Якщо під час проведення інвентаризації виявляються об’єкти (предмети), які не значаться в обліку, а також об’єкти (предмети) з відсутніми в обліку даними, які їх характеризують, то інвентаризаційна комісія повинна включити до інвентаризаційного опису відсутні відомості та технічні показники цих об’єктів (предметів).
Оцінку виявлених та не врахованих з моменту проведення останньої інвентаризації об’єктів має бути проведено за дійсною вартістю, а знос необхідно визначати за дійсним технічним станом об’єктів, з оформленням даних оцінки та зносу відповідними актами

Зауважимо: Інструкцією № 90 передбачено, що при інвентаризації садів, виноградників, ягідників, лісопосадок, ставків, водоймищ, іригаційних та меліоративних споруд складаються окремі описи. Насадження записуються за культурами, ботанічними сортами із зазначенням року закладки, площі, кількості дерев чи кущів, за категоріями та їх балансовою вартістю. Іригаційні та меліоративні споруди записуються до опису за видом і родом споруди із зазначенням їх розмірів, року спорудження, балансової вартості та інших відомостей, що характеризують їх призначення та стан

13

Який порядок оплати громадських робіт?

Лист від 10.09.2010 р. № 17-06/2250-17162.

Оплачувані громадські роботи є загальнодоступними видами некваліфікованих робіт, а також кваліфікованими роботами, що організуються з метою надання додаткової соціальної підтримки та забезпечення тимчасової зайнятості осіб, які шукають роботу. Порядок оплати таких робіт урегульовано Положенням № 839.
Для проведення оплачуваних громадських робіт (незалежно від джерел їх фінансування) між міським, районним, районним у місті або міськрайонним центрами зайнятості та роботодавцями укладається договір про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт. Оплата таких робіт може провадитися за рахунок коштів місцевих бюджетів, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (у частині організації таких робіт для безробітних), роботодавців, для яких зазначені роботи виконуються, та інших джерел відповідно
до законодавства.

Згідно з Переліком № 659 кошти, які бюджетні установи отримують для виконання окремих конкретних доручень від підприємств, організацій або фізичних осіб, інших бюджетних установ, належать до другої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ.
Кошти, які отримують бюджетні установи на оплату громадських робіт, уключаються до другої групи власних надходжень як «Суми за дорученнями» та зараховуються на відповідні рахунки, призначені для зарахування власних надходжень розпорядників бюджетних коштів.
У зв’язку з цим Держказначейство в листі звертає увагу на те, що розпорядники бюджетних коштів здійснюють видатки на оплату громадських робіт за рахунок коштів спеціального фонду бюджету виключно в межах та за рахунок відповідних надходжень до цього фонду згідно з кошторисами з урахуванням внесених до них змін згідно з Порядком № 228

Зауважимо, що оплачувані громадські роботи організовуються для:
— осіб, які не мають роботи;
— зайнятих трудовою діяльністю осіб, які виявили бажання працювати у вільний від основної роботи час;
— учнівської та студентської молоді, яка виявила бажання працювати у вільний від навчання час;
— пенсіонерів, інвалідів.
Примірну форму договору про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт затверджено наказом Мінпраці від 20.02.2009 р. № 72.
Як зазначається в листі, власні надходження бюджетних установ, що належать до другої підгрупи другої групи, використовуються відповідно до закону про державний бюджет або рішення про місцевий бюджет за спеціально визначеними напрямами. Водночас у Положенні № 839 визначено, що такі кошти може бути використано для:
— виплати основної та додаткової заробітної плати, сплати сум страхових внесків роботодавцям, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах;
— оплати послуг з перевезення або проїзду до місця проведення робіт та у зворотному напрямі осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах (у разі потреби);

— придбання інвентарю (у разі потреби);
— оплати проживання в гуртожитку (у разі потреби).
Крім того, порядок використання коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття для організації оплачуваних громадських робіт для безробітних (напрями використання, види робіт, здійснення контролю) може визначатися його правлінням виходячи з фінансових можливостей

14

Який порядок сплати земельного податку за земельні ділянки під переданими в оренду будівлями?

Лист від 11.08.2010 р. № 17-06/1999-14985.

Відповідно до ст. 12 Закону № 2535 від сплати земельного податку звільнені, зокрема, заклади, установи та організації, що повністю утримуються за рахунок бюджету.
Водночас, якщо звільнена від сплати земельного податку бюджетна установа здає в тимчасове користування (оренду) окремі будівлі або їх частини, податок за земельні ділянки, зайняті будівлями (або їх частинами), переданими в тимчасове користування, сплачується на загальних підставах. Отже, платниками земельного податку на загальних підставах є власники земельних ділянок та землекористувачі, яким земельні ділянки передано у власність або надано в користування.
Як передбачено ст. 797 ЦКУ, плата, що справляється з наймача будівлі чи іншої капітальної споруди (їх окремих частин), складається з плати за користування ними та плати за користування земельними ділянками.

Ґрунтуючись на висновках, наведених у Податковому роз’ясненні № 186, Держказначейство вважає, що джерелом сплати бюджетною установою земельного податку до бюджету у зв’язку з втратою ним пільги є плата за користування земельною ділянкою, яку сплачує орендар будівлі, іншої капітальної споруди (їх частин).
Зважаючи на це в листі робиться висновок про те, що плата за оренду будівлі, іншої капітальної споруди (їх частин) та плата за користування земельною ділянкою, на якій знаходиться орендована будівля, споруда
(їх частини), повинні зараховуватися на один рахунок бюджетної установи, відкритий для обліку власних надходжень за оренду майна.
Орендар — бюджетна установа відображає в обліку операції з перерахування плати за користування земельною ділянкою за КЕКВ 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)», а орендодавець сплату земельного податку до бюджету відображає за КЕКВ 1135 «Інші видатки»

Дійсно, установи та організації, що користуються пільгами зі сплати земельного податку, при здаванні в оренду окремих будівель або їх частин податок на земельні ділянки, зайняті цими будівлями (їх частинами), сплачують у встановлених розмірах на загальних підставах.
Питання, що стосується джерела сплати земельного податку до бюджету орендодавцем — бюджетною установою у зв’язку з втратою ним пільги, свого часу розглядалося ГоловКРУ в листі від 15.06.2007 р. № 25-18/446 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 42). У ньому, зокрема, йшлося про те, що орендарі можуть відшкодовувати земельний податок тільки у випадку, якщо це прямо передбачено в договорі.
В іншому разі орендодавець не має правових підстав вимагати від орендаря відшкодування плати за землю.
Про те, як орендодавцю обліковувати суми, отримані як відшкодування видатків зі сплати податку на землю, Держказначейство роз’яснювало також у листі від 25.05.2010 р. № 15-04/1166-8951 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 31)

15

Який порядок відображення в бухгалтерському обліку об’єктів архітектурної
та містобудівної спадщини, віднесення видатків
з їх поліпшення
та нарахування зносу?

Лист від 20.07.2010 р. № 17-04/1836-13379.
Для забезпечення збереження об’єктів архітектурної та містобудівної спадщини можуть проводитися ремонтно-реставраційні роботи.
У листі Держкомбудівництва, архітектури та житлової політики від 09.02.99 р. № 7/81 визначено, що ремонтно-реставраційні роботи — це комплекс заходів з відновлення та фізичного збереження пам’яток в існуючому вигляді без зміни їх художньо-історичного вигляду, що включають реставрацію пам’яток архітектури, елементи ремонту, консервації, а також пристосування їх для нового використання.
У листі також зазначено, які види робіт належать
до ремонтно-реставраційних.
Держказначейство зазначає, що віднесення видатків на проведення ремонтно-реставраційних робіт у бухгалтерському обліку відображається відповідно до їх економічної сутності.

Питання нарахування зносу на об’єкти архітектурної та містобудівної спадщини врегульоване п. 7.3 Інструкції № 64. Так, зокрема, знос не нараховується на пам’ятки культурної спадщини національного або місцевого значення, які внесені (підлягають внесенню) до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, унікальні документи Національного архівного фонду України, які внесені (підлягають внесенню)
до Державного реєстру національного культурного надбання, що зберігаються в бібліотеках, відповідно до Закону № 3814 тощо як на об’єкти з невизначеним строком корисного використання

Зауважимо, що до Державного реєстру нерухомих пам’яток України включаються об’єкти культурної спадщини, які відповідають критеріям пам’яток, визначених у Порядку № 1760.
Сьогодні порядок здійснення заходів щодо державного обліку, охорони, використання та реставрації нерухомих пам’яток історії та культури визначено Інструкцією про порядок обліку, забезпечення збереження, утримання, використання та реставрації нерухомих пам’яток історії та культури, затвердженою наказом Мінкультури СРСР від 13.05.86 р. № 203.
На кожну нерухому пам’ятку, що становить історичну, наукову, художню чи іншу культурну цінність, складається відповідна облікова документація. Інформація про реставраційні роботи об’єкта культурної спадщини, що проводяться, відображається в паспорті такого об’єкта, форму якого затверджено наказом Мінкультури та мистецтва, Держкомітету з будівництва та архітектури від 13.05.2004 р. № 295/104

16

Як обліковувати кошти, отримані від студентів за виготовлення документів про освіту?

Лист від 10.08.2010 р. № 17-04/1986-14829.

Кошти, отримані навчальними закладами за виготовлення документів про освіту, згідно з Переліком № 659 можна віднести до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ — плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх функціональними повноваженнями.
Держказначейство в листі також звертає увагу на те, що виготовлення документів про освіту не обкладається ПДВ, оскільки такі послуги включено до Переліку № 435.
При відображенні в обліку таких операцій Держказначейство продовжує дотримуватися позиції, викладеної в листі від 17.06.2009 р. № 15-06/1605-9817

Нагадаємо: бланки документів про освіту є документами суворого обліку та повинні обліковуватися на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку». Докладніше ці питання розглядалися в матеріалі «Документи про освіту» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 30, с. 23).
У листі Міносвіти від 28.05.2010 р. № 1/9-371 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 22) повідомлялося щодо вартості документів про освіту у 2010 році, категорії осіб, які мають право на безоплатне отримання документів про освіту, і тих, хто повинен оплачувати витрати на їх виготовлення, а також порядок перерахування коштів за документи про освіту Державному підприємству «Державний центр прикладних інформаційних технологій»

 

Матеріал підготувала Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі