ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВО ВІДПОВІДАЄ НА АКТУАЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
(ОГЛЯД ЛИСТІВ ДЕРЖАВНОГО КАЗНАЧЕЙСТВА УКРАЇНИ)
Пропонуємо вашій увазі чергову добірку листів Державного казначейства України. У цьому матеріалі наведено роз’яснення Держказначейства щодо порядку відображення в бухгалтерському обліку різних господарських операцій.
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ
Житловий кодекс
— Житловий кодекс Української РСР від 30.06.83 р. № 5464-X.ЦКУ
— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.Закон про бухоблік
— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.Закон № 3814 —
Закон України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.93 р. № 3814-XII.Закон № 2535 —
Закон України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII.Порядок № 1314 —
Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 р. № 1314.Перелік № 659
— Перелік груп власних надходжень бюджетних установ, вимоги щодо їх утворення та напрями використання, затверджені постановою КМУ від 17.05.2002 р. № 659.Порядок № 228
— Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджені постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.Порядок № 1760
— Порядок визначення категорій пам’яток для занесення об’єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, затверджений постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1760.Перелік № 435
— Перелік послуг з виховання та навчання, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 08.06.2005 р. № 435.План рахунків
— План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ та Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затверджені наказом Головного управління Держказначейства від 10.12.99 р. № 114.Наказ № 67
— наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку бланків суворої звітності» від 11.03.96 р. № 67.Інструкція № 90
— Інструкція з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затверджена наказом Головного управління Держказначейства від 30.10.98 р. № 90.Інструкція № 495 —
Інструкція щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затверджена наказом Держказначейства від 25.11.2008 р. № 495.Інструкція № 64 —
Інструкція з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64.Інструкція № 125
— Інструкція з обліку запасів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125.Інструкція № 22
— Інструкція з обліку документів, що знаходяться в бібліотечних фондах, затверджена наказом Мінкультури від 03.04.2007 р. № 22.Методичні рекомендації № 321
— Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку бібліотечних фондів, затверджені наказом Мінкультури від 27.03.2008 р. № 321/0/16/-08.Положення № 466
— Положення про Державний реєстр національного культурного надбання, затверджене постановою КМУ від 12.08.92 р. № 466.Положення № 839
— Положення про порядок організації та проведення оплачуваних громадських робіт, затверджене постановою КМУ від 10.09.2008 р. № 839.Інструкція № 125/70
— Інструкція зі складання типових форм з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів, затверджена наказом Головного управління Держказначейства і Держкомстату від 02.12.97 р. № 125/70.Податкове роз’яснення № 186
— Узагальнююче податкове роз’яснення щодо плати за землю з юридичних осіб, затверджене наказом ДПАУ від 25.03.2010 р. № 186.Положення № 37
— Положення про порядок надання службових житлових приміщень та користування ними в Українській РСР, затверджене постановою Ради Міністрів Української РСР від 04.02.88 р. № 37.
№ з/п | Запитання | Відповідь Держказначейства | Коментар редакції |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Як обліковувати грошові документи? | Лист від 17.03.2010 р. № 15-04/579-4824. Облік грошових документів здійснюється на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». Водночас вартість бланків документів суворого обліку обліковується на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку». Дебіторська заборгованість, що утворилася у зв’язку з видачею під звіт бланків трудових книжок, талонів на бензин, марок, відображається в рядку 186 «Розрахунки з підзвітними особами» форми № 1 «Баланс» та у формі № 7д «Звіт із заборгованості за бюджетними коштами» | Бланки суворої звітності, до яких, зокрема, належать бланки трудових книжок, талони на бензин та марки, бюджетні установи обліковують на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті» за вартістю, що складається з видатків на їх виготовлення або придбання. Крім того, одночасно з обліком на субрахунку 331 бланки суворої звітності повинні обліковуватися на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку», на якому вони відображаються за: |
2 | Як списати прострочену дебіторську заборгованість? | Лист від 31.03.2010 р. № 15-04/713-5705. Безнадійна дебіторська заборгованість — поточна дебіторська заборгованість, щодо якої є впевненість про її неповернення боржником або закінчився строк позовної давності. Виходячи з цього Держказначейство в листі робить висновок, що прострочена дебіторська заборгованість є безнадійною у випадках, коли: — прострочена дебіторська заборгованість обліковується за суб’єктами господарювання, яких ліквідовано без правонаступників та виключено з Єдиного державного реєстру підприємств, установ і організацій; — установою вжито всіх заходів щодо проведення претензійно-позовної роботи, інших заходів стягнення заборгованості відповідно до чинного законодавства | Виявлення простроченої дебіторської заборгованості, за якою закінчився строк позовної давності, здійснюється під час проведення інвентаризації розрахунків з дебіторами та кредиторами, яку бюджетні установи повинні проводити не менше двох разів на рік, а за плановими платежами — щомісячно згідно з вимогами Інструкції № 90. |
3 | Як обліковувати видатки, пов’язані з придбанням житла, та житловий фонд? | Листи від 05.05.2010 р. № 15-04/961-7621 і від 04.08.2010 р. № 17-04/1951-14494. Згідно зі ст. 5 Житлового кодексу державний житловий фонд перебуває у віданні місцевих Рад народних депутатів (житловий фонд місцевих Рад) та у віданні міністерств, державних комітетів і відомств (відомчий житловий фонд). Будинки відомчого житлового фонду в містах та селищах міського типу підлягають поступовій передачі у відання місцевих Рад народних депутатів. Житлові будинки, споруджені із залученням у порядку пайової участі коштів державних підприємств, установ, організацій, зараховуються (якщо інше не передбачено законодавством) до складу житлового фонду місцевих Рад народних депутатів, якщо функції єдиного замовника зі спорудження цих будинків виконував виконавчий комітет Ради народних депутатів. Відповідно до п. 5 Положення № 37 облік житлових службових приміщень у всіх будинках незалежно від їх належності здійснюється у виконавчому комітеті районної, місцевої, районної в місті Ради народних депутатів, яка прийняла рішення про включення житлового приміщення до числа службових. Як зазначає Держказначейство, якщо установа здійснює передачу квартир, придбаних за рахунок бюджетних коштів, органам місцевого самоврядування (де перебувають на квартирному обліку працівники), така операція має супроводжуватися оформленням акта приймання-передачі за участі уповноважених представників сторін. Таким чином, у листах зроблено висновок про те, що службові квартири або квартири, які були отримані безоплатно від підприємств-забудовників і установі не належать, не відображаються в бухгалтерському обліку такої установи | Як передбачено п. 1.19 Інструкції № 64, у разі придбання (будівництва) бюджетними установами будинків, що призначені для проживання і є їх власністю, такі будинки обліковуються в бухгалтерському обліку установи. Такий самий порядок обліку поширюється на житлові приміщення для військовослужбовців, які будуються у військових містечках для їх проживання. |
4 | Як обліковувати технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель? | Лист від 07.05.2010 р. № 15-04/1015-7949. | Як зазначає Держказначейство в листі, до його компетенції не належить вирішення питання щодо віднесення технічної документації з нормативної грошової оцінки земель до документації з типового проектування. Роз’яснення з цього питання повинні надаватися відповідними установами, що здійснюють розробку такої документації.Як відомо, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Тому за відповіддю на це запитання доцільно звернутися до зазначених органів. Разом з цим Держказначейство вважає, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель може обліковуватися на субрахунку 109 або 119. Зі свого боку звернемо вашу увагу на п.п. 1.3.4 Інструкції № 495, в якому зазначено, що за КЕКВ 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)» здійснюється оплата послуг з розробки нормативів, паспортів та надання дозволів на відведення земельних ділянок; виготовлення технічної документації на земельні ділянки; експертних висновків, рекомендацій тощо. Тобто видатки на виготовлення техдокументації на земельні ділянки належать до поточних видатків установи |
5 | За яким КЕКВ здійснювати видатки, пов’язані з перевезенням, транспортуванням інших енергоносіїв? | Лист від 11.05.2010 р. № 15-04/1021-7999. За КЕКВ 1166 «Оплата інших енергоносіїв» здійснюються видатки на оплату інших енергоносіїв: дров, нафтопродуктів, торфу, вугілля, природних енергетичних ресурсів (ядерна, гідравлічна, геотермальна енергія) тощо. Також до цього коду належать видатки, пов’язані з їх відвантаженням та перевезенням. У зв’язку з цим Держказначейство звертає увагу, що при здійсненні згідно з договором на поставку палива видатків на оплату послуг з подачі та прибирання вагонів з котельним паливом, а також його відвантаження та транспортування, застосовується КЕКВ 1166. | Згідно з п. 49 Інструкції № 125 не відносяться на збільшення первісної вартості запасів видатки, пов’язані з найманням транспорту для їх перевезення. Ці видатки включаються до фактичних видатків установи за відповідними кодами економічної класифікації видатків, за якими вони були передбачені кошторисом. Таким чином, видатки, пов’язані з оплатою навантажувально-розвантажувальних послуг та перевезенням такого виду запасів, як вугілля, дрова, нафтопродукти та інші енергоносії, хоча і не включаються до їх первісної вартості, здійснюються за тим самим КЕКВ, за яким придбавалися зазначені запаси, тобто за КЕКВ 1166. При цьому головна умова — як поставка безпосередньо палива, так і надання зазначених послуг повинні здійснюватися на підставі єдиного договору на поставку палива. І тільки у випадку, якщо такі послуги надаються згідно з окремим договором, видатки на їх оплату здійснюються за іншим КЕКВ — КЕКВ 1134 |
6 | Як обліковувати видатки на виготовлення генерального плану міста? | Лист від 25.05.2010 р. № 15-04/1168-8949. У зв’язку з тим, що виготовлення генерального плану виконується більше одного бюджетного періоду з поетапним здаванням виконаних робіт на підставі актів, понесені видатки до закінчення його виготовлення повинні відноситися на незавершене капітальне будівництво та відображатися в бухгалтерському обліку записом: Дт 142 — Кт 402 до введення генплану в експлуатацію. При введенні об’єкта в експлуатацію списання сум за незавершеним капітальним будівництвом відображається записом: Дт 402 — Кт 142. Одночасно прийняття в експлуатацію (оприбуткування) виготовленого генерального плану відображається записом: Дт 119 — Кт 401 | Тривалий час питання про те, як обліковувати видатки на виготовлення генерального плану міста, залишалося відкритим, оскільки такий об’єкт, як генеральний план міста, не зазначено в переліку об’єктів необоротних активів, наведеному в п. 1.3 Інструкції № 64. |
7 | Яким є порядок відшкодування збитків підприємствам-перевізникам? | Лист від 30.06.2010 р. № 17-10/1656-11767. Розпорядник бюджетних коштів може прийняти рішення про надання підтримки підприємству-перевізнику, тобто надання коштів на покриття збитків шляхом уключення перевізника до своєї мережі як одержувача бюджетних коштів, або здійснювати відшкодування фактично зазнаних збитків шляхом перерахування коштів з реєстраційного рахунка розпорядника бюджетних коштів на рахунки перевізників, відкриті в установах банків. Якщо розпорядник бюджетних коштів здійснює відшкодування витрат шляхом перерахування коштів зі свого реєстраційного рахунка на рахунок підприємства-перевізника, відкритий в установі банку, до органів Держказначейства повинні подаватися підтверджуючі документи: договори, акти звірок, розрахунок вартості пільгових перевезень та/або списки громадян, яким надано пільги (якщо договір укладено на перевезення визначеної кількості громадян). Якщо підприємство-перевізник є одержувачем бюджетних коштів, на нього поширюються вимоги бюджетного законодавства. Підтверджуючі документи надаються залежно від економічної сутності видатків, що здійснюються одержувачем відповідно до плану використання бюджетних коштів. Крім того, підприємства-перевізники щомісячно подають розрахунки щодо вартості послуг за формою № 2-пільга, наданих пільговикам, або подають розрахунки за формою, установленою договором на перевезення пільгових категорій громадян | Як передбачено ст. 29 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані надати перевізникам, які здійснюють пільгові перевезення пасажирів та перевезення пасажирів за регульованими тарифами, компенсацію згідно із законом. |
8 | Як обліковувати вузли, деталі та матеріали, що залишилися після списання майна? | Лист від 01.09.2010 р. № 17-04-2161-16395. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати оприбутковуються як вторинна сировина. У бухгалтерському обліку оприбуткування деталей, вузлів та агрегатів розібраного і демонтованого устаткування, які придатні для ремонту іншого устаткування, а також матеріалів, отриманих від ліквідації необоротних активів, відображається на відповідних субрахунках Плану рахунків. У листі зазначається, що непридатні деталі та матеріали відображаються в бухгалтерському обліку на субрахунку 239 «Інші матеріали» та підлягають обов’язковому здаванню установам, на які покладено збір такої сировини | Нагадаємо, що для встановлення факту непридатності використання майна і неможливості та/або неефективності проведення його відповідного ремонту або неможливості його використання в інший спосіб, а також для документального оформлення списання майна за наказом керівника установи створюється комісія зі списання майна. |
9 | Чи можуть бюджетні установи для проведення інвентаризації розробляти власні документи? | Лист від 09.08.2010 р. № 17-05/1976-14777. Для відображення результатів інвентаризації матеріалів, продуктів харчування та інших матеріальних запасів застосовується Інвентаризаційний опис інших необоротних матеріальних активів та запасів. Цей опис складається на підставі перераховування, зважування, вимірювання цінностей окремо за місцезнаходженням та кожною матеріально відповідальною особою або групою осіб, на зберіганні яких знаходяться цінності. | Як відомо, Інвентаризаційний опис інших необоротних матеріальних активів та запасів застосовується для відображення результатів інвентаризації великої кількості матеріальних цінностей: для об’єктів, що обліковуються у складі інших необоротних матеріальних активів бюджетних установ (субрахунки 111 — 119), а також для деяких видів запасів (рахунки 20, 22, 23). Особливості інвентаризації деяких видів запасів передбачено окремими документами. Отже, бюджетні установи, які мають у своєму розпорядженні такі види запасів, як продукти харчування, медикаменти та перев’язувальні засоби, етиловий спирт, паливно-мастильні матеріали, під час інвентаризації зазначених цінностей керуються не лише вимогами Інструкції № 90, а й іншими документами, наприклад при інвентаризації: |
10 | Який порядок нарахування зносу на бібліотечні фонди, у тому числі й на цінні, рідкісні документи та колекції, що включаються до Державного реєстру національного культурного надбання України? | Лист від 04.08.2010 р. № 17-04/1958-14531. Згідно із Законом № 3814 унікальним документом є документ Національного архівного фонду України, який становить виняткову культурну цінність, має важливе значення для формування національної самосвідомості українського народу та визначає його внесок у всесвітню культурну спадщину. До Державного реєстру національного культурного надбання України включаються особливо цінні, рідкісні документи та колекції з урахуванням вимог Положення № 466, зокрема: документальні пам’ятки — унікальні акти державності, інші важливі архівні матеріали, кіно- та фотодокументи, старовинні рукописи, рідкісні друковані видання. Держказначейство в листі зазначає, що порядок нарахування зносу на бібліотечні фонди, у тому числі й на цінні, рідкісні документи та колекції, які включаються до Державного реєстру національного культурного надбання України, урегульовано Інструкцією № 64 | Зауважимо, що Державний реєстр національного культурного надбання ведеться в метою обліку об’єктів матеріальної та духовної культури виняткової історичної, художньої, наукової або іншої культурної цінності, які мають важливе значення для формування національної самосвідомості українського народу та визначають його внесок у всесвітню культурну спадщину. До цього Реєстру включаються: пам’ятки історії, археології, містобудування та архітектури, мистецтва і документальні пам’ятки, а також до нього може бути внесено й інші об’єкти, що становлять виняткову цінність з позиції історії, культури, етнології та науки відповідно до Положення № 466. |
11 | Який порядок відображення в бухгалтерському обліку капітальних вкладень у багаторічні насадження? | Лист від 16.08.2010 р. № 17-04/2028-15236. | Зелені насадження, строк корисного використання яких перевищує один рік та вартість перевищує 1000 грн. (без ПДВ), зараховуються до складу необоротних активів та обліковуються на субрахунку 108 «Багаторічні насадження». Так, на цьому субрахунку обліковують багаторічні насадження, до яких належать: |
12 | Як проводити оцінку багаторічних насаджень, виявлених при інвентаризації | Лист від 16.08.2010 р. № 17-04/2028-15236. | Зауважимо: Інструкцією № 90 передбачено, що при інвентаризації садів, виноградників, ягідників, лісопосадок, ставків, водоймищ, іригаційних та меліоративних споруд складаються окремі описи. Насадження записуються за культурами, ботанічними сортами із зазначенням року закладки, площі, кількості дерев чи кущів, за категоріями та їх балансовою вартістю. Іригаційні та меліоративні споруди записуються до опису за видом і родом споруди із зазначенням їх розмірів, року спорудження, балансової вартості та інших відомостей, що характеризують їх призначення та стан |
13 | Який порядок оплати громадських робіт? | Лист від 10.09.2010 р. № 17-06/2250-17162. Для проведення оплачуваних громадських робіт (незалежно від джерел їх фінансування) між міським, районним, районним у місті або міськрайонним центрами зайнятості та роботодавцями укладається договір про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт. Оплата таких робіт може провадитися за рахунок коштів місцевих бюджетів, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (у частині організації таких робіт для безробітних), роботодавців, для яких зазначені роботи виконуються, та інших джерел відповідно до законодавства. Згідно з Переліком № 659 кошти, які бюджетні установи отримують для виконання окремих конкретних доручень від підприємств, організацій або фізичних осіб, інших бюджетних установ, належать до другої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ. | Зауважимо, що оплачувані громадські роботи організовуються для: — придбання інвентарю (у разі потреби); |
14 | Який порядок сплати земельного податку за земельні ділянки під переданими в оренду будівлями? | Лист від 11.08.2010 р. № 17-06/1999-14985. Водночас, якщо звільнена від сплати земельного податку бюджетна установа здає в тимчасове користування (оренду) окремі будівлі або їх частини, податок за земельні ділянки, зайняті будівлями (або їх частинами), переданими в тимчасове користування, сплачується на загальних підставах. Отже, платниками земельного податку на загальних підставах є власники земельних ділянок та землекористувачі, яким земельні ділянки передано у власність або надано в користування. Як передбачено ст. 797 ЦКУ, плата, що справляється з наймача будівлі чи іншої капітальної споруди (їх окремих частин), складається з плати за користування ними та плати за користування земельними ділянками. Ґрунтуючись на висновках, наведених у Податковому роз’ясненні № 186, Держказначейство вважає, що джерелом сплати бюджетною установою земельного податку до бюджету у зв’язку з втратою ним пільги є плата за користування земельною ділянкою, яку сплачує орендар будівлі, іншої капітальної споруди (їх частин). | Дійсно, установи та організації, що користуються пільгами зі сплати земельного податку, при здаванні в оренду окремих будівель або їх частин податок на земельні ділянки, зайняті цими будівлями (їх частинами), сплачують у встановлених розмірах на загальних підставах. |
15 | Який порядок відображення в бухгалтерському обліку об’єктів архітектурної | Лист від 20.07.2010 р. № 17-04/1836-13379. Питання нарахування зносу на об’єкти архітектурної та містобудівної спадщини врегульоване п. 7.3 Інструкції № 64. Так, зокрема, знос не нараховується на пам’ятки культурної спадщини національного або місцевого значення, які внесені (підлягають внесенню) до Державного реєстру нерухомих пам’яток України, унікальні документи Національного архівного фонду України, які внесені (підлягають внесенню) | Зауважимо, що до Державного реєстру нерухомих пам’яток України включаються об’єкти культурної спадщини, які відповідають критеріям пам’яток, визначених у Порядку № 1760. |
16 | Як обліковувати кошти, отримані від студентів за виготовлення документів про освіту? | Лист від 10.08.2010 р. № 17-04/1986-14829. Держказначейство в листі також звертає увагу на те, що виготовлення документів про освіту не обкладається ПДВ, оскільки такі послуги включено до Переліку № 435. При відображенні в обліку таких операцій Держказначейство продовжує дотримуватися позиції, викладеної в листі від 17.06.2009 р. № 15-06/1605-9817 | Нагадаємо: бланки документів про освіту є документами суворого обліку та повинні обліковуватися на позабалансовому рахунку 08 «Бланки суворого обліку». Докладніше ці питання розглядалися в матеріалі «Документи про освіту» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 30, с. 23). |
Матеріал підготувала Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»