Теми статей
Обрати теми

Стосовно деяких питань оплати праці вчителів

Редакція ББ
Лист від 22.09.2010 р. № 837/13/84-10

МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

СТОСОВНО ДЕЯКИХ ПИТАНЬ ОПЛАТИ ПРАЦІ ВЧИТЕЛІВ

Лист від 22.09.2010 р. № 837/13/84-10

 

Департамент з питань державного регулювання заробітної плати та умов праці розглянув у межах компетенції лист стосовно деяких питань оплати праці вчителів навчальних загальноосвітніх закладів і повідомляє.

Статтею 50 КЗпП визначено, що нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень.

Відповідно до ст. 51 КЗпП законодавством установлюється скорочена тривалість робочого часу для окремих категорій працівників (учителів, лікарів та інших).

Регулювання робочого часу педагогічних працівників має свою істотну специфіку.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про позашкільну освіту» норма годин на одну тарифну ставку педагогічних працівників становить 18 навчальних годин на тиждень. Оплата роботи здійснюється відповідно до обсягу педагогічного навантаження.

Педагогічне навантаження — це час, призначений для здійснення навчально-виховного процесу. Окрім цього навантаження, яке становить 18 годин на тиждень за тарифною ставкою, викладач здійснює також інші види педагогічної діяльності: класне керівництво, перевірка зошитів, завідування навчальними кабінетами, підготовка до занять тощо. Робочий час, який витрачається на виконання цієї роботи, жодними документами не внормовано.

Отже, на даний час загальна тривалість скороченого робочого часу вчителів залишається невизначеною, що обумовило розподіл педагогічного навантаження між учителями здійснювати керівником навчального закладу.

Згідно з п. 21 Типових правил внутрішнього трудового розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом Міносвіти від 20.12.93 р. № 455, у межах робочого дня педагогічні працівники закладу освіти повинні вести всі види навчально-методичної роботи відповідно до посади, навчального плану.

Час початку і закінчення роботи та обідньої перерви встановлюється для працівників Правилами внутрішнього розпорядку конкретного закладу освіти. Для окремих працівників умовами контракту може бути передбачений інший режим роботи.

Отже, якщо вчитель протягом тижня виходить на роботу три дні і виконує встановлене Законом педагогічне навантаження — 18 навчальних годин на тиждень, то це не вважається роботою на умовах неповного робочого часу (тижня), оскільки ним виконується норма годин на тарифну ставку. У табелі обліку використання робочого часу відмічаються години роботи за розкладом занять.

У листах Мінпраці «Про розрахунок норми тривалості робочого часу» наводиться приклад розрахунку норми тривалості робочого часу на рік, розрахованої за календарем п’ятиденного робочого тижня з двома вихідними днями в суботу та неділю при однаковій тривалості часу роботи за день упродовж робочого тижня та відповідним зменшенням тривалості роботи напередодні святкових та неробочих днів.

Листи Мінпраці, які публікуються в засобах масової інформації щодо норми робочого часу, не реєструються в Міністерстві юстиції України в установленому порядку, а тому не є нормативними актами і мають роз’яснювальний характер.

Законодавством не встановлено єдиної норми тривалості робочого часу на рік. Ця норма може бути різною залежно від того, який робочий тиждень установлений на підприємстві (п’ятиденний чи шестиденний), яка тривалість щоденної роботи, коли встановлені вихідні дні, а тому на підприємствах, в установах і організаціях норма тривалості робочого часу на рік визначається (розраховується) самостійно з дотриманням вимог ст. 50 — 53, 67 і 73 КЗпП.

Оплата роботи вчителя здійснюється відповідно до обсягу педагогічного навантаження.

Ураховуючи вищезазначене, використання норми тривалості робочого часу на рік, наведеної в листі Мінпраці від 25.08.2009 р. № 9681/0/14-09/13, та середньомісячної кількості годин при 18-годинному робочому тижні для розрахунку погодинної оплати педагогічних працівників є неправомірним.

<…>

 

Директор Департаменту О. Товстенко

 

Коментар ФАХІВЦЯ

 

ОСОБЛИВОСТІ ОПЛАТИ ПРАЦІ ВЧИТЕЛІВ

На початку

листа, який коментується, Мінпраці вказало, що Департаментом з питань держрегулювання заробітної плати розглянуто питання оплати праці вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Однак, як випливає зі змісту цього листа, у ньому йдеться про педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів.

Водночас зауважимо:

лист, який коментується, містить декілька важливих висновків, що стосуються всіх педагогічних працівників, оплата праці яких регулюється Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102). Розглянемо їх.

 

1. Норма тривалості робочого часу для вчителів

Статтею 50 КЗпП

визначено, що нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень.

При цьому для окремих категорій працівників законодавством установлюється скорочена тривалість робочого часу (

ст. 51 КЗпП). До таких категорій працівників належать, зокрема, вчителі.

Як відомо, ставки заробітної плати виплачуються педагогічним працівникам за норму годин, визначену

п. 64 Інструкції № 102. Тобто для нарахування місячної тарифної ставки вчитель повинен відпрацювати встановлену норму годин.

При цьому обсяг навчальної та іншої педагогічної роботи, яку може виконувати педагогічний працівник

за основним місцем роботи, граничними розмірами не обмежується (абз. 3 п. 63 Інструкції № 102). Робота понад установлену норму навчального навантаження в цьому самому навчальному закладі не є сумісництвом.

 

2. Якщо норму годин на ставку вчитель виконує за три дні

У

листі, який коментується, Мінпраці підкреслило: якщо педагогічний працівник виконує встановлене педагогічне навантаження (у цьому випадку — 18 годин на тиждень) за три дні, то така робота не вважається роботою на умовах неповного робочого часу (тижня) , оскільки ним виконується норма годин на ставку. У цьому ми згодні з Мінпраці.

Дійсно,

п. 83 Інструкції № 102 установлено, що навчальне навантаження між учителями, викладачами та іншими педагогічними працівниками розподіляється керівником установи за погодженням з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склалися в закладі (із дотриманням вимог КЗпП).

Тому цілком можлива ситуація, коли педагогічне навантаження вчителю буде розподілено тільки на три дні. Однак на порядок розрахунку його заробітної плати це не вплине.

Так, заробітна плата педагогічних працівників у розрахунку на місяць визначається перед початком кожного навчального року під час проведення тарифікації. Її розмір розраховують виходячи з кваліфікаційної категорії працівника, його тарифного розряду, посади, установленої ставки зарплати, тижневого навантаження, підвищень, доплат та надбавок. Результати тарифікації оформляють у тарифікаційних списках.

Згідно з

п. 68 Інструкції № 102 установлена при тарифікації заробітна плата виплачується педагогічним працівникам щомісячно незалежно від кількості тижнів та робочих днів у різні місяці року.

 

3. Розрахунок погодинної оплати праці при оплаті за години заміщення

Це питання на сьогодні є актуальним. І ось чому.

Як відомо, порядок оплати праці за години заміщення тимчасово відсутніх педагогічних працівників (унаслідок хвороби або з інших причин), а також оплати праці працівників підприємств, організацій та установ, які залучаються для педагогічної роботи, урегульовано

п. 73 Інструкції № 102.

Так, якщо заміщення тривало не більше двох місяців, то години заміщення мають оплачуватися понад установлене тарифікацією тижневе навантаження виходячи з

погодинного розрахунку за фактично відпрацьований час. При цьому розмір погодинної оплати визначається шляхом ділення місячної тарифної ставки, установленої за 18 годин педагогічної роботи на тиждень, на 76,2 тощо.

Однак ось уже впродовж декількох років Міносвіти дотримується позиції, що розмір погодинної оплати слід розраховувати шляхом ділення місячної тарифної ставки, установленої за відповідну норму годин навчального навантаження на тиждень,

на середньомісячну кількість годин, передбачених балансом робочого часу на відповідний рік. Наприклад, на це Міносвіти вказало в листі від 28.11.2008 р. № 1/9-770 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 6, с. 8), у коментарі до якого ми підкреслили: законодавчих підстав для застосування способу, який пропонує Міносвіти, немає. Тепер нашу позицію підтвердило і Мінпраці в листі, що коментується.

Виходячи з викладеного зазначимо: при розрахунку погодинної оплати праці за години тимчасового заміщення слід застосовувати

конкретні значення коефіцієнтів, наведених у п. 73 Інструкції № 102.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний контролер-ревізор КРВ у м. Харкові

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі