Теми статей
Обрати теми

Облік засобів реабілітації в УПСЗН

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ОБЛІК ЗАСОБІВ РЕАБІЛІТАЦІЇ В УПСЗН

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

На управління праці та соціального захисту населення міської ради (далі — УПСЗН) покладено функції щодо забезпечення інвалідів міста технічними засобами реабілітації. За ці товарно-матеріальні цінності сплачує вища за рівнем організація за рахунок коштів державного бюджету та відвантажує їх установам своєї системи, у тому числі нашому управлінню.

Облік таких засобів (оприбуткування та передача в безкоштовне користування інвалідам) в управлінні здійснюється на позабалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні».

Під час проведення ревізії фінансово-господарської діяльності контролюючим органом було встановлено порушення в частині обліку засобів реабілітації і висунуто вимогу щодо їх обліку на субрахунках 104 та 113 у зв’язку з тим, що засоби реабілітації отримані управлінням як централізоване постачання. Чи правильно це, адже ніяких документів, що підтверджують централізоване постачання засобів реабілітації в нас немає, та на рівні області їх централізоване постачання взагалі не проводилося?

(Дніпропетровська обл.)

 

Держава забезпечує розробку, виробництво, закупівлю технічних та інших засобів реабілітації, спеціального автотранспорту, виробів медичного призначення для соціальної адаптації, полегшення умов праці й побуту, спілкування інвалідів, дітей-інвалідів, поширює інформацію про таку продукцію.

Статтею 26 Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» від 06.10.2005 р. № 2961-IV

передбачено, що порядок забезпечення засобами реабілітації інвалідів, дітей-інвалідів та формування відповідного державного замовлення затверджуються Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї

статті постановою КМУ від 29.11.2006 р. № 1652 був затверджений Порядок забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації і формування відповідного державного замовлення (далі — Порядок № 1652).

Згідно з

п. 2 цього Порядку до технічних та інших засобів реабілітації належать:

— засоби для пересування;

— спеціальні засоби для самообслуговування та догляду;

— спеціальні засоби для орієнтування, спілкування та обміну інформацією;

— протезні вироби (уключаючи протезно-ортопедичні вироби, ортопедичне взуття).

Відповідно до

п. 5 Порядку № 1652 технічні та інші засоби реабілітації для безоплатного забезпечення інвалідів та інших осіб за рахунок коштів державного бюджету виготовляються, постачаються і ремонтуються суб’єктами господарської діяльності, їх відокремленими структурними підрозділами, статутні положення яких передбачають виготовлення, постачання і ремонт зазначених засобів і які отримали згідно із законодавством відповідне державне замовлення (далі — підприємства).

Інваліди та інші особи забезпечуються технічними та іншими засобами реабілітації

за рахунок коштів державного бюджету, передбачених Фонду соціального захисту інвалідів на зазначену мету.

Згідно з

п. 16 Порядку № 1652 облік інвалідів та інших осіб, які мають право на безоплатне забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, ведуть органи праці та соціального захисту населення районної, районних у містах Києві та Севастополі держадміністрацій, виконкому міської, районної у місті ради за місцем реєстрації проживання осіб.

Місцевий орган праці та соціального захисту населення на підставі документів, зазначених у

п. 17 Порядку № 1652:

— формує особову справу одержувача технічного та іншого засобу реабілітації;

— заповнює картку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації за формою, затвердженою Мінпраці;

— заносить особисті дані одержувача технічного та іншого засобу реабілітації до Централізованого банку даних з проблем інвалідності і формує електронні направлення на забезпечення інвалідів та інших осіб протезно-ортопедичними виробами, ортопедичним взуттям та допоміжними засобами для особистого догляду та захисту, які є обов’язковими для застосування в разі забезпечення протезними виробами;

— видає одержувачу технічного та іншого засобу реабілітації направлення на забезпечення протезними виробами з урахуванням строків їх експлуатації або медичних висновків;

— інформує одержувача технічного та іншого засобу реабілітації про підприємства.

Місцеві органи праці та соціального захисту населення подають

щомісяця до 10 числа відповідно до Мінпраці АР Крим, головним управлінням праці та соціального захисту населення обласних, Головному управлінню соціального захисту населення Київської та управлінню праці та соціального захисту населення Севастопольської міських держадміністрацій звіт про звернення інвалідів та інших осіб щодо видачі направлення для отримання протезно-ортопедичних виробів, ортопедичного взуття, засобів для особистого догляду та захисту, що надягаються на тіло, а також інформацію про кількість одержаних місцевими органами праці та соціального захисту населення спеціальних засобів для самообслуговування і догляду (крім захисних засобів, що надягаються на тіло), виданих інвалідам та іншим особам, а також про їх залишки на початок та кінець звітного періоду.

Після надходження засобів реабілітації до УПСЗН вони видаються інвалідам та особам, які їх потребують, згідно зі складеним списком.

Крім того, зазначимо, що згідно з

п. 27 Порядку № 1652 у разі смерті інваліда та іншої особи виданий безоплатно технічний або інший засіб реабілітації, строк експлуатації якого не закінчився, повертається місцевому органові праці та соціального захисту населення членами сім’ї померлого інваліда чи іншої особи.

Повернуті технічні та інші засоби реабілітації (крім протезних виробів) можуть

бути передані в установленому порядку:

— для забезпечення інвалідів та інших осіб;

— для комплектування пунктів прокату технічних та інших засобів реабілітації;

— до територіальних центрів соціального обслуговування населення;

— до будинків-інтернатів;

— до інших установ, які перебувають у сфері управління Мінпраці;

— до майстерень з їх ремонту.

При цьому відповідно до

п. 28 Порядку № 1652 технічні засоби реабілітації, строк експлуатації яких закінчився, поверненню не підлягають.

Щодо обліку технічних засобів реабілітації зазначимо таке.

До централізованого постачання, яке передбачає оприбуткування отриманих товарно-матеріальних цінностей, зазначений випадок віднести не можна, оскільки відповідно до

Інструкції про порядок відображення в обліку бюджетних установ операцій з централізованого постачання матеріальних цінностей, затвердженої наказом Держказначейства від 16.12.2002 р. № 232, установою-замовником є установа, для якої проводиться закупівля. У цьому випадку УПСЗН не є установою, для якої проводиться закупівля, бо така закупівля проводиться для фізичних осіб, які потребують засобів реабілітації відповідно до складених списків таких осіб. Тобто УПСЗН є лише «транзитною установою» в цій ситуації, тим більше що, як вбачається з листа дописувача, документального оформлення передачі засобів реабілітації шляхом централізованого постачання у цьому випадку не було.

Крім того, відповідно до

п. 2.1 Інструкції з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64, до основних засобів належать матеріальні активи, які використовуються установою багаторазово і безперервно в процесі виконання основних функцій. У цьому випадку засоби реабілітації не підпадають під таке визначення, адже вони не забезпечують функціонування УПСЗН і не використовуються установою багаторазово та безперервно, а передбачені для використання виключно фізичними особами.

Крім того, якщо обліковувати засоби реабілітації в складі необоротних активів, то

законодавчих підстав для їх списання як необоротних активів, що належать УПСЗН, немає.

Як відомо, бюджетні установи та організації списують матеріальні цінності з балансу відповідно до

Типової інструкції про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ, затвердженої спільним наказом Держказначейства та Мінекономіки від 10.08.2001 р. № 142/181. Згідно з цією Інструкцією списанню підлягають матеріальні цінності, як такі, що:

— непридатні для подальшого використання;

— виявлені в результаті інвентаризації як недостача;

— морально застарілі;

— фізично зношені;

— пошкоджені внаслідок аварії чи стихійного лиха (за умови, що відновлення їх є

неможливим або економічно недоцільним і вони не можуть бути реалізовані).

Списання матеріальних цінностей з балансу установ у зв’язку з передачею їх фізичним особам, зазначеним нормативним документом,

не передбачено.

Безоплатна передача товарно-матеріальних цінностей від бюджетної установи до фізичної особи також

не передбачена чинним законодавством.

Ураховуючи зазначене, вважаємо, що засоби реабілітації не можуть обліковуватися на балансі УПСЗН у складі необоротних активів, а

повинні обліковуватися лише поза балансом, а саме на позабалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні».

Видавати засоби реабілітації інвалідам та іншим особам, які їх потребують, необхідно під особистий підпис отримувачів таких засобів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі