Теми статей
Обрати теми

Щодо проведення інвентаризації

Редакція ББ
Лист від 19.08.2010 р. № 25-14/1056

ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ

ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ

Лист від 19.08.2010 р. № 25-14/1056

(витяг)

 

<…>

Відповідно до пункту 4 статті 10 Закону

органам ДКРС надано право вимагати від керівників підконтрольних установ, що ревізуються, проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і розрахунків, у разі відмови у проведенні таких інвентаризацій — звертатися до суду щодо спонукання до проведення таких інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом — у присутності понятих та представників зазначених підприємств, установ і організацій, щодо яких проводиться ревізія, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі.

Згідно з пунктом 16 Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550, посадові особи служби

мають право вимагати від керівників об’єкта контролю організацію та проведення фактичної перевірки в присутності посадових осіб служби та за участю матеріально-відповідальних осіб.

Крім того, пункт 3.4 Практичних рекомендацій щодо проведення ревізії фінансово-господарської діяльності бюджетної установи (з окремих питань програми), схвалених на засіданні Методологічної ради ГоловКРУ 4 серпня 2009 року (далі — Практичні рекомендації), передбачає, що фактична перевірка передбачає контроль за наявністю готівки, цінних паперів, бланків суворої звітності, оборотних і необоротних активів, інших матеріальних і нематеріальних цінностей шляхом проведення інвентаризації, застосування норм витрат сировини і матеріалів, обстеження та контрольного обміру виконаних робіт тощо, які

ініціюються посадовими особами служби та проводяться відповідними комісіями, призначеними наказом керівника бюджетної установи в присутності посадових осіб ДКРС за участі матеріально-відповідальної особи, а у разі перевірки обсягу виконаних робіт — також представника суб’єкта господарювання, яким виконувались роботи.

Відповідно до Практичних рекомендацій присутність працівника служби при проведенні інвентаризації рекомендується підтверджувати шляхом зазначення в акті інвентаризації після підписів членів інвентаризаційної комісії про те, що інвентаризація проводилась в присутності ревізора та цей запис скріплювати його підписом.

З огляду на вказане,

посадова особа Служби не має права приймати участі в проведенні інвентаризації, входити до складу інвентаризаційної комісії та підписувати акти інвентаризації як член комісії.

Щодо роботи інвентаризаційної комісії не в повному складі слід зазначити, що згідно з п. 1.11 Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Головного управління Державного казначейства України № 90 від 30.10.98, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 16.11.1998 за № 728/3168 (далі — Інструкція № 90), для проведення інвентаризації наказом керівника установи створюється комісія з числа працівників установи за обов’язкової участі головного (старшого) бухгалтера. Інвентаризаційну комісію очолює керівник установи чи його заступник. Наказом установлюються також терміни початку та закінчення робіт з проведення інвентаризації та порядок відображення її результатів у обліку.

Також пунктом 1.21 Інструкції № 90 встановлено, що описи підписуються головою та

всіма членами інвентаризаційної комісії.

Щодо інвентаризації зіпсованих матеріальних цінностей, звертаємо увагу, що пунктом 1.3 Інструкції № 90 встановлено, що інвентаризації підлягає все майно установи, незалежно від його місцезнаходження, і всі види фінансових зобов’язань. Інвентаризація майна проводиться за його місцезнаходженням та за матеріально відповідальними особами. Під час інвентаризації в обов’язковому порядку

проводиться констатація наявності об’єктів.

 

Перший заступник Голови В. Костюшко

 

Коментар редакції

 

ПИТАННЯ ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ: РОЗ’ЯСНЮЄ ГоловКРУ

Питання перше:

чи мають включатись до складу інвентаризаційної комісії працівники органів ДКРС, які проводять ревізію фінансово-господарської діяльності, та чи можуть вони підписувати інвентаризаційні описи?

Для відповіді на це питання насамперед слід звернутись до

п. 1.11 Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Головного управління Державного казначейства України від 30.10.98 р. № 90 (далі — Інструкція № 90), в якому зазначено, що для проведення інвентаризації наказом керівника установи створюється комісія з числа працівників установи за обов’язкової участі головного (старшого) бухгалтера. Працівники органів ДКРС не є працівниками установи, де вони проводять ревізію, тому вони не можуть входити до складу інвентаризаційної комісії та підписувати інвентаризаційні описи як члени комісії.

Але при цьому, як зазначило ГоловКРУ, згідно з вимогами

п. 16 Порядку проведення інспектування державною контрольно-ревізійною службою, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 р. № 550, посадові особи органів ДКРС мають право вимагати від керівників об’єкта контролю організації та проведення інвентаризації в присутності посадових осіб служби.

Присутність працівників органів ДКРС під час проведення інвентаризації також передбачена і

п. 3.4 Практичних рекомендацій щодо проведення ревізії фінансово-господарської діяльності бюджетної установи (з окремих питань програми), схвалених методологічною радою ГоловКРУ від 04.08.2009 р., протокол № 9 .

ГоловКРУ у

листі, що коментується, рекомендує таку присутність працівників органів ДКРС підтверджувати шляхом зазначення в акті інвентаризації після підписів членів комісії про те, що інвентаризація проводилась у присутності ревізора та цей запис скріплювати підписом ревізора.

Так, наприклад, в інвентаризаційному акті може бути такий запис: «

Інвентаризація проведена у присутності провідного контролера-ревізора КРВ в м. Донецьк Охріменко В. М.», і поруч з цим записом має бути підпис Охріменко В. М.

Зазначимо, що присутність працівників органів ДКРС під час проведення інвентаризації посилює контроль за діяльністю інвентаризаційної комісії та дає змогу уникнути порушень під час проведення інвентаризації.

Важливо знати, що згідно з

п. 4 ст. 10 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII у разі відмови у проведенні інвентаризації на вимогу працівників органів ДКРС такі працівники мають право звернутися до суду щодо спонукання до проведення інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом — у присутності понятих та представників підприємств, установ і організацій, щодо яких проводиться ревізія, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на термін не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі.

Також нагадаємо, що згідно зі

ст. 1642 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X порушення щодо несвоєчасного або неякісного проведення інвентаризацій грошових коштів і матеріальних цінностей тягнуть за собою накладення штрафу від 8 до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 136 до 255 грн.). Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке правопорушення, тягнуть за собою накладення штрафу від 10 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 170 до 340 грн.).

Друге питання

стосується роботи інвентаризаційної комісії за відсутності одного з її членів.

Як вказало ГоловКРУ, інвентаризаційний опис має бути підписаний усіма членами інвентаризаційної комісії, у зв’язку з цим можна зробити висновок, що проводити інвентаризацію при неповному складі комісії

не можна.

До речі, безпосередньо в

п. 1.15 Інструкції № 90 міститься заборона проведення інвентаризації цінностей при неповному складі членів інвентаризаційної комісії. Відсутність хоча б одного члена комісії при проведенні інвентаризації є підставою для визнання результатів інвентаризації недійсними.

Ураховуючи, що в житті всяке буває, у тому числі й відсутність під час проведення інвентаризації з якихось певних причин одного з членів комісії, установи, щоб не порушувати вимоги

Інструкції № 90, можуть скористатися одним із двох варіантів:

1) перенести строк проведення інвентаризації, якщо є така можливість;

2) затвердити новий склад інвентаризаційної комісії.

Третє питання

, яке розглянуло ГоловКРУ, стосується інвентаризації зіпсованих товарно-матеріальних цінностей.

ГоловКРУ з цього приводу зазначає: інвентаризації підлягають

усі товарно-матеріальні цінності, що належать установі, без винятку, тобто і зіпсовані теж. Під час проведення інвентаризації констатується наявність об’єктів як за їх місцезнаходженням, так і за матеріально відповідальними особами.

При цьому, як передбачено

п. 4.2 Інструкції № 90, на виявлені при інвентаризації непридатні або зіпсовані матеріальні цінності додатково складаються акти, в яких указуються причини, ступінь і характер псування матеріальних цінностей, а також винні особи, які допустили їх псування.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі