Теми статей
Обрати теми

Щодо діяльності територіальних центрів соціального обслуговування

Редакція ББ
Лист від 23.07.2010 р. № 7920/0/14.10/014

МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЩОДО ДІЯЛЬНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ЦЕНТРІВ СОЦІАЛЬНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

Лист від 23.07.2010 р. № 7920/0/14.10/014

 

Міністерство праці та соціальної політики розглянуло звернення <…> з питань організації діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг) і повідомляє.

Питання

: Чи буде правомірним, якщо територіальний центр отримує 5 % пенсії осіб, які знаходяться на домашньому обслуговуванні та мають працездатних родичів, які з поважних причин не можуть за ними доглядати? Які видатки можна здійснювати терцентру за рахунок коштів, що надійшли від платного обслуговування громадян похилого віку? Чи можливо за такі кошти придбати для працівників терцентру велосипеди (яким чином здійснюється таке придбання)?

Відповідь

: Законом України «Про соціальні послуги» (далі — Закон) визначено, що право на безоплатне соціальне обслуговування (отримання соціальних послуг) у державних та комунальних установах мають громадяни, не здатні до самообслуговування у зв’язку з похилим віком, хворобою, інвалідністю і не мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу.

Відповідно до наказу Міністерства соціального захисту населення України від 01.04.97 р. № 44 «Про затвердження Типового положення (взірцевого) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян і про відділення соціальної допомоги вдома», який втратив чинність у зв’язку зі скасуванням його державної реєстрації у липні 2009 р. Міністерством юстиції України як такого, що не відповідає Закону, було передбачено, що в окремих випадках відділення соціальної допомоги вдома приймало на обслуговування непрацездатних громадян, які мали працездатних дітей або родичів, які відповідно до чинного законодавства зобов’язані їх утримувати, але з поважних причин не мали можливості здійснювати за ними догляд (проживали в іншому населеному пункті або окремо і за станом здоров’я або через територіальну віддаленість не могли надавати допомогу батькам, знаходились у відрядженні, на лікуванні та ін.). У таких випадках непрацездатні громадяни, які отримували пенсію в мінімальних розмірах, обслуговувались безкоштовно, а ті з них, які отримували пенсію у розмірі більшому від мінімального, вносили плату в розмірі 5 % від одержуваної пенсії.

З метою приведення нормативно-правових актів, що регулюють діяльність територіальних центрів соціального обслуговування, у відповідність до Закону, Урядом прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 р. № 1417 «Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)», якою затверджено Типове положення про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі — Типове положення) та Перелік соціальних послуг, умови та порядок їх надання в структурних підрозділах територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (далі — Перелік).

На виконання Закону, яким, крім безоплатного соціального обслуговування, передбачено також надання платних соціальних послуг, Урядом прийнято постанови від 14.01.2004 р. № 12 «Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку» та від 09.04.2005 р. № 268 «Про затвердження Порядку регулювання тарифів на платні соціальні послуги». Відповідно робота територіальних центрів з питань надання соціальних послуг громадянам, які мають рідних, повинна організовуватись на платній основі, згідно з установленими тарифами на платні соціальні послуги.

Що стосується придбання велосипедів для соціальних робітників, то відповідно до п.п. 6 п. 11 Типового положення в кошторисі витрат територіального центру повинні передбачатися кошти на придбання для виробничих потреб проїзних квитків, спецодягу, сумок, велосипедів, автотранспорту, засобів для пересування та засобів малої механізації для обслуговування одиноких непрацездатних громадян.

Питання

: Чи мають право на отримання додаткової відпустки за роботу у шкідливих умовах праці перукар та кухар територіального центру?

Відповідь

: Згідно зі ст. 7 Закону України «Про відпустки» працівникам, зайнятим на роботах, пов’язаних із негативним впливом на здоров’я шкідливих виробничих факторів, надається щорічна додаткова відпустка за роботу із шкідливими і важкими умовами праці за Списком виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.97 р. № 1290 (додаток 1 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13.05.2003 р. № 679).

Кухарі, які працюють біля плити, відповідно до позиції 77 розділу XXXIII «Загальні професії в усіх галузях господарства» Списку мають право на таку відпустку тривалістю до 4 календарних днів.

Перукарі територіальних центрів не передбачені як цим Списком, так і Списком виробництв, робіт, професій і посад працівників, робота яких пов’язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров’я, що дає право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці (додаток 2 до зазначеної вище постанови), отже, права на щорічну додаткову відпустку вони не мають.

Конкретна тривалість щорічної додаткової відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці встановлюється колективним чи трудовим договором залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці та часу зайнятості працівника в цих умовах. Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.92 р. № 442.

Згідно з Порядком застосування зазначеного вище Списку, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 30.01.98 р. № 16 та зареєстрованим Міністерством юстиції України 30.01.98 р. за № 57/2498 (із змінами), додаткова відпустка за роботу із шкідливими і важкими умовами праці надається пропорційно фактично відпрацьованому часу.

У розрахунок часу, що дає право працівнику на відповідну додаткову відпустку, зараховуються дні, коли він фактично був зайнятий на роботах із шкідливими і важкими умовами праці не менше половини тривалості робочого дня, встановленого для працівників цих виробництв, цехів, професій, посад.

Облік часу, відпрацьованого в зазначених умовах, здійснюється власником або уповноваженим ним органом.

 

Заступник міністра В. Маслаков

 

Коментар редакції

 

ПИТАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ТЕРЦЕНТРІВ: РОЗ’ЯСНЮЄ МІНПРАЦІ

Питання щодо платного обслуговування громадян у територіальних центрах ми неодноразово розглядали на сторінках нашого видання, а нещодавно йому було присвячено спеціальний випуск газети (див. «Бюджетна бухгалтерія», № 28).

У

листі, що коментується, Мінпраці звертає увагу на те, що Типовим положенням (взірцевим) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян, затвердженим наказом Міністерства соціального захисту населення України від 01.04.97 р. № 44, було передбачено, що в окремих випадках відділення соціальної допомоги вдома могли приймати на обслуговування непрацездатних громадян, які мають працездатних дітей або родичів, які відповідно до чинного законодавства зобов’язані їх утримувати, але з поважних причин не мають можливості здійснювати за ними догляд (проживають в іншому населеному пункті або окремо, і за станом здоров’я або через територіальну віддаленість не можуть надавати допомогу батькам, знаходяться у відрядженні, на лікуванні тощо). У таких випадках непрацездатні громадяни, які отримували пенсію в мінімальних розмірах, обслуговувалися безоплатно, а ті з них, які отримували пенсію у розмірі більшому ніж мінімальна, вносили плату в розмірі 5 % від одержуваної пенсії.

Типовим положенням про територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затвердженим постановою КМУ від 29.12.2009 р. № 1417

(далі — Типове положення № 1417), яке набуло чинності 20.01.2010 р., отримання терцентрами вищезазначеної плати не передбачено. Тепер обслуговування непрацездатних громадян, які мають працездатних дітей або родичів, здійснюється на платній основі. Плата за обслуговування розраховується на підставі калькуляції послуг, що надаються.

Також Мінпраці звертає увагу на питання придбання велосипедів для працівників терцентрів і зазначає, що згідно з

п.п. 6 п. 11 Типового положення № 1417 кошти на придбання велосипедів для обслуговування одиноких та непрацездатних громадян мають передбачатись у кошторисі витрат терцентру.

Нами це питання також було розглянуто в консультації «Використання плати за обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 9, с.17). Ми звертали увагу на те, що придбання велосипедів є

загальновиробничою необхідністю терцентру для обслуговування не лише платного контингенту, а й усіх осіб, які обслуговуються вдома, тому видатки на придбання велосипедів для працівників терцентру доцільно запланувати за загальним фондом кошторису. Але якщо за загальним фондом кошторису асигнування на придбання велосипедів головним розпорядником бюджетних коштів не затверджено, то, як зазначено у додатку 3 до Методичних рекомендацій щодо розрахунку тарифів на платні соціальні послуги, що надаються територіальним центром соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 24.02.2010 р. № 32, зокрема, до калькуляції витрат послуги — надання допомоги в обробітку присадибної ділянки та збирання врожаю, може включатись вартість велосипеду.

Крім того, в

листі, що коментується, розглянуто питання щодо правомірності надання кухарю та перукарю терцентру додаткової відпустки за роботу у шкідливих умовах праці. З цього питання Мінпраці повністю підтверджує думку спеціаліста контрольно-ревізійної служби, яка викладена у консультації «Додаткова відпустка перукаря та кухаря терцентру» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 9, с. 18).

Ще раз нагадаємо, що додаткові відпустки за роботу у шкідливих умовах праці можуть надаватись лише тим працівникам, посади яких передбачені

Списком виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затвердженим постановою КМУ від 17.11.97 р. № 1290. Цим Списком передбачено надання додаткової відпустки тривалістю до 4 календарних днів кухарям, які працюють біля плити. Надання додаткової відпустки перукарю не передбачено, тому перукар терцентру права на додаткову відпустку не має.

Мінпраці у

листі, що коментується, також нагадує: додаткова відпустка за роботу із шкідливими і важкими умовами праці надається пропорційно фактично відпрацьованому у шкідливих умовах часу.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі