ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ З КОНТРОЛЮ ЗА ЦІНАМИ
ЩОДО МОЖЛИВОСТІ ВКЛЮЧЕННЯ ДО ВАРТОСТІ ПЛАТНИХ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ РІВНЯ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ
Лист від 21.07.2010 р. № 200-6-23/4213
Державна інспекція з контролю за цінами розглянула лист <…> щодо надання роз’яснень стосовно платних медичних послуг і повідомляє.
Статтею 49 Конституції України визначено: «Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно…».
Водночас, постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 № 1138 (із змінами) затверджено Перелік платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, яким визначено вичерпний перелік платних медичних послуг, до яких відносяться, зокрема, попередні профілактичні медичні огляди при прийнятті на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків, коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди для отримання дозволу на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні медичні огляди.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)», зі змінами і доповненнями, тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони, регулюються (встановлюються) Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Щодо можливості включення до вартості платних медичних послуг, які надаються бюджетними установами, рівня рентабельності зазначаємо, що згідно зі статтею 2 Бюджетного кодексу України бюджетні установи є неприбутковими.
Заступник начальника Л. Єфімова
Коментар редакції
ЧИ МОЖНА ВКЛЮЧАТИ РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ до ВАРТоСТі ПЛАТНИХ МЕДИЧНИХ ПОСЛУГ?
Питання, що розглядає Держінспекція з контролю за цінами, були розглянуті нами у консультації «Надання платних послуг поліклініками» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 10, с. 19).
Щодо першого питання, яке розглядається у
листі, Держінспекція з контролю за цінами повністю підтверджує нашу думку щодо того, які медичні огляди можуть проводитись лікувально-профілактичними закладами на платній основі.Так, згідно з
Переліком платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затвердженим постановою КМУ від 17.09.96 р. № 1138, державними і комунальними закладами охорони здоров’я можуть надаватися та проводитися на платній основі профілактичні медичні огляди під час прийняття на роботу та для отримання посвідчення водія транспортних засобів (крім випадків, коли медичні огляди проводяться за направленнями органів державної служби зайнятості), медичні огляди для отримання дозволу на право отримання та носіння зброї громадянами, а також відповідні періодичні профілактичні медичні огляди.А от щодо питання можливості включення рентабельності до вартості платних медичних послуг ми маємо іншу думку, ніж та, яка викладена у
листі, що коментується.Як зазначає в
листі Держінспекція з контролю за цінами, рентабельність до вартості платних медичних послуг включатись не може у зв’язку з тим, що відповідно до ст. 2 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 р. № 2542-III бюджетні установи є неприбутковими.Ми ж з цього приводу маємо іншу думку.
Загальний порядок надання платних послуг бюджетними установами різних сфер однаковий.
По-перше, бюджетні установи мають право надавати
лише ті види платних послуг, які визначені і дозволенні для надання законодавством.По-друге,
базою для визначення ціни послуги є розрахунок валових витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням послуги.Для окремих бюджетних сфер існують порядки визначення вартості платних послуг.
Так, зокрема, для сфери освіти існує
Порядок надання платних послуг державними навчальними закладами, затверджений спільним наказом Міністерства освіти України, Міністерства фінансів України та Міністерства економіки України від 27.10.97 р. № 383/239/131, п. 2.4 якого визначено, що до ціни послуги може зараховуватись прибуток.Також, наприклад, можливість включення до вартості платних послуг прибутку визначена
п. 2.2 Порядку надання платних послуг закладами культури і мистецтв, затвердженого спільним наказом Міністерства культури і мистецтв України, Міністерства фінансів України та Міністерства економіки України від 21.12.99 р. № 732/306/152.Хоча для сфери охорони здоров’я порядок визначення вартості платних послуг не затверджений, не бачимо перешкод для включення до вартості платних медичних послуг рентабельності.
Крім того, звернемо вашу увагу на
листи Державної податкової адміністрації від 18.02.2004 р. № 1452/5/15-1316 та Держінспекції з контролю за цінами від 17.05.2008 р. № 200/6-10/1799.Як визначила Державна податкова адміністрація у
листі від 18.02.2004 р. № 1452/5/15-1316, не буде порушенням чинного законодавства закладення неприбутковими організаціями — закладами охорони здоров’я граничних розмірів рентабельності при формуванні вартості платних медичних послуг з подальшим зарахуванням коштів, отриманих від їх надання, до складу кошторисів (на спецрахунок) на утримання таких неприбуткових організацій, у разі якщо розміри рентабельності для формування тарифів на медичні послуги будуть встановлені відповідним нормативним актом Міністерства охорони здоров’я.На сьогодні граничні розміри рентабельності щодо послуг, які надають установи та заклади охорони здоров’я, встановлюються органами виконавчої влади та виконавчими органами міських рад відповідно до
п. 12 додатка до постанови КМУ «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» від 25.12.96 р. № 1548.На це звертала увагу і Держінспекція з контролю за цінами у
листі від 17.05.2008 р. № 200/6-10/1799.Виходячи з цього листа в тих випадках, якщо державне регулювання тарифів на платні медичні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні та комунальні заклади охорони здоров’я, не запроваджено, тарифи на платні медичні послуги встановлюються на ринкових засадах.