МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Про недопущення відчуження та передачі в оренду земель дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів
Лист від 16.03.2011 р. № 1/9-180
Міністерство вкрай стурбоване ситуацією, що склалася навколо питань, пов’язаних з відчуженням та передачею в оренду будівель, земель та майна дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів.
Перевірками встановлено, що протягом 2007 — 2009 років лише у місті Києві для суб’єктів господарювання, які не провадять освітню діяльність, рішеннями органів місцевого самоврядування були відчужені землі цілої низки навчальних закладів. Прокуратурою міста Києва за результатами перевірки законності таких дій порушено 9 кримінальних справ та попереджено протиправне вилучення 326 га земель, на яких розташовані заклади освіти.
Виявлено також численні порушення в діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування при передачі в оренду приміщень навчальних закладів. Зокрема, всупереч вимогам Закону України «Про оренду державного та комунального майна» угоди про страхування орендованих приміщень, як правило, не укладаються. Приміщення навчальних закладів надаються в оренду без позитивного висновку санітарно-епідеміологічної експертизи, без дозволу органів державного пожежного нагляду.
Подібні випадки мають місце в інших регіонах України. Особливої актуальності ця проблема набула у великих містах, де школи та дитячі садки, засновані понад 50 років тому, мають багаті історичне минуле та традиції, а також розташовані у будівлях пам’яток історії та культури або містобудування і архітектури.
Неприпустимо, коли на земельні ділянки, що тривалий час перебувають у користуванні навчальних закладів та дитячих садків, відповідальними посадовими особами не оформлюються державні акти на право постійного користування цими земельними ділянками. Зазначена бездіяльність сприяє незаконному вилученню та відчуженню таких земельних ділянок.
На жаль, відсутність оформлених державних актів на право постійного користування земельними ділянками, на яких розташовані навчальні заклади, є додатковою підставою для їх рейдерського захвату. Звертаємо вашу увагу на те, що згідно з частиною п’ятою статті 16 Закону України «Про дошкільну освіту» вивільнені приміщення ліквідованих комунальних дошкільних навчальних закладів використовуються виключно для роботи з дітьми, а майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно із зазначеною метою.
Зважаючи на викладене, Міністерство звертає увагу Міністра освіти і науки Автономної Республіки Крим, начальників управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівників навчальних закладів на персональну відповідальність за безумовне дотримання вимог законодавства та недопущення відчуження майна і земельних ділянок закладів освіти.
Вимагаємо невідкладно вжити заходів щодо оформлення дошкільними і загальноосвітніми навчальними закладами державних актів на право постійного користування земельними ділянками. У випадку виявлення фактів їх незаконного відчуження, передачі в оренду та отримання інформації про такі дії у найкоротший строк просимо повідомляти Міністерство.
Довести цей лист до кожного керівника дошкільного та загальноосвітнього навчального закладу, звернути їх увагу на особисту відповідальність за несвоєчасне оформлення земельних актів.
Міністр Д. Табачник
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
щодо ОСНОВНих ПОРУШЕНь ПОРЯДКУ ВИКОРИСТАННЯ МАЙНА
НАВЧАЛЬНИМИ ЗАКЛАДАМИ: роз’яснює МІНОСВІТИ
Останнім часом органами прокуратури виявляється все більше фактів порушень законодавства щодо відчуження та передачі в оренду майна та земельних ділянок навчальними закладами. У зв’язку з цим у
листі, що коментується, Міносвіти звертає увагу на деякі питання, пов’язані з відчуженням та передачею в оренду будівель, земель та майна дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів.Розглянемо ці порушення детальніше, та зазначимо, якими документами регулюються такі питання.
1. Відчуження земель навчальних закладів
.У
ст. 63 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII (далі — Закон № 1060) визначено, що матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. № 2768-III (далі — ЗКУ).Згідно з
п. 2 ст. 92 ЗКУ підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності, набувають права постійного користування земельною ділянкою. Право постійного користування земельною ділянкою — це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває в державній або комунальній власності, без установлення строку.Повноваження сільських, районних рад у галузі земельних відносин, відповідно до якої сільські ради
уповноважені розпоряджатися землями комунальної власності, встановлені ст. 12 ЗКУ.Як зазначається в
листі, що коментується, саме відповідно до рішень органів місцевого самоврядування були відчужені землі, на яких знаходились навчальні заклади, суб’єктам господарювання, що не провадять освітню діяльність.Нагадаємо, що
ч. 5 ст. 16 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III передбачено, що майно, яке є державною або комунальною власністю (земельні ділянки, будівлі, споруди, обладнання тощо), придбання чи відокремлення якого призначене для здобуття дітьми дошкільної освіти, використовується виключно із зазначеною метою.2. Передача в оренду приміщень навчальних закладів
.Навчальні заклади мають право надавати в оренду приміщення, споруди, обладнання, про що зазначено у
ст. 61 Закону № 1060. Разом з тим надання в оренду приміщень та будівель закладів освіти підприємствам, установам та організаціям, діяльність яких не пов’язана з навчально-виховним процесом, суперечить вищезазначеним нормам цього Закону.Також у
ст. 63 Закону № 1060 визначено, що об’єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов’язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.Крім того,
п. 3.19 Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 р. № 63, визначено, що надання в оренду території, будівель, приміщень, обладнання підприємствам, установам, організаціям, іншим юридичним та фізичним особам для використання, що не пов’язане з навчально-виховним процесом, не дозволяється.Таким чином,
надання в оренду приміщень та будівель навчальних закладів можливо тільки підприємствам, установам та організаціям, діяльність яких пов’язана з навчально-виховним процесом.3. Відсутність угоди про страхування орендованих приміщень
.Однією з істотних умов договору оренди державного та комунального майна є
страхування орендарем взятого ним в оренду майна, про що зазначено у ст. 10 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.92 р. № 2269-XII (далі — Закон № 2269).Також у
п. 5.10 Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 23.08.2000 р. № 1774, передбачено, що протягом місяця після укладення договору орендар зобов’язаний застрахувати орендоване майно не менше ніж на його вартість за звітом про оцінку/актом оцінки на користь орендодавця (для передачі балансоутримувачу) або орендаря, який несе ризик випадкової загибелі чи пошкодження об’єкта оренди, у порядку, визначеному законодавством, і надати орендодавцю копії страхового поліса та платіжного доручення. Крім того, орендар повинен постійно поновлювати договір страхування таким чином, щоб на весь строк оренди майно було застрахованим.Зазначимо, що договір оренди може вважатися укладеним лише за наявності в ньому істотних умов, передбачених
ч. 1 ст. 10 Закону № 2269, зокрема страхування орендарем взятого ним в оренду майна. У разі якщо зобов’язання зі страхування орендованого майна у строк, визначений умовами договору, орендарем не виконані, то це є підставою для визнання такого договору неукладеним згідно з ч. 2 ст. 180 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV.У зв’язку із зазначеним у
листі, який коментується, вказано на те, що неукладання угоди про страхування орендованих приміщень суперечить вимогам Закону № 2269.4. Відсутність висновку санітарно-епідеміологічної експертизи
.Законодавство України вимагає від суб’єктів господарювання перед початком діяльності, серед іншого, отримати висновок державної санітарно-епідеміологічної служби.
Так, відповідно до
Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.94 р. № 4004-XII висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи — це документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об’єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров’я і життя людини. Цей документ затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов’язковим для виконання власником об’єкта експертизи.Процедура отримання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи визначена
Порядком проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров’я України від 09.10.2000 р. № 247.5. Відсутність дозволу органів державного пожежного нагляду
.Відповідно до
ст. 10 Закону України «Про пожежну безпеку» від 17.12.93 р. № 3745-XII початок роботи новостворених підприємств, впровадження нових технологій, передача для виробництва зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, устаткування та продукції, оренда будь-яких приміщень здійснюються після видачі відповідного дозволу органом державного пожежного нагляду, крім випадків вчинення певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства.Новостворені підприємства, у тому числі ті, що розміщуються в орендованих приміщеннях, які не змінюють виду своєї діяльності (крім потенційно небезпечних об’єктів) або не належать до категорії вибухопожежонебезпечних та об’єктів із масовим перебуванням людей і не розміщуються на території або всередині зазначених об’єктів, можуть провадити певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства. Порядок та форма повідомлення про відповідність матеріально-технічної бази суб’єкта господарювання вимогам законодавства встановлюються Кабміном.
Дозвіл видається урядовим органом державного нагляду у сфері пожежної безпеки та територіальними органами державного пожежного нагляду в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах
безоплатно.Механізм видачі та анулювання органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи новостворених підприємств, уведення в експлуатацію нових і реконструйованих виробничих, житлових та інших об’єктів, впровадження нових технологій, передачу у виробництво зразків нових пожежонебезпечних машин, механізмів, устаткування та продукції,
оренду будь-яких приміщень установлено Порядком видачі органами державного пожежного нагляду дозволу на початок роботи підприємств та оренду приміщень, затвердженим постановою КМУ від 14.02.2001 р. № 150.Крім того, необхідність наявності дозволу органів державного пожежного нагляду передбачена
п. 3.12 Правил пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і Головного управління Державної пожежної охорони МВС від 30.09.98 р. № 348/70, в якому зазначається, що введення в експлуатацію нових і реконструйованих об’єктів освіти, оренда будь-яких приміщень проводяться з дозволу органів державного пожежного нагляду. При цьому відповідальність за забезпечення протипожежного режиму в орендованих будівлях і приміщеннях, а також за виконання протипожежних заходів, зазначених угодою на оренду, несуть керівники орендних організацій.Також слід звернути увагу на те, що згідно зі
ст. 10 Закону № 2269 до істотних умов договору оренди належать обов’язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна. Отже, під час укладання договору про оренду приміщення обов’язково повинно бути передбачено обов’язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна.Таким чином, незважаючи на те, що такі документи, як висновок державної санітарно-епідеміологічної служби та дозвіл органів пожежного нагляду, не згадуються в
Переліку документів, які подаються орендарем орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності, затвердженому наказом Фонду державного майна України від 14.11.2005 р. № 2975, як бачимо, чинним законодавством передбачена необхідність їх отримання.6. Відсутність державних актів на право постійного користування земельними ділянками, на яких розташовані навчальні заклади
.Як зазначалося раніше, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності, набувають права постійного користування земельною ділянкою. Набуття такого права здійснюється за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в порядку, передбаченому
ЗКУ та іншими нормативно-правовими актами.Відповідно до
ст. 125 та 126 ЗКУ право постійного користування земельною ділянкою виникає після одержання її користувачем державного акта та державної реєстрації цього акта.Відомо, що в багатьох бюджетних установ (користувачів земельних ділянок) відсутні такі акти (наприклад, у наявності лише погоджений план меж землекористування та копія рішення відповідного виконкому). Про цей факт згадується в
листі, що коментується, та у зв’язку з цим Міносвіти вимагає від кожного керівника дошкільного та загальноосвітнього навчального закладу невідкладно вжити заходів щодо оформлення дошкільними і загальноосвітніми навчальними закладами державних актів на право постійного користування земельними ділянками, а також звертає їх увагу на особисту відповідальність за несвоєчасне оформлення земельних актів.Звісно, що порядок оформлення права постійного користування земельною ділянкою — досить довга та недешева процедура. Сподіваємось, що зорієнтуватися в цьому питанні вам допоможе консультація «Земельні питання» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 2).
Нагадаємо також, що бюджетні установи, які мають державні акти на право власності на земельні ділянки або право на постійне користування, повинні обліковувати такі земельні ділянки у бухгалтерському обліку
за експертною грошовою оцінкою (див. листи ГоловКРУ від 15.06.2007 р. № 25-18/446 // «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 42; Держказначейства від 26.05.2009 р. № 15-06/1394-8434, а також консультацію спеціаліста ДКУ «Облік земельних ділянок» // «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 47, с. 24). Питання, що стосуються бухгалтерського обліку земельних ділянок, розглядалися також у газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 27, с. 11; 2010, № 10, с. 20.