Теми статей
Обрати теми

Благодійна допомога бюджетним установам після набуття чинності Законом «Про засади запобігання і протидії корупції»

Редакція ББ
Відповідь на запитання

БЛАГОДІЙНА ДОПОМОГА БЮДЖЕТНИМ УСТАНОВАМ ПІСЛЯ НАБУТТЯ ЧИННОСТІ ЗАКОНОМ «ПРО ЗАСАДИ ЗАПОБІГАННЯ І ПРОТИДІЇ КОРУПЦІЇ»

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Як правильно оформити надходження до бюджетної установи благодійної (спонсорської) допомоги з метою уникнення обвинувачень у корупції у зв’язку із введенням у дію Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції»?

(Кіровоградська обл.)

 

Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р. № 3206-VI

(далі — Закон № 3206), котрий набрав чинності 01.07.2011 р., визначає основні засади запобігання і протидії корупції в публічній і приватній сферах суспільних відносин, відшкодування завданих унаслідок вчинення корупційних правопорушень збитків, шкоди, поновлення порушених прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав чи інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Зауважимо, що

Закон № 3206 передбачає обмеження щодо отримання дарунків (пожертв). Зокрема, відповідно до ст. 8 Закону № 3206 особам, уповноваженим на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняним до них особам (зазначеним у п. 1 та пп. «а», «б» п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 3206*) забороняється безпосередньо або через інших осіб одержувати дарунки від юридичних або фізичних осіб:

1) за рішення, дії чи бездіяльність в інтересах дарувальника, що приймаються як безпосередньо такою особою, так і за її сприяння іншими посадовими особами та органами;

2) якщо особа, яка здійснює дарунок (пожертву), перебуває в підпорядкуванні такої особи.

* Особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; посадовими особами юридичних осіб публічного права, які одержують зарплату за рахунок державного чи місцевого бюджету; особами, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги; посадовими особами іноземних держав та міжнародних організацій.

Водночас дарунки, одержані особами, визначеними у

п. 1 та пп. «а», «б» п. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 3206, як подарунки державі, АР Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям, відповідно є державною або комунальною власністю і передаються органу, установі чи організації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Виходячи з вищезазначеного

отримання благодійної допомоги (пожертви) безпосередньо бюджетною установою чи організацією, а не їх посадовими особами, не можна кваліфікувати як корупційне правопорушення. Однак з метою уникнення обвинувачення у корупції посадових осіб, з відома яких відбувалася передача благодійної (спонсорської) допомоги установі, надходження такої допомоги обов’язково має буди документально оформлено та відображено в бухгалтерському обліку бюджетної установи відповідно до чинного законодавства.

Варто наголосити, що не всі бюджетні установи мають право на отримання благодійної допомоги. Причому раніше таке обмеження не було чітко прописано на законодавчому рівні, а лише випливало з різноманітних роз’яснень стосовно цього питання та непрямих норм окремих документів. Зокрема,

ст. 2 Закону України «Про джерела фінансування органів державної влади» від 30.06.99 р. № 783-ХІV передбачено, що органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування в межах, передбачених законом про Державний бюджет України на відповідний рік (докладніше див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 42).

Натомість на сьогодні

ст. 17 Закону № 3206 абсолютно однозначно визначено: органам державної влади та місцевого самоврядування забороняється одержувати від фізичних, юридичних осіб безоплатно послуги та майно, крім випадків, передбачених законами або чинними міжнародними договорами України.

Таким чином, зазначені органи не можуть отримувати та спрямовувати на власне утримання дарунки, за винятком передачі послуг та майна, згідно з законом або міжнародними договорами в рамках здійснення відповідних програм чи проектів.

Що ж стосується документального оформлення надходження благодійних внесків від благодійних організацій, юридичних чи фізичних осіб, то з цього приводу після набуття чинності

Законом № 3206 жодних особливостей не передбачено.

Загальні вимоги до отримання, використання та обліку благодійних внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб, як резидентів, так і нерезидентів, бюджетними установами визначені

Порядком отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженим постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222 (далі — Порядок № 1222). Так, відповідно до положень Порядку № 1222 благодійні внески можуть надаватися благодійниками установам у грошовій формі для потреб їх фінансування за напрямами видатків, визначеними благодійником, а також як товари, роботи, послуги. Якщо ж благодійниками конкретні цілі використання таких коштів не визначено, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником установи, закладу набувачів відповідно до першочергових потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю установи, закладу.

Порядок документального оформлення отримання благодійної допомоги залежить саме від того, в якій формі така допомога надається установі. Зокрема,

Інструкція з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затверджена наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64 (далі — Інструкція № 64), передбачає, що необоротні активи, отримані безоплатно у вигляді безповоротної допомоги, дарунка, приймаються комісією, створеною наказом керівника установи, до складу якої обов’язково входить працівник бухгалтерії та представник установи вищого рівня. Оприбуткування на баланс установи необоротних активів відповідно до п.п. 6.3 п. 6 Інструкції № 64 здійснюється на підставі «Акта прийняття-передачі основних засобів» типової форми № ОЗ-1 (бюджет). Оформлення прийняття окремих предметів необоротних активів також дозволяється безпосередньо на підставі документів, що стали підставою для отримання цінностей (рахунків-фактур, накладних та ін.). При цьому необоротні активи, отримані безоплатно від інших установ, зараховуються на баланс установи за первісною (відновлювальною) вартістю установи, що їх передала, з наведенням нарахованої суми зносу за повну кількість календарних місяців їх перебування в експлуатації (п.п. 1.24 п. 1 Інструкції № 64).

У разі ж надходження благодійних внесків у вигляді запасів (виробничих запасів, матеріалів, продуктів харчування або малоцінних та швидкозношуваних предметів) відповідно до

Інструкції з обліку запасів бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125 (далі — Інструкція № 125), вони приймаються комісією, створеною наказом керівника установи, до складу якої обов’язково входять працівник бухгалтерії та представник організації вищого рівня. Комісія складає акт, у якому зазначаються найменування, кількість і вартість отриманих матеріальних цінностей відповідно до супровідних документів або за ринковими вільними цінами на їх аналогічні види, якщо їх вартість не зазначена. Дані акта відображаються в бухгалтерському обліку.

Бухгалтерією та матеріально відповідальними особами облік запасів, отриманих як благодійна допомога, ведеться за загальним порядком, але окремо від запасів, придбаних установою за рахунок коштів загального або спеціального фондів кошторису доходів та видатків (

п. 35 Інструкції № 125).

Благодійно (як благодійна допомога) виконані роботи та надані бюджетним установам послуги оформляються

Актом прийому-передачі виконаних робіт (наданих послуг).

Оприбуткування благодійних внесків у формі грошових коштів здійснюється установою на підставі:

— прибуткового касового ордера (ф. КО-1) —

якщо готівка надійшла до каси установи;

— виписки зі спеціального реєстраційного рахунка —

якщо благодійні внески надійшли на рахунок установи.

Під час оформлення таких операцій слід ураховувати, що благодійні внески, отримані бюджетними установами згідно з чинним законодавством відповідно до

ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI належать по першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ, які включаються до спеціального фонду бюджету. Тому незалежно від організаційно-правової форми господарювання, підпорядкування та форми власності юридичної особи, що надає благодійну допомогу, бюджетна установа — одержувач відносить її вартість до доходів спеціального фонду.

Зазначимо, що до закінчення звітного періоду установа-одержувач повинна подати до органу Держказначейства

Довідку про надходження у натуральній формі, якщо благодійна допомога надійшла у натуральній формі (як товари, роботи чи послуги).

Зважаючи на те, що розпорядники бюджетних коштів здебільшого не планують у кошторисі благодійні надходження, у разі їх фактичного отримання необхідно внести

зміни до кошторису в частині спеціального фонду відповідно до вимог пп. 47 та 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228, на підставі довідки Державної казначейської служби про підтвердження надходжень на спеціальні реєстраційні рахунки та довідки про зміни до кошторису.

Відображаючи надходження благодійної допомоги в бухгалтерському обліку, бюджетні установи мають керуватися, перш за все,

Порядком застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженим спільним наказом Мінфіну та Головного управління Держказначейства від 10.12.99 р. № 114. Зокрема, цим Порядком передбачено ведення обліку благодійних внесків та дарунків на субрахунку 712 «Доходи за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ».

При формуванні бухгалтерських проводок, слід також ураховувати, що

Інструкцією з обліку коштів, розрахунків та інших активів бюджетних установ, затвердженою наказом Держказначейства від 26.12.2003 р. № 242, передбачено, що кошти, які надійшли установі для виконання окремих доручень, а також як гранти, дарунки, благодійні внески, інвестиції (у грошовій та натуральній формі) слід обліковувати на субрахунку 324 «Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень».

У бухгалтерському обліку бюджетної установи отримання благодійної допомоги відображатиметься таким чином:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

дебет

кредит

1

Оприбутковано необоротні активи, отримані як благодійна допомога

324

712

364

324

101 — 122

364

Одночасно проведено запис

812

401

2

Оприбутковано матеріали, отримані як благодійна допомога

324

712

364

324

231 — 239

364

3

Оприбутковано малоцінні та швидкозношувані предмети, які надійшли як благодійна допомога

324

712

364

324

221

364

Одночасно зроблено запис

812

411

4

Надійшов благодійний внесок у готівковій формі до каси установи

364

712

301

364

Зараховано готівку на спеціальний реєстраційний рахунок

324

301

5

Надійшов благодійний внесок (у безготівковій формі) на спеціальний реєстраційний рахунок

364

712

324

364

6

Відображено благодійно виконані роботи (надані послуги)

324

712

364

324

812

364

 

Зауважимо, що для обліку операцій нарахування доходів спеціального фонду, у тому числі отриманих у вигляді благодійної допомоги, використовується

меморіальний ордер № 14 «Накопичувальна відомість нарахування доходів спеціального фонду бюджетних установ», форма якого затверджена Інструкцією про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядок їх складання, затвердженою наказом Держказначейства від 27.07.2000 р. № 68 (далі — Інструкція № 68). До того ж на кожен вид доходів спеціального фонду згідно з вимогами Інструкції № 68 відкриваються окремі меморіальні ордери, які нумеруються відповідно № 14-1, 14-2, 14-3. Крім того, така операція має бути відображена також у меморіальному ордері № 4 «Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими дебіторами» за кожним відомим благодійником. Варто також нагадати, що розрахунки з дебіторами, які здійснюються за рахунок коштів спеціального фонду, обліковуються в окремому меморіальному ордері за визначеною формою.

Наприкінці місяця підраховуються підсумкові обороти за кожним меморіальним ордером і у вигляді відповідної кореспонденції рахунків переносяться до книги Журнал-головна.

Також нагадаємо, що установи, які отримують, зокрема, гранти, дарунки та благодійну допомогу, зобов’язані складати Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень бюджетних установ (форма № 4-2д, № 4-2м).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі