Теми статей
Обрати теми

Як обліковувати та зберігати проектно-кошторисну документацію

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЯК ОБЛІКОВУВАТИ ТА ЗБЕРІГАТИ ПРОЕКТНО-КОШТОРИСНУ ДОКУМЕНТАЦІЮ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Районним відділом освіти заплановані в поточному році видатки на проведення ремонту та реконструкції декількох будівель і приміщень закладів освіти. Знаємо, що для проведення капітального ремонту, реконструкції будівель, споруд потрібно виготовити проектно-кошторисну документацію. У зв’язку з цим виникли такі запитання:

1. Чи потрібно оприбутковувати проектно-кошторисну документацію на баланс та на якому субрахунку її обліковувати?

2. Чи підлягає така документація щорічній індексації?

3. Коли її можна списати з балансу?

4. Чи встановлено строки зберігання для проектно-кошторисної документації?

(Миколаївська обл.)

 

Запитання, що стосуються виготовлення проектно-кошторисної документації бюджетними установами, а також подальшого її зберігання, виникають досить часто. Це пов’язане з тим, що для проведення всіх видів ремонтно-будівельних робіт, крім поточного ремонту, необхідна наявність проектно-кошторисної документації. Щодо поточного ремонту, то обсяг та вартість таких робіт, які виконуються господарським способом, може бути визначено на підставі дефектного акта, форму якого наведено в додатку до спільного листа Державного комітету з будівництва та архітектури і Державного комітету з питань житлово-комунального господарства від 24.02.2005 р. № 7/8-134, № 4/3-260 (далі — лист № 7/8-134), і розцінкових описів робіт.

Склад, порядок розробки, оформлення, погодження та затвердження проектно-кошторисної документації на нове будівництво та реконструкцію будівель і споруд громадського призначення та нове будівництво, реконструкцію і технічне переоснащення об’єктів виробничого призначення повинні відповідати вимогам Державних будівельних норм України «Проектування. Склад, порядок розробки, погодження та затвердження проектної документації для будівництва ДБН А.2.2-3-2004», затверджених наказом Держбуду від 20.01.2004 р. № 8, а також Правил визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000, затверджених наказом Держбуду від 27.08.2000 р. № 174.

При цьому погодження та затвердження проектно-кошторисної документації на капітальний і поточний ремонти житла, об’єктів соціальної сфери, комунального призначення та благоустрою здійснюються з урахуванням вимог Порядку проведення ремонту та утримання об’єктів благоустрою населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 р. № 154. Про цей момент нагалошувалося і а в листі № 7/8-134.

Проектно-кошторисна документація приймається замовником (бюджетною установою) з обов’язковим складанням відповідного акта, який є підставою для оплати виконаних робіт. Крім того, така документація підлягає затвердженню відповідно до вимог Порядку затвердження проектів будівництва та проведення їх експертизи, затвердженого постановою КМУ від 11.05.2011 р. № 560 (до 30 млн грн. — керівником установи-замовника, від 30 до 100 млн грн. — центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів АР Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими держадміністраціями та іншими органами державної влади, а понад 100 млн грн. — КМУ).

Згідно з Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою наказом Держказначейства від 25.11.2008 р. № 495, видатки на виготовлення проектно-кошторисної документації залежно від виду виконуваних робіт здійснюються за:

КЕКВ 2123 — на будівництво будинків, споруд та об’єктів і виконання супровідних робіт, які відповідно до державних будівельних норм є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт;

КЕКВ 2131, 2133, 2141, 2143, 2144 — на реконструкцію, реставрацію і капітальний ремонт будинків, споруд та об’єктів і виконання супровідних робіт, які відповідно до державних будівельних норм є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт.

Таким чином, виготовлення проектно-кошторисної документації на будівництво, реконструкцію, реставрацію і капітальний ремонт будинків, споруд та об’єктів і виконання супровідних робіт, які відповідно до державних будівельних норм є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт, здійснюється за кодом виконання основних робіт, оскільки виготовлення проектно-кошторисної документації є одним із етапів здійснення капітальних робіт.

Відповідно до п. 5.2 Інструкції з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64 (далі — Інструкція № 64), облік незавершеного капітального будівництва (виготовлення, створення), добудова, поліпшення (дообладнання, реконструкція, модернізація) об’єктів необоротних активів з початку і до закінчення зазначених робіт та введення в експлуатацію здійснюються на рахунку 14 «Незавершене капітальне будівництво».

Також пп. 5.3 і 5.4 цієї Інструкції передбачено, що виконані будівельно-монтажні роботи відносяться установою на фактичні видатки для відображення накопичення сум за незавершеним капітальним будівництвом. Затрати за незакінченими або закінченими, але не зданими в експлуатацію об’єктами капітального будівництва, які були списані на результати виконання кошторису, обліковуються на рахунку 14 «Незавершене капітальне будівництво».

Усі затрати на будівництво, виготовлення, створення і поліпшення об’єктів групуються за такими напрямками робіт (витрат):

проектно-вишукувальні роботи;

— будівельні роботи;

— роботи з монтажу устаткування;

— придбання устаткування, що потребує монтажу;

— придбання устаткування, що не потребує монтажу, інструментів та інвентарю;

— інші капітальні роботи і затрати.

Узяття на облік необоротних активів, які вводяться в експлуатацію після закінчення будівництва (виготовлення, розробки), здійснюється на підставі акта приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом (виготовлення, розробки) об’єкта установою, у кошторисі якої було передбачено такі витрати. В акті вказується вартість збудованого (виготовленого, розробленого) необоротного активу, яка визначається на підставі даних бухгалтерського обліку з урахуванням усіх понесених витрат (п. 5.5 Інструкції № 64).

Із цього випливає, що при формуванні первісної вартості об’єкта необоротних активів до вартості збудованих, реконструйованих об’єктів (будівель, приміщень) уключаються витрати на виготовлення проектно-кошторисної документації.

Розглянемо приклад.

На замовлення бюджетної установи проектною організацією було виготовлено проектно-кошторисну документацію для проведення реконструкції будівлі. Вартість робіт з виготовлення проектно-кошторисної документації — 72000 грн. (у тому числі ПДВ — 12000 грн.).

Для проведення реконструкції будівлі установа уклала з підрядною організацією відповідний договір на суму 540000 грн. (у тому числі ПДВ — 90000 грн.).

Після виконання робіт з проектною та підрядною організаціями підписано акти виконаних робіт. Роботи з проведення реконструкції будівлі оплачено за рахунок коштів загального фонду.

У бухгалтерському обліку витрати, пов’язані з виготовленням проектно-кошторисної документації та реконструкцією будівлі, відображаються такими записами:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,
грн.

дебет

кредит

1

2

3

4

5

1

Витрати, пов’язані з виготовленням проектно-кошторисної документації, віднесено на фактичні видатки установи (на підставі акта здавання-приймання виконаних робіт)

801, 802

675

72000

2

Оплачено роботи, пов’язані з виготовленням проектно-кошторисної документації

675

321

72000

3

Витрати, пов’язані з реконструкцією будівлі, віднесено на фактичні видатки (на підставі акта здавання-приймання виконаних робіт)

801, 802

675

540000

4

Віднесено до складу незавершеного капітального будівництва витрати, пов’язані з виготовленням проектно-кошторисної документації (без урахування ПДВ) та реконструкцією будівлі

141

402

510000

5

Після закінчення робіт прийнято в експлуатацію реконструйований об’єкт необоротних активів
(без урахування ПДВ)

103

401

510000

Одночасно здійснюється списання сум за незавершеним капітальним будівництвом

402

141

510000

6

Оплачено роботи, пов’язані з реконструкцією будівлі

675

321

540000

 

Як бачимо, витрати, пов’язані з виготовленням проектно-кошторисної документації, обліковуються у складі вартості робіт з реконструкції будівлі та списуються на фактичні видатки установи. Крім того, витрати на виготовлення проектно-кошторисної документації включаються до загальної суми витрат на реконструкцію та відносяться на збільшення первісної вартості об’єкта необоротних активів.

Із цього випливає, що витрати на виготовлення проектно-кошторисної документації не відповідають визначенню об’єкта основних засобів, наведеному в п. 2.1 Інструкції № 64, згідно з яким до основних засобів належать матеріальні активи, які використовуються установою багаторазово і безперервно в процесі виконання основних функцій, надання послуг, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких становить більше одного року і вартість яких без ПДВ та інших платежів перевищує 1000 грн. за одиницю (комплект). І тому таку документацію не можна розглядати як самостійний об’єкт основних засобів.

Водночас зауважимо: Держказначейство в листі від 07.05.2010 р. № 15-04/1015-7949 зазначало, що документація з типового проектування незалежно від вартості обліковується на субрахунку 109 «Інші основні засоби». Однак слід відмітити, що документація з типового проектування та проектно-кошторисна документація — це різні види документації. Тому керуватися зазначеним листом у ситуації, яка розглядається, не можна. Крім того, вважаємо, що проектно-кошторисну документацію не можна віднести до необоротних матеріальних активів, що мають специфічне призначення та обмежене застосування в окремих галузях, облік яких ведеться на субрахунку 119 «Необоротні матеріальні активи спеціального призначення» (див. лист Держказначейства від 25.05.2010 р. № 15-04/1168-8949).

Отже, виходить, що проектно-кошторисна документація не підлягає зарахуванню до складу необоротних активів і відповідно не обліковується в бухгалтерському обліку як окремий об’єкт на жодному субрахунку. Із цього випливає, що немає необхідності в щорічній індексації вартості проектно-кошторисної документації.

Особливу увагу потрібно звернути на правильне зберігання проектно-кошторисної документації. Незважаючи на те що така документація не є об’єктом необоротних активів, це не означає, що вона може зберігатися в установі де завгодно та як завгодно.

Річ у тім, що у проектно-кошторисній документації наведена докладна інформація про ремонтно-будівельні роботи, обґрунтована висновками та розрахунками проектної організації. І тому в разі виникнення різних запитань щодо експлуатації збудованого або відремонтованого об’єкта слід насамперед звертатися до даних (наприклад, креслень, схем тощо), які містяться у проектно-кошторисній документації.

Також потрібно мати на увазі, що проектно-кошторисна документація на нове будівництво, розширення та реконструкцію будівель, споруд, ремонт житлового фонду, об’єктів соціальної сфери та комунального значення і благоустрою, а також реставрацію пам’яток архітектури та містобудування є об’єктом контролю з боку органів Державної фінансової інспекції. Тому якщо в установі проводилися ремонтно-будівельні роботи, для виконання яких виготовлялася проектно-кошторисна документація, ревізори перевірять наявність оформленої проектно-кошторисної та іншої технічної документації, керуючись в цьому питанні п. 6 Методичних рекомендацій з проведення державною контрольно-ревізійною службою ревізій використання коштів на будівництво, затверджених наказом ГоловКРУ від 27.02.2009 р. № 39.

Тому, щоб в установі не виникало проблем зі зберіганням проектно-кошторисної документації, її керівнику потрібно призначити особу, відповідальну за зберігання такої документації.

Для визначення строків зберігання проектно-кошторисної документації в установі потрібно керуватися Переліком типових документів, що створюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств, із зазначенням термінів зберігання документів, затвердженим наказом Головного архівного управління при КМУ від 20.07.98 р. № 41. Наведемо строки зберігання такої документації в таблиці на с. 25.

 

№ з/п

Вид документів

Строки зберігання

Примітки

в організаціях, в діяльності яких створюються документи НАФ*

в організаціях, в діяльності яких не створюються документи НАФ*

1531

Акти приймання-передавання проектно-кошторисної документації на заново збудовані та здані в експлуатацію об’єкти

10 р. (1)

10 р.

(1) Після введення об’єкта в експлуатацію

1534

Накладні на відправлену та одержану документацію для об’єктів капітального будівництва та їх кошторисної вартості

3 р.

3 р.

 

1535

Журнали обліку затверджених проектів капітального будівництва
та їх кошторисної вартості

Постійно

 

1590

Технічні завдання на проектування, будівництво та реконструкцію будівель і споруд:

(1) У замовника — до закінчення експлуатації об’єкта; у будівельників — до здачі в експлуатацію

а) за місцем розробки і затвердження

Постійно (1)

б) в інших організаціях

Доки не мине потреба

Доки не мине потреба

1591

Протоколи з розгляду та затвердження проектних завдань і кошторисів на будівництво та реконструкцію об’єктів:

а) за місцем проектування і затвердження

Постійно

 

б) в інших організаціях

Доки не мине потреба

Доки не мине потреба

 

1596

Генеральні плани та зведені кошториси капітального будівництва, реконструкції та висновки про них:

а) за місцем проектування

Постійно

 

б) за місцем експлуатації

До закінчення експлуатації

До закінчення експлуатації

 

в) в інших організаціях

Доки не мине потреба

Доки не мине потреба

 

1616

Проекти, кошториси на будівництво та реконструкцію об’єктів, не включених до титульних списків

Доки не мине потреба

Доки не мине потреба

 

1634

Картотеки й журнали реєстрації проектно-кошторисної документації

Постійно (1)

10 р.

(1) На держзберігання не надходять

 

* НАФ — Національний архівний фонд.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі