Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування положень Переліку соціальних послуг, умов та порядку їх надання структурними підрозділами терцентру

Редакція ББ
Лист від 03.11.2011 р. № 10863/0/14-11/014

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ПОЛОЖЕНЬ ПЕРЕЛІКУ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ, УМОВ ТА ПОРЯДКУ ЇХ НАДАННЯ СТРУКТУРНИМИ ПІДРОЗДІЛАМИ ТЕРЦЕНТРУ

Лист від 03.11.2011 р. № 10863/0/14-11/014

 

Міністерством розглянуто <…> лист щодо застосування положень Переліку соціальних послуг, умов та порядку їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2009 р. № 1417 (далі — Перелік).

До питання 1.

Відповідно до пункту 53 Переліку право на безоплатне обслуговування відділенням адресної допомоги мають:

громадяни, які не здатні до самообслуговування у зв’язку з похилим віком, хворобою, інвалідністю і не мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу;

інші громадяни похилого віку, інваліди, хворі (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів, за умови, що середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий ніж 1,5 прожиткового мінімуму для сім’ї;

громадяни, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий ніж прожитковий мінімум для сім’ї.

Відповідно до пункту 7 Переліку громадянам похилого віку, інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу, територіальний центр може надавати платні соціальні послуги (у межах наявних можливостей), визначені постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 12 «Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку» та цим Переліком. Це положення поширюється і на відділення організації надання адресної натуральної та грошової допомоги (далі — відділення адресної допомоги).

До питання 2.

Відповідно до підпункту 2 пункту 11 Переліку обслуговування громадян, зазначених у пункті 2 цього Переліку, структурними підрозділами територіального центру припиняється у разі виявлення у громадянина, якого безоплатно обслуговує територіальний центр, працездатних рідних (батьків, дітей, чоловіка, дружини) або осіб, які відповідно до законодавства повинні забезпечити йому догляд і допомогу, або осіб, з якими укладено договір довічного утримання (догляду).

До питання 3.

На кожного громадянина, якого обслуговує територіальний центр, ведеться особова справа, в якій міститься заява громадянина, документи, що підтверджують право громадянина на соціальне обслуговування (надання соціальних послуг) та соціальну допомогу (пункт 8 Переліку).

Перелік документів, що мають міститись в особовій справі громадянина, який перебуває на обслуговуванні у відділенні адресної допомоги територіального центру, наведений у пункті 60 Переліку.

При прийнятті громадянина на обслуговування до відділення адресної допомоги обов’язково складається акт обстеження матеріально-побутових умов проживання встановленої форми, яка затверджена наказом Мінпраці від 10.06.2010 р. № 135.

До питання 4.

У разі якщо громадянин перебуває на обслуговуванні в одному із структурних підрозділів територіального центру і має потребу у соціальних послугах відділення адресної допомоги, йому необхідно написати про це заяву та подати передбачені пунктом 60 Переліку документи. У випадку якщо деякі документи вже подавались до іншого відділення територіального центру, де особа перебуває на обслуговуванні, такі документи можна не подавати, а зробити з них копії.

На сьогодні Мінсоцполітики працює над удосконаленням законодавства, що регулює діяльність територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг), для вирішення проблемних питань.

 

Заступник Міністра — керівник апарату В. Коломієць

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

Щодо проблем надання соціальних послуг:
 роз’яснює мінсоцполітики

З набранням чинності постановою КМУ «Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» від 29.12.2009 р. № 1417 (далі — постанова № 1417) кардинально змінився порядок соціального обслуговування та надання соціальних послуг громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги.

На сторінках нашої газети ми неодноразово освітлювали питання надання соціальних послуг згідно з новими правилами, у тому числі і питання, які розглянуло Мінсоцполітики у листі, що коментується (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 21, с. 20). Вони стосуються умов та порядку здійснення соціального обслуговування відділеннями організації надання адресної натуральної тфа грошової допомоги територіального центру (далі — відділення адресної допомоги). З урахуванням роз’яснень Мінсоцполітики розглянемо ці питання докладніше.

1. Чи мають право на обслуговування у відділенні адресної допомоги люди похилого віку, інваліди, які мають повнолітніх дітей, що проживають як спільно з ними, так і окремо?

Відповідно до п. 53 Переліку соціальних послуг, умов та порядку їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затвердженого постановою № 1417 (далі — Перелік № 1417), відділення адресної допомоги утворюється для обслуговування не менш як 500 громадян, які відповідно до акта обстеження матеріально-побутових умов потребують натуральної чи грошової допомоги, а саме:

— громадян похилого віку;

— інвалідів;

— хворих (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці) у разі коли вони на своєму утриманні мають неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів;

— осіб, які які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою, у разі коли вони мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів.

Тобто люди похилого віку та інваліди мають право на обслуговування у відділенні адресної допомоги, інше питання: платне чи безоплатне буде таке обслуговування?

Так, право на безоплатне обслуговування у відділеннях адресної допомоги мають:

— громадяни, які не здатні до самообслуговування у зв’язку з похилим віком, хворобою, інвалідністю і не мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу;

— інші громадяни похилого віку, інваліди, хворі (з числа осіб працездатного віку на період до встановлення їм групи інвалідності, але не більш як чотири місяці), які мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів, за умови, що середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий ніж 1,5 прожиткового мінімуму для сім’ї;

— громадяни, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей нижчий ніж прожитковий мінімум для сім’ї.

Тобто особам похилого віку, інвалідам, які не здатні до самообслуговування і мають повнолітніх дітей соціальне обслуговування (надання соціальних послуг) надається на платній основі. Як зазначило Мінсоцполітики, перелік платних послуг, які може надавати територіальний центр таким особам, визначено постановою КМУ «Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку» від 14.01.2004 р. № 12, дія якого поширюється і на відділення адресної допомоги.

2. Чи є критерієм для зарахування у відділення адресної допомоги наявність у громадянина договору довічного утримання або заповіту? Чи має право управління праці та соціального захисту населення відмовити такому громадянину в оформленні у відділення адресної допомоги для отримання гуманітарної допомоги у вигляді речей, які були у використанні?

Статтею 744 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV встановлено, що за договором довічного утримання (догляду) одна сторона (відчужувач) передає другій стороні (набувачеві) у власність житловий будинок, квартиру або їх частину, інше нерухоме майно або рухоме майно, яке має значну цінність, взамін чого набувач зобов’язується забезпечувати відчужувача утриманням та (або) доглядом довічно.

Відповідно до п. 60 Переліку № 1417 на кожного громадянина, якого обслуговує відділення адресної допомоги, ведеться особова справа, в якій міститься:

— письмова заява громадянина;

— довідка про склад сім’ї (форма № 3);

— довідки про доходи членів сім’ї;

— копія наказу про здійснення (припинення) обслуговування.

Соціальний працівник відділення адресної допомоги формує особові справи громадян, які звернулися за допомогою, перевіряє відомості, зазначені у поданих ними документах, і вносить їх до електронної бази даних територіального центру.

Форми документів, необхідних при оформленні на обслуговування у терцентрі, затверджені наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10.06.2010 р. № 135.

Жодним з перелічених нормативних документів не передбачено подання громадянином договору довічного утримання або заповіту.

Проте, як зазначило Мінсоцполітики у листі, що коментується, згідно з п.п. 2 п. 11 Переліку № 1417 обслуговування громадян, зазначених у п. 2 цього Переліку, структурними підрозділами територіального центру припиняється за письмовим повідомленням громадян у разі виявлення у громадянина, якого безоплатно обслуговує територіальний центр, працездатних рідних (батьків, дітей, чоловіка, дружини) або осіб, які відповідно до законодавства повинні забезпечити йому догляд і допомогу, або осіб, з якими укладено договір довічного утримання (догляду).

3. Чи має право управління праці для оформлення у відділенні адресної допомоги вимагати додаткові документи, окрім передбачених постановою № 1417, а саме копію свідоцтва про розлучення, про народження, довідку МСЕК?

Перелік документів, які терцентр має право вимагати від громадянина для соціального обслуговування, було наведено у відповіді на друге запитання, наведеній вище.

Крім того, під час прийняття громадянина на обслуговування до відділення адресної допомоги обов’язково складається акт обстеження матеріально-побутових умов проживання.

З цього випливає, що управління праці для оформлення у відділенні адресної допомоги не має право вимагати додаткові документи, окрім передбачених Переліком № 1417.

Мінсоцполітики у листі, що коментується, також не вбачає підстав для надання додаткових документів.

Тому, якщо терцентру чи управлінню праці необхідні додаткові документи, то вони мають отримати їх самостійно, зробивши відповідні запити.

4. Якщо громадянин перебуває на обслуговуванні в одному зі структурних підрозділів терцентру та бажає отримувати послуги у відділенні адресної допомоги, чи необхідно йому писати ще одну заяву та надавати в управління праці додатковий пакет документів?

Так, якщо громадянин обслуговується в будь-якому відділенні терцентру, то для його обслуговування у відділенні адресної допомоги він має подати окрему заяву та документи, необхідні для обслуговування в зазначеному відділенні. З цим погодилось і Мінсоцполітики, зазначивши: якщо окремі документі вже подавались до іншого відділення терцентру, де особа перебуває на обслуговуванні, то такі документи можна не подавати, а зробити з них копії.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі