Теми статей
Обрати теми

Про затвердження Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи

Редакція ББ
Постанова від 26.01.2011 р. № 59

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ТИПОВОГО ПОЛОЖЕННЯ ПРО БУХГАЛТЕРСЬКУ СЛУЖБУ БЮДЖЕТНОЇ УСТАНОВИ

Постанова від 26.01.2011 р. № 59

 

Відповідно до частини третьої статті 56 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України

постановляє:

1. Затвердити Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, що додається.

2. Міністерству фінансів затвердити:

до 1 березня 2011 р. порядок погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера бюджетної установи;

до 1 грудня 2011 р. порядок проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень.

3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади:

привести до 1 березня 2011 р. власні нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою;

забезпечити функціонування бухгалтерських служб міністерств, інших центральних органів виконавчої влади і бюджетних установ, що належать до сфери їх управління, у межах граничної чисельності працівників та коштів, передбачених на їх утримання.

4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування привести власні нормативно-правові акти у відповідність з цією постановою.

5. Ця постанова набирає чинності з 1 березня 2011 р., крім підпунктів 1 і 3 пункту 7, підпункту 3 пункту 11 та пункту 18 Типового положення, затвердженого цією постановою, щодо застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, які набирають чинності з 1 січня 2013 року.

 

Прем’єр-міністр України М. Азаров

 

 

Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 р. № 59

Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи

 

1. Це Типове положення визначає завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи (далі — бухгалтерська служба), повноваження її керівника — головного бухгалтера та вимоги до його професійно-кваліфікаційного рівня.

2. Бухгалтерська служба утворюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи, — департамент, управління, відділ, сектор або в бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи.

Положення про бухгалтерську службу (посадова інструкція спеціаліста, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби) затверджується керівником бюджетної установи.

3. Бухгалтерська служба підпорядковується безпосередньо керівникові бюджетної установи або його заступникові.

4. Бухгалтерська служба у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Мінфіну, іншими нормативно-правовими актами, що регламентують бюджетні відносини і фінансово-господарську діяльність бюджетної установи, наказами керівника бюджетної установи, а також положенням про бухгалтерську службу.

5. Основними завданнями бухгалтерської служби є:

1) ведення бухгалтерського обліку фінансово-господарської діяльності бюджетної установи та складення звітності;

2) відображення у документах достовірної та у повному обсязі інформації про господарські операції i результати діяльності, необхідної для оперативного управління бюджетними призначеннями (асигнуваннями) та фінансовими і матеріальними (нематеріальними) ресурсами;

3) забезпечення дотримання бюджетного законодавства при взятті бюджетних зобов’язань, своєчасного подання на реєстрацію таких зобов’язань, здійснення платежів відповідно до взятих бюджетних зобов’язань, достовірного та у повному обсязі відображення операцій у бухгалтерському обліку та звітності;

4) забезпечення контролю за наявністю i рухом майна, використанням фінансових і матеріальних (нематеріальних) ресурсів відповідно до затверджених нормативів i кошторисів;

5) запобігання виникненню негативних явищ у фінансово-господарській діяльності, виявлення i мобілізація внутрішньогосподарських резервів.

6. Бухгалтерська служба бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи, здійснює методичне керівництво та контроль за дотриманням вимог законодавства з питань ведення бухгалтерського обліку, складення фінансової та бюджетної звітності у таких установах.

7. Бухгалтерська служба відповідно до покладених на неї завдань:

1) веде бухгалтерський облік відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку, в тому числі з використанням уніфікованої автоматизованої системи бухгалтерського обліку та звітності;

2) складає на підставі даних бухгалтерського обліку фінансову та бюджетну звітність, а також державну статистичну, зведену та іншу звітність (декларації) в порядку, встановленому законодавством;

3) здійснює поточний контроль за:

дотриманням бюджетного законодавства при взятті бюджетних зобов’язань, їх реєстрації в органах Державної казначейської служби та здійсненням платежів відповідно до взятих бюджетних зобов’язань;

правильністю зарахування та використання власних надходжень бюджетної установи;

веденням бухгалтерського обліку, складенням фінансової та бюджетної звітності, дотриманням бюджетного законодавства та національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку бухгалтерськими службами бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі;

4) своєчасно подає звітність;

5) своєчасно та у повному обсязі перераховує податки і збори (обов’язкові платежі) до відповідних бюджетів;

6) забезпечує дотримання вимог нормативно-правових актів щодо:

використання фінансових, матеріальних (нематеріальних) та інформаційних ресурсів під час прийняття та оформлення документів щодо проведення господарських операцій;

інвентаризації необоротних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, документів, розрахунків та інших статей балансу;

7) проводить аналіз даних бухгалтерського обліку та звітності, у тому числі зведеної звітності, щодо причин зростання дебіторської та кредиторської заборгованості, розробляє та здійснює заходи щодо стягнення дебіторської та погашення кредиторської заборгованості, організовує та проводить роботу з її списання відповідно до законодавства;

8) забезпечує:

дотримання порядку проведення розрахунків за товари, роботи та послуги, що закуповуються за бюджетні кошти;

достовірність та правильність оформлення інформації, включеної до реєстрів бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань;

повноту та достовірність даних підтвердних документів, які формуються та подаються в процесі казначейського обслуговування;

зберігання, оформлення та передачу до архіву оброблених первинних документів та облікових регістрів, які є підставою для відображення у бухгалтерському обліку операцій та складення звітності, а також звітності;

користувачів у повному обсязі правдивою та неупередженою інформацією про фінансовий стан бюджетної установи, результати її діяльності та рух бюджетних коштів;

відповідні структурні підрозділи бюджетної установи даними бухгалтерського обліку та звітності для прийняття обґрунтованих управлінських рішень, складення економічно обґрунтованих калькуляцій собівартості послуг, що можуть надаватися за плату відповідно до законодавства, визначення можливих ризиків фінансово-господарської діяльності;

9) бере участь у роботі з оформлення матеріалів щодо нестачі, крадіжки грошових коштів та майна, псування активів;

10) розробляє та забезпечує здійснення заходів щодо дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни її працівників та працівників бухгалтерських служб бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі;

11) здійснює заходи щодо усунення порушень і недоліків, виявлених під час контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства.

8. Бухгалтерська служба має право:

1) представляти бюджетну установу в установленому порядку з питань, що відносяться до компетенції бухгалтерської служби, в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, фондах загальнообов’язкового державного соціального страхування, підприємствах, установах та організаціях незалежно від форми власності;

2) встановлювати обґрунтовані вимоги до порядку оформлення і подання до бухгалтерської служби структурними підрозділами бюджетної установи первинних документів для їх відображення у бухгалтерському обліку, а також здійснювати контроль за їх дотриманням;

3) одержувати від структурних підрозділів бюджетної установи та бюджетних установ, які їй підпорядковані, необхідні відомості, довідки та інші матеріали, а також пояснення до них;

4) вносити керівникові бюджетної установи пропозиції щодо удосконалення порядку ведення бухгалтерського обліку, складення звітності, здійснення поточного контролю, провадження фінансово-господарської діяльності.

9. Керівником бухгалтерської служби є головний бухгалтер, який підпорядковується та є підзвітним керівникові бюджетної установи або його заступникові.

Головний бухгалтер призначається на посаду та звільняється з посади відповідно до законодавства про працю з урахуванням вимог до професійно-кваліфікаційного рівня, встановлених пунктом 11 цього Типового положення, керівником бюджетної установи за погодженням з:

Державною казначейською службою у разі, коли бюджетна установа є головним розпорядником коштів державного бюджету;

органом Державної казначейської служби за місцем обслуговування бюджетної установи у разі, коли така установа є головним розпорядником коштів місцевого бюджету;

органом Державної казначейської служби за місцем обслуговування бюджетної установи після погодження з керівником та головним бухгалтером бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, у разі, коли така установа є розпорядником нижчого рівня коштів державного або місцевого бюджету.

Погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера керівником бюджетної установи здійснюється в порядку, встановленому Мінфіном.

Висновок про погодження (відмову в погодженні) кандидатури для призначення на посаду головного бухгалтера орган Державної казначейської служби надсилає протягом 10 робочих днів з дня отримання відповідного подання керівника бюджетної установи.

10. Звітність та документи, підписані особою, призначеною на посаду головного бухгалтера без дотримання вимог, встановлених пунктом 9 цього Типового положення, органами Державної казначейської служби не приймаються.

11. Головний бухгалтер (особа, що претендує на посаду головного бухгалтера) повинен відповідати таким вимогам до професійно-кваліфікаційного рівня:

1) мати повну вищу освіту в галузі економіки та фінансів, стаж роботи на державній службі, за фахом та на керівних посадах не менш як п’ять років — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи;

2) мати повну вищу освіту в галузі економіки та фінансів, стаж роботи за фахом та на керівних посадах не менш як три роки — для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, яка підпорядкована іншій бюджетній установі;

3) знати закони, інші акти законодавства з питань регулювання господарської діяльності та ведення бухгалтерського обліку, у тому числі нормативно-правові акти Національного банку, національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку в державному секторі, нормативно-правові акти Мінфіну щодо порядку ведення бухгалтерського обліку, складення фінансової та бюджетної звітності, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо галузевих особливостей застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також основи технології виробництва продукції, порядок оформлення операцій і організації документообігу за розділами обліку, форми та порядок проведення розрахунків, порядок приймання, передачі товарно-матеріальних та інших цінностей, зберігання і витрачання коштів, правила проведення та оформлення результатів інвентаризації активів і зобов’язань, основні принципи роботи на комп’ютері та відповідні програмні засоби.

12. Прийняття (передача) справ головним бухгалтером у разі призначення на посаду або звільнення з посади здійснюється після проведення внутрішньої перевірки стану бухгалтерського обліку та звітності, за результатами якої оформляється відповідний акт. Копія такого акта надсилається бюджетній установі, якій підпорядковується бюджетна установа.

Прийняття (передача) справ головним бухгалтером може здійснюватися за участю представника бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа.

13. Головний бухгалтер:

1) організовує роботу з ведення бухгалтерського обліку та забезпечує виконання завдань, покладених на бухгалтерську службу;

2) здійснює керівництво діяльністю бухгалтерської служби, забезпечує раціональний та ефективний розподіл посадових обов’язків між її працівниками з урахуванням вимог щодо забезпечення захисту інформації та запобігання зловживанням під час ведення бухгалтерського обліку;

3) погоджує проекти договорів (контрактів), у тому числі про повну індивідуальну матеріальну відповідальність, забезпечуючи дотримання вимог законодавства щодо цільового використання бюджетних коштів та збереження майна;

4) бере у разі потреби участь в організації та проведенні перевірки стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі;

5) здійснює у межах своїх повноважень заходи щодо відшкодування винними особами збитків від нестач, розтрат, крадіжок;

6) погоджує кандидатури працівників бюджетної установи, яким надається право складати та підписувати первинні документи щодо проведення господарських операцій, пов’язаних з відпуском (витрачанням) грошових коштів, документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна;

7) подає керівникові бюджетної установи пропозиції щодо:

визначення облікової політики, зміни обраної облікової політики з урахуванням особливостей діяльності бюджетної установи і технології оброблення облікових даних, у тому числі системи та форм внутрішньогосподарського (управлінського) обліку та правил документообігу, додаткової системи рахунків і регістрів аналітичного обліку, звітності та контролю за господарськими операціями;

визначення оптимальної структури бухгалтерської служби та чисельності її працівників;

призначення на посаду та звільнення з посади працівників бухгалтерської служби;

вибору та впровадження уніфікованої автоматизованої системи бухгалтерського обліку та звітності з урахуванням особливостей діяльності бюджетної установи;

створення умов для належного збереження майна, цільового та ефективного використання фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних та трудових ресурсів;

визначення джерел погашення кредиторської заборгованості, повернення кредитів, отриманих з державного або місцевого бюджету;

притягнення до відповідальності працівників бухгалтерської служби, у тому числі працівників бухгалтерських служб бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі, за результатами контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства;

удосконалення порядку здійснення поточного контролю;

організації навчання працівників бухгалтерської служби, у тому числі працівників бухгалтерських служб бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі, з метою підвищення їх професійно-кваліфікаційного рівня;

забезпечення бухгалтерської служби нормативно-правовими актами, довідковими та інформаційними матеріалами щодо ведення бухгалтерського обліку та складення звітності;

8) підписує звітність та документи, які є підставою для:

перерахування податків і зборів (обов’язкових платежів);

проведення розрахунків відповідно до укладених договорів;

приймання і видачі грошових коштів;

оприбуткування та списання рухомого і нерухомого майна;

проведення інших господарських операцій;

9) відмовляє у прийнятті до обліку документів, підготовлених з порушенням встановлених вимог, а також документів щодо господарських операцій, що проводяться з порушенням законодавства, та інформує керівника бюджетної установи про встановлені факти порушення бюджетного законодавства;

10) здійснює контроль за:

відображенням у бухгалтерському обліку всіх господарських операцій, що проводяться бюджетною установою;

складенням звітності;

цільовим та ефективним використанням фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних та трудових ресурсів, збереженням майна;

дотриманням вимог законодавства щодо списання (передачі) рухомого та нерухомого майна бюджетної установи;

правильністю проведення розрахунків при здійсненні оплати товарів, робіт та послуг, відповідністю перерахованих коштів обсягам виконаних робіт, придбаних товарів чи наданих послуг згідно з умовами укладених договорів, у тому числі договорів оренди;

відповідністю взятих бюджетних зобов’язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі) та відповідністю платежів взятим бюджетним зобов’язанням та бюджетним асигнуванням;

станом погашення та списання відповідно до законодавства дебіторської заборгованості бюджетної установи та бюджетних установ, які їй підпорядковані;

додержанням вимог законодавства під час здійснення попередньої оплати товарів, робіт та послуг у разі їх закупівлі за бюджетні кошти;

оформленням матеріалів щодо нестачі, крадіжки грошових коштів та майна, псування активів;

розробленням та здійсненням заходів щодо дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників бухгалтерської служби;

усуненням порушень і недоліків, виявлених під час контрольних заходів, проведених державними органами та підрозділами бюджетної установи, що уповноважені здійснювати контроль за дотриманням вимог бюджетного законодавства;

виконанням головними бухгалтерами бюджетних установ, які підпорядковані бюджетній установі, функцій з контролю;

11) погоджує документи, пов’язані з витрачанням фонду заробітної плати, встановленням посадових окладів і надбавок працівникам;

12) виконує інші обов’язки, передбачені законодавством.

14. Головний бухгалтер у разі отримання від керівника бюджетної установи розпорядження вчинити дії, які суперечать законодавству, інформує у письмовій формі керівника про неправомірність такого розпорядження, а у разі отримання даного розпорядження повторно надсилає керівникові бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та керівникові органу Державної казначейської служби за місцем обслуговування бюджетної установи відповідне повідомлення.

Керівник органу Державної казначейської служби розглядає в триденний строк отримане повідомлення та здійснює у разі встановлення факту порушення бюджетного законодавства заходи відповідно до законодавства, про що інформує у письмовій формі керівника бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та головного бухгалтера. Якщо факт порушення не встановлено, керівник зазначеного органу інформує про це у письмовій формі керівника бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та головного бухгалтера.

15. Головний бухгалтер або особа, яка його заміщує, не може отримувати безпосередньо за чеками та іншими документами готівкові кошти і товарно-матеріальні цінності, а також виконувати обов’язки керівника бюджетної установи на період його тимчасової відсутності.

16. Працівники бухгалтерської служби, які призначаються на посаду та звільняються з посади у порядку, встановленому законодавством про працю, підпорядковуються головному бухгалтерові.

17. У разі тимчасової відсутності головного бухгалтера (відрядження, відпустки, тимчасової втрати працездатності тощо) виконання його обов’язків покладається на заступника головного бухгалтера, а у разі відсутності заступника головного бухгалтера відповідно до наказу керівника бюджетної установи — на іншого працівника бухгалтерської служби.

18. Організація та координація діяльності головного бухгалтера, контроль за виконанням ним своїх повноважень здійснюються Державною казначейською службою шляхом встановлення порядку ведення бухгалтерського обліку та складення звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера, проведення оцінки його діяльності.

19. Оцінка виконання головним бухгалтером своїх повноважень проводиться відповідно до порядку, затвердженого Мінфіном.

20. Головний бухгалтер у разі невиконання або неналежного виконання покладених на нього повноважень несе відповідальність згідно із законами.

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО БУХГАЛТЕРСЬКУ СЛУЖБУ
ДЛЯ БЮДЖЕТНИХ УСТАНОВ

Як відомо, процес реформування системи бухгалтерського обліку в державному секторі розпочався вже давно. Так, з метою удосконалення системи бухгалтерського обліку в державному секторі з урахуванням вимог міжнародних стандартів було розроблено

Стратегію модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007 — 2015 роки, затверджену постановою КМУ від 16.01.2007 р. № 34. Цим документом передбачено певний комплекс заходів, основною метою яких є виправлення існуючих недоліків системи бухгалтерського обліку та вирішення невідкладних проблем у сфері державних фінансів, у тому числі шляхом упровадження інституту державних бухгалтерів.

Проте згодом Кабмін відмовився від своєї первісної ідеї — запровадження інституту державних бухгалтерів, про що свідчить

постанова КМУ від 10.11.2010 р. № 1021 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 43, с. 3), і натомість вирішив установити єдині підходи та вимоги до організації бухгалтерського обліку в бюджетних установах, а також забезпечити нормативно-правове врегулювання питання, що стосується функціонування фінансово-бухгалтерських служб суб’єктів державного сектора, у тому числі головних бухгалтерів.

На сьогодні основним документом, що визначає правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні, є

Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік), положення якого поширюються на всіх юридичних осіб, утворених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм та форм власності, у тому числі й на бюджетні установи, а також на представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, які зобов’язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність згідно із законодавством.

Так, відповідно до

ст. 8 Закону про бухоблік для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство (установа, організація) самостійно обирає форми його організації:

1) уключення до штату посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;

2) користування послугами фахівця з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;

3) ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;

4) самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства. Ця форма організації бухгалтерського обліку

не може застосовуватися на підприємствах, звітність яких повинна оприлюднюватися, та в бюджетних установах.

Також цією

статтею передбачено, що завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби в бюджетних установах визначаються Кабінетом Міністрів України.

І ось Кабмін затвердив

Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи (далі — Типове положення), яким визначено:

— завдання, функціональні обов’язки та права бухгалтерської служби бюджетної установи (далі — бухгалтерська служба);

— повноваження головного бухгалтера — керівника бухгалтерської служби;

— вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера.

Розглянемо їх докладно.

 

Бухгалтерська служба

Як визначено

Типовим положенням, бухгалтерська служба створюється як самостійний структурний підрозділ бюджетної установи. Залежно від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи бухгалтерська служба може бути департаментом, управлінням, відділом, сектором або як варіант — у бюджетній установі вводиться посада спеціаліста, на якого покладається виконання обов’язків бухгалтерської служби. Крім того, обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи. Незалежно від форми організації бухгалтерської служби вона безпосередньо підпорядковується керівнику бюджетної установи або його заступнику. Керівником бухгалтерської служби є головний бухгалтер, який підпорядковується та є підзвітним керівнику бюджетної установи або його заступнику.

Керуючись

Типовим положенням, кожній бюджетній установі, при якій створено бухгалтерську службу, необхідно розробити Положення про бухгалтерську службу (посадову інструкцію спеціаліста, на якого покладено обов’язки бухгалтерської служби), яке має затвердити керівник бюджетної установи. Типовим положенням визначено завдання (п. 5), функціональні обов’язки (п. 7) та права (п. 8) бухгалтерської служби. Тому установам не важко буде розробити своє Положення про бухгалтерську службу.

Зверніть увагу: із затвердженням цього документа не варто зволікати. Адже

пп. 2 і 3 постанови, що коментується, установлено, що міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, до 1 березня 2011 року повинні привести свої нормативно-правові акти у відповідність до цієї постанови. Отже, приступити до розробки Положення про бухгалтерську службу установам потрібно вже зараз. І хоча для органів місцевого самоврядування дотримання вимог Типового положення має рекомендаційний характер, вважаємо, що його не слід ігнорувати.

І ще один момент. Формуючи штат працівників бухгалтерської служби, необхідно мати на увазі: функціонування бухгалтерських служб міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та бюджетних установ, які належать до сфери їх управління, має здійснюватися в межах граничної чисельності працівників та коштів, передбачених на їх утримання.

Наразі є деякі документи, що регулюють чисельність працівників бухгалтерії. Наприклад, типові штати централізованих бухгалтерій визначено

постановою Ради Міністрів Української РСР «Про типові штати централізованих бухгалтерій при обласних, міських та районних відділах (управліннях) народної освіти, охорони здоров’я і культури та при центральних районних і міських лікарнях» від 17.05.79 р. № 255 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 23). Цим нормативним документом повинні користуватися установи та заклади сфери освіти і культури до прийняття нових типових штатів для цих сфер.

Щодо установ та закладів охорони здоров’я, то Типові штатні нормативи персоналу централізованих бухгалтерій при бюджетних закладах охорони здоров’я визначені в

додатку 45 до наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про штатні нормативи і типові штати закладів охорони здоров’я» від 23.02.2000 р. № 33 (далі — наказ № 33).

Обидва зазначені вище нормативні документи є чинними, але оскільки

наказ № 33 було прийнято пізніше, то централізованим бухгалтеріям при закладах та установах охорони здоров’я необхідно керуватися саме цим документом.

Також при визначенні чисельності працівників бухгалтерської служби можна користуватися

Міжгалузевими нормативами чисельності працівників бухгалтерського обліку, затвердженими наказом Мінпраці від 26.09.2003 р. № 269.

 

Головний бухгалтер

Досить істотні зміни внесено

Типовим положенням до порядку призначення (звільнення) з посади головного бухгалтера, а також вимог до його професійно-кваліфікаційного рівня. Розглянемо ці зміни.

1. Основні функції головного бухгалтера встановлено насамперед

Законом про бухоблік. Конкретні завдання, обов’язки, права та відповідальність головного бухгалтера встановлюються в його посадовій інструкції, при розробці якої бюджетні установи керувалися Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1. «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затвердженим наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336, а також:

— Типовими професійно-кваліфікаційними характеристиками посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженими наказом Головного управління державної служби від 29.12.2009 р. № 406

, — для головних бухгалтерів, які є посадовими особами органів місцевого самоврядування;

Довідником типових професійних характеристик посад державних службовців (випуск 76), затвердженим наказом Головного управління державної служби від 01.09.99 р. № 65, — для головних бухгалтерів, які є державними службовцями.

Щодо

Положення про головних бухгалтерів, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 24.01.80 р. № 59 (далі — Положення № 59), то його визнано нечинним, про що свідчать роз’яснення Мін’юсту (див. листи від 19.02.2010 р. № 607-0-26-10-3 // «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 17; від 06.11.2003 р. № 20-9-9354), Мінфіну (див. листи від 12.02.2010 р. № 31-34000-10-5/3091, від 09.12.2003 р. № 31-04200-30-5/7021, від 25.07.2008 р. № 31-34000-2-6/5213, від 30.11.2009 р. № 31-28020-02-10/32483), Держказначейства (див. лист від 03.06.2008 р. № 15-07/1359-8803).

Тепер посадові обов’язки головного бухгалтера бюджетної установи визначено в

п. 13 Типового положення, а вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня — в п. 11 Типового положення.

2. Згідно з вимогами

п. 9 Типового положення головний бухгалтер призначається на посаду та звільняється з посади керівником бюджетної установи тільки після погодження з:

Державною казначейською службою — якщо бюджетна установа є головним розпорядником коштів держбюджету;

органом Державної казначейської служби за місцем обслуговування бюджетної установи — якщо бюджетна установа є головним розпорядником коштів місцевого бюджету;

органом Державної казначейської служби за місцем обслуговування бюджетної установи після погодження з керівником та головним бухгалтером бюджетної установи, якій підпорядковується бюджетна установа, — якщо бюджетна установа є розпорядником нижчого рівня коштів державного або місцевого бюджету.

Порядок погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера бюджетної установи повинен затвердити Мінфін

до 1 березня 2011 року. Крім того, Мінфіну приписано затвердити до 1 грудня 2011 року порядок проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень.

Висновок про погодження (відмову в погодженні)

кандидатури для призначення на посаду головного бухгалтера орган Державної казначейської служби надсилає протягом 10 робочих днів із дня отримання відповідного подання керівника бюджетної установи.

3. У

п. 12 Типового положення врегульовано порядок передачі справ під час прийняття (передачі) справ головним бухгалтером. Так, передача справ здійснюється після проведення внутрішньої перевірки стану бухгалтерського обліку та звітності (до речі, у такій перевірці може брати участь представник вищої за рівнем організації) та оформляється відповідним актом. Форма самого акта є довільною та встановлюється установою самостійно. Як зазначено в Типовому положенні, копію акта установа повинна надіслати до своєї вищої за рівнем організації. Про порядок оформлення документів при звільненні головного бухгалтера та передачі справ у зв’язку з цим новому бухгалтеру ми розповідали у статті «Порядок передачі справ при зміні головного бухгалтера» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2007, № 42).

4. На особливу увагу заслуговує

п. 14 Типового положення, в якому визначено порядок дій бухгалтера в разі отримання ним від керівника бюджетної установи розпорядження про вчинення дій, що суперечать законодавству.

Нагадаємо: у

п. 15 Положення № 59 зазначалося, що головному бухгалтеру забороняється приймати до виконання та оформлення документи за операціями, які суперечать законодавству та встановленому порядку приймання, зберігання та витрачання грошових коштів, товарно-матеріальних та інших цінностей. У разі отримання від керівника установи розпорядження вчинити таку дію головний бухгалтер, не виконуючи її, у письмовій формі звертає увагу керівника на незаконність даного ним розпорядження. При отриманні від керівника повторного письмового розпорядження головний бухгалтер виконує його. Уся відповідальність за незаконність вчиненої операції покладається на керівника установи.

При цьому, як зазначав Мін’юст у

листі від 19.02.2010 р. № 607-0-26-10-3 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 17), направлення керівнику записки з повідомленням про незаконність здійсненої операції у випадку, якщо в подальшому вона все ж буде виконана бухгалтером, не звільняє бухгалтера від відповідальності. Залежно від того, ознаки якого правопорушення матимуть такі дії, бухгалтера може бути притягнуто до кримінальної або адміністративної відповідальності.

Крім того, у цьому

листі Мін’юст підкреслив, що бухгалтера може бути притягнуто до адміністративної або кримінальної відповідальності в разі виконання незаконного розпорядження керівника навіть за умови, що він спочатку відмовлявся від учинення незаконних дій та письмово вказував на їх протиправність керівнику. Зазначені обставини не можуть вважатися такими, що звільняють від відповідальності.

Виходить, що головний бухгалтер ставав заручником ситуації, коли отримував від керівника розпорядження про необхідність учинення дій (операцій), що суперечать законодавству.

Тепер, як передбачено

п. 14 Типового положення, головний бухгалтер у разі отримання від керівника бюджетної установи розпорядження вчинити дії, що суперечать законодавству, повинен інформувати у письмовій формі керівника про неправомірність такого розпорядження. У разі отримання цього розпорядження повторно — надіслати керівнику бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та керівнику органу Державної казначейської служби за місцем обслуговування бюджетної установи відповідне повідомлення.

У свою чергу, керівник органу Державної казначейської служби повинен розглянути у триденний строк отримане повідомлення та вжити (

у разі встановлення факту порушення бюджетного законодавства) заходів відповідно до законодавства, про що проінформувати у письмовій формі керівника бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та головного бухгалтера. Якщо факту порушення не буде встановлено, керівник органу Державної казначейської служби має проінформувати про це у письмовій формі керівника бюджетної установи, якій підпорядкована бюджетна установа, та головного бухгалтера. Як бачимо, тепер у разі отримання від керівника незаконних розпоряджень, головбух не залишиться наодинці з такою проблемою, а завжди зможе заручитися підтримкою вищої за рівнем організації та Держказначейства.

5. Згідно з

п. 15 Типового положення головний бухгалтер (або особа, яка його заміщує) не може отримувати безпосередньо за чеками та іншими документами готівкові кошти та товарно-матеріальні цінності. Це пов’язане з тим, що бухгалтер не є матеріально відповідальною особою, хоча цей факт і не унеможливлює притягнення бухгалтера до матеріальної відповідальності відповідно до КЗпП. Також слід мати на увазі, що під час тимчасової відсутності керівника бюджетної установи головний бухгалтер не може виконувати його обов’язки. У цьому випадку обов’язки керівника, як правило, покладаються на його заступника.

Типове положення набере чинності з 1 березня 2011 року, крім окремих його пунктів, що стосуються застосування бухгалтерською службою національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, які наберуть чинності з 1 січня 2013 року.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі