СПЛАТА ЗБОРУ ЗА СПЕЦІАЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ВОДИ ЗА НАЯВНОСТІ НА БАЛАНСІ АРТЕЗІАНСЬКОЇ СВЕРДЛОВИНИ
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Бюджетна установа (психіатрична лікарня) має на балансі артезіанську свердловину з прісною водою, що використовується для власних потреб установи. На балансі лікарні є сільськогосподарський підрозділ, де проходять працетерапію пацієнти. Підсобне господарство займається вирощуванням сільськогосподарської продукції. Частина вирощеної продукції передається до лікарні та використовується для забезпечення харчуванням пацієнтів (на власні потреби), а решта реалізується населенню. Чи є в такому разі установа платником збору за спеціальне використання води?
(Хмельницька обл.)
Наявність на земельній ділянці свердловини, з якої вода використовується для забезпечення власних потреб установи, — явище досить поширене. Однак у деяких випадках ціною такої автономності для установи є здійснення додаткових витрат, крім витрат на буріння свердловини.
Перш за все зауважимо, що вода з артезіанської свердловини належить до
питних підземних вод. Підземні води є частиною водного фонду України, порядок використання якого регулюється Водним кодексом України від 06.06.95 р. № 213/95-ВР (далі — ВКУ).Відповідно до
ст. 48 ВКУ забір води з водних об’єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води і скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти належать до спеціального водокористування.Спеціальне водокористування здійснюється юридичними та фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволів.
Зауважимо, що дозволи на спецводокористування видаються водокористувачам відповідно до
ст. 49 ВКУ:1) державними органами охорони навколишнього природного середовища — при використанні води водних об’єктів загальнодержавного значення;
2) Верховною Радою АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища — у разі використанні води водних об’єктів місцевого значення.
Дозволи видаються за клопотанням водокористувачів з обґрунтуванням потреби у воді, що погоджується (при використанні підземних вод) з Державною геологічною службою або дочірніми підприємствами НАК «Надра України».
Процедура погодження та видачі таких дозволів регулюється
Порядком погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженим постановою КМУ від 13.03.2002 р. № 321.Як роз’яснювало Мінприроди в
листі від 15.03.2011 р. № 5515/16/10-11-МП, дозвіл на спеціальне водокористування оформляється тільки первинним водокористувачем. Для вторинних водокористувачів дозволом на спеціальне водокористування є встановлений у дозволі первинного водокористувача ліміт використання води і відведення стічних вод абонентами та договір між ними. Окремим документом дозвіл на спеціальне водокористування для вторинних водокористувачів не оформляється.У дозволі на спеціальне водокористування, зокрема, зазначаються строк його дії (від 3 до 25 років) і ліміт забору води. У разі настання маловоддя ці ліміти може бути зменшено спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування.
Згідно з
п. 323.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) платниками збору за спеціальне використання води є водокористувачі — суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи — підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних чи інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.Як бачимо, до кола платників збору за спеціальне використання води (далі — спецводозбір) бюджетні установи не входять. Однак таким установам слід враховувати
п. 326.13 ПКУ, в якому визначено: у разі якщо водокористувачі, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, використовують обсяги води для господарської діяльності, спрямованої на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, збір обчислюється на загальних підставах з усього обсягу використаної води з урахуванням обсягу втрат води в їх системах постачання.Нагадаємо, що під
господарською діяльністю бюджетних установ розуміється будь-яка діяльність, пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу .Як відомо, для бюджетних установ такі кошти є власними надходженнями та зараховуються до складу спеціального фонду їх кошторисів відповідно до вимог
ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. Зокрема, до власних надходжень бюджетних установ належать надходження від додаткової (господарської) діяльності та від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна) .У ситуації, що розглядається, установа використовує воду, яка добувається з артезіанської свердловини, для задоволення власних потреб, а також для вирощування сільськогосподарської продукції, що реалізується населенню. Оскільки в цьому випадку установа використовує воду не лише для власних потреб, а й для діяльності,
спрямованої на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальних формах, то така установа має сплачувати спецводозбір.Згідно з
п. 326.2 ПКУ спецводозбір обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої, отриманої від інших водокористувачів) водних об’єктів з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання, установлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок збору та коефіцієнтів.Докладно про порядок розрахунку спецводозбору та заповнення відповідної звітності ми розповімо в одному з найближчих номерів нашої газети.