Теми статей
Обрати теми

Сплата збору за спеціальне використання води за наявності на балансі артезіанської свердловини

Редакція ББ
Відповідь на запитання

СПЛАТА ЗБОРУ ЗА СПЕЦІАЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ ВОДИ ЗА НАЯВНОСТІ НА БАЛАНСІ АРТЕЗІАНСЬКОЇ СВЕРДЛОВИНИ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Бюджетна установа (психіатрична лікарня) має на балансі артезіанську свердловину з прісною водою, що використовується для власних потреб установи. На балансі лікарні є сільськогосподарський підрозділ, де проходять працетерапію пацієнти. Підсобне господарство займається вирощуванням сільськогосподарської продукції. Частина вирощеної продукції передається до лікарні та використовується для забезпечення харчуванням пацієнтів (на власні потреби), а решта реалізується населенню. Чи є в такому разі установа платником збору за спеціальне використання води?

(Хмельницька обл.)

 

Наявність на земельній ділянці свердловини, з якої вода використовується для забезпечення власних потреб установи, — явище досить поширене. Однак у деяких випадках ціною такої автономності для установи є здійснення додаткових витрат, крім витрат на буріння свердловини.

Перш за все зауважимо, що вода з артезіанської свердловини належить до

питних підземних вод. Підземні води є частиною водного фонду України, порядок використання якого регулюється Водним кодексом України від 06.06.95 р. № 213/95-ВР (далі — ВКУ).

Відповідно до

ст. 48 ВКУ забір води з водних об’єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води і скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти належать до спеціального водокористування.

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними та фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб. Спеціальне водокористування здійснюється на підставі дозволів.

Зауважимо, що дозволи на спецводокористування видаються водокористувачам відповідно до

ст. 49 ВКУ:

1) державними органами охорони навколишнього природного середовища — при використанні води водних об’єктів загальнодержавного значення;

2) Верховною Радою АР Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за погодженням з державними органами охорони навколишнього природного середовища — у разі використанні води водних об’єктів місцевого значення.

Дозволи видаються за клопотанням водокористувачів з обґрунтуванням потреби у воді, що погоджується (при використанні підземних вод) з Державною геологічною службою або дочірніми підприємствами НАК «Надра України».

Процедура погодження та видачі таких дозволів регулюється

Порядком погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затвердженим постановою КМУ від 13.03.2002 р. № 321.

Як роз’яснювало Мінприроди в

листі від 15.03.2011 р. № 5515/16/10-11-МП, дозвіл на спеціальне водокористування оформляється тільки первинним водокористувачем. Для вторинних водокористувачів дозволом на спеціальне водокористування є встановлений у дозволі первинного водокористувача ліміт використання води і відведення стічних вод абонентами та договір між ними. Окремим документом дозвіл на спеціальне водокористування для вторинних водокористувачів не оформляється.

У дозволі на спеціальне водокористування, зокрема, зазначаються строк його дії (від 3 до 25 років) і ліміт забору води. У разі настання маловоддя ці ліміти може бути зменшено спеціально уповноваженими державними органами без коригування дозволу на спеціальне водокористування.

Згідно з

п. 323.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) платниками збору за спеціальне використання води є водокористувачі — суб’єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи — підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об’єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних чи інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.

Як бачимо, до кола платників збору за спеціальне використання води (далі — спецводозбір) бюджетні установи не входять. Однак таким установам слід враховувати

п. 326.13 ПКУ, в якому визначено: у разі якщо водокористувачі, які повністю утримуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, використовують обсяги води для господарської діяльності, спрямованої на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, збір обчислюється на загальних підставах з усього обсягу використаної води з урахуванням обсягу втрат води в їх системах постачання.

Нагадаємо, що під

господарською діяльністю бюджетних установ розуміється будь-яка діяльність, пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу .

Як відомо, для бюджетних установ такі кошти є власними надходженнями та зараховуються до складу спеціального фонду їх кошторисів відповідно до вимог

ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI. Зокрема, до власних надходжень бюджетних установ належать надходження від додаткової (господарської) діяльності та від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна) .

У ситуації, що розглядається, установа використовує воду, яка добувається з артезіанської свердловини, для задоволення власних потреб, а також для вирощування сільськогосподарської продукції, що реалізується населенню. Оскільки в цьому випадку установа використовує воду не лише для власних потреб, а й для діяльності,

спрямованої на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальних формах, то така установа має сплачувати спецводозбір.

Згідно з

п. 326.2 ПКУ спецводозбір обчислюється виходячи з фактичних обсягів використаної води (підземної, поверхневої, отриманої від інших водокористувачів) водних об’єктів з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання, установлених у дозволі на спеціальне водокористування, лімітів використання води, ставок збору та коефіцієнтів.

Докладно про порядок розрахунку спецводозбору та заповнення відповідної звітності ми розповімо в одному з найближчих номерів нашої газети.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі