Теми статей
Обрати теми

Бюджетні установи мають сплачувати тільки за фактично спожиту електроенергію

Редакція ББ
Відповідь на запитання

БЮДЖЕТНІ УСТАНОВИ МАЮТЬ СПЛАЧУВАТИ ТІЛЬКИ ЗА ФАКТИЧНО СПОЖИТУ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ

 

Владислав СТАНКУС, завідувач сектора контролю установ та організацій, які фінансуються з бюджету, КРВ у м. Харкові

 

Наша установа уклала договір з постачальником електроенергії на постачання електроенергії у фізичних обсягах відповідно до затверджених лімітів споживання. У договорі також зафіксовано умову про те, що за споживання електроенергії понад договірну величину установа повинна сплатити подвійну оплату.

Чи не буде порушенням сплата за понадлімітну електроенергію в подвійному розмірі?

(м. Харків)

 

Взаємовідносини, які виникають між постачальниками та споживачами електричної енергії, регулюються

Правилами користування електричною енергією, затвердженими постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 31.07.96 р. № 28 (далі — Правила № 28).

Постачання електричної енергії здійснюється на підставі

договору про постачання електричної енергії, який укладається між споживачем та організацією-постачальником. У договорі повинні бути визначені всі умови постачання електричної енергії та розрахунків за неї. Типова форма такого договору наведена в додатку 3 до Правил № 28. Умови договору про постачання електричної енергії, зазначені в додатку 3 до Правил № 28 та пп. 5.5, 5.6 та 5.7 цих Правил, є істотними та обов’язковими для сторін під час укладення договору про постачання електричної енергії.

Відповідно до

п. 5.5 Правил № 28 договір про постачання електричної енергії повинен містити, зокрема, такі істотні та обов’язкові умови:

— договірні величини споживання електричної енергії, договірні величини споживання електричної потужності (помісячно);

— порядок погодження, встановлення, перегляду та коригування договірних величин;

— зобов’язання сторін у разі порушення договірних величин.

Згідно з

п. 4.2 Правил № 28 відомості про обсяги очікуваного споживання електричної енергії в наступному році з помісячним або поквартальним розподілом подаються споживачами постачальнику електричної енергії у термін, обумовлений договором.

Слід зазначити, що пропозиції споживача щодо необхідного йому обсягу електричної енергії є

пріоритетними при оформленні договірних величин споживання. Розмір очікуваного споживання електричної енергії визначається та вказується для кожної площадки вимірювання.

У разі ненадання споживачем зазначених відомостей у встановлений договором термін, розмір очікуваного споживання електричної енергії на наступний рік установлюється постачальником електричної енергії за фактичними обсягами споживання у відповідних періодах поточного року, що минули, та у відповідних періодах минулого року, які відповідають майбутнім періодам поточного року.

Такі дані споживач може визначити виходячи з фактичного споживання електроенергії в минулому році з обов’язковим урахуванням

лімітів споживання енергоносіїв.

Як визначено в

ч. 3 ст. 51 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ), розпорядники бюджетних коштів забезпечують у повному обсязі проведення розрахунків за електричну енергію, яка споживається бюджетними установами, та укладають договори за кожним видом енергоносіїв у межах установлених відповідним головним розпорядником бюджетних коштів обґрунтованих лімітів споживання. При цьому згідно з ч. 4 ст. 77 БКУ, ліміти споживання енергоносіїв установлюються виходячи з обсягів відповідних бюджетних асигнувань у натуральних показниках для кожної бюджетної установи.

При затвердженні кошторисів повинні додаватись детальні розрахунки за КЕКВ 1160 «Оплата комунальних послуг та енергоносіїв» на підставі затверджених в установленому порядку лімітів, відповідно до

п. 43 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Узгоджені сторонами обсяги очікуваного споживання електричної енергії та заявлені величини споживання електричної потужності оформлюються додатком до договору як

договірні величини.

Порядок визначення та узгодження договірних величин споживання електричної енергії та потужності визначається в розділі 5 Типового договору на постачання електричної енергії.

Згідно з

п. 6.14 Правил № 28 перевищення договірної величини споживання електричної енергії визначається під час підбиття підсумків розрахункового періоду на основі підтверджених сторонами даних розрахункового обліку електричної енергії або акта прийняття-передавання електричної енергії.

Обсяг перевищення договірних величин споживання електричної енергії та/або величини потужності протягом розрахункового періоду оплачується споживачами постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом

відповідно до законодавства України та договору (п. 6.16 Правил № 28).

Визначена відповідно до законодавства України вартість різниці між обсягом фактично спожитої величини і обсягом договірної величини електричної енергії згідно з

п. 6.16 Правил № 28 зараховується на поточний рахунок із спеціальним режимом використання постачальника електричної енергії.

Як визначає

п. 8.1 Правил № 28, постачальник електроенергії має право на отримання від споживача підвищеної оплати за електричну енергію за обсяг перевищення споживачем договірних величин споживання електричної енергії за розрахунковий період відповідно до актів законодавства та умов договору.

Виходячи з цього така оплата

не належить до штрафів та інших фінансових санкцій, а є підвищеною в порівнянні зі звичайним тарифом.

Відповідно до

ст. 26 Закону України «Про електроенергетику» від 16.10.97 р. № 575/97-ВР споживачі (крім населення, професійно-технічних навчальних закладів та вищих навчальних закладів I — IV рівнів акредитації державної і комунальної форм власності) у випадку споживання електричної енергії понад договірну величину за розрахунковий період сплачують енергопостачальникам двократну вартість різниці фактично спожитої і договірної величини.

Щоб чітко визначитись, чи є правомірною така оплата бюджетними організаціями, звернемо увагу на таке.

Згідно з

п. 4.4 Правил № 28 споживач має право протягом розрахункового періоду звернутися до постачальника електричної енергії із заявою щодо коригування договірної величини споживання електричної енергії.

Постачальник електричної енергії протягом

5 робочих днів від дня отримання звернення розглядає заяву, приймає рішення та не пізніше 6-го робочого дня від дня отримання звернення письмово повідомляє споживача про результати розгляду заяви.

Пропозиції споживача щодо коригування договірних величин

є пріоритетними за умови попередньої оплати додатково заявлених обсягів та отримання постачальником за регульованим тарифом заяви споживача не пізніше ніж за 5 робочих днів до закінчення розрахункового періоду. Постачальник електричної енергії за регульованим тарифом має право відмовити споживачу в коригуванні (збільшенні) договірних величин у разі невиконання споживачем своїх зобов’язань щодо оплати електричної енергії за договором про постачання електричної енергії.

За результатами розгляду заяви споживачу надсилається повідомлення про рівні відкоригованих договірних величин або обґрунтована відмова здійснення коригування. Повідомлення про рівні відкоригованих договірних величин обсягу споживання та електричної потужності є

невід’ємною частиною договору.

Отже, як бачимо,

споживання електричної енергії понад договірну величину можна уникнути при своєчасному коригуванні договірних величин. Цим повинен займатись працівник бюджетної установи, на якого згідно з посадовими обов’язками покладені функції щодо контролю використання електричної енергії, подання звітів до організації постачальника електричної енергії тощо.

Ураховуючи вищезазначене, можна зробити остаточний висновок, що сплата подвійного розміру за використання електричної енергії понад установлені договірні величини є нічим іншим, як

сплатою бюджетних коштів за фактично не отримані послуги з електропостачання. Такі витрати бюджетних коштів є необґрунтованими і підлягають стягненню до відповідного бюджету.

Крім того, відмітимо, що кошти на сплату електроенергії, як і інші бюджетні кошти, які є в розпорядженні бюджетних організацій, чітко обмежені кошторисом. При розрахунку потреби в електроенергії кошти на сплату перевищення договірних величин, звичайно ж, не передбачаються. Тому така сплата може в подальшому призвести до того, що бюджетних коштів на сплату послуг з електропостачання буде недостатньо навіть при повному фінансуванні потреби.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі