Теми статей
Обрати теми

Щодо термінів реєстрації бюджетних фінансових зобов’язань

Редакція ББ
Лист від 12.05.2011 р. № 17-06/1195-6460

ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ

ЩОДО ТЕРМІНІВ РЕЄСТРАЦІЇ БЮДЖЕТНИХ ФІНАНСОВИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ

Лист від 12.05.2011 р. № 17-06/1195-6460

 

На численні запити Головних управлінь Державного казначейства України щодо порушення розпорядниками бюджетних коштів термінів реєстрації бюджетних фінансових зобов’язань Державне казначейство України повідомляє.

Відповідно до пункту 2.4 Порядку обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затвердженого наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667, розпорядники бюджетних коштів за умови взяття бюджетного фінансового зобов’язання протягом 7 робочих днів з дати його виникнення, але не пізніше останнього робочого дня місяця подають до відповідного органу Державного казначейства України Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях, а також оригінали документів, або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання (бюджетного фінансового зобов’язання).

Відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік передбачає процес реєстрації, накопичення і узагальнення інформації про діяльність підприємства, тобто відображення в облікових регістрах відповідних господарських операцій.

Підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій є первинні документи, які містять відомості про господарську операцію та підтверджують факт її здійснення (акти виконаних робіт, накладні, товарно-транспортні накладні, рахунки тощо).

Тому розпорядник бюджетних коштів відображає в бухгалтерському обліку господарські операції з використання тепло-, водо-, енергопостачання та послуг зв’язку у тому звітному періоді, в якому були отримані відповідні первинні документи, які підтверджують фактичне здійснення таких операцій.

З метою оптимізації та своєчасного здійснення розрахунків, згідно із Законом України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні», підприємство самостійно затверджує правила документообороту і технологію обробки облікової інформації.

Розпорядники бюджетних коштів повинні вживати заходів щодо своєчасного отримання від надавачів товарів, робіт та послуг первинних документів, що підтверджують виникнення фінансового зобов’язання (актів виконаних робіт або наданих послуг, накладних, товарно-транспортних накладних, рахунків тощо). Одним із таких заходів є обумовлення в договорах (угодах) термінів надання таких первинних документів до завершення звітного періоду.

Департаменту обслуговування кошторисів головних розпорядників коштів та інших клієнтів, Головним управлінням Державного казначейства України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі роз’яснення, викладені в цьому листі, довести установам, які ними обслуговуються.

 

Перший заступник голови О. Даневич

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ДЕРЖКАЗНАЧЕЙСТВО НАГАДУЄ ПРО СВОЄЧАСНУ РЕЄСТРАЦІЮ
БЮДЖЕТНИХ ФІНАНСОВИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ

Нещодавно Держказначейство у своєму

листі від 31.03.2011 р. № 17-06/882-4568 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 15) звертало увагу розпорядників бюджетних коштів на необхідність дотримання строків реєстрації бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань.

У коментарі до зазначеного

листа ми звертали увагу на те, що в разі дотримання строків реєстрації зобов’язань, установлених п. 2.4 Порядку обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затвердженого наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 5), досі залишається нез’ясованим питання: яку ж дату вважати датою виникнення зобов’язань? Для того щоб з’ясувати це питання, Держказначейство в листі, що коментується, звернуло увагу на положення Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV, дія якого рівною мірою поширюється й на бюджетні установи.

Так, відповідно до

ст. 9 цього Закону підставою для відображення в бухгалтерському обліку господарських операцій є первинні документи, що містять відомості про господарську операцію та підтверджують факт її здійснення (акти виконаних робіт, накладні, товарно-транспортні накладні, рахунки тощо). Первинні документи має бути складено під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо — безпосередньо після її закінчення. Господарські операції має бути відображено в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому їх було здійснено.

При цьому Держказначейство звертає увагу розпорядників бюджетних коштів на те, що господарські операції з використанням тепло-, водо-, енергопостачання та послуг зв’язку відображаються в бухгалтерському обліку

в тому звітному періоді, в якому було отримано відповідні первинні документи, що підтверджують фактичне здійснення таких операцій. Виходить, що розрахунки за надані комунальні та інші послуги установи відображають у бухгалтерському обліку в тому місяці, в якому було отримано підтверджуючі документи (рахунки). Наприклад, оплату витрат за комунальні та телекомунікаційні послуги за квітень буде відображено установою в бухгалтерському обліку в травні, оскільки постачальники таких послуг надають рахунки за фактично спожиті послуги за місяць.

З метою впорядкування руху та своєчасного отримання первинних документів для записів у бухгалтерському обліку в установі розробляють графік документообігу, в якому вказують дату створення чи отримання від інших підприємств та установ документів, прийняття їх на облік, передачі в обробку та до архіву. До речі, необхідність наявності графіка документообігу, затвердженого наказом керівника установи, передбачено в

п. 5 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

Крім того, Держказначейство в

листі, що коментується, відзначає: затверджені правила документообігу допоможуть оптимізувати і забезпечити своєчасне здійснення розрахунків, що врешті-решт впливає на стан розрахунків та недопущення виникнення кредиторської заборгованості за комунальні послуги. Про те, як організувати складання графіка документообігу та контроль за його дотриманням, можна дізнатися зі статті фахівця контрольно-ревізійної служби «Графік документообігу» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2008, № 35).

Також мусимо зауважити, що одному із заходів, спрямованих на впорядкування розрахунків та недопущення виникнення кредиторської заборгованості за спожиті послуги, є зазначення в договорах (угодах) строків надання первинних документів, що підтверджують виникнення фінансового зобов’язання (акти виконаних робіт або наданих послуг, накладні, товарно-транспортні накладні, рахунки тощо), до закінчення звітного періоду. При цьому з листа, який коментується, випливає, що цей захід має зовсім не рекомендаційний характер. Більше того, виконання цієї вимоги перевіряється під час проведення контрольних заходів на підконтрольних об’єктах працівниками контрольно-ревізійної служби, про що свідчить п.п. 4.7.3 Практичних рекомендацій з проведення ревізії фінансово-господарської діяльності бюджетної установи (з окремих питань програми), схвалених протоколом засідання Методологічної ради ГоловКРУ від 04.08.2009 р. № 9 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 35). Тому керівники бюджетних установ мають потурбуватися про те, щоб у їх установах було забезпечено своєчасне отримання від контрагентів підтверджуючих документів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі