Теми статей
Обрати теми

Щодо зміни ціни договору про закупівлю

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЩОДО ЗМІНИ ЦІНИ ДОГОВОРУ ПРО ЗАКУПІВЛЮ

 

Ірина НЕСТРУГІНА, начальник КРВ у м. Харкові

 

Обласною клінічною лікарнею в березні 2011 року проведено процедуру відкритих торгів на закупівлю ПММ. З переможцем укладено договір про закупівлю бензину А-95 у кількості 18 тис. л на загальну суму 234 тис. грн. (у тому числі ПДВ — 40 тис. грн.). Ціна за 1 л бензину за договором — 13 грн.

Ураховуючи, що на момент постачання бензину середня ціна на ПММ дещо знизилася порівняно з ціною, яку було зафіксовано в договорі закупівлі, установа-замовник звернулася до постачальника ПММ з пропозицією зменшити ціну за 1 л бензину та встановити її на рівні 11 грн. Постачальник згоден з нашою пропозицією про зменшення ціни.

У зв’язку з цим виникли такі запитання:

1. Як правильно документально оформити зміну ціни на бензин?

2. Коли про це необхідно повідомити орган Державного казначейства?

3. Чи можуть органи КРУ під час проведення перевірок з питань державних закупівель визнати таке завищення ціни на ПММ порушенням законодавства?

(Кіровоградська обл.)

 

Зауважимо: правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти врегульовано

Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон про закупівлі), тому при відповіді на поставлені запитання керуватимемося насамперед цим Законом.

1. Договір про закупівлю укладається в письмовій формі відповідно до положень

Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ) та Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV з урахуванням особливостей, визначених Законом про закупівлі.

При укладенні договору про закупівлю сторони керуються

наказом Мінекономіки «Про затвердження Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти та Інструкції щодо заповнення Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти» від 27.07.2010 р. № 925 (далі — Типовий договір).

Згідно зі

ст. 41 Закону про закупівлі однією з істотних умов договору про закупівлю є ціна договору.

Питанням зміни умов договору присвячено

ст. 651 — 654 ЦКУ. Так, зміна умов договору допускається тільки за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, установлених договором або законом. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінено або розірвано за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов’язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони б не уклали договір або уклали б його на інших умовах. У разі зміни договору зобов’язання змінюються з моменту досягнення домовленостей про зміну договору, якщо інше не передбачено договором або не зумовлено характером його змін.

Зміна ціни після укладення договору допускається тільки у випадках та на умовах, передбачених договором або законом (

ст. 632 ЦКУ).

Як передбачено

п. 5 ст. 40 Закону про закупівлі , умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю продукції) переможця процедури закупівлі та не повинні змінюватися після підписання договору про закупівлю до повного виконання зобов’язань сторонами. Винятком є випадки зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування витрат та погодженого зменшення сторонами договору ціни договору про закупівлю.

При цьому в

п. 3.2 Типового договору зазначено, що ціна договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін.

Таким чином,

Закон про закупівлі передбачає можливість зменшення ціни договору про закупівлю. При цьому таке зменшення ціни договору допускається тільки за взаємною згодою сторін. У зв’язку з цим постачальник ПММ повинен дати згоду на те, щоб відпускати паливо за ціною, яка буде меншою ніж ціна, зазначена в договорі про закупівлю.

Згідно зі

ст. 654 ЦКУ зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту. Тому в ситуації, що розглядається, сторонам необхідно оформити додаткову угоду до договору про закупівлю, в якій указати нову ціну за 1 л бензину.

2. Розпорядники бюджетних коштів при реєстрації та обліку зобов’язань в органах Держказначейства керуються

Порядком обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затвердженим наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136.

Згідно з

п. 2.10 цього Порядку в разі зміни умов бюджетних зобов’язань, зареєстрованих в органі Держказначейства (наприклад, у разі укладення додаткових угод чи розірвання раніше укладених договорів), бюджетній організації необхідно подати до органу Держказначейства Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів та/або Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, а також відповідні підтвердні документи щодо уточнення реквізитів та показників таких зобов’язань, тобто додаткову угоду. Зазначені документи потрібно подати протягом 7 робочих днів із дня зміни умов зобов’язань (дати укладення договору (додаткової угоди) або розірвання договору).

При знятті з реєстрації фінансових зобов’язань розпорядники бюджетних коштів подають до органів Держказначейства Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань разом із документами (наприклад, накладна, акт тощо), які підтверджують факт повернення товарів постачальнику внаслідок невідповідності умовам договору, відповідне рішення суду щодо обсягів та якості виконаних робіт, наданих послуг,

додаткову угоду про зміну умов договору про закупівлю тощо.

При знятті з обліку бюджетних зобов’язань і бюджетних фінансових зобов’язань суми в Реєстрах

проставляються з мінусом.

3. Варто попередити про те, що органи КРУ при здійсненні перевірок державних закупівель особливу увагу приділяють такому питанню, як аналіз закупівельних цін на товари, роботи і послуги з метою виявлення фактів придбання товарів, робіт та послуг за завищеними цінами (штучне завищення цін унаслідок наявності низки посередницьких структур, які фактично не поставляли товари, а тільки оформляли документи; завищення постачальниками, у тому числі виробниками або їх офіційними ділерами, агентами, дистриб’юторами тощо, закупівельних цін порівняно з середньоринковими). При цьому перевіряючі керуються Методичними рекомендаціями з проведення органами державної контрольно-ревізійної служби перевірок державних закупівель, що здійснюються відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель» під час проведення державного фінансового контролю, затвердженими наказом ГоловКРУ від 28.02.2011 р. № 44 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 12), та Методичними рекомендаціями з визначення суми збитків у разі порушення законодавства у сфері державних закупівель, затвердженими наказом ГоловКРУ від 13.04.2010 р. № 89.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі