Теми статей
Обрати теми

Зміна ціни за договором про закупівлю товарів після його укладення

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЗМІНА ЦІНИ ЗА ДОГОВОРОМ про ЗАКУПІВЛю ТОВАРІВ ПІСЛЯ ЙОГО УКЛАДЕННЯ

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Лікувально-профілактичний заклад провів процедуру конкурсних торгів на закупівлю медикаментів та спирту етилового, унаслідок чого було укладено два договори з переможцями. Через декілька місяців після укладення договорів постачальники повідомили про зміну ціни, а саме про те, що вартість спирту зменшилась, а вартість медикаментів збільшилась. Таку зміну ціни постачальники пояснили зміною ціни на зазначені товари у заводів-виробників. Як має діяти лікувально-профілактичний заклад у цій ситуації?

(м. Дніпропетровськ)

 

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти встановлює

Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон про закупівлі).

Відповідно до

п. 1 ст. 40 Закону про закупівлі договір про закупівлю укладається в письмовій формі згідно з положеннями Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ) та Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV з урахуванням особливостей, визначених Законом про закупівлі.

Типовий договір про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти (далі —

Типовий договір) затверджено наказом Міністерства економіки України «Про затвердження Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти та Інструкції щодо заповнення Типового договору про закупівлю товарів (робіт або послуг) за державні кошти» від 27.07.2010 р. № 925.

У

п. 3.2 Типового договору зазначено, що ціна договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін.

Умови про збільшення ціни договору в

Типовому договорі не містяться, оскільки збільшення ціни договору не передбачено Законом про закупівлі.

Так, відповідно до

п. 5 ст. 40 Закону про закупівлі умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю продукції) переможця процедури закупівлі та не повинні змінюватися після підписання договору про закупівлю до повного виконання зобов’язань сторонами , крім випадків зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків та узгодженого зменшення сторонами договору ціни договору про закупівлю.

Таким чином, зміна ціни договору може здійснюватися

лише в менший бік. Крім того, таке зменшення ціни має бути узгоджене, тобто між сторонами договору має бути укладена додаткова угода на нову зменшену ціну.

Збільшення ціни неприпустиме в жодному разі. Зміна виконавцем договору ціни в більший бік є невиконанням умов договору.

Також зазначимо, що відповідно до

п. 2 ст. 632 ЦКУ зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, установлених договором або законом. Це ще раз підтверджує, що зміна ціни в цьому випадку може здійснюватись лише в менший бік, що встановлено п. 5 ст. 40 Закону про закупівлі та п. 3.2 Типового договору.

Отже, виходить, що лікувально-профілактичний заклад може й надалі закуповувати спирт за меншою ціною за тим самим договором за умови укладання додаткової угоди на зменшення ціни спирту, а закуповувати медикаменти за умови збільшення на них ціни не може.

Зміна ціни договору в більший бік є підставою для його розірвання.

Відповідно до

п.п. 6.2.1 Типового договору замовник має право достроково розірвати договір у разі невиконання зобов’язань учасником, повідомивши про це його у певний строк.

Якщо в договорі, укладеному між вашою установою та постачальником медикаментів, є така умова, то ви можете нею скористатись і розірвати договір, повідомивши про це виконавця.

Якщо ж така умова в договорі не була передбачена, то необхідно скористатись загальними правилами розірвання договорів, передбаченими

ЦКУ.

Розірвання договору може здійснюватись за згодою сторін або в судовому порядку.

Як визначено в

п. 1 ст. 651 ЦКУ, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Якщо ж сторонами договору згоду не буде досягнуто, то відповідно до

п. 2 ст. 651 ЦКУ договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, установлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Зміна ціни договору у більшу сторону, безумовно, є істотним порушенням договору.

Після розірвання договору лікувально-профілактичний заклад має здійснити нову процедуру закупівлі медикаментів.

Медикаменти є, так би мовити, стратегічним товаром для лікувально-профілактичних закладів, адже без них лікування хворих не обходиться. У зв’язку з цим провести конкурсні торги потрібно в короткий строк. Розглянемо, як саме це зробити.

Зазначимо, що

Законом про закупівлі передбачена можливість проведення закупівель за скороченою процедурою у разі, якщо предметом закупівлі є продукція харчової промисловості, лікарські засоби та вироби медичного призначення.

Перш за все зауважимо, що етапи проведення закупівель є загальними для усіх процедур закупівель, передбачених

ст. 12 Закону про закупівлі, і тому далі визначимо ті особливості, які стосуються тільки скороченої процедури закупівель.

1. Замовники безоплатно публікують оголошення про проведення процедури відкритих торгів у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель — інформаційному бюлетені «Вісник державних закупівель» та безоплатно розміщують на веб-порталі уповноваженого органу у сфері закупівель — офіційному загальнодержавному веб-порталі «Державні закупівлі» за адресою в мережі Інтернет

www.tender.me.gov.ua. Інформування про проведення процедури закупівель здійснюється відповідно до вимог, передбачених ст. 10 зазначеного Закону.

Згідно з

п. 3 ст. 21 Закону про закупівлі замовнику надано право скорочувати строки подання конкурсних пропозицій учасниками щодо процедур закупівлі, якщо її предметом є закупівля продукції харчової промисловості, лікарських засобів та виробів медичного призначення. У разі обґрунтованої нагальної потреби у закупівлі зазначених товарів замовник може скоротити строк для подання пропозицій конкурсних торгів до 15 днів з дня опублікування оголошення про проведення процедури відкритих торгів у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель (тоді як за звичайною процедурою відкритих торгів цей строк не може бути меншим, ніж 30 днів з дня опублікування оголошення). При цьому причиною скорочення строку не може бути бездіяльність замовника щодо проведення відповідних процедур закупівель.

2. За загальними правилами, передбаченими

ст. 23 Закону про закупівлі, замовнику надано право з власної ініціативи чи за результатами запитів вносити зміни до документації конкурсних торгів.

Але звертаємо увагу на те, що у разі здійснення закупівлі за скороченою процедурою замовник

не має права з власної ініціативи чи за результатами запитів вносити зміни до документації конкурсних торгів. Винятками є випадки, коли внесення таких змін необхідне для приведення документації конкурсних торгів у відповідність до вимог чинного законодавства або таких змін вимагає рішення органу оскарження. Тільки у такому разі замовник зобов’язаний внести відповідні зміни до документації конкурсних торгів та продовжити строк подання пропозицій конкурсних торгів.

3. Розгляд пропозицій конкурсних торгів, їх оцінка та визначення переможця здійснюються відповідно до

ст. 28 Закону про закупівлі. Так, під час здійснення закупівель за скороченою процедурою загальний строк розгляду, оцінки та визначення переможця процедури закупівлі не повинен перевищувати 10 робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів.

4. У день визначення переможця замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найбільш економічно вигідною за результатами оцінки.

Замовник зобов’язаний протягом

одного робочого дня з дня прийняття рішення про визначення переможця надіслати:

— переможцю торгів — повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів;

— усім учасникам — письмове повідомлення про результати торгів із зазначенням найменування та місцезнаходження учасника-переможця, пропозицію конкурсних торгів якого визнано найбільш економічно вигідною за результатами оцінки.

Під час здійснення закупівель за скороченою процедурою з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано, замовник укладає договір про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції у строк

не раніше ніж через 5 днів з дня публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, але не пізніше ніж через 14 днів з дня акцепту.

На завершення також додамо, що обґрунтування скорочення строку подання пропозицій конкурсних торгів замовник повинен зазначити у звіті про результати проведення процедури закупівлі, який складається за формою, затвердженою наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 922.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі