Теми статей
Обрати теми

Про застосування деяких норм Типового положення про атестацію педагогічних працівників

Редакція ББ
Лист від 22.02.2011 р. № 1/9-118

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ПРО ЗАСТОСУВАННЯ ДЕЯКИХ НОРМ ТИПОВОГО ПОЛОЖЕННЯ ПРО АТЕСТАЦІЮ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Лист від 22.02.2011 р. № 1/9-118

 

На численні звернення щодо застосування пункту 4.3 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 6 жовтня 2010 року № 930, зареєстрованого у Міністерстві юстиції 14 грудня 2010 року за № 1255/18550 (далі — Типове положення), роз’яснюємо.

Постановою Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 р. № 632 «Про реалізацію статті 54 Закону України «Про освіту» та статті 48 Закону України «Про вищу освіту» затверджено Перелік кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників. Переліком передбачено кваліфікаційні категорії «спеціаліст вищої категорії», «спеціаліст першої категорії», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст».

Наказом Міністерства освіти і науки від 26.09.2005 р. № 557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» (додаток 6) встановлено, що фахівцям, які мають освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста або магістра, установлюється 9-й тарифний розряд. Дев’ятий тарифний розряд відповідає кваліфікаційній категорії «спеціаліст».

Відповідно до п. 4.3 Типового положення кваліфікаційна категорія «спеціаліст» присвоюється педагогічним працівникам з повною вищою освітою, які раніше не атестувалися, тобто наявність у працівника повної вищої педагогічної освіти є достатньою підставою для присвоєння йому кваліфікаційної категорії «спеціаліст». У таких випадках випускникам вищих навчальних закладів, яких прийнято на педагогічні посади, встановлюється кваліфікаційна категорія «спеціаліст» (9-й тарифний розряд). Наступна кваліфікаційна категорія присвоюється їм за рішенням атестаційної комісії.

Враховуючи, що при прийнятті на роботу таким працівникам уже встановлено кваліфікаційну категорію «спеціаліст», за результатами атестації може бути винесене рішення про присвоєння наступної кваліфікаційної категорії — «спеціаліст другої категорії».

Така позиція зумовлена тим, що повна вища педагогічна освіта дає право випускникам вищих навчальних закладів на отримання кваліфікаційної категорії «спеціаліст», як таким, що здобули кваліфікацію, достатню для здійснення професійної діяльності, і зазначена кваліфікаційна категорія присвоюється їм одночасно з прийняттям на роботу.

Кваліфікаційна категорія «спеціаліст» може також присвоюватися за рішенням атестаційних комісій у випадках, коли педагогічні працівники, які мали більш високі категорії, знизили рівень своєї професійної діяльності.

 

Голова комісії з реорганізації Міністерства Б. Жебровський

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ

АТЕСТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ: РОЗ’ЯСНЮЄ МІНОСВІТИ

Згідно з

п. 4 ст. 54 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII педагогічні працівники підлягають атестації. За результатами атестації визначаються відповідність працівника обійманій посаді, рівень його кваліфікації, присвоюються категорії, педагогічні звання. У 2011 році атестація педагогічних працівників проводитиметься відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930).

У

листі, що коментується, Міносвіти роз’яснює питання, пов’язані із застосуванням норм п. 4.3 Типового положення № 930.

Відповідно до

п. 4.3 Типового положення № 930 кваліфікаційна категорія «спеціаліст» присвоюється педагогічним працівникам з повною вищою освітою, які раніше не атестувалися й діяльність яких характеризується: здатністю забезпечувати засвоєння учнями, студентами, курсантами, слухачами, вихованцями навчальних програм; знанням основ педагогіки, психології, дитячої та вікової фізіології; знанням теоретичних основ та сучасних досягнень науки з предмета, який вони викладають; використанням інформаційно-комунікаційних технологій, цифрових освітніх ресурсів у навчально-виховному процесі; вмінням вирішувати педагогічні проблеми; вмінням установлювати контакт з учнями (вихованцями), батьками, колегами по роботі; додержанням педагогічної етики, моралі.

У зв’язку з цим у членів атестаційних комісій, а також у педагогічних працівників, які раніше не атестувалися, виникло запитання: чи може педагогічним працівникам, які не проходили атестацію, бути присвоєна відразу кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії», адже випускники вищих навчальних закладів уже мають кваліфікаційний рівень спеціаліста або магістра? Водночас

п. 4.7 Типового положення № 930 передбачено, що присвоєння кваліфікаційних категорій за результатами атестації здійснюється послідовно.

У

листі, що коментується, Міносвіти роз’яснило таке: наказом Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (додаток 6) установлено, що фахівцям, які мають освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста або магістра, установлюється 9-й тарифний розряд, що вже відповідає кваліфікаційній категорії «спеціаліст». Тобто наявність у працівника повної вищої освіти вже є достатньою підставою для присвоєння йому кваліфікаційної категорії «спеціаліст». У таких випадках випускникам вищих навчальних закладів, яких призначили на педагогічні посади, відразу встановлюється кваліфікаційна категорія «спеціаліст».

Ураховуючи те, що під час прийняття на роботу таким педагогічним працівникам уже встановлено кваліфікаційну категорію «спеціаліст», за результатами першої атестації може бути ухвалено рішення про присвоєння наступної кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії».

Таким чином, відповідно до

п. 3.13 Типового положення № 930 працівники, яких призначено на посади педагогічних працівників після закінчення вищих навчальних закладів, уже після двох років роботи на посаді можуть проходити атестацію на відповідність посади з присвоєнням кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії». Якщо такі педагогічні працівники не відповідатимуть кваліфікаційним вимогам для присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст другої категорії», атестаційною комісією їм може бути підтверджено кваліфікаційну категорію «спеціаліст».

Також у

листі, що коментується, Міносвіти підкреслило: кваліфікаційна категорія «спеціаліст» може присвоюватися рішенням атестаційних комісій у випадках, коли педагогічні працівники, які мали вищі категорії, знизили рівень своєї професійної діяльності.

На нашу думку, ця позиція Міносвіти є правильною, оскільки однією з основних цілей уведення в дію

Типового положення № 930 є стимулювання цілеспрямованого безперервного підвищення рівня професійної компетентності педагогічних працівників.

 

Світлана МЕРЕНКОВА, провідний контролер-ревізор КРВ у м. Харкові

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі