Теми статей
Обрати теми

Охорона загальноосвітнього навчального закладу за кошти батьків

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Охорона загальноосвітнього навчального закладу за кошти батьків

 

Олена МОРЕВА, консультант

 

Загальноосвітній навчальний заклад І — ІІІ ступенів не має можливості організувати охорону приміщення позавідомчою охороною. Крім цього, закладові не виділено асигнування на утримання посади сторожа. Керівником закладу на прохання батьків за рахунок їх коштів, які надходять до закладу у вигляді благодійної допомоги, організовано охорону приміщення приватним підприємством.

Чи не суперечать дії батьків та керівника закладу чинному законодавству ? Якщо ні, то як правильно оформити операцію з охорони закладу приватним підприємством?

(Луганська обл.)

 

Згідно з

п. 105 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 27.08.2010 р. № 778, джерелами фінансування закладу є:

— кошти відповідного бюджету (для державних та комунальних закладів) у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення навчального процесу в обсязі, визначеному Державним стандартом загальної середньої освіти;

— кошти фізичних, юридичних осіб (для приватних закладів);

— кошти, отримані за надання платних послуг;

— доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, навчально-дослідних ділянок, підсобних господарств, від передачі в оренду приміщень, споруд, обладнання;

— кредити банків (для приватних закладів);

благодійні внески юридичних та фізичних осіб;

— інші джерела, не заборонені законодавством.

Основним нормативним документом, який регулює питання, пов’язані з благодійною діяльністю в Україні, є

Закон України «Про благодійництво та благодійні організації» від 16.09.97 р. № 531/97-ВР (далі — Закон про благодійництво).

Цей

Закон визначає загальні засади благодійництва, забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності. Згідно з цим Законом благодійництво — це добровільна безкорислива пожертва фізичних та юридичних осіб у наданні набувачам матеріальної, фінансової, організаційної та іншої благодійної допомоги.

Відповідно до

ст. 16 Закону про благодійництво благодійна допомога може надаватися набувачам (у нашому випадку — загальноосвітньому навчальному закладу) у вигляді:

— одноразової фінансової, матеріальної та іншої допомоги;

— систематичної фінансової, матеріальної та іншої допомоги;

— фінансування конкретних цільових програм;

— допомоги на основі договорів (контрактів) про благодійну діяльність тощо.

Згідно з

п. 2 Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженого постановою КМУ від 04.08.2000 р. № 1222 , благодійні внески можуть надаватися благодійниками набувачам у грошовій формі для потреб їх фінансування за напрямами видатків, визначеними благодійником, а також як товари, роботи, послуги. Якщо благодійником конкретні цілі використання коштів не визначено, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником установи, закладу — набувача відповідно до першочергових потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю установи, закладу.

Як бачимо, благодійник може визначити цілі використання благодійної допомоги, тому батьки можуть зазначити конкретну ціль витрачання їх коштів — для оплати за охорону закладу.

Якщо ж батьки не зазначать цілі використання своїх благодійних внесків, рішення щодо напряму їх витрачання може прийняти керівник закладу. До речі, Мін’юст у

листі від 29.07.2010 р. № 604-0-2-10 також звернув увагу на таке: якщо благодійником конкретні цілі використання коштів не визначено, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником установи, закладу — набувача відповідно до першочергових потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю установи, закладу.

Згідно з

п. 4 ст.13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) благодійні внески, гранти та дарунки належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень бюджетних установ та зараховуються до доходів спецфонду кошторису. Надходження цієї підгрупи згідно з п. 4 ст. 13 БКУ повинні витрачатися відповідно до видаткової частини кошторису установи за спецфондом на організацію основної діяльності бюджетної установи.

Благодійну допомогу у вигляді грошових коштів юридичні та фізичні особи, до яких належать батьки, за власним бажанням можуть перераховувати навчальним закладам через банківські установи на їх

спеціальний реєстраційний рахунок. Для обліку цих надходжень призначений субрахунок 324 «Спеціальні реєстраційні рахунки для обліку коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень».

Такі надходження відображаються у меморіальному ордері № 3 «Накопичувальна відомість руху грошових коштів спеціального фонду в органах Державного казначейства України (установах банків)» форми № 382 (бюджет). Підставою для внесення записів до цього меморіального ордера є виписки органу Держказначейства.

У такий спосіб допомога може надходити від:

— благодійних організацій;

— підприємств (організацій);

— фізичних осіб.

Приймання готівки у національній валюті від фізичних осіб здійснюється через каси банків за прибутковими касовими документами, а саме за заявою на переказ готівки на рахунки закладів освіти, про що визначено в

п. 2 гл. 2 Інструкції про касові операції в банках України, затвердженої постановою Правління НБУ від 14.08.2003 р. № 337.

Фізичній особі видається квитанція, що підтверджує внесення готівки до каси банку і містить найменування банку, який здійснив касову операцію, дату її здійснення, підпис працівника банку, що прийняв готівку та відбиток печатки (штампа).

Крім того, добровільні внески від благодійників можуть також надходити

до каси закладу чи установи згідно з Положенням про ведення касових операцій у національній валюті України, затвердженим постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637 (далі — Положення № 637). Приймання готівки в касу здійснюється за прибутковим касовим ордером типової форми № КО-1, підписаним касиром та головним бухгалтером, або особою, уповноваженою керівником закладу.

Під час приймання готівки в касу за прибутковим касовим ордером благодійнику видається засвідчена відбитком печатки цього закладу квитанція (що є відривною частиною прибуткового касового ордера) з підписами касира та головного бухгалтера або працівника закладу, який уповноважений на це керівником.

На прибутковому касовому ордері ставиться штамп «Отримано».

Зазначимо: готівкова форма благодійної допомоги є найбільш зручною для благодійників (наприклад, батьків, або осіб, які їх замінюють), тому що вони можуть самостійно внести готівку до каси закладу або централізованої бухгалтерії, яка обслуговує цей заклад, та бути впевненими, що їх кошти оприбутковано, адже в них на руках буде документальне підтвердження факту унесення ними коштів.

Уся готівка, що надходить до каси, у тому числі й у вигляді благодійних внесків, має:

— своєчасно (у день отримання готівкових коштів) оприбутковуватися на повну суму її фактичного надходження за даними касової книги на підставі прибуткових касових ордерів (

п. 2.6 Положення № 637);

— зараховуватися на спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів, відкриті в органах Держказначейства.

У разі отримання благодійної допомоги, що має цільовий характер, заклади повинні звітувати перед благодійниками про її використання.

Трохи зупинимось на умовах укладання договору між навчальним закладом та постачальником послуг з охорони.

Укладаючи договір на здійснення послуг з охорони, заклад в обов’язковому порядку має звернути увагу на наявність ліцензії у постачальника послуг, перевірити її номер, дати видачі та закінчення строку дії ліцензії, перелік охоронних послуг. Саме ці дані підтверджують право на надання зазначених послуг їх постачальником.

Сторони договору самостійно визначають усі умови, зокрема: предмет договору, порядок розрахунків за надані послуги, обов’язки та відповідальність сторін тощо, відповідно до вимог

Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

З боку замовника, тобто загальноосвітнього навчального закладу, у договорі про охорону об’єкта слід передбачити умови охорони об’єкта, час, протягом якого охоронятиметься приміщення, кількість осіб, які забезпечуватимуть охорону, вартість і спосіб розрахунку за надані послуги тощо.

Наприклад, зміст пункту договору стосовно розрахунку за надані послуги може бути таким:

«Оплата за виконані послуги провадиться «Замовником» щомісячно на підставі наданого «Виконавцем» рахунка і підписаного сторонами акта приймання-передачі виконаних робіт (послуг)».

Видатки, пов’язані з оплатою за надані послуги з охорони загальноосвітнього навчального закладу, відповідно до

Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Держказначейства України від 25.11.2008 р. № 495, здійснюються за кодом економічної класифікації видатків 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Оскільки оплата за надані послуги з охорони об’єкта здійснюється відповідно до укладеного договору на підставі

акта виконаних робіт (послуг), наведемо приклад складання такого акта.

Приклад.

Згідно з укладеним договором між приватним підприємством «Зграя» і загальноосвітнім навчальним закладом № 14 сума наданих послуг цим охоронним підприємством визначається з розрахунку 9,00 грн. за одну годину роботи одного охоронника. Оплата послуг з охорони об’єкта провадиться щомісячно на підставі наданого охоронним підприємством рахунка та підписаного сторонами акта приймання-передачі виконаних робіт (послуг).

 

img 1 

 

У бухгалтерському обліку операції з надходження благодійних внесків від батьків та витрачання їх на охорону загальноосвітнього навчального закладу відображаються так (див. с. 29):

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Надійшли від батьків учнів кошти на спецрахунок у вигляді благодійних внесків

324

712

4212

2

Надано послуги з охорони закладу освіти (складено акт приймання-передачі виконаних послуг)

812

675

4212

3

Сплачено виконавцю за виконані послуги з охорони закладу освіти

675

324

4212

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі