Теми статей
Обрати теми

Звільнення посадової особи місцевого самоврядування після закінчення повноважень: відповіді на запитання

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЗВІЛЬНЕННЯ ПОСАДОВОЇ ОСОБИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ: ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист

 

ЩОДО ДАТИ ЗВІЛЬНЕННЯ КОЛИШНЬОГО СІЛЬСЬКОГО ГОЛОВИ

 

Сільському голові на підставі рішення сесії від 29.10.2010 р. надана відпустка з 11.11.2010 р. по 08.01.2011 р. (за відпрацьований період з 18.04.2008 р. по 17.04.2010 р.) з наступним звільненням у зв’язку з закінченням строку повноважень та виходом на пенсію.

Після виборів сільський голова не був переобраний на наступний термін. 15.11.2010 р. відбулася сесія, на якій прийняв повноваження новообраний сільський голова.

27.11.2010 р. колишньому сільському голові виплачено відпускні, матеріальну допомогу на оздоровлення та на вирішення соціально-побутових питань у розмірі одного посадового окладу кожна.

Чи правильно це? Яку дату звільнення слід унести до трудової книжки колишнього голови? Чи потрібно стосовно нього у табелі робочого часу до 08.01.2011 р. вказувати період відпустки?

(Кіровоградська обл.)

 

Звільнення сільського, селищного, міського голови має проводитися з урахуванням вимог чинного законодавства України.

Згідно зі

ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон про місцеве самоврядування) повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до ч. 1 та 2 ст. 79 цього Закону.

У свою чергу, повноваження сільського, селищного, міського голови

починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання.

Згідно зі

ст. 46 Закону про місцеве самоврядування перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради відповідно до ст. 45 цього Закону. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної територіальної виборчої комісії, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови відповідно до ст. 42 цього Закону головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.

Таким чином, повноваження сільського, селищного, міського голови

закінчуються в момент вступу на цю посаду іншої обраної відповідно до закону особи.

У разі закінчення строку повноважень у трудовій книжці сільського, селищного, міського голови робиться запис: «

Звільнений у зв’язку із закінченням строку повноважень, пункт 1 статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», із зазначенням дати звільнення та порядкового номера запису.

Відповідно в трудовій книжці новообраного сільського, селищного, міського голови в розділі «Відомості про роботу» робиться запис про обрання на відповідну посаду із зазначенням дати обрання, підстави для внесення запису (номер і дата протоколу територіальної виборчої комісії та сесії ради, де його було оголошено), порядкового номера запису.

На це звертала увагу Головдержслужба у

Методичних рекомендаціях щодо особливостей звільнення посадових осіб із органів місцевого самоврядування, доведених листом від 06.02.2002 р. № 42/621.

Отже,

термін перебування на службі сільського, селищного, міського голови визначається терміном його повноважень на посаді.

Ураховуючи викладене, трудові відносини з сільським, селищним, міським головою мають бути припинені не за загальними підставами, передбаченими

КЗпП, а за додатковою підставою, установленою ст. 42 Закону про місцеве самоврядування, згідно з якою повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради.

Оскільки повноваження сільського голови закінчились 15.11.2010 р., коли відбулася сесія сільської ради, де прийняв повноваження новообраний сільський голова, то вважається неможливим надання колишньому сільському голові невикористаної відпустки після 15.11.2010 р. та виплати матеріальної допомоги на оздоровлення.

При звільненні йому має бути виплачено компенсацію за щорічну основну відпустку тривалістю пропорційно відпрацьованому часу за період роботи з 18.04.2008 р.

по дату звільнення (тобто по 15.11.2010 р.) і у разі виповнення відповідного стажу державної служби — за додаткову відпустку за стаж державної служби повної тривалості.

Порядок обліку робочого часу

працівників визначено наказом Держкомстату України «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці» від 05.12.2008 р. № 489. Оскільки з 15.11.2010 р. колишній сільський голова вже не є працівником відповідної ради, то з цієї дати табель стосовно такого працівника не ведеться.

Матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань виплачується незалежно від виходу працівника в щорічну відпустку. Рішення про ії виплату приймається відповідною радою. Тому колишньому сільському голові може бути надана матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань на загальних засадах

до його звільнення.

Згідно зі

ст. 18 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III (далі — Закон № 2493) граничний вік перебування на службі в органах місцевого самоврядування становить 60 років для чоловіків і 55 років для жінок. Ці обмеження не поширюються на посадових осіб місцевого самоврядування, які обираються на відповідні посади.

Оскільки обмеження щодо граничного віку не поширюються на посадових осіб органів місцевого самоврядування, які обираються на відповідні посади згідно із

Законом про місцеве самоврядування, у разі обрання на виборну посаду особи після досягнення нею граничного віку перебування на службі в органах місцевого самоврядування або досягнення цього віку в період перебування на виборній посаді, для призначення чи продовження виплати пенсії місцевим органам Пенсійного фонду України надсилається лист за підписом сільського, селищного, міського голови, голови районної, районної в місті, обласної ради, а на голів — за підписом секретаря чи заступника голови відповідної ради. Такі роз’яснення надані Головдержслужбою у Методичних рекомендаціях щодо порядку продовження терміну перебування на службі в органах місцевого самоврядування відповідно до статті 18 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», доведених листом від 04.07.2001 р. Відповідно до ст. 21 Закону № 2493 у разі звільнення з роботи в органах місцевого самоврядування у зв’язку з виходом на пенсію посадовим особам місцевого самоврядування виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 10 місячних посадових окладів за наявності не менше 10 років стажу на посадах в органах місцевого самоврядування чи на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців.

Обов’язковою умовою для виплати вказаної допомоги

є звільнення посадової особи з роботи в органах місцевого самоврядування у зв’язку з виходом на пенсію посадової особи місцевого самоврядування.

Закінчення строку повноважень як самостійна підстава для звільнення

не дає права на виплату грошової допомоги у розмірі 10 посадових окладів, оскільки не передбачає виходу на пенсію.

Однак законодавством не заборонено розірвання трудового договору з кількох підстав, якщо такі підстави є самостійними і не виключають можливості їх одночасного застосування.

Тому для отримання зазначеної грошової допомоги посадові особи, які працюють на виборних посадах, мають звернутися до відповідної ради із заявою щодо виплати їм одноразової грошової допомоги в розмірі 10 місячних посадових окладів відповідно до

ст. 21 Закону № 2493 у зв’язку з виходом на пенсію.

У такому випадку до трудової книжки вноситься запис: «

Звільнений у зв’язку із закінченням строку повноважень та виходом на пенсію», вказується відповідна норма Закону про місцеве самоврядування, дата і номер рішення сесії ради, порядковий номер запису.

 

НА МОМЕНТ ЗВІЛЬНЕННЯ СІЛЬСЬКИЙ ГОЛОВА ПЕРЕБУВАЄ НА ЛІКАРНЯНОМУ: ЧИ ВИПЛАЧУВАТИ ЙОМУ ДОПОМОГУ

ПО ТИМЧАСОВІЙ НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ?

 

15 вересня 2010 року сільському голові відкрито листок непрацездатності. У наступних листках непрацездатності є відмітка «Продовжує хворіти». У листку непрацездатності від 11.12.2010 р. зазначено, що голова 30.12.2010 р. направлений до МСЕК, 11.01.2011 р. оглянутий МСЕК з висновком «Продовження лікарняного листка». Останній листок непрацездатності виданий 01.04.2011 р. з відміткою «Продовжує хворіти». Колишній сільський голова є пенсіонером-ліквідатором наслідків аварії на ЧАЕС.

Рішенням сесії від 16.11.2010 р. було визнано повноваження нового сільського голови.

Чи правомірні виплати за листками непрацездатності після оголошення результатів виборів?

Чи необхідно й далі виплачувати колишньому голові допомогу по тимчасовій втраті працездатності?

(Полтавська обл.)

 

Звільнення працівника з ініціативи власника (

ст. 40 КЗпП) не допускається в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за п. 5 цієї статті), а також у період перебування працівника у відпустці.

Однак, як було зазначено у попередній відповіді, трудові відносини з сільським, селищним, міським головою мають бути припинені не за загальними підставами, передбаченими

КЗпП, а за додатковою підставою, установленою ст. 42 Закону про місцеве самоврядування, згідно з якою повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради.

У разі закінчення строку повноважень видається розпорядження про складання повноважень голови та у трудовій книжці сільського, селищного, міського голови робиться запис: «

Звільнений у зв’язку із закінченням строку повноважень, частина перша статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», дата і номер рішення сесії ради, розпорядження голови, його дата і номер та порядковий номер запису.

Отже, звільнення зазначених осіб відбувається в день закінчення строку їх повноважень відповідно до вказаних норм

незалежно від того, чи перебувають вони на лікарняному або у відпустці, оскільки підставою для їх звільнення є визначений спеціальним законом юридичний факт щодо набуття повноважень на зазначених посадах іншими особами.

Оскільки повноваження сільського голови закінчились 16.11.2010 р., коли відбулася сесія сільської ради, де прийняв повноваження новообраний сільський голова, то трудові відносини з колишнім сільським головою повинні бути припинені на цю дату. Недотримання цього правила є порушенням

ст. 42 Закону про місцеве самоврядування. Відповідно якщо необхідний запис не було внесено до трудової книжки сільського голови, то потрібно його внести.

Листки непрацездатності посадовим особам, звільненим

у зв’язку із закінченням строку повноважень, оплачуються відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2011 р. 2240-III (далі — Закон № 2240).

Звільнення працівника, який

захворів у період роботи (у нашому випадку сільський голова захворів у період роботи) у зв’язку із закінченням строку повноважень не позбавляє його права на оплату листка непрацездатності. Так, відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 4 Закону № 2240 право на матеріальне забезпечення у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності виникає з настанням непрацездатності в період роботи, уключаючи і день звільнення.

При цьому листок непрацездатності оплачується не по день звільнення, а в порядку, установленому

ч. 2 ст. 35 Закону № 2240, тобто допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується ФССТВП починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі — МСЕК) інвалідності (установлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності.

Оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності здійснюється за рахунок коштів роботодавця.

Кількість листків непрацездатності, які підлягатимуть оплаті,

має визначатися за принципом, що вони видані за страховими випадками, які настали у період роботи.

Якщо у листку непрацездатності, виданому працівникові після дати його звільнення, написано «стати до роботи» (код-1), наступний листок непрацездатності оплаті не підлягає, оскільки це вже буде інший страховий випадок непрацездатності, який настав не в період роботи.

Згідно з наданими дописувачем листками непрацездатності, перший листок непрацездатності виданий у період роботи сільського голови. Останні листки непрацездатності є його продовженням. Тому всі листки непрацездатності оплачуються на загальних підставах.

Що стосується листа непрацездатності, в якому колишнього сільського голову направлено до МСЕК, то зазначимо таке.

Відповідно до

п. 7 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою КМУ від 03.12.2009 р. № 1317, МСЕК проводить огляд тимчасово непрацездатної особи, що звернулася для встановлення інвалідності, протягом семи днів з дня надходження документів.

Згідно з п. 4.4 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ від 13.11.2001 р. № 455 (

далі — Інструкція № 455), особам, не визнаним інвалідами:

— у разі визнання їх працездатними термін тимчасової непрацездатності закінчується датою огляду в МСЕК;

у разі визнання їх непрацездатними листок непрацездатності продовжується до відновлення працездатності або повторного направлення до МСЕК.

Оскільки у цьому випадку особу не визнано інвалідом, але визнано непрацездатним, листок непрацездатності продовжується і підлягає оплаті на загальних підставах, а також всі продовження цього листка.

Згідно

п. 4.3 Інструкції № 455 у разі визнання хворого інвалідом листок непрацездатності закривається днем надходження документів хворого до МСЕК, дата встановлення інвалідності обов’язково вказується у листку непрацездатності.

Оскільки листок непрацездатності закривається днем надходження документів до МСЕК, то і допомога по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів Фонду надається до дня надходження документів до МСЕК.

 

СІЛЬСЬКИЙ ГОЛОВА ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ СТАВ НА ОБЛІК У ЦЕНТРІ ЗАЙНяТОСТІ: НА ЯКІ ВИПЛАТИ ВІН МАЄ ПРАВО?

 

Після виборів сільський голова не був переобраний на наступний термін. Свою кандидатуру на виборах він не виставляв. До обрання на посаду сільського голови він згідно з трудовою книжкою працював різноробочим фермерського господарства, яким у листопаді 2010 року була надана довідка про відсутність робочих місць (тобто надати попередню або рівноцінну роботу на цьому підприємстві неможливо).

Строк повноважень сільського голови закінчився 09.11.2010 р. З цієї дати по 12.01.2011 р. на обліку у центрі зайнятості він не перебував, а з 12.01.2011 р. став на облік.

Чи виплачувати середньомісячну заробітну плату протягом шести місяців колишньому сільському голові? Чи має він право одночасно отримувати середньомісячну заробітну плату та допомогу по безробіттю?

(Полтавська обл.)

 

Стаття 118 Кодексу законів про працю України

передбачає гарантії для працівників, обраних на виборні посади, зокрема після закінчення повноважень за виборною посадою їм повинна надаватися попередня робота (посада), а за її відсутності — інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою працівника, на іншому підприємстві, в установі, організації.

Аналогічна за змістом гарантія передбачена і

абз. 1 ч. 2 ст. 33 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2002 р. № 93-IV (далі — Закон про статус депутатів) для депутатів місцевих рад (депутати сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради), які працювали у раді на постійній основі. Так, депутату місцевої ради, який працював у раді на постійній основі, після закінчення таких повноважень надається попередня робота (посада), а за її відсутності — інша рівноцінна робота (посада) на тому самому або, за згодою депутата, на іншому підприємстві, в установі, організації.

Відповідно до

абз. 2 ч. 2 ст. 33 Закону про статус депутатів у разі неможливості надання відповідної роботи (посади) на період працевлаштування за колишнім депутатом місцевої ради зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету. У разі, якщо колишній депутат місцевої ради має право на пенсійне забезпечення або йому призначена пенсія за віком, по інвалідності, у зв’язку із втратою годувальника, за вислугу років відповідно до закону за ним не зберігається середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді в раді. Інших причин для незбереження середньої заробітної плати Законом про статус депутатів не встановлено.

Що стосується сільського голови, то зазначимо таке. Згідно з

п. 5 ст. 12 Закону про місцеве самоврядування на сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.

Тому у разі припинення повноважень сільський голова має право на гарантії, установлені

ст. 33 Закону про статус депутатів, у тому числі і на виплату середньої заробітної плати протягом шести місяців на період працевлаштування у разі неможливості надання відповідної роботи (посади).

Колишній сільський голова для отримання середньої заробітної плати на час працевлаштування повинен надати до ради довідку про неможливість його працевлаштування підприємством, де він працював до обрання, на попередній або рівноцінній роботі (посаді) та трудову книжку. На підставі цього радою видається відповідне розпорядження.

Особи, які звільнені з органів місцевого самоврядування у зв’язку з закінченням строку повноважень, не позбавлені права як застраховані особи звернутися до Фонду загальнообов’язкового державного страхування на випадок безробіття за сприянням у працевлаштуванні та призначенням допомоги по безробіттю, умови і тривалість виплати якої визначаються відповідно до

ст. 22 та 23 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-III (далі — Закон № 1533). Зазначені особи реєструються в центрі зайнятості як такі, що шукають роботу, на загальних підставах. У разі відсутності підходящої роботи рішення про надання громадянам статусу безробітних приймається державною службою зайнятості за їх особистими заявами з восьмого дня після реєстрації у центрі зайнятості за місцем проживання як таких, що шукають роботу.

При цьому виплату допомоги по безробіттю відповідно до

п. 4 ст. 31 Закону № 1533 відкладають на строк, що дорівнює періоду, протягом якого застрахованій особі відповідно до законів надається вихідна допомога або інші виплати при звільненні з підприємств, установ і організацій або закінченні строку повноважень за виборною посадою, що забезпечують часткову або тимчасову компенсацію втраченого заробітку.

Виплата середньої заробітної плати при цьому не припиняється, оскільки чинним законодавством не встановлено, що надання статусу безробітного може бути підставою для припинення її виплати.

 

ПЕРІОД ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ НЕ ЗАРАХОВУЄТЬСЯ ДО СТАЖУ СЛУЖБИ В ОРГАНАХ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

 

Чи зараховується до стажу служби в органах місцевого самоврядування період працевлаштування після закінчення повноважень сільського голови?

(м. Київ)

 

У разі неможливості надання відповідної роботи на період працевлаштування за колишнім сільським головою зберігається, але не більше шести місяців, середня заробітна плата, яку він одержував на виборній посаді у раді, що виплачується з відповідного місцевого бюджету.

Отже, лише за умови неможливості надання попередньої або рівноцінної роботи колишньому голові, закон гарантує збереження середньої заробітної плати на період його працевлаштування, але не довше 6-місячного терміну.

Обчислення стажу служби в органах місцевого самоврядування для встановлення надбавки за вислугу років, надання додаткових оплачуваних відпусток та призначення пенсії провадиться згідно з

Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженим постановою КМУ від 03.05.94 р. № 283.

Зазначеним

Порядком не передбачено зарахування періоду працевлаштування до стажу служби в органах місцевого самоврядування, оскільки цей час особа не перебуває в трудових відносинах з відповідним органом місцевого самоврядування.

Згідно з

ч. 2 ст. 33 Закону про статус депутатів час, протягом якого колишній сільський голова тимчасово не працював у зв’язку з неможливістю надання йому попередньої або рівноцінної роботи (посади) безпосередньо після закінчення строку його повноважень, зараховується, але не більше шести місяців, до страхового стажу і стажу роботи (служби) за спеціальністю , за якою він працював до обрання у місцеву раду, де виконував свої обов’язки на постійній основі.

До стажу, який дає право на одержання грошової винагороди відповідно до постанови КМУ «Про затвердження Порядку видачі грошової винагороди державним службовцям за сумлінну безперервну працю в органах державної влади, зразкове виконання трудових обов’язків» від 24.02.2003 р. № 212, не зараховується (але й не перериває його) період працевлаштування, протягом якого виплачувалася середня заробітна плата на період працевлаштування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі