Теми статей
Обрати теми

Щодо встановлення педагогічним працівникам доплат та надбавок

Редакція ББ
Лист від 08.09.2011 р. № 1/12-4832

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ЩОДО ВСТАНОВЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИМ ПРАЦІВНИКАМ ДОПЛАТ ТА НАДБАВОК

Лист від 08.09.2011 р. № 1/12-4832

 

<…>

 

1. Стосовно встановлення керівним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів доплати за завідування кабінетами

Основним нормативним документом, за яким провадиться оплата праці працівників освіти, є Інструкція про порядок обчислення

заробітної плати працівників освіти, затверджена наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 р. № 102 (із змінами і доповненнями).

Відповідно до пункту 41 Інструкції за завідування навчальними

кабінетами учителям та іншим працівникам загальноосвітніх навчальних закладів, а також викладачам загальноосвітніх дисциплін професійно-технічних навчальних закладів провадиться додаткова оплата в розмірі 10 — 13 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати). Конкретний розмір доплат установлюється керівником навчального закладу за погодженням з профспілковим комітетом.

Жодних обмежень, що така доплата не може бути встановлена керівним працівникам, не існує.

З огляду на зазначене додаткова оплата за завідування кабінетом у загальноосвітньому навчальному закладі може встановлюватись і директору, і його заступникам.

 

2. Щодо встановлення надбавки за почесні звання

Одночасно слід зазначити, що вищезгадана Інструкція застосовується лише в тій частині, що не суперечить умовам оплати праці, які визначені наказом Міністерства освіти

і науки України від 26.09.2005 р. № 557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів» (із змінами та доповненнями).

Відповідно до цього наказу працівникам закладів освіти за почесне звання «заслужений» працівник України, СРСР, союзних республік СРСР установлюється надбавка в розмірі 20 відсотків посадового окладу (ставки заробітної плати).

Також звертаємо увагу на те, що чинними нормативно-правовими актами не зазначено, що в навчальному закладі може бути встановлена така надбавка тільки особам, які мають почесне звання «народний учитель», «заслужений учитель» та «заслужений працівник освіти».

Така надбавка встановлюється працівникам, якщо їх діяльність за профілем збігається з наявним почесним званням. Відповідність почесного звання профілю діяльності працівника на займаній посаді визначається керівником навчального закладу.

Установлення такої надбавки керівнику навчального закладу здійснюється за рішенням органу вищого рівня.

 

Заступник Міністра — керівник апарату Н. Куліков

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ

УСТАНОВЛЕННЯ ДОПЛАТИ ЗА ЗАВІДУВАННЯ
 НАВЧАЛЬНИМ КАБІНЕТОМ ТА НАДБАВКИ
 ЗА ПОЧЕСНЕ ЗВАННЯ

У

листі, що коментується, Міністерство освіти і науки, молоді та спорту (далі — МОНМС) надало роз’яснення щодо встановлення доплати за завідування кабінетом керівним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів та надбавки за почесне звання.

 

Встановлення доплати за завідування навчальним кабінетом директору та заступнику директора школи

У

листі від 10.12.2010 р. № 10/2-1376 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 11, с. 11) Міносвіти вже відповідало на це запитання. Роз’яснення зводилися до того, що директору (заступнику директора) загальноосвітнього навчального закладу може бути встановлено доплату за завідування навчальним кабінетом, оскільки Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), не заборонено встановлювати таку доплату керівним працівникам.

Тепер аналогічну думку висловлено й у

листі, що коментується.

Дійсно, ні в

Інструкції № 102, ні в іншому нормативному документі немає прямої заборони щодо встановлення такої доплати керівним працівникам. Проте в цьому питанні не слід виходити з принципу «усе, що не заборонено, дозволено». У коментарі до листа від 10.12.2010 р. № 10/2-1376 ми звертали увагу на проблемні моменти встановлення надбавки за завідування кабінетом директору та заступнику директора загальноосвітнього навчального закладу. Зупинимося на них ще раз.

Навчальні кабінети в загальноосвітніх навчальних закладах створюються відповідно до вимог

Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом Міносвіти від 20.07.2004 р. № 601 (далі — Положення № 601).

Згідно з

п. 7.1 Положення № 601 роботою навчального кабінету керує завідувач, якого призначає директор з числа досвідчених учителів наказом по загальноосвітньому навчальному закладу. Обов’язки завідувача навчального кабінету перелічено в п. 7.3 Положення № 601.

Слід зауважити, що

Класифікатором професій ДК 003:2010, затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 28.07.2010 р. № 327, передбачено таку посаду, як «завідувач навчального кабінету». Проте ні Методичними рекомендаціями з питань порядку формування штатів загальноосвітніх навчально-виховних закладів, наведеними в листі Міносвіти від 19.06.2001 р. № 1/9-234, які є чинними й сьогодні, ні Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205, які наберуть чинності 01.09.2012 р., не передбачено введення до штату загальноосвітнього навчального закладу посади завідувача навчального кабінету.

У зв’язку з цим обов’язки із завідування навчальним кабінетом покладаються наказом керівника навчального закладу на працівника

з числа вчителів. Як правило, обов’язки із завідування кабінетом фізики покладають на вчителя фізики, кабінету хімії — на вчителя хімії тощо. Слід пам’ятати, що відповідно до ст. 31 КЗпП роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором. У зв’язку з цим обов’язки із завідування кабінетом покладаються на працівника тільки за його згодою.

За виконання додаткового обсягу робіт, не пов’язаного безпосередньо з педагогічною роботою,

Інструкцією № 102 передбачено встановлення додаткової оплати. Так, у п. 41 цієї Інструкції зазначено: учителям, іншим працівникам загальноосвітніх навчальних закладів за завідування навчальними кабінетами здійснюється додаткова оплата в розмірі 10 — 13 % посадового окладу (ставки заробітної плати). Конкретний розмір доплат установлюється керівником навчального закладу за погодженням з профспілковим комітетом.

При цьому згідно з

п. 8 Переліку робіт, які не є сумісництвом, затвердженого спільним наказом Мінпраці, Мінфіну і Мін’юсту від 28.06.93 р. № 43 (далі — Перелік № 43), виконання вчителями загальноосвітніх шкіл обов’язків із завідування кабінетом не є сумісництвом.

Зауважимо: для керівників та заступників керівників навчальних закладів виконання таких обов’язків

Переліком № 43 не передбачено і відповідно для них така робота може вважатися сумісництвом.

Нагадаємо, що керівники установ, організацій, їх заступники відповідно до

п. 4 постанови КМУ «Про роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій» від 03.04.93 р. № 245 не мають права працювати за сумісництвом, за винятком наукової, викладацької, медичної та творчої діяльності. Завідування навчальним кабінетом не належить до викладацької діяльності, а тому безпосередньо директор або заступник директора школи не можуть виконувати роботу із завідування навчальним кабінетом, оскільки така робота вважатиметься сумісництвом. Крім того, є й інше обмеження.

Відповідно до

п. 3.1 Положення № 601 організація навчальних кабінетів передбачає оснащення засобами навчання та шкільним обладнанням за єдиними вимогами до впорядкування та вдосконалення організаційно-педагогічних умов функціонування цих кабінетів. Усі матеріальні цінності кабінету обліковуються в інвентарній книзі встановленого зразка, яка має бути прошнурована, пронумерована та скріплена печаткою. Облік і списання морально та фізично застарілого обладнання, навчально-наочних посібників проводитися відповідно до інструкцій, затверджених Мінфіном (п.п. 4.9, 4.11 Положення № 601).

Так, згідно з

п. 6.7 Інструкції з обліку необоротних активів бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 17.07.2000 р. № 64, за місцем знаходження всі необоротні активи повинні перебувати на відповідальному зберіганні в матеріально відповідальних осіб, які призначаються наказом керівника установи. Із посадовими особами, які відповідають за збереження необоротних активів, укладається письмовий договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність.

У зв’язку з тим, що керівник установи не може укласти договір про повну матеріальну відповідальність сам із собою, він не може бути матеріально відповідальною особою, а отже, відповідати за ведення інвентарної книги навчального кабінету. Це, на нашу думку, є ще одним обґрунтуванням того, що за основною посадою директору школи не може бути встановлено доплату за завідування навчальним кабінетом.

Як відомо, керівні працівники навчального закладу за умови наявності в них відповідної освіти можуть виконувати педагогічну роботу в тому ж закладі в обсязі, установленому

п. 91 Інструкції № 102. Відповідно до п. 8 Переліку № 43 виконання такої роботи не є сумісництвом.

А якщо директор школи в цьому ж закладі веде викладацьку діяльність з певного предмета, то чи може бути за цією посадою встановлено доплату за завідування відповідним навчальним кабінетом? Вважаємо, що в цьому випадку також установити доплату не можна на підставі, зазначеній вище: керівник установи не може укласти договір про повну матеріальну відповідальність сам із собою, він не може бути матеріально відповідальною особою. Крім того, у зв’язку з тим, що виконання такої роботи не є сумісництвом, цей працівник за штатним розписом обійматиме посаду директора (заступника директора), а не вчителя, і відповідно не зможе її виконувати, оскільки це суперечитиме

п. 7.1 Положення № 601.

 

Встановлення надбавки до посадового окладу за почесне звання

Відповідно до

Положення про почесні звання України , затвердженого Указом Президента України «Про почесні звання» від 29.06.2001 р. № 476/2001, почесні звання України є державними винагородами, що присвоюються за особисті досягнення перед державою громадянам, які працюють у відповідній галузі економічної та соціально-культурної сфери, як правило, не менше 10 років та мають високі трудові досягнення та професійну майстерність.

Як відомо, оплата праці педагогічних працівників установ та закладів освіти здійснюється згідно з:

Інструкцією № 102;

наказом Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти і наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (далі — наказ № 557).

Раніше на підставі

п. 24 Інструкції № 102 за почесні звання працівникам підвищувався оклад (ставка заробітної плати), унаслідок чого згідно з п. 34 Інструкції № 102 змінювався посадовий оклад (ставка заробітної плати) на суму підвищення.

Однак сьогодні в цьому питанні слід виходити з положень

наказу № 557. Так, згідно з п. 7 наказу № 557 з 1 вересня 2005 року Інструкція № 102 застосовується в частині, що не суперечить умовам оплати праці, визначеним цим наказом. На це звернуло увагу і МОНМС у листі, що коментується.

Згідно з

п.п. «б» п.п. 2 п. 4 наказу № 557 за почесні звання України, СРСР, союзних республік СРСР установлюється надбавка до посадового окладу (ставки заробітної плати) у таких розмірах:

— за почесне звання «народний» — 40 %;

— за почесне звання «заслужений» — 20 %.

Таким чином, за почесне звання «заслужений» установлюється надбавка в розмірах, визначених

наказом № 557, що не впливає на посадовий оклад (ставку заробітної плати), а при обчисленні заробітної плати додається до нього в абсолютних розмірах.

Наказом № 557

передбачено, що надбавка за почесне звання встановлюється працівникам, якщо їх діяльність за профілем збігається з наявним почесним званням. Відповідність почесного звання профілю діяльності працівника на посаді визначається керівником навчального закладу, установи освіти і наукової установи.

У

листі, що коментується, МОНМС підкреслило: у навчальному закладі надбавка за почесне звання може бути присвоєна не лише особам, які мають звання «заслужений учитель», «народний учитель» та «заслужений працівник освіти». Право на таку надбавку мають працівники навчального закладу, яким присвоєно інші почесні звання, за умови, що їх діяльність за профілем збігається з наявним почесним званням.

Нагадаємо також, що згідно з

п. 26 Інструкції № 102 директорам, їх заступникам, методистам та іншим працівникам освіти, які виконують педагогічну роботу, за наявності в них почесного звання надбавка встановлюється до основного посадового окладу та ставки заробітної плати, що виплачується за педагогічну роботу.

Установлення такої надбавки керівнику навчального закладу, його заступникам здійснюється

за рішенням вищого за рівнем органу (п.п. 5 п. 4 наказу № 557). Прийняття остаточного рішення щодо відповідності почесного звання профілю діяльності працівника на посаді залишається також за ним.

При встановленні згаданої вище надбавки іншим працівникам (не керівним) слід пам’ятати: чинними на сьогодні нормативно-правовими актами

не передбачено, що встановлення надбавки за почесне звання не може здійснюватися при роботі за сумісництвом. Тобто особи, які працюють за сумісництвом і мають почесне звання «народний» або «заслужений», за умови, що профіль їх діяльності збігається з наявним почесним званням, також мають право на встановлення надбавки за почесне звання.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний контролер-ревізор КРВ у м. Харкові

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі