Теми статей
Обрати теми

Щодо строків призначення та виплати матеріального забезпечення

Редакція ББ
Лист від 26.05.2011 р. № 07-35-1406

ФОНД СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ

ЩОДО СТРОКІВ ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ВИПЛАТИ МАТЕРІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Лист від 26.05.2011 р. № 07-35-1406

 

У Виконавчій дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — Фонд) розглянуто <…> звернення щодо існування суперечностей у нормативно-правових актах стосовно строків призначення та виплати матеріального забезпечення застрахованим особам.

Відповідно до частини 2 статті 52 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III (далі — Закон № 2240-III) допомога по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах виплачується:

— застрахованим особам, зазначеним у частині 1 статті 6 цього Закону, — у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати;

— застрахованим особам, зазначеним у частинах 2 та 3 статті 6 цього Закону, — протягом десяти днів після призначення допомоги.

У той же час відповідно до пунктів 8 — 9 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 р. № 26 (далі — Порядок), робочі органи Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі — Фонд) здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви-розрахунку. Після надходження суми коштів, зазначення у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника останній зобов’язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення у строки, визначені у статті 52 Закону № 2240-III.

У цьому випадку слід розрізняти такі етапи процесу, зокрема:

1. Етап, на якому робочі органи Фонду опрацьовують заяву-розрахункок та здійснюють фінансування страхувальника в строки, передбачені пунктами 8 — 9 Порядку.

2. Етап, на якому страхувальник здійснює виплату матеріального забезпечення застрахованій особі в строки, передбачені статтею 52 Закону № 2240-III,

але лише після надходження суми коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника.

Що стосується строку, протягом якого страхувальник після нарахування допомоги повинен подати заяву-розрахунок до робочого органу Фонду, то для вирішення цього питання слід керуватися нормами Закону № 2240-III та Положенням про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, затвердженим постановою правління Фонду від 23.06.2008 р. № 25 (далі — Положення). Зокрема, частиною 3 статті 50 Закону № 2240-III передбачено, що рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації. Відповідно до Положення комісія здійснює контроль за

своєчасним направленням до робочих органів відділень Фонду заяв-розрахунків про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення, основною формою роботи комісії є засідання, які проводяться відповідно до затвердженого нею плану, але не рідше двох разів на місяць.

Таким чином, строк подання заяв-розрахунків до робочих органів Фонду напряму залежить від страхувальника та комісії із соціального страхування, але водночас він не повинен суперечити строкам, передбаченим статтею 52 Закону № 2240-III.

 

Директор Е. Ушаков

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

СТРОКИ ПОДАННЯ ЗАЯВИ-РОЗРАХУНКУ ДЛЯ ВИПЛАТИ МАТЕРІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: РОЗ’ЯСНЮЄ ФССТВП

Як відомо, з 1 січня 2011 року застосовується новий порядок фінансування матеріального забезпечення за рахунок коштів ФССТВП (допомог по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, на поховання). Чинний раніше механізм взаємозаліку скасовано.

Новий порядок фінансування регулюється:

ст. 21 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III (далі — Закон № 2240);

Порядком фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженим постановою правління ФССТВП від 22.12.2010 р. № 26 (далі — Порядок № 26).

Так, у разі виникнення страхового випадку на підставі отриманого листка непрацездатності (свідоцтва про смерть) комісія (уповноважений) із соціального страхування, керуючись

Положенням про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, затвердженим постановою правління ФССТВП від 23.06.2008 р. № 25, приймає рішення про призначення допомоги (п. 3 Порядку № 26).

Нагадаємо: засідання комісії для розгляду питань призначення матеріального забезпечення повинні проводитися

не рідше двох разів на місяць, а уповноважений розглядає такі питання у міру надходження відповідних звернень та подання необхідних для їх вирішення документів. При цьому надані працівником документи на отримання:

— допомоги по тимчасовій непрацездатності та по вагітності та пологах мають бути розглянуті

не пізніше 10 днів з дня їх надходження (ч. 1 ст. 52 Закону № 2240);

— допомоги на поховання —

не пізніше дня, наступного за днем звернення (ч. 4 ст. 52 Закону № 2240).

На підставі рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування бухгалтерія

нараховує суму допомоги та оформляє заяву-розрахунок, що є підставою для отримання фінансування від ФССТВП. Форму заяви-розрахунку наведено в додатку до Порядку № 26.

Після надходження заяви-розрахунку ФССТВП повинен

перерахувати суми допомоги протягом 10 робочих днів на рахунок, спеціально відкритий роботодавцем для зарахування на нього страхових коштів.

Як зазначено в

п. 9 Порядку № 26, отримавши кошти від ФССТВП, роботодавець виплачує допомоги у строки, установлені ст. 52 Закону № 2240, а саме:

— допомогу по тимчасовій непрацездатності й вагітності та пологах —

не пізніше найближчого дня, установленого для виплати зарплати;

— допомоги на поховання —

не пізніше наступного робочого дня після отримання страхових коштів від ФССТВП.

Зауважимо, що строк виплати допомоги на поховання згідно з

Порядком № 26 відповідає строку, установленому ч. 4 ст. 52 Закону № 2240, тобто не пізніше наступного робочого дня після отримання страхових коштів від ФССТВП. А от строки для виплати допомог по тимчасовій непрацездатності та вагітності та пологах, установлені Законом № 2240 і Порядком 26, різні. Так, згідно з ч. 2 ст. 52 Закону № 2240 ці допомоги мають бути виплачені в найближчий після дня призначення допомоги (а не отримання фінансування від ФССТВП) строк, установлений для виплати зарплати.

Що стосується оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, то для їх оплати чекати фінансування від ФССТВП не слід, адже цей Фонд жодного відношення до оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності працівників не має. З метою дотримання вимог

ст. 52 Закону № 2240 нараховані лікарняні за перші п’ять днів тимчасової непрацездатності потрібно виплатити в найближчий день, установлений для виплати заробітної плати за рахунок коштів установи.

Таким чином, строк виплати допомоги безпосередньо залежить від того, в які строки було подано заяву-розрахунок до робочого органу ФССТВП.

Наголосимо, що ані

Законом № 2240, ані Порядком № 26 не встановлено строку, протягом якого страхувальник після нарахування допомоги повинен подати заяву-розрахунок до ФССТВП.

У зв’язку з цим фахівці ФССТВП у

листі, що коментується, зазначили: строк подання заяв-розрахунків до робочих органів ФССТВП залежить від страхувальника та комісії з соціального страхування, але водночас він не повинен суперечити строкам, установленим ст. 52 Закону № 2240.

Отже, страхувальник повинен таким чином організувати процес розгляду документів щодо призначення допомог, їх нарахування та подання заяв-розрахунків на фінансування, аби допомоги виплачувалися у строки, установлені

ч. 2 ст. 52 Закону № 2240.

На додаток до

листа , що коментується, наведемо роз’яснення ФССТВП за найбільш поширеними питаннями щодо надання та виплати матеріального забезпечення.

 

Запитання

Роз’яснення ФССТВП

1

2

З якою періодичністю подавати заяви-розрахунки
до ФССТВП?

У листі від 31.03.2011 р. № 01-16-707 ФССТВП зауважив, що кількість заяв-розрахунків, що можуть подаватися роботодавцем протягом календарного місяця, законодавством не обмежено. З метою забезпечення своєчасності страхових виплат, відповідно до вимог ч. 1 ст. 52 Закону № 2240, такі заяви подаються страхувальниками у міру обробки документів, поданих застрахованими особами. Аналогічне роз’яснення міститься в листі Мінпраці від 18.02.2011 р. № 1742/0/14-11/18

Чи потрібно на зворотному боці заяви-розрахунку зазначати інформацію про листки непрацездатності,
що повністю оплачуються за рахунок роботодавця?

У листі від 31.03.2011 р. № 01-16-707 ФССТВП роз’яснив: якщо тимчасова непрацездатність застрахованої особи тривала 5 днів або менше цього строку, то такі листки непрацездатності не підлягають оплаті за рахунок коштів ФССТВП і відповідно не зазначаються страхувальником у заяві-розрахунку

Суми, нараховані за листками непрацездатності, уключати до основної розрахунково-платіжної відомості
чи необхідно відображати їх в окремій розрахунково-платіжній відомості?

У листі від 31.03.2011 р. № 01-16-707 ФССТВП зазначив: п. 9 Порядку № 26 передбачено, що після надходження коштів, зазначених у заяві-розрахунку, на рахунок страхувальника, останній зобов’язаний здійснити виплату відповідного матеріального забезпечення у строки, визначені ст. 52 Закону № 2240, тобто в найближчий день, установлений для виплати заробітної плати. При цьому після отримання коштів ФССТВП виплата допомоги може бути здійснена страхувальником і раніше. У цьому листі ФССТВП рекомендував відображати суми допомоги в окремій розрахунково-платіжній відомості.
Зверніть увагу: це тільки рекомендація, що загалом зрозуміло, адже в разі перевірки страхувальника, ФССТВП буде зручно перевіряти окремі відомості. До речі, і самій установі, що виплачує допомоги за рахунок коштів ФССТВП, зручніше складати окремі відомості на їх виплату, адже враховуються такі виплати окремо від інших

На який рахунок робочого органу (транзитний чи зворотне фінансування) страхувальник повинен повертати невикористані страхові кошти?

У листі від 31.03.2011 р. № 01-16-707 ФССТВП роз’яснив: страхувальник повинен повертати невикористані страхові кошти на рахунок зворотного фінансування робочого органу ФССТВП, який здійснив фінансування. Суми матеріального забезпечення, не отримані застрахованою особою у строк (відрядження, хвороба), можуть бути віднесені на рахунок депонентів до отримання їх застрахованою особою

Як у заяві-розрахунку зазначити суми допомог, донарахованих застрахованим особам за минулі роки?

У листі від 21.03.2011 р. № 01-16-590 ФССТВП роз’яснив, що фінансування страхувальників для виплати допомог, донарахованих за минулі роки, здійснюється робочими органами ФССТВП відповідно до заяви-розрахунку. У разі встановлення страхувальником недоплати допомоги після тимчасової непрацездатності, вагітності та пологів ФССТВП запропонував ці суми зазначати в заяві-розрахунку окремим рядком із зазначенням номера листка непрацездатності та суми, яку необхідно доплатити

В який строк потрібно виплатити лікарняні, якщо працівник звільняється?

У листі від 21.03.2011 р. № 01-16-590 ФССТВП роз’яснив, що відповідно до ст. 116 КЗпП при звільненні працівника виплата всіх сум, які йому належать, здійснюється в день звільнення.
Згідно зі ст. 35 Закону № 2240 допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується ФССТВП застрахованим особам, починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення МСЕК інвалідності (установлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності.
Отже, застрахована особа при звільненні повинна отримати всі суми, належні їй від установи (організації). Оскільки суми матеріального забезпечення застрахована особа отримує від ФССТВП і за рахунок коштів ФССТВП, то в цьому випадку порушення ст. 116 КЗпП відсутнє.
Таким чином, у день звільнення роботодавець повинен виплатити працівнику лікарняні за перші п’ять днів тимчасової непрацездатності, а допомогу по тимчасовій непрацездатності за рахунок коштів ФССТВП установа виплатить після отримання таких коштів від ФССТВП, що не є порушенням ст. 116 КЗпП

Якими будуть наслідки, якщо в заяві-розрахунку зазначено завищену суму допомоги?

У листі від 05.04.2011 р. № 01-16-755 ФССТВП зауважив, що страхувальники після виявлення помилки повинні терміново повідомити письмово орган ФССТВП за місцем обліку про зміст помилки (прізвище та ініціали застрахованої особи, номер листка непрацездатності й вид допомоги, за яким виявлено помилку) з подальшим відображенням повернених сум у звіті за формою Ф4-ФСС з ТВП.
Надмірно отримані суми мають бути повернені на рахунок органу відділення ФССТВП, з якого здійснювалося фінансування, протягом трьох робочих днів після виплати допомоги застрахованим особам, але не пізніше трьох робочих днів після найближчого після отримання коштів ФССТВП строку виплати заробітної плати у страхувальника. При забезпеченні зазначених строків повернення коштів фінансові санкції, передбачені ст. 30 Закону № 2240, не застосовуються.
У разі порушення триденного строку повернення надмірно отриманих коштів ФССТВП страхувальник повинен сплатити штраф у розмірі 10 % несвоєчасно повернених страхових коштів і пеню в розмірі 0,1 % від суми несвоєчасно повернених страхових коштів і штрафних санкцій, розраховану за кожен день прострочення платежу.
Районна, міжрайонна, міська виконавчі дирекції відділення ФССТВП після отримання цих коштів на рахунок зворотного фінансування зменшує суму заяви-розрахунку, а отримані (повернені) кошти використовує для фінансування наступних заяв-розрахунків

 

Нагадаємо, що бухгалтерський облік операцій, пов’язаних з нарахуванням і виплатою допомог, було розглянуто фахівцем Держказначейства в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 3, с. 22.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі