Теми статей
Обрати теми

Розробка та затвердження положень вищого навчального закладу

Редакція ББ
Відповідь на запитання

РОЗРОБКА ТА ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПОЛОЖЕНЬ ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

 

Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Хто повинен затверджувати та погоджувати положення про платні послуги, стипендії, тендерний комітет, гуртожиток вищого навчального закладу? Чи є якісь нормативні документи щодо оформлення та розробки зазначених положень?

(м. Кіровоград)

 

ПОЛОЖЕННЯ ПРО ПЛАТНІ ПОСЛУГИ

Право вищих навчальних закладів надавати платні освітні та інші послуги визначено законами України, що регулюють освітню галузь.

Так, згідно з

п. 4 ст. 61 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII додатковими джерелами фінансування навчальних закладів є кошти, одержані за навчання, підготовку, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів відповідно до укладених договорів, плата за надання додаткових освітніх послуг тощо.

Як визначено у

ст. 65 Закону України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 р. № 2984-III вищий навчальний заклад відповідно до свого статуту може надавати фізичним та юридичним особам платні послуги у галузі вищої освіти та пов’язаних з нею інших галузях діяльності за умови забезпечення провадження освітньої діяльності.

Перелік видів платних послуг у галузі вищої освіти та пов’язаних з нею інших галузях діяльності, що можуть надаватися вищими навчальними закладами державної або комунальної форм власності, визначається Кабміном. На сьогодні таким документом є

Перелік платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності, затверджений постановою КМУ від 27.08.2010 р. № 796.

Для надання платних послуг у галузі вищої освіти та пов’язаних з нею інших галузях діяльності вищі навчальні заклади державної та комунальної форм власності можуть створювати структурні підрозділи, які діють на підставі положення, затвердженого відповідно до законодавства та статуту вищого навчального закладу.

Під час надання платних послуг навчальні заклади керуються також

Порядком надання платних освітніх послуг державними та комунальними навчальними закладами, затвердженим спільним наказом Міносвіти, Мінекономіки та Мінфіну від 23.07.2010 р. № 736/902/758.

У жодному зі згаданих вище нормативних документів вимог до розроблення та затвердження положення про платні послуги не міститься. Але все ж таки доцільно за умови надання закладом платних послуг

таке положення скласти та визначати в ньому основні аспекти надання платних послуг, зокрема:

— мету надання платних послуг та нормативні документи, якими заклад керується з цього приводу;

— конкретні види платних послуг, які надаються в навчальному закладі;

— вимоги до організації надання платних послуг;

— порядок виконання робіт і послуг, що надаються за плату;

— порядок розрахунків за платні послуги;

— відповідальність сторін;

— порядок використання коштів, отриманих як плата за послуги тощо.

Вважаємо, що затвердити положення про платні послуги має керівник закладу, яка їх надає.

Приклад складання положення про платні послуги був наведений у консультації «Положення про платні послуги» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 37, с. 13).

 

ПОЛОЖЕННЯ ПРО СТУДЕНТСЬКИЙ ГУРТОЖИТОК

Розробка положення про студентський гуртожиток у навчальних закладів не має викликати труднощів, адже на сьогодні існує

Примірне положення про студентський гуртожиток вищого навчального закладу, затверджене наказом Міносвіти від 13.11.2007 р. № 1004 (далі — Примірне положення про студентський гуртожиток).

Положення про студентський гуртожиток затверджується з метою впорядкування надання студентам житлової площі на період навчання у вищому навчальному закладі.

У

п. 2 наказу, яким затверджене Примірне положення про студентський гуртожиток, визначено, що ректорам (директорам) вищих навчальних закладів I — IV рівнів акредитації незалежно від форм власності і підпорядкування під час затвердження власних положень про студентські гуртожитки слід керуватись цим Примірним положенням.

Основні розділи, визначені у

Примірному положенні про студентський гуртожиток, мають міститись й у власних положеннях навчальних закладів, зокрема такі:

— загальні положення;

— надання житлового місця в гуртожитках;

— користування гуртожитками, умови проживання в них;

— виселення зі студентських гуртожитків;

— плата за житло та послуги;

— обов’язки керівництва вищого навчального закладу та адміністрації гуртожитку;

— функціонування гуртожитків у складі студентських містечок.

Трохи зупинимось на кожному з розділів.

Розділ

«Загальні положення» має містити інформацію про категорії осіб, які мають право проживання у гуртожитку; підстави для поселення осіб у гуртожиток; підпорядкування гуртожитків; види гуртожитків, які є на балансі навчального закладу; додаткові послуги, які надають гуртожитки, окрім основного призначення, тощо.

Розділ

«Надання житлового місця в гуртожитках» має містити інформацію про розміщення студентів у гуртожитках та виселення з них, умови проживання, права та обов’язки студентів; розподіл місць проживання; умови укладання угоди та видачі ордера; умови обліку ордерів, оформлення необхідних документів, реєстрацію та зняття з реєстрації; умови переселення студентів; умови проживання студентських сімей тощо.

Розділ

«Користування гуртожитками, умови проживання в них» має містити інформацію про умови входу в гуртожиток студентів, які в ньому проживають, та відвідувачів; здійснення культурних заходів у гуртожитку; права та обов’язки студентів; заохочення та стягнення; порядок проживання студентів у канікулярний період тощо.

Розділ

«Виселення зі студентських гуртожитків» має містити умови та правила виселення студентів з гуртожитків.

Розділ

«Плата за житло та послуги» має містити інформацію про формування вартості проживання у гуртожитку; термін сплати за проживання; умови оплати додаткових послуг тощо.

Розділ

«Обов’язки керівництва вищого навчального закладу та адміністрації гуртожитку» має містити відповідно інформацію про обов’язки керівництва навчального закладу та адміністрації гуртожитку.

Розділ

«Функціонування гуртожитків у складі студентських містечок» є доречним для тих навчальних закладів, у яких є така форма функціонування гуртожитків.

Студентське містечко створюється центральними органами виконавчої влади, що мають у підпорядкуванні вищі навчальні заклади, або вищими навчальними закладами за погодженням з відповідними органами управління майном зі студентських гуртожитків одного або декількох вищих навчальних закладів, у яких проживає, як правило, не менше 1500 студентів.

Положення про студентський гуртожиток затверджується керівником вищого навчального закладу за погодженням з органами студентського самоврядування та первинною профспілковою організацією студентів.

 

ПОЛОЖЕННЯ ПРО СТИПЕНДІЇ

Основним нормативним документом, який регламентує призначення стипендій, є

Порядок призначення і виплати стипендій, затверджений постановою КМУ від 12.07.2004 р. № 882 (далі — Порядок № 882).

У цьому

Порядку безпосередньої вимоги про складання Положення про стипендії немає, лише визначено, що порядок використання коштів, передбачених на виплату стипендій, для надання матеріальної допомоги та заохочення, розробляється навчальним закладом та затверджується його керівником (п. 7 Порядку № 882). Виходячи з цієї норми можна зробити висновок, що документ, який би регулював призначення та виплату стипендій, у навчальному закладі повинен бути. Як його назвати — або Порядок використання коштів, передбачених на виплату стипендій, або Положення про стипендії — вирішує керівник закладу, який його і повинен затвердити.

Вважаємо, що в такому документі доречно обумовити:

— види стипендій, які можуть призначатись і виплачуватись у навчальному закладі;

— конкретні види академічних стипендій;

— пільговий контингент, якому можуть бути призначені соціальні стипендії;

— діяльність стипендіальної комісії;

— підстави призначення академічної стипендії та її розміри;

— підстави призначення соціальної стипендії та її розміри;

— порядок призначення і виплати персональних (іменних) стипендій;

— надання матеріальної допомоги на оздоровлення та лікування студентів, аспірантів, докторантів і для їх заохочення за успіхи у навчанні, науковій, культурно-масовій, спортивній та громадській роботі;

— порядок отримання стипендії за час перебування в академічній відпустці, під час проходження практики, а також здійснення іншої трудової діяльності.

До Положення про стипендії можуть уключатись й інші питання, які керівництво навчального закладу вважає за необхідне до нього включити.

Вимог до погодження Положення про стипендії чинним законодавством не визначено, тому це питання вирішується на місцевому рівні. Таке Положення може бути узгоджено з головою профспілкового комітету, головою відповідного управління освіти, головою педагогічної ради тощо.

 

ПОЛОЖЕННЯ ПРО КОМІТЕТ З КОНКУРСНИХ ТОРГІВ

Зазначимо, що зараз уже не існує поняття «тендерний комітет», адже чинним законодавством, а саме

Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон про держзакупівлі) передбачено створення комітету з конкурсних торгів з числа службових (посадових) та інших осіб замовника (генерального замовника), призначених відповідальними за організацію та проведення процедур закупівлі згідно з цим Законом.

Підпунктом 19 п. 1 ст. 8 Закону про держзакупівлі

визначено, що однією з основних функцій Уповноваженого органу у сфері державних закупівель (Мінекономіки) є розроблення та затвердження типового положення про комітет з конкурсних торгів.

На сьогодні таке типове положення вже розроблено і затверджено — це

Типове положення про комітет з конкурсних торгів, затверджене наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 916 (далі — Типове положення № 916).

Відповідно до

п. 2 зазначеного наказу замовникам (генеральним замовникам) при затвердженні положень про комітети з конкурсних торгів слід використовувати Типове положення № 916, а затверджені раніше положення про комітети з конкурсних торгів привести у відповідність із цим Типовим положенням.

Таким чином, Положення про комітет з конкурсних торгів в установі має бути розроблено і затверджено

обов’язково, більше того, його зміст має відповідати вимогам Типового положення № 916.

Положення про комітет з конкурсних торгів (далі — комітет) має містити такі розділи:

— загальні положення;

— порядок створення і організація діяльності комітету;

— головні функції комітету;

— права та обов’язки членів комітету;

— відповідальність.

Розділ

«Загальні положення» повинен містити мету створення комітету та нормативні документи, якими комітет керується при здійсненні своєї діяльності.

Розділ

«Порядок створення і організація діяльності комітету» повинен містити інформацію про склад комітету; порядок призначення заступника голови комітету та відповідального секретаря; питання, які вирішуються на засіданні комітету; умови прийняття рішень з порушених питань; вимоги до оформлення рішень комітету.

Розділ

«Головні функції комітету» повинен містити перелік функцій, які має виконувати комітет.

Розділ

«Права та обов’язки членів комітету» повинен містити перелік прав та обов’язків голови, секретаря та членів комітету.

Розділ

«Відповідальність» повинен містити інформацію про відповідальність голови, секретаря та членів комітету.

Положення про комітет з конкурсних торгів затверджується керівником установи. Вимог до узгодження Положення про комітет з конкурсних торгів чинним законодавством не встановлено.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі