Теми статей
Обрати теми

Кваліфікаційні вимоги до головних бухгалтерів сільрад

Редакція ББ
Відповідь на запитання

КВАЛІФІКАЦІЙНІ ВИМОГИ ДО ГОЛОВНИХ БУХГАЛТЕРІВ СІЛЬРАД

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Особа з середньою спеціальною освітою, яка обіймає посаду головного бухгалтера сільської ради, має намір звільнитися.

На сьогодні проблема полягає у тому, що знайти в сільській місцевості спеціаліста з вищою освітою, який би відповідав вимогам нового Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, досить важко.

Поясніть, норми цього Типового положення є обов’язковими до виконання сільськими радами чи все ж таки є можливість прийняти на посаду головного бухгалтера без вищої освіти?

(Вінницька обл.)

 

Перш за все зазначимо, що згідно з

п. 3 ст. 56 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) завдання та функціональні обов’язки бухгалтерських служб, повноваження керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах — головного бухгалтера та вимоги до його професійно-кваліфікаційного рівня визначаються Кабінетом Міністрів України. Призначення та звільнення головного бухгалтера бюджетної установи здійснюються за погодженням з Державною казначейською службою України відповідно до законодавства про працю з урахуванням типових професійно-кваліфікаційних характеристик головного бухгалтера бюджетної установи, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Кабмін на виконання цієї норми

БКУ своєю постановою від 26.01.2011 р. № 59 затвердив Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи (далі — Типове положення № 59), в якому визначено вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера бюджетної установи. Зокрема, головний бухгалтер (особа, що претендує на посаду головного бухгалтера) повинен мати повну вищу освіту в галузі економіки та фінансів, стаж роботи на державній службі, за фахом та на керівних посадах не менш як 5 років (для особи, що претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи). Якщо ж особа претендує на посаду головного бухгалтера бюджетної установи, яка підпорядкована іншій бюджетній установі, то вона повинна мати повну вищу освіту в галузі економіки та фінансів, стаж роботи за фахом та на керівних посадах не менш як 3 роки.

Погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера бюджетної установи здійснюється відповідно до

Порядку погодження призначення на посаду та звільнення з посади головного бухгалтера бюджетної установи, затвердженого наказом Мінфіну від 21.02.2011 р. № 214 (далі — Порядок № 214). Нормами цього Порядку чітко визначено, що в разі коли кандидат не відповідає професійно-кваліфікаційним вимогам, установленим Типовим положенням № 59, органом Державної казначейської служби України у Висновку про погодження (відмову у погодженні) призначення (звільнення), який складається за формою додатка 2 до Порядку № 214, обґрунтовано зазначається про відмову в погодженні призначення кандидата на посаду головного бухгалтера.

Крім того, вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера органу місцевого самоврядування визначено

Типовими професійно-кваліфікаційними характеристиками посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженими наказом Головного управління Державної служби України від 29.12.2009 р. № 406. Цей документ був розроблений на виконання Концепції формування системи підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, схваленої розпорядженням КМУ від 08.04.2009 р. № 385-р, метою якої є забезпечення організації, функціонування та розвитку системи підвищення кваліфікації посадових осіб та депутатів місцевих рад, що дасть змогу покращити виконання ними своїх обов’язків відповідно до сучасних вимог.

Згідно з

Типовими професійно-кваліфікаційними характеристиками посадових осіб місцевого самоврядування головний бухгалтер повинен мати повну вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста. Його стаж роботи за фахом на службі в органах місцевого самоврядування та державній службі на керівних посадах повинен бути не менше 3 років або за необхідності (виходячи із виконання основних завдань та функцій) стаж роботи за фахом у бюджетних установах не менше 5 років. Крім цього, в нього повинна бути післядипломна освіта у галузі знань «Державне управління».

Як бачимо,

чинне законодавство не передбачає призначення на посаду головного бухгалтера сільської ради особи, яка не має вищої освіти.

Щодо осіб, які обійняли посаду головбуха до набрання чинності

Типовим положенням № 59 та обіймають її й досі, проте не відповідають установленому професійно-кваліфікаційному рівню, Держказначейство надавало свої роз’яснення у листі від 29.03.2011 р. № 17-04/856-4424. Відповідно до цих роз’яснень особи, які обіймають посади головних бухгалтерів бюджетних установ, мали призначатись на ці посади згідно з діючими на час призначення професійно-кваліфікаційними вимогами (Довідник типових професійних характеристик посад державних службовців (випуск 76), затверджений наказом Головного управління Державної служби України від 01.09.99 р. № 65, та Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» (розділ 1 «Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців», розділ 2 «Професії робітників»)), затверджений наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336). При цьому Держказначейство нагадало про зміст ст. 58 Конституції України, де визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином,

вимоги до освіти та стажу головного бухгалтера бюджетної установи поширюються на тих осіб, які призначаються на цю посаду з 01.03.2011 р., тобто з дня набуття чинності Типовим положенням № 59.

Звернемо увагу на те, що багатьох представників органів місцевого самоврядування засмучує зміст

п. 4 Типового положення № 59, яким рекомендовано органам місцевого самоврядування привести власні нормативно-правові акти у відповідність з цим документом. Може скластися враження, що для органів місцевого самоврядування Типове положення № 59 має лише рекомендаційний характер та його зміст можна не брати до уваги. Однак це не зовсім правильно. Таким органам у першу чергу слід керуватися ч. 3 ст. 56 БКУ, відповідно до якої вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня керівника бухгалтерської служби у бюджетних установах — головного бухгалтера визначаються Кабміном, а призначення та звільнення головного бухгалтера бюджетної установи здійснюються за погодженням з Держказначейством відповідно до законодавства про працю з урахуванням типових професійно-кваліфікаційних характеристик головного бухгалтера бюджетної установи, затверджених знову ж таки Кабміном. Оскільки Типове положення № 59 затверджене саме Кабміном, то нормативно-правові акти органів місцевого самоврядування з питання, що розглядається, не повинні йому суперечити.

Іншими словами, головний бухгалтер сільської ради все ж таки повинен мати вищу освіту за фахом та відповідний стаж роботи, що, у свою чергу, значно підвищить якість роботи бухгалтерської служби бюджетної установи.

Наостанок додамо, що наразі Мінфін та Держказначейство дотримуються того, що під час призначення головного бухгалтера бюджетної установи, що утримується за рахунок коштів як державного, так і місцевих бюджетів, необхідно керуватися нормами Типового положення № 59 (див. листи Мінфіну від 05.07.2011 р. № 31-04330-13-2-24/16977, від 11.07.2011 р. № 31-04330-13-2-24/17568 та від 13.07.2011 р. № 31-04330-13-2-24/17773, опубліковані у цьому номері нашої газети).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі