МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
ПРО ЗАТВЕРДЖЕННЯ ПОРЯДКУ РЕЄСТРАЦІЇ ТА ОБЛІКУ БЮДЖЕТНИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ ТА ОДЕРЖУВАЧІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ В ОРГАНАХ ДЕРЖАВНОЇ КАЗНАЧЕЙСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
Наказ від 02.03.2012 р. № 309
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.03.2012 р. за № 419/20732
(витяг)
Відповідно до Бюджетного кодексу України, Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 р. № 446, наказую:
1. Затвердити Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України (далі — Порядок), що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного казначейства України від 09.08.2004 № 136 «Про затвердження Порядку обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 30.08.2004 за № 1068/9667 (зі змінами).
<…>
6. Керівникам органів Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі забезпечити реєстрацію та облік бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України відповідно до Порядку, затвердженого цим наказом.
7. Уповноважити надавати роз’яснення з питань застосування Порядку Державну казначейську службу України.
8. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
<…>
Міністр Ю. Колобов
Затверджено наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 р. № 309
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.03.2012 р. за № 419/20732
ПОРЯДОК РЕЄСТРАЦІЇ ТА ОБЛІКУ БЮДЖЕТНИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ ТА ОДЕРЖУВАЧІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ В ОРГАНАХ ДЕРЖАВНОЇ КАЗНАЧЕЙСЬКОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Цей Порядок розроблено на виконання статей 43, 46, 48, 51, 112, 116 — 118 Бюджетного кодексу України та з метою забезпечення здійснення контролю органами Державної казначейської служби України (далі — орган Казначейства) при взятті бюджетних зобов’язань розпорядниками і одержувачами коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейському обслуговуванні, удосконалення механізмів використання бюджетних коштів та управління бюджетними коштами.
1.2. Поняття та економічні категорії, що використовуються у цьому Порядку, вживаються у значенні, наведеному в Бюджетному кодексі України та інших нормативно-правових актах, що регламентують бюджетні відносини.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:
бюджетне фінансове зобов’язання — зобов’язання розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, тобто — бюджетна кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, яка передбачена законодавством;
зобов’язання — будь-яке розміщення замовлення, укладення договору чи виконання інших аналогічних операцій, здійснене розпорядником або одержувачем бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з порушенням норм, установлених Бюджетним кодексом України, законом України про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет, в частині перевищення повноважень;
фінансове зобов’язання — будь-яке придбання товару, послуги чи виконання інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, тобто — кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, здійснена розпорядником або одержувачем бюджетних коштів з порушенням норм, установлених Бюджетним кодексом України, законом України про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет, в частині перевищення повноважень.
1.4. Дія цього Порядку поширюється на розпорядників і одержувачів коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейському обслуговуванні (далі — розпорядники бюджетних коштів).
2. ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ОРГАНІВ КАЗНАЧЕЙСТВА, РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ ЩОДО РЕЄСТРАЦІЇ ТА ОБЛІКУ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ
2.1. Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання в межах бюджетних асигнувань, установлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів), враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік органами Казначейства; щодо завдань (проектів) Національної програми інформатизації — після їх погодження з Генеральним державним замовником Національної програми інформатизації — центральним органом виконавчої влади, визначеним Кабінетом Міністрів України.
За спеціальним фондом бюджету розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні фінансові зобов’язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (відкритих асигнувань (виділених коштів), залишків коштів на спеціальних реєстраційних рахунках розпорядників бюджетних коштів (в частині власних надходжень) та бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів). За бюджетними програмами, які здійснюються із залученням державою кредитів (позик) від іноземних держав, банків, міжнародних фінансових організацій для реалізації інвестиційних програм (проектів), термін дії яких завершується у поточному бюджетному періоді, розпорядники бюджетних коштів мають право брати відповідні бюджетні зобов’язання у четвертому кварталі поточного бюджетного періоду понад фактичні надходження таких кредитів (позик) за умови наявності письмової згоди кредитора на оплату цих зобов’язань протягом першого кварталу наступного бюджетного періоду.
Розпорядники бюджетних коштів подають до відповідного органу Казначейства річний план державних закупівель та додаток до нього (зміни до річного плану державних закупівель та додаток до нього).
Обсяг бюджетних зобов’язань, узятих установою протягом бюджетного періоду, повинен забезпечити зменшення рівня заборгованості за бюджетними зобов’язаннями минулих періодів та недопущення виникнення заборгованості за бюджетними зобов’язаннями в поточному році.
Бюджетні зобов’язання та бюджетні фінансові зобов’язання розпорядників бюджетних коштів обліковуються органами Казначейства в бухгалтерському обліку виконання бюджетів та відображаються у звітності про виконання бюджетів.
2.2. Розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів за формою згідно з додатком 1 (далі — Реєстр) на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях і оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання.
За умови взяття бюджетного зобов’язання, за яким застосовуються процедури закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, розпорядник бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати, зазначеної у звіті про результати проведення процедури закупівель, подає до органу Казначейства додатково, крім документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують проведення закупівлі та передбачені законодавством у сфері державних закупівель.
За умови взяття бюджетного зобов’язання, що виникло на виконання зовнішньоекономічних договорів (контрактів), розпорядник бюджетних коштів проставляє суму в Реєстрі розрахунково на підставі договору (контракту) за курсом Національного банку України на день подання Реєстру. У разі закупівлі валюти через міжбанківський валютний ринок України розпорядник бюджетних коштів проставляє суму в Реєстрі розрахунково на підставі договору (контракту) на рівні курсу, установленого на міжбанківському валютному ринку України на день подання Реєстру.
За бюджетними зобов’язаннями за окремими напрямами видатків (наприклад, заробітна плата, стипендії, нарахування на заробітну плату, різні види допомоги), у тому числі за бюджетними зобов’язаннями, у яких не зазначаються суми, у Реєстрі суми проставляються розпорядниками бюджетних коштів розрахунково, але в межах річних планових показників.
За довгостроковими бюджетними зобов’язаннями, строк дії яких перевищує один бюджетний період (довгострокові договори, більше одного року), суми в Реєстрі проставляються в межах планових показників поточного бюджетного періоду на підставі даних календарного плану до довгострокового договору.
2.3. Органи Казначейства звіряють поданий розпорядником Реєстр та підтвердні документи на предмет відповідності даних, уключених до Реєстру.
Підтвердні документи, надані розпорядником бюджетних коштів, опрацьовуються органом Казначейства:
за захищеними видатками, які не потребують проведення процедур закупівель, — протягом 1 операційного дня;
за захищеними видатками, які потребують проведення процедур закупівель (крім капітальних видатків), — до 3 операційних днів;
за іншими поточними видатками, крім захищених, — до 3 операційних днів;
за капітальними видатками — до 5 операційних днів.
Відлік строку опрацювання підтвердних документів органом Казначейства починається з дати, вказаної у полі «Одержано Державною казначейською службою України (органом Державної казначейської служби України)» Реєстру та/або Реєстру бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (далі — Реєстр фінансових зобов’язань), враховуючи день подання Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов’язань.
2.4. Розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати прийняття ними до виконання бюджетного фінансового зобов’язання, якщо інше не передбачено бюджетним зобов’язанням, але не пізніше останнього робочого дня місяця, подають до відповідного органу Казначейства Реєстр фінансових зобов’язань за формою згідно з додатком 2 на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях, а також оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання та бюджетного фінансового зобов’язання.
2.5. У виняткових випадках, коли такі документи розкривають плани оперативної діяльності чи специфіку органів державної влади, що забезпечують оборону або безпеку України, розпорядники бюджетних коштів подають тільки реєстри, на одному примірнику яких при поверненні проставляється відмітка «зареєстровано та взято на облік». При цьому за цільове спрямування коштів, узяття бюджетних зобов’язань, бюджетних фінансових зобов’язань та наявність на підтвердних документах грифа секретності відповідає розпорядник бюджетних коштів.
2.6. Після перевірки підтвердних документів по одному примірнику Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов’язань і Заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки, форма якої передбачена Порядком обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2011 р. № 1223, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.12.2011 р. за № 1401/20139, повертаються розпоряднику бюджетних коштів, а інші примірники цих документів залишаються на зберіганні в органі Казначейства.
Документи, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання та/або бюджетного фінансового зобов’язання, повертаються розпоряднику з відміткою «зареєстровано та взято на облік».
2.7. Під час виконання умов одного бюджетного зобов’язання можуть виникати у різні періоди декілька бюджетних фінансових зобов’язань, які реєструються в органах Казначейства відповідно до пункту 2.4 цієї глави.
2.8. У разі змін умов бюджетних зобов’язань (додаткові договори, розірвання договору тощо) розпорядник бюджетних коштів повинен протягом 7 робочих днів з дати їх виникнення подати до органів Казначейства Реєстр та/або Реєстр фінансових зобов’язань і відповідні підтвердні документи щодо уточнення реквізитів та показників таких бюджетних зобов’язань.
При зміні курсу валют на дату здійснення операції розпорядником бюджетних коштів вносяться відповідні зміни до реєстрів.
У разі зняття з реєстрації бюджетних фінансових зобов’язань до органів Казначейства подається Реєстр фінансових зобов’язань разом з документами (накладна, акт тощо), що підтверджують повернення товару постачальнику з причин невідповідності договірним умовам, відповідним рішенням суду стосовно обсягів або якості виконаних робіт, наданих послуг, додатковою угодою про зміну умов договору тощо.
При знятті з обліку бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань суми у реєстрах проставляються з мінусом.
2.9. Органи Казначейства не реєструють:
а) зобов’язання у разі:
відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом;
відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання;
відсутності затвердженого в установленому порядку паспорта бюджетної програми (крім випадків, у яких законодавством не передбачено його затвердження);
невідповідності напрямів витрачання бюджетних коштів бюджетному асигнуванню, паспорту бюджетної програми;
неподання або подання неповного пакета підтвердних документів щодо проведення процедур закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти;
недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами;
недотримання вимог щодо оформлення поданих документів;
б) фінансові зобов’язання у разі:
відсутності відповідного бюджетного зобов’язання, відображеного у бухгалтерському обліку виконання державного та місцевих бюджетів;
відсутності у розпорядника бюджетних коштів фактичних надходжень спеціального фонду;
відсутності документів, які підтверджують факт узяття бюджетного фінансового зобов’язання;
недотримання вимог щодо оформлення поданих документів;
невідповідності фінансового зобов’язання відповідному бюджетному зобов’язанню, відображеному в бухгалтерському обліку виконання державного та місцевих бюджетів;
недотримання розпорядниками бюджетних коштів бюджетних повноважень та обмежень, які вводяться законодавчими та іншими нормативно-правовими актами.
У таких випадках органи Казначейства зобов’язання та/або фінансові зобов’язання не реєструють, а застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені Бюджетним кодексом України.
2.10. У разі скорочення бюджетних асигнувань розпорядники бюджетних коштів повинні вживати заходів щодо ліквідації або скорочення обсягу бюджетних зобов’язань та/або бюджетних фінансових зобов’язань, які перевищують уточнені плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів, помісячні плани використання бюджетних коштів.
У разі прийняття Міністерством фінансів України рішення про внесення змін до розпису за результатами місячного звіту відповідно до частини першої статті 54 Бюджетного кодексу України розпорядники бюджетних коштів повинні забезпечити приведення обсягів бюджетних зобов’язань у відповідність з таким розписом.
Бюджетні фінансові зобов’язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв’язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються органами Казначейства незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
2.11. При виконанні рішень, які прийняті органами державної влади, про стягнення коштів з рахунків розпорядників бюджетних коштів органи Казначейства відображають в обліку відповідні бюджетні зобов’язання та бюджетні фінансові зобов’язання. Після проведення безспірного списання коштів з рахунків розпорядники бюджетних коштів повинні привести у відповідність із проведеними операціями бюджетні зобов’язання та бюджетні фінансові зобов’язання.
2.12. У кінці бюджетного періоду розпорядники бюджетних коштів приводять зареєстровані бюджетні зобов’язання за спеціальним фондом у відповідність із фактичними надходженнями до цього фонду.
2.13. Не погашені в кінці бюджетного періоду бюджетні фінансові зобов’язання розпорядників бюджетних коштів, які не є кредиторською заборгованістю, бюджетні зобов’язання та бюджетні фінансові зобов’язання одержувачів бюджетних коштів знімаються з обліку органами Казначейства. Про зняті з обліку бюджетні зобов’язання та бюджетні фінансові зобов’язання органи Казначейства повідомляють розпорядників бюджетних коштів.
Органи Казначейства здійснюють коригування даних бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів у частині обліку бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань.
На кінець бюджетного періоду сума бюджетних фінансових зобов’язань повинна відповідати сумі бюджетної кредиторської заборгованості.
Дані бухгалтерського обліку з виконання кошторису на звітну дату мають відповідати аналогічним даним бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів.
2.14. У міру прийняття рішень розпорядником бюджетних коштів про погашення бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань, які залишились не погашеними на кінець минулого бюджетного періоду, розпорядники бюджетних коштів здійснюють реєстрацію таких бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань у поточному бюджетному періоді шляхом подання Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов’язань і відповідних підтвердних документів.
Реєстрація бюджетних фінансових зобов’язань за загальним фондом, які залишились не погашеними на кінець минулого бюджетного періоду (бюджетної кредиторської заборгованості), за бюджетними програмами, за якими відсутні бюджетні асигнування у поточному бюджетному періоді, здійснюється після прийняття рішення головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Міністерством фінансів України (місцевим фінансовим органом) щодо визначення бюджетної програми, за рахунок бюджетних асигнувань якої будуть погашатись бюджетні фінансові зобов’язання, шляхом подання Реєстру та/або Реєстру фінансових зобов’язань і відповідних підтвердних документів.
3. ОСОБЛИВОСТІ РЕЄСТРАЦІЇ ТА ОБЛІКУ БЮДЖЕТНИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ РОЗПОРЯДНИКІВ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ БЮДЖЕТІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
3.1. Особливості реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів бюджетів місцевого самоврядування застосовуються при взятті бюджетних фінансових зобов’язань за такими кодами економічної класифікації видатків: 1111 «Заробітна плата», 1120 «Нарахування на заробітну плату», 1134 «Оплата послуг (крім комунальних)» в частині послуг зв’язку, 1161 «Оплата теплопостачання», 1162 «Оплата водопостачання і водовідведення», 1163 «Оплата електроенергії», 1164 «Оплата природного газу», 1165 «Оплата інших комунальних послуг».
Розпорядники бюджетних коштів бюджетів місцевого самоврядування за умови взяття бюджетного фінансового зобов’язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр-розпорядження на виділення коштів з бюджетів місцевого самоврядування на погашення бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників бюджетних коштів за формою згідно з додатком 3 (на паперових у двох примірниках та електронних носіях), оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт взяття бюджетного фінансового зобов’язання, а також платіжні доручення на погашення бюджетних фінансових зобов’язань.
3.2. При взятті бюджетних фінансових зобов’язань за іншими кодами економічної класифікації видатків та класифікації кредитування бюджету реєстрація та облік бюджетних зобов’язань здійснюються відповідно до глави 2 цього Порядку.
4. КОНТРОЛЬ ЗА ДОТРИМАННЯМ ЦЬОГО ПОРЯДКУ
4.1. Зобов’язання, взяті розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Бюджетним кодексом України та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), не вважаються бюджетними зобов’язаннями (крім зобов’язань щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв’язку (у частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із законами України мають право відповідні категорії громадян) і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов’язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов’язань не здійснюються.
4.2. За взяття розпорядниками бюджетних коштів зобов’язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених Бюджетним кодексом України чи законом про Державний бюджет України, застосовуються такі заходи впливу як зупинення операцій з бюджетними коштами та призупинення бюджетних асигнувань на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства.
За порушення бюджетного законодавства в частині порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань або несвоєчасну реєстрацію бюджетних зобов’язань до розпорядників бюджетних коштів можуть застосовуватися заходи впливу відповідно до Бюджетного кодексу України.
4.3. У разі якщо за даними річного звіту про виконання державного та місцевих бюджетів у головного розпорядника бюджетних коштів є кредиторська заборгованість, яка виникла за рахунок взяття зобов’язань без відповідних бюджетних асигнувань або з порушенням норм, установлених Бюджетним кодексом України, законодавчими та іншими нормативно-правовими актами в частині перевищення повноважень, органи Казначейства надають інформацію щодо наявності такої кредиторської заборгованості у розрізі розпорядників бюджетних коштів до органів Державної фінансової інспекції України для вжиття заходів згідно з вимогами законодавства України.
4.4. За порушення бюджетного законодавства в частині необґрунтованої відмови в реєстрації або несвоєчасної реєстрації бюджетних зобов’язань до органів Казначейства можуть застосовуватися заходи впливу відповідно до Бюджетного кодексу України.
Директор Департаменту державного бюджету
В. Лозицький
Порядок заповнення Реєстру бюджетних зобов’язань розпорядників
(одержувачів) бюджетних коштів
У полі «Одержано Державною казначейською службою України (органом Державної казначейської служби України)» Реєстру на всіх примірниках обов’язково проставляються дата подання Реєстру та підпис відповідальної особи органу Казначейства.
У рядку «Код за ЄДРПОУ клієнта (розпорядника (одержувача) бюджетних коштів)» зазначається код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
У рядку «Клієнт (найменування розпорядника (одержувача) бюджетних коштів)» зазначається офіційне найменування розпорядника (одержувача) бюджетних коштів.
У рядку «ОДКСУ» зазначаються код та найменування органу Казначейства.
У рядку «Бюджет» зазначаються код та назва бюджету.
У рядку «КВК» зазначаються код та назва коду відомчої класифікації розпорядника (одержувача) бюджетних коштів відповідно до наказів Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» (із змінами) та від 14.02.2011 № 96 «Про затвердження Типової відомчої класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів» (із змінами).
У рядку «Код розпорядника (одержувача) бюджетних коштів відповідно до Єдиного реєстру» вказується код розпорядника (одержувача) бюджетних коштів відповідно до Єдиного реєстру, присвоєний відповідно до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Рядок «Рівень розпорядника (одержувача) бюджетних коштів» заповнюється відповідно до нормативно-правових актів Міністерства фінансів України.
У рядку «КПКВК/КТКВМБ» зазначаються код та назва коду програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету або тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» (із змінами).
У рядку «Фонд» зазначаються код та найменування фонду бюджету (загальний/спеціальний).
Рядок «Реєстраційний номер» розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів не заповнюється.
У рядку «Дата прийняття» вказується дата отримання Реєстру органом Казначейства.
У графі «№ з/п» проставляється порядковий номер бюджетного зобов’язання.
У графі «КЕКВ/ККК» проставляється код економічної класифікації видатків бюджету або код класифікації кредитування бюджету, за яким взято бюджетне зобов’язання.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: дата документа» проставляється дата документа, що підтверджує виникнення бюджетного зобов’язання. За бюджетними зобов’язаннями за окремими напрямами видатків, за якими не подаються документи, що підтверджують узяття бюджетних зобов’язань (плата за землю, податок на додану вартість тощо), проставляється дата Реєстру.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: номер документа» проставляється номер документа, що підтверджує виникнення бюджетного зобов’язання. За бюджетними зобов’язаннями за окремими напрямами видатків, за якими не подаються документи, що підтверджують узяття бюджетного зобов’язання (плата за землю, податок на додану вартість тощо), проставляється номер Реєстру.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: строк дії договору» проставляється строк дії договору (дата початку та дата закінчення дії договору). За довгостроковими договорами (строк дії яких перевищує один календарний рік) строком дії є поточний рік.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: сума» проставляється сума бюджетного зобов’язання. Заповнюється розпорядниками бюджетних коштів, якщо сума зазначена в договорі, за відсутності — сума проставляється розрахунково. За довгостроковими бюджетними зобов’язаннями, строк дії яких перевищує один бюджетний період, суми в Реєстрі проставляються в межах планових показників поточного бюджетного періоду на підставі даних календарного плану до довгострокового договору.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: попередня оплата» наводиться сума попередньої оплати з суми бюджетного зобов’язання (графа «Дані бюджетного зобов’язання: сума»).
У графі «Примітка» зазначається інформація про зареєстроване бюджетне зобов’язання, що не відображена в інших графах (номер додаткової угоди, дата і номер наказу про затвердження Переліку кодів економічної класифікації видатків, за якими здійснюються видатки без подання підтвердних документів, стаття Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, затвердженого наказом Служби безпеки України від 12.08.2005 № 440, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.08.2005 за № 902/11182, тощо). У разі надання попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства щодо взяття та/або реєстрації бюджетних зобов’язань (бюджетних фінансових зобов’язань) або оформлення протоколу про порушення бюджетного законодавства відповідно до статті 118 Бюджетного кодексу України у графі «Примітка» зазначається відмітка про попередження/протокол (номер та дата).
Порядок заповнення Реєстру бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників
(одержувачів) бюджетних коштів
У полі «Одержано Державною казначейською службою України (органом Державної казначейської служби України)» Реєстру фінансових зобов’язань на всіх примірниках обов’язково проставляються дата подання Реєстру фінансових зобов’язань та підпис відповідальної особи органу Казначейства.
У рядку «Код за ЄДРПОУ клієнта (розпорядника (одержувача) бюджетних коштів)» зазначається код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
У рядку «Клієнт (найменування розпорядника (одержувача) бюджетних коштів)» зазначається офіційне найменування розпорядника (одержувача) бюджетних коштів.
У рядку «ОДКСУ» зазначаються код та найменування органу Казначейства.
У рядку «Бюджет» зазначаються код та назва бюджету.
У рядку «КВК» зазначаються код та назва коду відомчої класифікації розпорядника (одержувача) бюджетних коштів відповідно до наказів Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11 «Про бюджетну класифікацію» (із змінами) та від 14.02.2011 р. № 96 «Про затвердження Типової відомчої класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів» (із змінами).
У рядку «Код розпорядника (одержувача) бюджетних коштів відповідно до Єдиного реєстру» вказується код розпорядника (одержувача) бюджетних коштів, присвоєний відповідно до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Рядок «Рівень розпорядника (одержувача) бюджетних коштів» заповнюється відповідно до нормативно-правових актів Міністерства фінансів України.
У рядку «КПКВК/КТКВМБ» зазначаються код та назва коду програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету або тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11 «Про бюджетну класифікацію» (із змінами).
У рядку «Фонд» зазначаються код та найменування фонду бюджету (загальний/спеціальний).
Рядок «Реєстраційний номер» розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів не заповнюється.
У рядку «Дата прийняття» вказується дата отримання Реєстру фінансових зобов’язань органом Казначейства.
У графі «№ з/п» проставляється порядковий номер бюджетного фінансового зобов’язання.
У графі «КЕКВ/ККК» проставляється код економічної класифікації видатків бюджету або код класифікації кредитування бюджету, за яким взято бюджетне фінансове зобов’язання.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: дата документа» проставляється дата документа, що підтверджує виникнення бюджетного зобов’язання. За бюджетними зобов’язаннями за окремими напрямами видатків, за якими не подаються документи, що підтверджують узяття бюджетного зобов’язання (плата за землю, податок на додану вартість тощо), проставляється дата Реєстру.
У графі «Дані бюджетного зобов’язання: номер документа» проставляється номер документа, що підтверджує виникнення бюджетного зобов’язання. За бюджетними зобов’язаннями за окремими напрямами видатків, за якими не подаються документи, що підтверджують узяття бюджетного зобов’язання (плата за землю, податок на додану вартість тощо), проставляється номер Реєстру.
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: дата документа» проставляється дата документа, що підтверджує виникнення бюджетного фінансового зобов’язання. За умови здійснення операцій з готівкою проставляється дата Заявки на видачу готівки та перерахування коштів на вкладні рахунки.
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: номер документа» проставляється номер документа, що підтверджує виникнення бюджетного фінансового зобов’язання. При отриманні готівки та перерахуванні коштів на вкладні рахунки графа заповнюється словом «Заявка».
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: сума» проставляється сума бюджетного фінансового зобов’язання.
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: у т. ч. попередня оплата» наводиться сума попередньої оплати з суми бюджетного фінансового зобов’язання (графа «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: сума»).
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: реквізити кредитора»: код за ЄДРПОУ кредитора або реєстраційний номер облікової картки платника податків (серія та номер паспорта для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті).
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: реквізити кредитора: МФО банку» зазначається код банку, в якому обслуговується кредитор.
У графі «Дані бюджетного фінансового зобов’язання: реквізити кредитора: номер рахунку в банку» зазначається номер рахунку кредитора, відкритий у банку, в якому він обслуговується.
У графі «Примітка» зазначається інформація про зареєстроване бюджетне фінансове зобов’язання, що не відображена в інших графах (термін погашення бюджетного фінансового зобов’язання, дата прийняття розпорядником бюджетних коштів до виконання бюджетного фінансового зобов’язання). У разі надання попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства щодо взяття та/або реєстрації бюджетних зобов’язань (бюджетних фінансових зобов’язань) або оформлення протоколу про порушення бюджетного законодавства відповідно до статті 118 Бюджетного кодексу України у графі «Примітка» робиться відмітка про попередження/протокол (номер та дата).
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
МІНФІН ЗАТВЕРДИВ ПОРЯДОК ОБЛІКУ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ:
ВИВЧАЄМО НОВОВВЕДЕННЯ
Нагадаємо: минулого року до Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) відповідно до Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 07.07.2011 р. № 3614-VI було внесено низку змін, що стосуються повноважень Державної казначейської служби та Міністерства фінансів.
Так, згідно з цими змінами було викладено в новій редакції п. 7 ст. 48 БКУ, в якому тепер визначено, що порядок здійснення реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів визначається Мінфіном.
У зв’язку з цим наказом Мінфіну від 02.03.2012 р. № 309, який коментується, визнано таким, що втратив чинність, Порядок обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затверджений наказом Держказначейства від 09.08.2004 р. № 136 (далі — Порядок № 136), а замість цього документа затверджено Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України (далі — Порядок № 309). Цей документ набув чинності з дня його офіційного опублікування, тобто 06.04.2012 р., тому починаючи з цієї дати органи Держказначейської служби здійснюють облік та реєстрацію зобов’язань з урахуванням вимог Порядку № 309.
Крім того, варто звернути увагу на п. 7 наказу, що коментується, в якому визначено, що роз’яснення з питань застосування Порядку № 309 уповноважена надавати Держказначейська служба. Отже, як і раніше, роз’яснення щодо порядку обліку та реєстрації зобов’язань розпорядниками бюджетних коштів, а також контролю за дотриманням вимог Порядку № 309 надаватиме Держказначейство.
Нагадаємо: органи Держказначейської служби здійснюють у межах своїх повноважень, зокрема, такі функції:
— реєстрацію та облік бюджетних зобов’язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів і відображення їх у звітності про виконання бюджету;
— контроль за відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів бюджетних зобов’язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі);
— контроль за відповідністю платежів узятим бюджетним зобов’язанням та відповідним бюджетним асигнуванням.
Розглянемо основні положення Порядку № 309.
1. Насамперед зауважимо, що вимоги до порядку взяття бюджетних зобов’язань розпорядниками бюджетних коштів залишилися без змін і визначаються ст. 48 БКУ.
2. Не зазнали будь-яких змін порядок подання документів для реєстрації бюджетних зобов’язань розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, а також строки подання таких документів органам казначейства.
Єдиний момент, на який варто звернути увагу в цьому питанні, стосується абз. 2 п. 2.2 Порядку № 309, де описано порядок та строки реєстрації бюджетних зобов’язань, за якими застосовуються процедури закупівель. Нагадаємо: в абз. 2 п. 2.2 Порядку № 136 визначалися документи, що підтверджують проведення процедур закупівель, які розпорядники бюджетних коштів повинні були подавати до органу Держказначейської служби. Проте перелік таких документів у Порядку № 136 був неповним. У цьому питанні розпорядникам бюджетних коштів потрібно було додатково керуватися Методичними рекомендаціями щодо переліку підтвердних документів, які надаються розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів на стадії реєстрації зобов’язань та оплати рахунків, затвердженими наказом Держказначейства від 14.09.2010 р. № 330.
3. Зауважимо, що причини відмови в реєстрації зобов’язань та фінансових зобов’язань, наведені в п. 2.9 Порядку № 309, аналогічні тим, які були перелічені в п. 2.11 Порядку № 136. При цьому нагадаємо, що причини, з яких платіжні доручення розпорядників бюджетних коштів органи Держказначейської служби не приймають до виконання, визначено в п. 12.8 Порядку обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затвердженого наказом Мінфіну від 30.09.2011 р. № 1223.
Особливу увагу слід звернути на останній абзац п. 2.9 Порядку № 309, в якому визначено, що за наявності підстав для відмови в реєстрації зобов’язань та фінансових зобов’язань органи Держказначейства не реєструють такі зобов’язання, а вживають заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, визначені БКУ.
Нагадаємо: Порядок № 136 передбачав, що в цих випадках органи Держказначейської служби попереджали у письмовій формі розпорядників бюджетних коштів про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунути порушення щодо взяття та/або реєстрації таких зобов’язань/фінансових зобов’язань. У цьому випадку органи Держказначейства оформляли попередження, форму якого було наведено в додатку 3 до Порядку № 136. Тепер же, як випливає з Порядку № 309, орган казначейства не оформляє таке письмове попередження.
4. Також зверніть увагу на пп. 4.2 і 4.4 Порядку № 309, де визначено, яких заходів впливу вживають до розпорядників бюджетних коштів залежно від виду бюджетних правопорушень, а саме:
— за взяття розпорядниками бюджетних коштів зобов’язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, установлених БКУ або Законом про Державний бюджет України — зупинення операцій з бюджетними коштами та призупинення бюджетних асигнувань на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства;
— за порушення бюджетного законодавства в частині порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань або несвоєчасної реєстрації бюджетних зобов’язань до розпорядників бюджетних коштів — заходи впливу, установлені БКУ. Так, згідно з ч. 3 ст. 117 БКУ за порушення бюджетного законодавства, установлене п. 20 ч. 1 ст. 116 БКУ, застосовується такий захід, як призупинення бюджетних асигнувань.
На необхідність дотримання строків реєстрації бюджетних зобов’язань розпорядниками бюджетних коштів Держказначейство неодноразово звертало увагу в листах від 31.03.2011 р. № 17-06/882-4568 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 15), від 12.05.2011 р. № 17-06/1195-6460 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 21), від 07.06.2011 р. № 17-04/1462-8022 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 30) та від 18.07.2011 р. № 17-06/1716-10165 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 33);
— за порушення бюджетного законодавства в частині необґрунтованої відмови в реєстрації або несвоєчасної реєстрації бюджетних зобов’язань органами казначейства — захід впливу, установлений БКУ.
Згідно з ч. 3 ст. 117 БКУ за порушення бюджетного законодавства, визначене п. 20 ч. 1 ст. 116 БКУ, застосовується такий захід, як призупинення бюджетних асигнувань.
Нагадаємо: про основні види бюджетних правопорушень та адміністративної відповідальності, що за них передбачена, ми докладно розповідали в статті «Зміни законодавства, пов’язані з прийняттям нового Бюджетного кодексу України» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 38), а про заходи впливу за порушення бюджетного законодавства — в статті «Бюджетний кодекс: новини та основні положення» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 39).
5. Порядок дій розпорядників бюджетних коштів наприкінці року визначений у пп. 2.12 — 2.14 Порядку № 309 і змін не зазнав. Щодо ситуації, коли розпорядники бюджетних коштів мають кредиторську заборгованість минулих років, то на цих питаннях Держказначейство акцентувало увагу в листах від 31.05.2011 р. № 17-04/1412-7555 та від 07.06.2011 р. № 17-04/1462-8022 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 30).
Також у п. 2.14 Порядку № 309 установлено: реєстрація бюджетних фінансових зобов’язань за загальним фондом, що залишилися не погашеними на кінець минулого бюджетного періоду (бюджетної кредиторської заборгованості), за бюджетними програмами, за якими відсутні бюджетні асигнування в поточному бюджетному періоді, здійснюється після прийняття рішення головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з Мінфіном (місцевим фінансовим органом). У цьому випадку має бути визначена бюджетна програма, за рахунок бюджетних асигнувань якої погашатимуться бюджетні фінансові зобов’язання.
6. У додатках до Порядку № 309 наведені Реєстр бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів та Реєстр бюджетних фінансових зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів. Зазначені реєстри заповнюються згідно з формами, наведеними в додатках 1 і 2 до Порядку № 309. Зауважимо, що ці форми та порядок їх заповнення залишилися без змін.
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик