МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЩОДО ОПЛАТИ ПРАЦІ СЕКРЕТАРЯ РАДИ ЗА ВИКОНАННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ ГОЛОВИ
Лист від 29.02.2012 р. № 182/13/84-12
Департамент заробітної плати та умов праці розглянув листа щодо права на доплату секретарю селищної ради у розмірі різниці в посадових окладах на період відсутності селищного голови і в межах компетенції повідомляє.
Відповідно до статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв’язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради. Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.
Умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2006 р. № 268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, суддів та інших органів».
Підпунктом 1 «г» пункту 2 цієї постанови Кабінету Міністрів України передбачено встановлення спеціалістам доплат за виконання обов’язків тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу у розмірі різниці між фактичним посадовим окладом тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу (без урахування надбавок та доплат) і посадовим окладом працівника, який виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу, у разі, коли працівник, що виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника структурного підрозділу, не є його заступником.
Ці доплати можуть установлюватись спеціалістам тільки у разі виконання ними обов’язків керівника структурного підрозділу, тимчасово відсутнього.
Слід зауважити, що виконанням працівником обов’язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи є заміна працівника, який відсутній у зв’язку із хворобою, відпусткою, відрядженням або з інших причин, коли згідно з чинним законодавством за ним зберігається робоче місце (посада).
Отже, оплата праці секретаря селищної ради здійснюється за займаною посадою (секретаря) без установлення доплати за виконання повноважень селищного голови.
Директор Департаменту О. Товстенко
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
ОПЛАТА ЗА ВИКОНАННЯ ОБОВ’ЯЗКІВ СЕЛИЩНОГО ГОЛОВИ:
РОЗ’ЯСНЮЄ МІНСОЦПОЛІТИКИ
До редакції нашої газети надійшов лист дописувача такого змісту: «У зв’язку з достроковим припиненням повноважень селищного голови (п. 1 ч. 1 ст. 79 Закону України «Про місцеве самоврядування») сесія селищної ради призначила виконувати обов’язки селищного голови секретаря селищної ради.
Чи має право секретар селищної ради на доплату у розмірі різниці в посадових окладах на період відсутності селищного голови (до перевиборів), адже секретар не є заступником селищного голови згідно зі штатним розписом і не є керівником структурного підрозділу?» .
Відповідь на зазначене запитання надало Мінсоцполітики у листі, що коментується. Розглянемо її докладніше.
Відповідно до ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280/97) повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання і закінчуються в момент вступу на цю посаду іншої обраної відповідно до закону особи, крім випадків дострокового припинення його повноважень.
У разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв’язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради. Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.
Іншими словами, секретар ради фактично призначається виконувачем обов’язків голови ради, але і від своєї роботи не звільняється. Тому логічно, що він може розраховувати на доплату за виконання додаткових обов’язків. Проте для вирішення питання перш за все слід керуватися нормативними актами, якими встановлено умови оплати праці відповідної категорії працівників.
Так, умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування відповідно до вимог постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268).
Підпунктом «г» п.п. 1 п. 2 цієї постанови передбачено встановлення спеціалістам і службовцям (крім заступників керівників органів виконавчої влади, прокуратури, судів та інших органів, керівників структурних підрозділів та їх заступників) доплати:
— за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників таких самих категорій персоналу (у разі відсутності внаслідок тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці без збереження заробітної плати, у відпустці у зв’язку з вагітністю і пологами, у частково оплачуваній відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку чи у відпустці без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більше ніж до досягнення дитиною шестирічного віку) — до 50 % посадового окладу за основною роботою з використанням для цього до 50 % посадового окладу відсутнього працівника;
— за виконання обов’язків тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу — у розмірі різниці між фактичним посадовим окладом тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу (без урахування надбавок та доплат) і посадовим окладом працівника, який виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника або заступника керівника структурного підрозділу, у разі коли працівник, що виконує обов’язки тимчасово відсутнього керівника структурного підрозділу, не є його заступником.
З цього випливає, що доплата за виконання обов’язків за більш відповідальною посадою може бути встановлена тільки у разі виконання спеціалістом обов’язків керівника структурного підрозділу (заступника керівника структурного підрозділу), тимчасово відсутнього.
Отже, зазначена норма постанови № 268 не поширюється на секретаря ради, і ось чому:
— по-перше, секретар ради не є спеціалістом. Чинною редакцією ч. 1 ст. 50 Закону № 280/97 встановлено, що секретар ради обирається радою з числа її депутатів на строк повноважень ради за пропозицією відповідного сільського, селищного, міського голови. Закріплена у відповідних положеннях п. 4 ч. 3 ст. 42 та ч. 1 ст. 50 Закону № 280/97 процедура призначення секретаря ради зумовлена особливостями правового статусу цієї посадової особи, обсягом і характером її повноважень, які є похідними від повноважень сільського, селищного, міського голови. Секретар ради фактично є заступником відповідного голови;
— по-друге, виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від основних трудових обов’язків передбачає заміну іншого працівника, відсутнього у зв’язку з хворобою, відпусткою, відрядженням і з інших причин і за яким відповідно до чинного законодавства зберігається місце роботи (посада). У нашому ж випадку посада голови ради є вакантною, а за виконання обов’язків за вакантною посадою доплата постановою № 268 не передбачена.
Виходячи з зазначеного Мінсоцполітики у листі, що коментується, робить висновок: оплата праці секретаря ради здійснюється за посадою секретаря без установлення доплати за виконання повноважень.
Також додамо, що секретарю на період виконання повноважень голови може бути підвищено розмір премії за рішенням відповідної ради.
Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик