Теми статей
Обрати теми

Чи можуть ревізори самостійно визначати розмір збитків від нестач

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЧИ МОЖУТЬ РЕВІЗОРИ САМОСТІЙНО ВИЗНАЧАТИ РОЗМІР ЗБИТКІВ ВІД НЕСТАЧ

 

Ірина НЕСТРУГІНА, начальник Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

 

Під час проведення перевірки працівниками Державної фінансової інспекції в установі було проведено інвентаризацію майна, у результаті якої виявлено нестачу матеріальних цінностей.

Чи мають право ревізори самостійно визначити розмір збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей? Якщо ні, то яку інформацію в цьому випадку потрібно вказувати в акті ревізії?

(м. Дніпропетровськ)

 

Дійсно, проведення будь-якої перевірки в підконтрольній установі починається з того, що працівники Держфінінспекції звертаються до керівника такої установи з проханням провести інвентаризацію майна (як правило, вибірковим способом). Підставою для цього є п. 4 ст. 10 Закону України «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII, відповідно до якого контрольно-ревізійні управління в АР Крим, областях, містах Києві і Севастополі, контрольно-ревізійні підрозділи (відділи, групи) у районах, містах та районах у містах мають право вимагати від керівників підконтрольних установ, щодо яких здійснюється ревізія, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів та розрахунків, у разі відмови від проведення інвентаризації — звернутися до суду з вимогою примусити до проведення такої інвентаризації, а до винесення відповідного рішення судом — у присутності понятих та представників установ, щодо яких здійснюється ревізія, опечатувати каси, касові приміщення, склади та архіви на строк не більше 24 годин з моменту опечатування, зазначеного у протоколі.

У таких випадках працівники Держфінінспекції не включаються до складу інвентаризаційної комісії, а мають право бути лише присутніми при проведенні інвентаризації, що дозволяє їм оцінити як роботу самої інвентаризаційної комісії, так і стан справ щодо збереження та використання матеріальних цінностей в установі.

Як відомо, основними завданнями органів Держфінінспекції є, зокрема, контроль за використанням та збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов’язань, ефективним використанням коштів та майна. При цьому висновок про наявність або відсутність порушень законодавства в цій сфері можна зробити лише на підставі визначення фактично використаних (наявних) активів (фінансових ресурсів, майна) та порівняння їх з установленими законодавством. Тому повноваження з контролю за витрачанням відповідних ресурсів та надання висновку про наявність або відсутність порушень законодавства включають і визначення розміру збитків. Саме такого висновку свого часу дійшли ВГСУ в листі від 09.08.2006 № 1-11/477 та Мін’юст у листі від 28.07.2006 р. № 20-39-603.

Донедавна при визначенні розміру збитку, завданого державі внаслідок порушень, виявлених ревізією, ревізори керувалися Порядком визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затвердженим постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116 (далі — Порядок № 116). Проте починаючи з кінця 2011 року (а саме з 16.12.2011 р.) ситуація з порядком визначення збитків від розкрадання, нестачі (псування) майна істотно змінилася. Річ у тім, що постановою КМУ від 07.12.2011 р. № 1253 («Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 1) було внесено зміни до низки документів, зокрема, до Порядку № 116 та Методики оцінки майна , затвердженої постановою КМУ від 10.12.2003 р. № 1891 (далі — Методика № 1891).

Нагадаємо, що згідно з попередньою редакцією п. 2 Порядку № 116 для розрахунку розміру збитків використовувалася така формула:

Рз = [(Бв - А) х Іінф + ПДВ + Азб] х 2 + Вп + Вр ,

де Рз — розмір збитків (у грн.);

Бв — балансова вартість на момент установлення факту розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей (у грн.);

А — амортизаційні відрахування з дати початку експлуатації (у грн.);

Іінф — загальний індекс інфляції, що розраховується з дати початку експлуатації на підставі визначених щомісячно Держкомстатом індексів інфляції;

ПДВ — розмір податку на додану вартість (у грн.);

Азб — розмір акцизного збору (у грн.);

Вп — фактичні витрати підприємства для відновлення пошкоджених або придбання нових матеріальних цінностей (у грн.);

Вр — фактична вартість робіт з відновлення (витрати на доставку матеріалів та усунення пошкоджень) за цінами на день учинення правопорушення (у грн.).

Що стосується показників Вп і Вр, то вони застосовувалися для визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей та відповідних витрат, необхідних для відновлення пошкоджених або придбання нових матеріальних цінностей на безперервно діючих підприємствах, в установах та організаціях, де таке відновлення необхідне для подальшого продовження роботи.

ГоловКРУ в листі від 09.06.2010 р. № 02-14/645 зазначало: якщо бюджетна установа відповідає критеріям безперервно діючої установи, то при розрахунку розміру збитків необхідно застосовувати показники Вп (фактичні витрати підприємства для відновлення пошкоджених або придбання нових матеріальних цінностей) і Вр (фактична вартість робіт з відновлення (витрати на доставку матеріалів та усунення пошкоджень)). При цьому з метою повноти відшкодування завданих державі збитків для бюджетних безперервно діючих установ показники Вп і Вр потрібно застосовувати в усіх випадках розрахунку розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей.

Відповідно до оновленої редакції п. 2 Порядку № 116 у теперішній час розмір збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається:

шляхом проведення незалежної оцінки згідно з національними стандартами оцінки (якщо збиток завдано звичайному суб’єкту господарювання);

згідно з методикою оцінки майна, затвердженою Кабінетом Міністрів України (у разі визначення розміру збитків, що завдали майнової шкоди державі, територіальній громаді або суб’єкту господарювання з державною (комунальною) часткою у статутному (складеному) капіталі).

Тому для визначення розміру збитків у результаті розкрадання, нестачі (псування) майна бюджетні установи та організації повинні звернутися до суб’єкта оціночної діяльності для проведення незалежної оцінки, тобто самостійно не можуть здійснити розрахунок збитків.

Проте в деяких випадках установи можуть самостійно визначити розмір збитку, для чого проводиться стандартизована оцінка збитків. Ці випадки наведено в п. 110 Методики № 1891:

1) відсутність вихідних даних, що містять інформацію про пошкоджене майно до і після його розкрадання (нестачі, знищення, псування), крім даних бухгалтерського обліку;

2) неможливість особистого огляду пошкодженого майна виконавцем оцінки, що не дає йому можливості отримати відомості про стан майна до і після розкрадання (нестачі, знищення, псування);

3) завдання майнового збитку внаслідок неправомірних дій з коштами.

Перелік суб’єктів оціночної діяльності, їх права, обов’язки та відповідальність визначено Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 р. № 2658-III (далі — Закон № 2658).

Так, до суб’єктів оціночної діяльності згідно зі ст. 5 цього Закону належать:

1) суб’єкти господарювання — зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач, та які отримали сертифікат суб’єкта оціночної діяльності;

2) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, які отримали повноваження на здійснення оціночної діяльності у процесі виконання функцій з управління та розпорядження державним майном та (або) майном, що перебуває в комунальній власності, та у складі яких працюють оцінювачі.

Оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та отримали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з урахуванням вимог Закону № 2658.

Як бачимо, органи Держфінінспекції не належать до суб’єктів оціночної діяльності. А тому після набуття чинності постановою № 1253 ревізори не мають права самостійно визначати розмір збитків унаслідок розкрадання, нестачі (псування) майна. У цьому випадку перевіряючим має сенс звернутися до керівника підконтрольної установи з пропозицією визначити розмір заподіяних збитків відповідно до встановленого порядку .

Таким чином, якщо раніше розмір збитків ревізори могли визначити самостійно, керуючись спеціальною формулою, то тепер у цьому питанні необхідно керуватися безпосередньо Методикою № 1891 . Як визначено в п. 104 зазначеної Методики, визначення розміру збитків здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки, що провадиться суб’єктами оціночної діяльності. Якщо державний орган або орган місцевого самоврядування є замовником проведення такої оцінки, виконавець оцінки обирається на конкурсних засадах у порядку, що встановлюється Фондом держмайна.

Згідно з п. 1 зазначеної Методики цей документ застосовується для проведення оцінки майна, зокрема, у разі визначення розміру збитків, що завдали майнової шкоди державі, територіальній громаді або суб’єкту господарювання з державною (комунальною) часткою у статутному (складеному) капіталі, у разі потреби обґрунтування наявності або встановлення фактів розкрадання, нестачі, знищення (псування) майна. В окремому розділі Методики № 1891 установлено порядок визначення розміру збитків, які призвели до завдання майнової шкоди державі в особі державних органів, державних підприємств; територіальної громади в особі органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств або суб’єкту господарювання з державною (комунальною) часткою у статутному (складеному) капіталі, за необхідності обґрунтування наявності або встановлення факту розкрадання, нестачі, знищення (псування) майна.

Варто звернути увагу на те, що методологічні підходи, згідно з якими здійснюється оцінка збитків, визначено в пп. 107 — 109 Методики № 1891. Результати проведення незалежної оцінки оформляються звітом про оцінку збитків, який повинен містити чітке обґрунтування застосованих оціночних процедур з визначення розміру реальних збитків та упущеної вигоди. Такий документ має відповідати вимогам пп. 56 — 59 Національного стандарту № 1 «Загальні засади оцінки майна та майнових прав», затвердженого постановою КМУ від 10.08.2003 р. № 440.

Узагальнюючи викладене, зазначимо: якщо на момент закінчення ревізії підконтрольна установа має в наявності звіт про оцінку збитків, то тоді ревізори можуть в акті ревізії вказати розмір збитків, визначений суб’єктом оціночної діяльності. В інших випадках в акті ревізії вказують лише факт розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей з посиланням на норми законодавства, які були порушені (назва, дата, номер, стаття або пункт нормативно-правового акта), посадових (службових) осіб, унаслідок дій або бездіяльності яких допущено порушення законодавства та заподіяно матеріальний збиток (збитки).

Якщо ревізія проводиться в підконтрольній установі за зверненнями правоохоронних органів, то в акті ревізії перевіряючі повинні вказати, що в органів Держфінінспекції наразі відсутні повноваження щодо визначення розміру матеріального збитку (збитків) із посиланням на відповідні пункти та статті Закону № 2658, Методики № 1891 та Порядку № 116, а також проінформувати відповідний правоохоронний орган про забезпечення організації проведення експертної оцінки відповідно до законодавства.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі