ВИЗНАЧЕННЯ ОРЕНДНОЇ ПЛАТИ ЗА МАЙНО, ЯКЕ ПЕРЕБУВАЄ В КОМУНАЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ
Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
На засіданні сільської ради прийнято рішення про надання згоди на передачу в оренду частини нежитлового приміщення, яке перебуває у комунальній власності відповідної сільської громади, місцевому відділенню поштового зв’язку. Орендну плату було визначено на підставі методики розрахунку та порядку використання орендної плати, затвердженої районною радою. Проте такий розмір орендної плати не влаштовує потенційного орендаря, тому він вимагає проведення процедури закупівлі послуг з оренди приміщення відповідно до Закону України «Про здійснення державних закупівель», посилаючись на те, що його сукупні витрати на сплату орендних платежів по підприємству перевищують 100 тис. грн.
Чи має право сільська рада брати участь у процедурі закупівлі як її учасник під час здавання комунального майна в оренду?
(Чернігівська обл.)
Організаційні відносини, пов’язані з передачею в оренду майна, що перебуває в комунальній власності, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання такого майна регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.92 р. № 2269-XII (далі — Закон № 2269).
Так, згідно з ч. 1 ст. 19 цього Закону за користування об’єктом оренди орендар вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності.
У ч. 2 ст. 19 Закону № 2269 також визначено, що методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об’єктів, що перебувають у комунальній власності, органами місцевого самоврядування на тих самих методологічних засадах, що і для об’єктів, які перебувають у державній власності.
Орендна плата, встановлена за відповідною методикою, застосовується як стартова під час визначення орендаря на конкурсних засадах.
Слід мати на увазі, що відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону № 2269 протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення про намір передати майно в оренду орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди. Порядок проведення такого конкурсу для об’єктів, які знаходяться у комунальній власності, визначається органами місцевого самоврядування (ч. 6 ст. 9 Закону № 2269).
Якщо ж подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником.
Зазначимо, що згідно з п. 10 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі — Методика № 786), розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна бюджетними організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету, державними та комунальними закладами охорони здоров’я, які утримуються за рахунок державного та місцевих бюджетів, державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об’єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв’язку, що їх розповсюджують, Товариством Червоного Хреста України та його місцевими організаціями, асоціаціями органів місцевого самоврядування із всеукраїнським статусом, а також інвалідами з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування, складає 1 грн.
Для підприємств, установ та організацій, які не входять до вищенаведеного переліку, розмір орендної плати встановлюється на загальних підставах. Інакше кажучи, якщо згідно з методикою розрахунку орендної плати, затвердженою органом місцевого самоврядування, підприємство поштового зв’язку не належить до суб’єктів господарювання, які мають право на укладення договору оренди на пільгових умовах (за 1 грн. на рік), то розмір орендної плати для такого підприємства визначається виходячи з вартості орендованого майна та відповідної орендної ставки.
Що ж стосується вимоги потенційного орендаря стосовно проведення процедури закупівлі послуг з оренди частини приміщення, то відповідно до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289) закупівлі товарів, робіт і послуг, які повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість предмета закупівлі послуг дорівнює або перевищує 100 тис. грн., дійсно проводяться із застосуванням однієї з процедур закупівель.
Частиною 2 ст. 16 Закону № 2289 визначено, що для участі у процедурах закупівель учасники повинні мати кваліфікаційні дані, які відповідають таким критеріям:
— наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
— наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
— наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів;
— наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).
Таким чином, сільська рада має право брати участь у процедурі закупівлі послуг з оренди приміщення за умови подання нею документально підтвердженої інформації про відповідність вищезазначеним кваліфікаційним критеріям. Причому ціна пропозиції — в цьому випадку розмір орендної плати — має встановлюватися сільрадою як учасником процедури закупівлі на підставі методики розрахунку орендної плати, затвердженої відповідним органом місцевого самоврядування. Тобто запропонований сільрадою розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути нижчим від рівня, передбаченого методикою розрахунку орендної плати, незважаючи на процедуру проведення закупівлі цієї послуги.
Крім того, нагадаємо, що вартість спожитих комунальних послуг відшкодовується орендарем окремо, оскільки згідно з п. 3 Методики № 786 витрати на утримання орендованого майна та плата за послуги, які відповідно до укладених угод зобов’язується надавати орендодавець, до орендної плати не включаються. Порядок розрахунків за спожиті комунальні послуги між орендарем та орендодавцем в обов’язковому порядку закріплюється окремим договором, типова форма якого затверджена наказом Фонду державного майна «Про затвердження договорів оренди» від 23.08.2000 р. № 1774.