ЩОДО ПОВНОВАЖЕНЬ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Селищна рада є засновником та власником комунальної установи — дошкільного навчального закладу «Рукавичка», яка самостійно здійснює повне фінансування, матеріально-технічне забезпечення, надає існуючі будівлі з обладнанням і матеріалами, виконує їх ремонти, забезпечує належне харчування, медичний догляд за дітьми, виплачує у повному обсязі заробітну плату працівникам ДНЗ, у тому числі і завідуючій, з бюджету селищної ради.
На депутатський корпус, вищим органом якого є сесія, покладено контроль за використанням бюджетних коштів власного ДНЗ, участь у вирішенні питань щодо діяльності, фінансування, порядку зарахування дітей, їх чисельного складу та штату тощо.
З метою упорядкування роботи ДНЗ та ефективного використання бюджетних коштів депутати вирішили вважати нераціональним утримання штату працівників для 3 — 4 дітей ясельного віку як на комплектну ясельну групу до 15 дітей згідно з нормативом. Натомість більш раціональним є утримання двох різновікових груп для дітей віком від 3 до 6 років з відповідним штатом персоналу, і з початком нового навчального року не проводити набір дітей до 3 років.
Рішенням сесії завідуючій закладом було доручено до 01.09.2011 р. внести зміни до Статуту ДНЗ, вирішити питання оптимізації роботи закладу, впорядкувати прийом дітей, змінити графік роботи, а також погоджувати з селищним головою звільнення працівників закладу та прийом на роботу.
Завідуюча дитячого садка не виконує рішення сесії, самочинно приймає всі рішення та на власний розсуд вчиняє дії.
Вимагати виконання своїх прямих зобов’язань від завідуючої селищна рада не в змозі, бо керівника закладу на посаду призначає та звільняє начальник відділу освіти РДА.
Просимо обґрунтувати повноваження селищної ради у вирішенні питань організації та контролю за роботою свого власного ДНЗ та його завідуючої.
(Запорізька обл.)
Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Відповідно до п. 2 ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон про місцеве самоврядування) виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
Зазначимо, що головною посадовою особою територіальної громади відповідного селища є селищний голова.
Як зазначено дописувачем у запитанні, селищна рада є засновником та власником комунальної установи — дошкільного навчального закладу «Рукавичка».
Відносини селищної ради з установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади, мають будуватись з урахуванням вимог, визначених ст. 17 Закону про місцеве самоврядування.
Так, згідно зі ст. 17 Закону про місцеве самоврядування відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Отже, незважаючи не те, що завідуюча дитячого садка обирається на посаду відділом освіти районної державної адміністрації, дитячий садок, який знаходиться у комунальній власності селищної громади, є підпорядкованим, підзвітним та підконтрольним селищній раді і рішення сесії селищної ради мають обов’язково виконуватись.
Крім того, селищна рада має повноваження у сфері освіти щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам. Такі повноваження передбачені ст. 32 Закону про місцеве самоврядування.
Також на підставі ст. 17 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III (далі — Закон про дошкільну освіту) селищна рада як орган місцевого самоврядування є органом управління системою дошкільної освіти.
Вважаємо, що в ситуації, коли завідуюча дитячого садка відмовляється виконувати рішення селищної ради, селищна рада може звернутись до відділу освіти районної державної адміністрації з листом з проханням забезпечити виконання завідуючою дитячого садка рішення селищної ради, а також прийняття відповідних заходів при невиконанні нею рішень сесії селищної ради.
Завідуючу дитячого садка дійсно має обирати та призначати відділ освіти, а не селищна рада.
Відповідно до п.п. 10 п. 4 ст. 42 Закону про місцеве самоврядування селищний голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів.
Відділ освіти здійснює добір, призначення на посаду керівника дошкільного навчального закладу на підставі п. 2 ст. 19 Закону про дошкільну освіту.
Зазначимо, що згідно з п. 43 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою КМУ від 12.03.2003 р. № 305, на посаду керівника дошкільного навчального закладу призначається особа, яка є громадянином України, має відповідну вищу педагогічну освіту не нижче освітнього кваліфікаційного рівня «спеціаліст», стаж педагогічної роботи у сфері дошкільної освіти не менш як 3 роки, а також організаторські здібності, та стан здоров’я якої не перешкоджає виконанню професійних обов’язків.
Також зупинимось на рішенні селищної ради, яке було прийнято з метою упорядкування роботи дитячого закладу, скорочення штату працівників та груп.
Рішення сесії місцевих рад мають відповідати вимогам чинного законодавства.
Зазначені у рішенні питання є нічим іншим як реорганізацією дитячого дошкільного навчального закладу, адже під реорганізацією розуміють перебудову, перетворення будь-якої установи, підприємства, організації, структури управління тощо.
Дійсно, селищна рада має право приймати рішення про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади, бо таке право надано їй п. 1 ст. 26 Закону про місцеве самоврядування.
Але при цьому слід враховувати, що цим же пунктом зазначено, що реорганізація або ліквідація діючих комунальних дошкільних навчальних закладів, а також дошкільних навчальних закладів, створених колишніми сільськогосподарськими колективними та державними господарствами, допускається лише за згодою територіальної громади (загальних зборів) села, селища, міста або на підставі результатів місцевого референдуму.
Крім того, згідно з п. 6 ст. 16 Закону про дошкільну освіту засновник (власник) державного чи комунального дошкільного навчального закладу не має права безпідставно ліквідувати його, зменшувати в ньому площу території, кількість груп, а також здавати в оренду приміщення (будівлі).
Таким чином, рішення про скорочення груп і штату дитячого дошкільного закладу не може бути прийнято лише депутатами селищної ради. Таке рішення має бути прийнято лише за згодою територіальної громади або на підставі результатів місцевого референдуму.