ПРАВО НА ПІДВИЩЕННЯ ПОСАДОВИХ ОКЛАДІВ ПРИ РЕОРГАНІЗАЦІЇ ДИТЯЧОГО БУДИНКУ
Світлана МЕРЕНКОВА, провідний державний фінансовий інспектор Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції
До 1 липня 2008 року наш заклад іменувався як дитячий будинок для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і до цього часу працівникам такого закладу встановлювалося підвищення їх посадових окладів на 20 %.
З 1 липня 2008 року заклад реорганізовано в центр соціально-психологічної реабілітації дітей.
Чи зберігається в цьому разі за працівниками такого закладу право на підвищення їх посадових окладів, адже умови і зміст роботи залишилися такими самими?
(Київська обл.)
Згідно з п.п. 1.1 Положення про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, затвердженого спільним наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства України у справах сім’ї, дітей та молоді від 21.09.2004 р. № 747/460, дитячі будинки всіх типів і форм власності для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування (інтернатні заклади), — це навчально-виховні або виховні заклади, що забезпечують дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, умови для проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації та підготовки, готують дітей до самостійного життя.
Протягом останніх років державна політика спрямована на реформування системи інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Так, розпорядженням КМУ від 11.05.2006 р. № 263-р було схвалено Концепцію Державної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на виконання якої прийнято постанову КМУ «Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 17.10.2007 р. № 1242.
Передбачається, що реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, проводиться шляхом переведення дітей, що в них виховуються, до закладів нового типу, утворених місцевими органами виконавчої влади за місцем походження дітей, з урахуванням їх віку та соціального статусу.
Так, у нашому випадку дитячий будинок для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, реформовано у центр соціально-психологічної реабілітації дітей.
Згідно з п. 1 Типового положення про центр соціально-психологічної реабілітації дітей, затвердженого постановою КМУ від 28.01.2004 р. № 87, центр соціально-психологічної реабілітації дітей — заклад соціального захисту, що створюється для тривалого (стаціонарного) або денного перебування дітей віком від 3 до 18 років, які опинились у складних життєвих обставинах, надання їм комплексної соціальної, психологічної, педагогічної, медичної, правової та інших видів допомоги.
Керівництво центром здійснює його директор, який призначається на посаду і звільняється з посади службою у справах дітей за погодженням з Мінсім’ямолодьспорту. Відповідно до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963, посада директора центру є педагогічною.
Згідно з Типовими штатними нормативами керівних і педагогічних працівників, медичного та обслуговуючого персоналу центру соціально-психологічної реабілітації дітей (число посад у центрі — до 50 вихованців), затвердженими наказом Міністерства України у справах сім’ї, дітей та молоді від 24.08.2004 р. № 470, до штатного розпису центру соціально-психологічної реабілітації входять педагогічні працівники (вихователі, вихователь-методист, практичний психолог, музичний керівник, інструктор з трудового виховання), медичні працівники (лікар-невропатолог, лікар-педіатр, лікар-психотерапевт, медична сестра) та інші працівники (підсобний робітник, кастелянка (комірник), черговий з режиму, оператор пральних машин, дезінфектор, завідувач господарства та ін.).
Розмір посадових окладів педагогічних працівників центру визначається відповідно до наказу Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557.
Розмір посадових окладів медичних працівників центру визначається відповідно до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519.
Абзацом 2 п. 3 постанови КМУ «Про затвердження Типового положення про центр соціально-психологічної реабілітації дітей» від 28.01.2004 р. № 87 (далі — постанова № 87) передбачено поширення на працівників центрів соціально-психологічної реабілітації дітей умов оплати праці працівників закладів освіти для дітей і підлітків, які потребують соціальної допомоги та реабілітації. Тобто на працівників центрів соціально-психологічної реабілітації поширюються умови оплати праці працівників шкіл-інтернатів усіх типів і найменувань, дитячих будинків.
Умови оплати праці працівників закладів освіти визначено Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102).
Окремим категоріям працівників цією Інструкцією передбачено підвищення посадового окладу за роботу в окремих типах закладів у порядку і розмірах, установлених підрозд. А розд. V «Підвищення ставок заробітної плати та посадових окладів» Інструкції № 102.
Так, зокрема, в дитячих будинках посадові оклади (ставки заробітної плати) підвищуються на 20 %:
— педагогічним працівникам та помічникам вихователів (п. 28 Інструкції № 102);
— керівним працівникам, діяльність яких безпосередньо пов’язана з навчально-виховним процесом (п. 29 Інструкції № 102);
— іншим працівникам (крім педагогічних та керівних, діяльність яких безпосередньо пов’язана з навчально-виховним процесом) (п. 32 Інструкції № 102).
Таким чином, вищезазначеним працівникам центру соціально-психологічної реабілітації посадові оклади підвищуються на 20 % відповідно до абз. 2 п. 3 постанови № 87 на умовах, визначених Інструкцією № 102.