Теми статей
Обрати теми

Щодо застосування стандартів внутрішнього аудиту

Редакція ББ
Лист від 09.04.2012 р. № 21-14/92

ДЕРЖАВНА ФІНАНСОВА ІНСПЕКЦІЯ УКРАЇНИ

ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ СТАНДАРТІВ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ

Лист від 09.04.2012 р. № 21-14/92

 

Державна фінансова інспекція України, керуючись п. 4 наказу Міністерства фінансів України від 04.10.2011 р. № 1247 «Про затвердження Стандартів внутрішнього аудиту», надає роз’яснення щодо застосування окремих положень Стандартів внутрішнього аудиту (далі — Стандарти ВА).

1. Щодо внутрішніх регламентів з питань проведення внутрішнього аудиту

Загальні стандарти внутрішнього аудиту (гл. 1 «Основні внутрішні документи з питань внутрішнього аудиту» розд. II «Загальні стандарти внутрішнього аудиту») містять вимоги до основних обов’язкових внутрішніх документів з цих питань — це, зокрема, положення про підрозділ внутрішнього аудиту, посадові інструкції працівників підрозділу внутрішнього аудиту, внутрішні документи з питань проведення внутрішнього аудиту (порядок планування і проведення внутрішніх аудитів, документування, реалізації їх результатів). Зазначені регламенти самостійно розробляються керівником підрозділу внутрішнього аудиту з урахуванням вимог Порядку № 1001*та Стандартів ВА.

* Порядок утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затверджений постановою Уряду від 28.09.2011 р. № 1001 «Деякі питання утворення структурних підрозділів внутрішнього аудиту та проведення такого аудиту в міністерствах, інших ЦОВВ, їх територіальних органах та бюджетних установах, які належать до сфери управління міністерств, інших ЦОВВ».

При розробці таких документів слід урахувати те, що внутрішні регламенти щодо інших аспектів внутрішнього аудиту розробляються за рішенням керівника підрозділу внутрішнього аудиту. Тобто на розсуд керівника підрозділу припустимо (і, напевно, доцільно) розробити рекомендації щодо застосування окремих методичних прийомів та процедур при проведенні внутрішніх аудитів (досліджень) або інші регламенти — наприклад щодо специфічної (притаманної конкретній галузевій спрямованості) діяльності центрального органу виконавчої влади.

2. Щодо планування внутрішніх аудитів (аудиторських досліджень)

Стандартами ВА (п. 2.7 гл. 2 «Планування діяльності з внутрішнього аудиту» розд. III «Стандарти діяльності із внутрішнього аудиту») визначено, що до піврічних планів діяльності не включаються внутрішні аудити за тією самою темою (з тих самих питань), за якою проведено внутрішній аудит підрозділом внутрішнього аудиту або виїзний контрольний захід Держфінінспекцією, її територіальними органами та з моменту проведення яких пройшов менш ніж один календарний рік.

Слід зазначити, що до піврічних планів внутрішніх аудитів не слід включати аудиторські дослідження, проведені у суб’єктів внутрішнього аудиту** з обставинами, наведеними вище, і, крім того, за той самий період.

** Тут і далі під «суб’єктом внутрішнього аудиту» слід розуміти апарати міністерства, інших ЦОВВ, їх територіальні органи, бюджетні установи, які належать до сфери управління міністерств, інших ЦОВВ, а також підприємства, установи та організації, які належать до сфери управління міністерств, інших ЦОВВ, де проводяться аудиторські дослідження.

Тобто з метою уникнення дублювання контрольних заходів/внутрішніх аудитів у суб’єктів внутрішнього аудиту слід виключити саму можливість повторного навантаження таких суб’єктів заходами контролю (у цьому випадку внутрішніми аудиторськими дослідженнями).

3. Щодо строків проведення внутрішніх аудитів

Пунктом 4.13 гл. 4 «Організація внутрішніх аудитів» розд. III «Стандарти діяльності із внутрішнього аудиту» Стандартів ВА передбачені строки проведення внутрішніх аудитів.

Так, Стандартами ВА визначено граничні строки проведення внутрішнього аудиту: ефективності — 45 робочих днів, фінансового аудиту та аудиту відповідності — 30 робочих днів. При цьому вказані терміни не забороняють внутрішнім аудиторам завершувати аудиторські дослідження до встановленого граничного терміну.

4. Щодо складання аудиторських звітів

Стандартами ВА (п. 6.18 гл. 6 «Документування ходу та результатів внутрішнього аудиту» розд. III «Стандарти діяльності із внутрішнього аудиту») передбачено складання аудиторського звіту в одному примірнику.

Однак за умови необхідності надання примірника (екземпляра) аудиторського звіту суб’єктам внутрішнього аудиту не заборонено залишати його копію, попередньо завізувавши (із зазначенням дати) аудиторський звіт керівником аудиторської групи та/або внутрішнім аудитором, який здійснював аудиторське дослідження.

5. Щодо звітування про діяльність підрозділу внутрішнього аудиту

5.1. Звітування керівника підрозділу внутрішнього аудиту про результати діяльності підрозділу відповідно до Стандартів ВА (гл. 1 «Звітування про діяльність підрозділу внутрішнього аудиту» розд. IV «Стандарти звітування, моніторингу, формування та зберігання справ, взаємодії з органами державної влади та оцінки якості за результатами внутрішнього аудиту») повинно здійснюватись у двох напрямках: керівнику установи та Держфінінспекції України.

Щодо звітування керівнику установи, то такий звіт, який надається у письмовій формі раз на півріччя, повинен включати:

стан виконання плану діяльності з внутрішнього аудиту та/або причини його невиконання;

інформацію про позапланові внутрішні аудити; резюме кожного завершеного планового та позапланового внутрішнього аудиту;

суттєві проблемні питання, у тому числі виявлені за результатами виконання аудиторських завдань у попередні періоди, що потребували негайного вжиття заходів, яких вжито не було;

результати впровадження рекомендацій;

обмеження, що виникали під час проведення внутрішнього аудиту; інформацію про наявність та стан виконання програм забезпечення та підвищення якості внутрішнього аудиту.

Крім того, керівник підрозділу внутрішнього аудиту міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади повинен забезпечити підготовку зведеного звіту про результати діяльності підрозділу внутрішнього аудиту, керівництво яким він здійснює, та підрозділів внутрішнього аудиту територіальних органів та бюджетних установ, які належать до сфери управління такого міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, у разі їх утворення. Водночас зведений звіт повинен містити всі вищенаведені складові.

5.2. Щодо звітування Держфінінспекції України про результати діяльності підрозділів внутрішнього аудиту, то така звітність подається керівником підрозділу внутрішнього аудиту за встановленою Держфінінспекцією України формою у терміни, визначені п. 16 Порядку № 1001 — двічі на рік (до 20 січня та до 20 липня).

Однак ураховуючи те, що на сьогодні ще триває розробка зазначеної форми звітності відповідно до п. 3.3 гл. 3 «Надання інформації про результати внутрішнього аудиту» розд. IV «Стандарти звітування, моніторингу, формування та зберігання справ, взаємодії з органами державної влади та оцінки якості за результатами внутрішнього аудиту», інформування Держфінінспекції України щодо результатів діяльності підрозділів внутрішнього аудиту міністерств, інших ЦОВВ за перше півріччя поточного року здійснюватиметься у форматі, який буде запропоновано окремим листом-зверненням.

 

В. о. Голови В. Костюшко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі