Теми статей
Обрати теми

Відповіді на запитання щодо реформування медичного обслуговування

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ ЩОДО РЕФОРМУВАННЯ МЕДИЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ

 

Чи зберігається підвищення схемного посадового окладу за наявність кваліфікаційної категорії за спеціальністю «Організація і управління охороною здоров’я» при зміні місця роботи?

Ураховуючи вимоги спільного наказу Мінпраці та МОЗ «Про упорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення» від 05.10.2005 р. № 308/519, виплата заробітної плати з урахуванням підвищення схемного посадового окладу за наявність кваліфікаційної категорії за спеціальністю «Організація і управління охороною здоров’я» здійснюється керівникам закладів охорони здоров’я та їх заступникам, лікарю-методисту та лікарю-статистику. При зміні лікарської спеціальності підвищення схемного посадового окладу за наявність кваліфікаційної категорії за спеціальністю «Організація і управління охороною здоров’я» не зберігається.

 

Як виплачується надбавка за тривалість безперервної роботи медпрацівникам, якщо Центр ПМСД належить до міських поліклінік?

Відповідно до Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) з 1 січня 2011 року видатки на функціонування сільських закладів охорони здоров’я (дільничних лікарень, медичних амбулаторій, ФАП та фельдшерських пунктів) віднесені до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, у зв’язку з чим проводиться реорганізація мережі сільських закладів охорони здоров’я шляхом визначення їх структурними підрозділами центральних районних, районних та міських лікарень. Також з метою удосконалення надання населенню первинної медико-санітарної допомоги на даний час у країні розпочато роботу щодо створення центрів первинної медико-санітарної допомоги (далі — Центр ПМСД) шляхом визначення діючих самостійних закладів охорони здоров’я (дільничних лікарень, амбулаторій, фельдшерсько-акушерських та фельдшерських пунктів) структурними підрозділами Центрів ПМСД, які включені до Переліку закладів охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 28.10.2002 р. № 385 (далі — наказ № 385).

Відповідно до наказу МОЗ «Про затвердження Примірного статуту Центру первинної медико-санітарної допомоги» від 29.06.2011 р. № 384 поточне керівництво діяльностю Центру ПМСД здійснює головний лікар. Керівництво іншими структурними підрозділами здійснюють завідувачі.

З метою визначення порядку встановлення посадового окладу головного лікаря Центру ПМСД, а також з метою збереження діючих умов оплати праці для інших працівників зазначеного закладу МОЗ розробило проект змін до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519 (далі — Умови № 308/519), у якому передбачене збереження посадових окладів головним лікарям, що стали завідувачами структурних підрозділів Центру ПМСД, при цьому функціональні обов’язки та обсяг роботи яких залишилися без змін.

Також зазначеним проектом передбачене внесення змін до позицій першої і другої таблиці п. 4.1.1 гл. 4.1 Умов № 308/519 з метою збереження надбавки за тривалість безперервної роботи працівникам Центрів ПМСД та дільничних лікарень, амбулаторій, що ввійшли до складу цих центрів або до центральних районних, районних та міських лікарень. Зазначений проект погоджено Міністерством соціальної політики України і знаходиться на погодженні у Міністерстві фінансів України.

МОЗ неодноразово направляло до зацікавлених органів пропозиції щодо встановлення надбавки за тривалість безперервної роботи фельдшерам, сестрам медичним, акушеркам ФАП. Однак такі пропозиції не були підтримані у зв’язку з відсутністю джерел фінансування додаткових видатків, які необхідні для реалізації вказаних пропозицій.

Разом з тим відповідно до завдань реформування галузі у Центрах ПМДС повинні працювати лікарі загальної практики — сімейної медицини та сестри медичні загальної практики — сімейної медицини. Отже, фельдшери, акушерки ФАП, які стали структурними підрозділами Центрів ПСМД, мають можливість перейти на посади сестер медичних загальної практики і отримувати вищевказану надбавку.

 

Згідно з чинними Умовами № 308/519 керівним працівникам (керівнику закладу, його заступникам, крім заступника з поліклінічної роботи, головному бухгалтеру та його заступникам, начальнику планово-економічного відділу, головним фахівцям) лікарень (у тому числі спеціалізованих), диспансерів, пологових будинків, клінік при НДІ, центрів зі стаціонарами за наявності поліклінік (поліклінічних відділень) посадові оклади підвищуються на 15 відсотків. Чи планувати таке підвищення у штатному розписі Центру ПМСД?

Згідно з п.п. 2.4.6.4 Умов № 308/519 керівним працівникам (керівнику закладу, його заступникам, крім заступника з поліклінічної роботи, головному бухгалтеру та його заступникам, начальнику планово-економічного відділу, головним фахівцям) лікарень (у тому числі спеціалізованих), диспансерів, пологових будинків, клінік при НДІ, центрів зі стаціонарами за наявності поліклінік (поліклінічних відділень) посадові оклади підвищуються на 15 відсотків.

Відповідно до наказу № 385 Центр ПМСД є амбулаторно-поліклінічним закладом охорони здоров’я, тобто отримувати вищевказане підвищення керівні працівники вказаного Центру права не мають.

Не визначено механізм надання медичної допомоги стоматологічною службою, у тому числі для лікарів, які працюють у лікарських амбулаторіях та обіймають посади керівника закладу.

Відповідно п. 2 ст. 3 Закону України «Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві» від 07.07.2011 р. № 3612-VI (далі — Закон № 3612) штати Центрів ПМСД можуть комплектуватися лікарями загальної практики — сімейної медицини, терапевтами та педіатрами дільничними. За наявності у штаті Центру ПМСД терапевтів та педіатрів дільничних також можуть вводитись посади лікарів акушерів-гінекологів, хірургів, офтальмологів, отоларингологів, психіатрів, невропатологів, які надаватимуть первинну медичну допомогу при певних захворюваннях з урахуванням розмежування функцій між первинною та вторинною (спеціалізованою) медичною допомогою.

Законом № 3612 не передбачено можливості введення у амбулаторіях посад та відповідно працевлаштування спеціалістів зі стоматології.

Щодо збереження доступності стоматологічної допомоги для сільського населення, то Міністерством направлено у регіони роз’яснювальний лист від 11.10.2011 р. № 3.08-58/3604, у якому, зокрема, наведено алгоритм дій, які необхідно здійснити для розв’язання зазначеної проблеми.

Абзацом 4 п. 2.5 гл. 2 розд. IV Порядку планування та прогнозування розвитку мережі комунальних закладів охорони здоров’я у пілотних регіонах, затвердженого наказом МОЗ від 05.10.2011 р. № 646, передбачено положення щодо обов’язковості створення умов для продовження функціонування існуючих стоматологічних кабінетів у лікарських амбулаторіях, які мають увійти до складу закладів/підрозділів з надання стоматологічної допомоги населенню району.

Також відповідно до п.п. 2.1.9 Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, затвердженого наказом МОЗ від 04.11.2011 р. № 755, Центр ПМСД сприяє доступності для населення сільської місцевості стоматологічної допомоги, а відповідно до п. 1.11 Положення про амбулаторію, затвердженого вищезазначеним наказом, в амбулаторії створюються умови для функціонування існуючих стоматологічних кабінетів.

Відповідно до п. 4.1 вищезгаданого Положення про амбулаторію її очолює завідувач, до обов’язків якого, зокрема, входить організація надання якісної та безпечної медичної допомоги прикріпленому населенню, впровадження сучасних методів діагностики та лікування, аналіз показників роботи амбулаторії, вжиття заходів щодо їх покращення, здійснення контролю за якістю надання медичної допомоги. Здійснювати вказані функції у закладі, що надає первинну медичну допомогу, та керувати його персоналом можуть лікарі відповідної спеціалізації — лікарі загальної практики — сімейні лікарі та, на перехідному етапі, тимчасово також лікарі-терапевти або педіатри, але не лікарі-стоматологи.

 

Через складні кваліфікаційні вимоги до прийняття на посаду головного бухгалтера згідно з постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59 у закладах охорони здоров’я у сільській місцевості відсутні відповідні кадри. Як буде вирішуватися це питання?

На виконання доручення КМУ від 04.05.2011 р. № 22568/0/1-11 Державна казначейська служба України звернулася до Міністерства фінансів України з пропозицією про внесення змін до постанови КМУ «Про затвердження типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи» від 26.01.2011 р. № 59 (далі — постанова № 59) щодо уточнення вимог професійно-кваліфікаційного рівня головних бухгалтерів, що працюють у сільській місцевості.

У відповідь Міністерством фінансів були надані пропозиції щодо здійснення заходів комплексного перегляду кваліфікаційних вимог до бухгалтерів за результатами щорічної оцінки виконання головними бухгалтерами бюджетних установ своїх повноважень.

На виконання п. 6 протоколу наради від 26.04.2011 р. з питань реформування системи охорони здоров’я, МОЗ листом від 01.06.2011 р. № 12.01-03/86 повідомило Міністерство фінансів про підтримку доцільності внесення змін до постанови № 59 у частині непоширення її дії на заклади охорони здоров’я у сільській місцевості, на що Міністерством фінансів видано наказ «Про затвердження Порядку проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень» від 01.12.2011 р. № 1537, яким установлено, що проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень починається з 2013 року.

 

Існує необхідність збільшення кількості працівників управлінь охорони здоров’я, пов’язаного із запровадженням нових підходів до фінансування. Чи можливо це?

За інформацією Міністерства економічного розвитку і торгівлі (лист від 14.12.2011 р. № 3054-26/92), на даний час розпочата робота по удосконаленню функціонування місцевих державних адміністрацій.

Відповідно до доручення Прем’єр-міністра України від 26.10.2011 р. № 50143/1/1-1 до рішення Ради регіонів від 15.09.2011 р. Мінрегіонбуду разом з Мінекономрозвитку, Мінфіном та Мін’юстом доручено забезпечити розроблення та внесення на розгляд Кабінету Міністрів України проектів відповідних нормативно-правових актів щодо удосконалення структури місцевих державних адміністрацій (щодо кількості посад заступників голів місцевих державних адміністрацій; актуалізації переліків їх структурних підрозділів; методичних засад з визначення граничної чисельності працівників місцевих державних адміністрацій тощо).

На сьогодні Мінрегіонбудом розроблено та направлено на опрацювання до Мінекономрозвитку проекти постанов Кабінету Міністрів України:

 — «Деякі питання забезпечення реалізації статті 47 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»;

 — «Про кількість заступників голів місцевих державних адміністрацій»;

 — «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2007 р. № 996» («Про затвердження рекомендаційних переліків управлінь, відділів та інших структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій»).

Ураховуючи наведене, вважаємо за доцільне питання щодо регулювання граничної чисельності працівників структурних підрозділів охорони здоров’я облдержадміністрацій вирішувати після прийняття Урядом зазначених актів.

 

Чи визначено механізм закупівель на перехідний період для Центрів ПМСД?

Міністерство економічного розвитку і торгівлі (лист від 14.12.2011 р. № 3054-26/92) стосовно проблем із забезпеченням новостворених центрів первинної медико-санітарної допомоги відповідними матеріально-технічними ресурсами з урахуванням дотримання чинного законодавства про здійснення державних закупівель повідомило наступне.

Відносини у сфері державних закупівель регулюються Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289), метою якого є створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, забезпечення раціонального та ефективного використання державних коштів.

Частиною 3 ст. 2 Закон у № 2289 визначені товари, роботи і послуги, на які не поширюється дія Закону, тобто під час закупівлі яких не застосовуються процедури закупівлі. До цього переліку включені послуги з медичного обслуговування населення, що надаються за договором, укладеним відповідно до Закону № 3612, з дією до 31.12.2014 р. Цей перелік є вичерпним.

Щодо призупинення дії Закону № 2289 для новостворених у процесі реформування установ охорони здоров’я слід наголосити, що встановлення преференцій для окремих установ не відповідає нормам ст. 3 Закону, яка визначає принципи здійснення державних закупівель, та ч. 3 ст. 18 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV, якою визначено, що органам державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовим особам забороняється приймати акти та вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим конкурентам у підприємницькій діяльності чи запроваджують обмеження на ринку, не передбачене законодавством.

Суттєве розширення переліку випадків, на які не поширюється дія Закону № 2289, а відтак і процедури закупівлі, може призвести до обмеження конкуренції у відповідних сферах, підвищення корупційних ризиків під час здійснення відповідних закупівель, а також до неефективного витрачання бюджетних коштів і додаткових бюджетних витрат.

 

Прогнозний обсяг міжбюджетних трансфертів з Державного бюджету місцевим бюджетам на 2012 рік лише частково забезпечує потребу в коштах, необхідних для врегулювання навантаження лікарів загальної практики — сімейної медицини та медичних сестер на рівні 80 %, не повністю забезпечує видатки на безкоштовні медикаменти. Субвенції, передбачені на оснащення Центрів ПМСД відповідно до Табеля оснащення, дозволять лише частково вирішити зазначене питання.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» МОЗ за бюджетною програмою КПКВК 2311290 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на підтримку реформування системи охорони здоров’я (придбання медичного автотранспорту та обладнання для Центрів первинної медичної (медико-санітарної) допомоги) у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та м. Києві» передбачено бюджетні призначення в обсязі 327 млн грн.

Міністерство фінансів листом від 05.01.2012 р. № 31-07320-12-5/283 повідомило, що у складі видатків на охорону здоров’я, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, враховано цільові кошти в обсязі 667,3 млн грн. на:

— підтримку проведення реформування системи охорони здоров’я у пілотних регіонах в обсязі 417,3 млн грн. Зазначені кошти враховано для обласних бюджетів Вінницької, Дніпропетровської, Донецької областей та бюджету міста Києва;

— підтримку проведення реформування первинної медичної допомоги у пілотних регіонах для заохочення медичних працівників, що надають первинну медичну допомогу, за обсяг та якість виконаної роботи в обсязі 250 млн грн. Зазначені кошти розподілено для бюджетів міст обласного значення та районних бюджетів Вінницької, Дніпропетровської, Донецької областей та бюджету міста Києва.

 

Проблемним є дефіцит коштів на етапі становлення Центрів ПМСД, що не дозволяє вчасно здійснити проведення підготовчих заходів щодо ліцензування Центрів на предмет провадження медичної практики та отримання права на придбання, перевезення, використання наркотичних, сильнодіючих препаратів та прекурсорів, завершення поточних ремонтів приміщень ЛПЗ, впровадження інформативно-комунікативних технологій.

За інформацією Державної служби України з контролю за наркотиками (лист від 22.12.2011 р. № 03/01-8191), згідно з ч. 2 ст. 12 Закону № 3612 на період реалізації пілотного проекту дія ліцензій та інших дозвільних документів, виданих закладам охорони здоров’я пілотних регіонів до набрання чинності цим Законом, поширюється на заклади охорони здоров’я таких регіонів, які створені на їх базі у процесі реорганізації.

Тобто дія ліцензії поширюється на заклади охорони здоров’я, які у сукупності відповідають таким умовам:

— входять до переліку закладів охорони здоров’я пілотних регіонів;

— отримали ліцензію до набрання чинності цим Законом;

— реорганізовуються під час цього пілотного проекту.

Згідно зі ст. 11 та 16 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 р. № 1775-III рішення про видачу ліцензії приймається не пізніше ніж за десять робочих днів з дати надходження заяви про видачу ліцензії, а у випадку переоформлення у зв’язку зі зміною найменування або місцезнаходження — протягом трьох робочих днів з дати надходження заяви про переоформлення ліцензії.

Затримка в отриманні ліцензій здійснюється не через Державну службу України з контролю за наркотиками, а через інші державні відомства, які видають документи, необхідні для отримання ліцензії.

Водночас на виконання відповідних розпоряджень Президента України і Кабінету Міністрів України ДСКН вживає заходів дерегуляторного характеру: щодо зменшення кількості документів, необхідних для отримання ліцензій і дозволів.

З цією метою ДСКН ініціювала внесення змін до відповідних нормативних актів, частина з яких уже затверджена Кабінетом Міністрів України, а частина перебуває на стадії розгляду.

Одним із важливих чинників дефіциту коштів для становлення центрів ПМСД є неоптимальність їх структури, обтяженість надлишковими посадами, невластивими ПМСД функціями і структурами. Відтак одним із шляхів розв’язання проблеми недостатності ресурсів є впорядкування структури Центрів ПМСД, приведення її у відповідність до вимог наказу МОЗ «Про затвердження Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи» від 04.11.2011 р. № 755. Як орієнтир для вдосконалення штатних розкладів Центрів ПМСД можуть використовуватись Примірні штатні нормативи центрів первинної медичної (медико-санітарної) допомоги, затверджені наказом МОЗ від 01.09.2011 р. № 556.

 

Як проходить впровадження програмно-цільового методу фінансування Центрів ПМСД, зокрема щодо типового переліку бюджетних програм, єдиного програмного забезпечення та матеріально-технічної бази щодо централізованого впровадження?

Законодавчою підставою для запровадження програмно-цільового методу планування та виконання місцевих бюджетів (далі — ПЦМ) є нова редакція БКУ.

Слід зазначити, що запровадження ПЦМ на місцевому рівні визначено одним із пріоритетних напрямків проведення бюджетної реформи відповідно до Програми економічних реформ на 2010 — 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада» за напрямом «Регіональний розвиток і реформа міжбюджетних відносин».

Відповідно до положень Концепції реформування місцевих бюджетів та Програми економічних реформ перехід усіх місцевих бюджетів на програмно-цільовий метод бюджетування планується у 2014 році.

Основна робота щодо поетапного впровадження ПЦМ у бюджетний процес на місцевому рівні проводиться у рамках діяльності Міжвідомчої робочої групи з проведення підготовчої роботи щодо запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів, створеної при Міністерстві фінансів, та робочої підгрупи «Регіональний розвиток і реформа міжбюджетних відносин» Комітету з економічних реформ.

Етапи запровадження ПЦМ на рівні місцевих бюджетів, завдання по кожному етапу та заходи щодо їх реалізації визначено наказом Міністерства фінансів України «Про затвердження Основних підходів до запровадження програмно-цільового методу складання та виконання місцевих бюджетів» від 02.08.2010 р. № 805.

За інформацією Міністерства фінансів, на даний час завершена робота щодо створення нормативної бази в частині планування місцевих бюджетів за ПЦМ, що дає можливість органам місцевої влади працювати на правовій основі.

У 2012 році заплановано поширення експерименту на всі обласні бюджети та бюджети міст обласного значення в рамках реалізації II етапу запровадження ПЦМ на рівні місцевих бюджетів та на пілотні регіони.

Міністерством фінансів на сьогодні підготовлено нормативну базу та здійснюються всі організаційні заходи, що дає можливість місцевим бюджетам використовувати елементи ПЦМ.

З метою запровадження у пілотних регіонах програмно-цільового методу прийнято розпорядження КМУ «Про підготовку та запровадження у пілотних регіонах програмно-цільового методу» від 31.10.2011 р. № 1078-р.

Розпорядженням передбачено МОЗ спільно з Мінфіном затвердити Типовий перелік бюджетних програм та результативних показників їх виконання у галузі «Охорона здоров’я» для пілотних регіонів.

Листом від 04.11.2011 р. № 10.03.66/3005 МОЗ направило на розгляд до Міністерства фінансів проект спільного наказу «Про затвердження Типового переліку бюджетних програм та їх результативних показників у галузі «Охорона здоров’я» для пілотних регіонів».

Мінфін у листі від 14.12.2011 р. № 31-07320-17-5/31255 висловив такі зауваження: запропонований перелік бюджетних програм не охоплює всіх видатків місцевих бюджетів на охорону здоров’я, зокрема видатків на функціонування санаторіїв, будинків дитини, станцій переливання крові тощо. Крім того, Типовий перелік бюджетних програм має узгоджуватися з тимчасовою класифікацією видатків місцевих бюджетів.

Ураховуючи зазначене, Мінфін вважає, що Типовий перелік бюджетних програм потребує доопрацювання.

На даний час зазначений Типовий перелік бюджетних програм доопрацьовується.

Листом від 13.12.2011 р. № 10.03.66/3410 МОЗ звернулося до Міністерства фінансів та Державної казначейської служби з проханням унести зміни до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету, затвердженої наказом Державного казначейства України та Міністерства фінансів України від 25.11.2008 р. № 495, доповнивши п.п. 1.7.2 коду 1172 «Окремі заходи по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку» абзацом такого змісту: «поточні видатки закладів охорони здоров’я пілотних регіонів» та доповнивши п. 4.1 коду 2410 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» абзацом такого змісту: «капітальні видатки закладів охорони здоров’я пілотних регіонів».

З метою визначення для закладів охорони здоров’я пілотних регіонів Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, МОЗ підготовлено та листом від 13.12.2011 р. № 10.03.66/3409 направлено на розгляд до Міністерства фінансів, Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства юстиції, Державної казначейської служби та Державної фінансової інспекції проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ».

Станом на 23.01.2012 р. проект постанови погоджено без зауважень Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Державною казначейською службою та Державною фінансовою інспекцією, із зауваженнями, які враховані Міністерством фінансів.

Листом від 12.01.2012 р. № 10.01.09/77 проект постанови направлено на розгляд до Міністерства юстиції.

 

Щодо штатних розписів центрів первинної медико-санітарної допомоги

Повідомляємо, що Штатні нормативи центру первинної медичної (медико-санітарної) допомоги у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та м. Києві, затверджені наказом МОЗ від 01.09.2011 р. № 556, є примірними та враховують мінімальні потреби у штатних одиницях для створення Центрів ПМСД. Що стосується посад, не передбачених зазначеним наказом, то необхідність у таких посадах має визначатися керівником закладу виходячи з потреб конкретного закладу та його підрозділів.

Додатково звертаємо увагу на положення Закону № 3612, згідно зі ст. 9 якого:

1. Штатний розпис закладу охорони здоров’я пілотного регіону визначається керівником такого закладу і затверджується за його поданням головним розпорядником бюджетних коштів. Штатний розпис формується залежно від обсягу медичної допомоги, що надається таким закладом охорони здоров’я.

2. Для закладів охорони здоров’я, які є учасниками пілотного проекту, дія існуючих штатних нормативів, установлених центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я, не застосовується.

 

За інформацією, розміщеною на офіційному сайті
 Міністерства охорони здоров’я України
 moz.gov.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі