ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Щодо реєстрації зобов’язань розпорядників бюджетних коштів
Лист від 21.12.2011 р. № 17-10/1040-6806
Державна казначейська служба України розглянула лист <…> та в межах компетенції повідомляє.
Органи Державної казначейської служби України реєструють зобов’язання розпорядників бюджетних коштів з урахуванням положень статті 48 Бюджетного кодексу України та відповідно до вимог Порядку обліку зобов’язань розпорядників бюджетних коштів в органах Державного казначейства України, затвердженого наказом Державного казначейства України від 09.08.2004 р. № 136, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.08.2004 р. за № 1068/9667.
При здійсненні реєстрації зобов’язань та проведенні оплати за комунальні та інші послуги розпорядниками бюджетних коштів (орендодавцями) потрібно керуватись роз’ясненнями, які надавались листом Державного казначейства України від 03.05.2007 р. № 3.4-06/1115-5385.
З метою вирішення питань реєстрації зобов’язань та розрахунків за спожиті комунальні та інші послуги розпорядник бюджетних коштів (орендодавець) повинен передбачати в договорі окремо вартість комунальних послуг, які мають бути спожиті ним, та вартість послуг, які мають бути відшкодовані орендарями, а також умови розрахунків протягом бюджетного періоду.
Заступник Голови Л. Гізатуліна
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
ОСОБЛИВОСТІ ОПЛАТИ КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ ПРИ ОРЕНДІ
Бюджетні установи, які надають нерухоме майно в оренду, постійно стикаються з питаннями щодо правильності розрахунку та своєчасності отримання плати за оренду та комунальні послуги від орендарів.
У цьому випадку бюджетна установа — орендодавець отримує від орендаря:
— орендну плату на підставі Типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого наказом ФДМУ від 23.08.2000 р. № 1774.
Розмір, умови та строки внесення орендної плати визначаються безпосередньо в договорі оренди та встановлюються з урахуванням вимог Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорцій її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 37);
— відшкодування вартості спожитих комунальних послуг (електроенергія, теплопостачання, водопостачання та водовідведення, газ, послуги з прибирання території тощо) на підставі Примірного договору про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю, затвердженого наказом ФДМУ від 23.08.2000 р. № 1774. Вартість комунальних послуг, спожитих орендарем, не включається до орендної плати, а має оплачуватися орендарем окремо.
Як правило, найчастіше сторони домовляються про те, що орендодавець повністю оплачує вартість комунальних послуг, а орендар компенсує орендодавцю відповідні витрати (у частині комунальних послуг, спожитих орендарем). Щоб у жодної зі сторін договору оренди не виникало питань щодо правомірності сплати тих чи інших сум, рекомендуємо ці питання врегулювати ще на етапі укладення такого договору.
Отже, якщо безпосередні розрахунки з постачальниками житлово-комунальних послуг здійснює орендодавець, то витрати на оплату комунальних послуг він здійснює за КЕКВ 1160 «Оплата комунальних послуг».
У цьому випадку кошти, що отримуються від орендаря, орендодавець відображає як відшкодування здійснених витрат та відносить на відновлення своїх касових та фактичних видатків. Пов’язано це з тим, що орендна плата згідно зі ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI належить до третьої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ, тоді як суми, відшкодовані орендарем за комунальні послуги, до власних надходжень бюджетних установ не належать, а спрямовуються на відновлення витрат орендодавця.
При надходженні коштів від орендаря зазначені суми зараховуються на реєстраційні рахунки орендодавця за КЕКВ 0000. Після отримання коштів від орендаря на відшкодування витрат з оплати комунальних послуг бюджетна установа — орендодавець подає до органу Держказначейства дані про розподіл сум, що надійшли, за відповідними КЕКВ для правильного відновлення своїх витрат.
Також слід мати на увазі, що орендар повинен відшкодовувати вартість спожитих ним комунальних послуг на той рахунок (загального або спеціального фонду), з якого бюджетна установа — орендодавець здійснила видатки на їх оплату. На цей момент звертав увагу фахівець контрольно-ревізійної служби у своїй консультації (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2010, № 8, с. 12).
Обравши такий варіант розрахунків за комунальні послуги, розпорядники бюджетних коштів (орендодавці) повинні вживати заходів щодо своєчасного отримання первинних документів, що підтверджують виникнення фінансових зобов’язань. Одним із таких заходів є зазначення в договорах (угодах) строків подання таких первинних документів до завершення звітного періоду (див. лист Держказначейства від 12.05.2011 р. № 17-06/1195-6460 // «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 21; лист Держказначейства від 31.05.2011 р. № 17-04/1412-7555 // «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 30).
Також нагадаємо, що наявність графіка документообігу в установі сприятиме оптимізації та своєчасному здійсненню розрахунків і недопущенню виникнення заборгованості за комунальні послуги.
Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик