МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
Щодо ведення бухгалтерського обліку бюджетними установами
Лист від 16.11.2011 р. № 31-08420-06-25/28307
Департамент податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України <…> повідомляє.
Відповідно до абзацу другого частини другої статті 56 Бюджетного кодексу України бюджетні установи ведуть бухгалтерський облік відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку в порядку, встановленому Міністерством фінансів України.
Стратегією модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007 — 2015 роки, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2007 р. № 34, передбачено застосування національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі починаючи з 2013 року.
На сьогодні порядок ведення бухгалтерського обліку бюджетними установами врегульовано нормативно-правовими актами Державного казначейства України. Вони є чинними до того часу, поки їх в установленому порядку не буде визначено такими, що втратили чинність.
За необхідності внесення змін до згаданих вище нормативно-правових актів Міністерством фінансів України буде прийнято накази з таких питань, якими, в тому числі, буде визначено втрату чинності відповідними нормативно-правовими актами Державного казначейства України.
Директор Департаменту податкової,
митної політики та методології
бухгалтерського обліку
М. Чмерук
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
ЯКИМИ ДОКУМЕНТАМИ НЕОБХІДНО КЕРУВАТИСЯ БЮДЖЕТНИМ УСТАНОВАМ
ПРИ ВЕДЕННІ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ
Перш за все зазначимо, що згідно зі ст. 56 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ) повноваження щодо регулювання питань методології бухгалтерського обліку та звітності про виконання бюджетів зараз має виключно Мінфін. Нагадаємо, що ці повноваження надано Мінфіну Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» від 07.07.2011 р. № 3614-VI (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 33), який набрав чинності 07.08.2011 р., за винятком окремих положень.
Отже, з метою реалізації наданих повноважень Мінфін у листі, що коментується, роз’яснює, якими документами необхідно керуватися бюджетним установам при веденні бухгалтерського обліку. Термін дії цих документів можна поділити на такі періоди: до 2013 та з 2013 року.
Таке розмежування пов’язано з тим, що починаючи з 2013 року бюджетні установи зобов’язані будуть вести бухгалтерський облік відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку та інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку в порядку, встановленому Мінфіном. До речі, ця норма передбачена абз. 2 ч. 2 ст. 56 БКУ.
Так, Мінфіном уже затверджено низку положень (стандартів) бухгалтерського обліку у державному секторі, які набирають чинності з 01.01.2013 р., а саме:
1) наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202 затверджено:
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 122 «Нематеріальні активи»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 123 «Запаси»;
2) наказом Мінфіну від 24.12.2010 р. № 1629 затверджено:
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 102 «Консолідована фінансова звітність»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку у державному секторі 103 «Фінансова звітність за сегментами»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 124 «Доходи»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 125 «Зміни облікових оцінок та виправлення помилок»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 126 «Оренда»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 127 «Зменшення корисності активів»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 128 «Забезпечення, непередбачені зобов’язання та непередбачені активи»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 129 «Інвестиційна нерухомість»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності» (із змінами, унесеними наказом Мінфіну від 29.12.2011 р. № 1798);
3) наказом Мінфіну від 11.08.2011 р. № 1022 затверджено Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 130 «Вплив змін валютних курсів»;
4) наказом Мінфіну від 29.12.2011 р. № 1798 затверджено:
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 131 «Будівельні контракти»;
— Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 132 «Виплати працівникам»;
5) наказом Мінфіну від 25.01.2012 р. № 52 затверджено Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 105 «Фінансова звітність в умовах гіперінфляції».
Це далеко не повний перелік стандартів, які почнуть діяти з 2013 року. Мінфін продовжує працювати над розробкою нових національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі.
Таким чином, починаючи з 01.01.2013 р. бюджетні установи будуть вести бухгалтерський облік керуючись вищезазначеними документами.
Що стосується сьогоднішньої нормативно-правової бази з питань ведення бухгалтерського обліку бюджетними установами, то, як зазначив Мінфін у листі, що коментується, такий порядок врегульовано нормативно-правовими актами Державного казначейства. До речі, на с. 16 цього номера газети у матеріалі «Особливості обліку доходів та видатків місцевих бюджетів» наведено перелік основних документів щодо питань бухгалтерського обліку та складання бюджетної та фінансової звітності, якими бюджетні установи керуються у теперішній час. Ці документи є чинними до того часу, поки Мінфіном не буде прийнято відповідні накази про те, що вони втратили чинність.
Вікторія МАТВЄЄВА,
економіст-аналітик