ВИКОРИСТАННЯ КОШТІВ СПЕЦФОНДУ НА ЗАХОДИ ПРОТИПОЖЕЖНОЇ ТА ТЕХНОГЕННОЇ БЕЗПЕКИ
Тетяна РЯБУХА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Органами державного нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки територіальному центру запропоновано вирішити питання щодо приведення будівель у належний протипожежний стан та створення безпечних умов для працівників і відвідувачів.
Для вирішення даного питання необхідні кошти, але кошторисом на 2012 рік таких витрат не передбачено. На спеціальному рахунку територіального центру на кінець 2011 року залишився залишок коштів, які було отримано від надання платних соціальних послуг підопічним.
У зв’язку з цим виникло таке питання: чи можна використати кошти із спецрахунку на виконання робіт з вогнезахисної обробки дерев’яних конструкцій приміщень терцентру та обладнанню установками автоматичної пожежної сигналізації та які документи необхідно оформити в разі їх використання?
У випадку прийняття керівництвом терцентру рішення про придбання засобів індивідуального захисту для працівників цього центру можна буде використати кошти із спецрахунку на придбання засобів індивідуального захисту (протигазів, аптечок індивідуальних, індивідуальних протихімічних пакетів, пакетів перев’язувальних медичних, препаратів П-6 у таблетках, сумок санітарних ЦО) та які документи при цьому необхідно оформити?
(Кіровоградська обл.)
Основним нормативним документом, який регламентує діяльність територіальних центрів соціального обслуговування (далі — терцентр), є постанова КМУ «Деякі питання діяльності територіальних центрів соціального обслуговування (надання соціальних послуг)» від 29.12.2009 р. № 1417 (далі — постанова № 1417).
Відповідно до п. 7 Переліку соціальних послуг, умов та порядку їх надання структурними підрозділами територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затвердженого постановою № 1417, терцентр може надавати платні соціальні послуги (в межах наявних можливостей), визначені постановою КМУ «Про порядок надання платних соціальних послуг та затвердження їх переліку» від 14.01.2004 р. № 12 та зазначеним Переліком:
— громадянам похилого віку, інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і мають рідних, які повинні забезпечити їм догляд і допомогу;
— громадянам, які перебувають у складній життєвій ситуації у зв’язку з безробіттям і зареєстровані в державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, стихійним лихом, катастрофою (і мають на своєму утриманні неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів, осіб похилого віку, інвалідів), якщо середньомісячний сукупний дохід їх сімей вищий ніж прожитковий мінімум для сім’ї.
Основні принципи встановлення і застосування цін і тарифів в Україні встановлює Закон України «Про ціни і ціноутворення» від 03.12.90 р. № 507-XII (далі — Закон № 507). Цей Закон поширюється на всі підприємства й організації незалежно від форм власності, в тому числі й на бюджетні.
Виходячи зі ст. 7 Закону № 507 на всі види продукції, товарів і послуг ціну встановлює сама установа (за винятком тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін і тарифів). Базою для визначення ціни послуги є розрахунок витрат, пов’язаних з безпосереднім наданням послуги.
Відповідно до п. 138.8 ст. 138 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг складається з витрат, прямо пов’язаних з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг, а саме:
— прямих матеріальних витрат;
— прямих витрат на оплату праці;
— амортизації виробничих основних засобів та нематеріальних активів, безпосередньо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг;
— загальновиробничих витрат, які відносяться на собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг відповідно до положень (стандартів) бухгалтерського обліку;
— вартості придбаних послуг, прямо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг;
— інших прямих витрат, у тому числі витрат з придбання електричної енергії (включаючи реактивну).
Виконання робіт з вогнезахисної обробки дерев’яних конструкцій приміщень терцентру та обладнання установками автоматичної пожежної сигналізації, а також придбання засобів протипожежної безпеки працівників безпосередньо не пов’язано з наданням платних соціальних послуг. Такі витрати не можуть бути включені до вартості платних соціальних послуг.
Відповідно до п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ. Витрачатись кошти цієї підгрупи можуть на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю.
Тобто кошти, які отримані від надання платних послуг, можуть витрачатись лише на ті видатки, які були розраховані в калькуляції витрат.
Якщо ж після повного покриття витрат, пов’язаних з наданням терцентром платних соціальних послуг, кошти все ж таки залишились (це може бути, наприклад, якщо у вартість послуг було закладено рентабельність), то терцентру слід керуватись п. 23 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.
Так, згідно з цим пунктом видатки спеціального фонду кошторису за рахунок власних надходжень плануються і витрачаються у такій послідовності:
1) за встановленими напрямами використання;
2) на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису;
3) на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.
Таким чином, якщо у терцентру після витрачання коштів, що надійшли від надання платних соціальних послуг, на покриття витрат, пов’язаних з наданням таких послуг, залишись кошти, то терцентр має їх витратити спочатку на погашення заборгованості за бюджетними зобов’язаннями за спеціальним та загальним фондами.
Лише у випадку, якщо заборгованості немає та всі заходи, передбачені у загальному фонді, забезпечені коштами загального фонду, терцентр має право витратити кошти спецфонду на зазначені у запитанні заходи протипожежної безпеки.