МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
ЩОДО УМОВ ОПЛАТИ ПРАЦІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Лист від 28.10.2011 р. № 10/2-794
<…>
Умови оплати праці педагогічних працівників, зокрема, дошкільних, загальноосвітніх навчальних закладів та методичних кабінетів визначені Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 р. № 102 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України за 27.05.93 р. № 56.
Згідно з Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930, за наслідками атестації педагогічним працівникам можуть бути присвоєні педагогічні звання, зокрема педагогічне звання «вчитель-методист» або «керівник гуртка — методист».
Відповідно до пункту 24 Інструкції ставки заробітної плати і посадові оклади педагогічних працівників за наявності в них педагогічного звання «вчитель-методист» підвищуються на 15 відсотків.
Підвищення ставки заробітної плати за педагогічне звання, присвоєне за наслідками атестації, здійснюється за період роботи на посадах, на яких були присвоєні відповідні звання. Тобто директору загальноосвітнього навчального закладу, який має педагогічне звання «вчитель-методист» з предмета «трудове навчання», оплата годин за керівництво гуртка шахів не підвищуватиметься.
Щодо підвищення посадового окладу завідувача методичного кабінету за раніше присвоєне педагогічне звання повідомляємо, що згідно з пунктом 3 примітки до пункту 13 зазначеної Інструкції за методистами методичних кабінетів (центрів) зберігається право на отримання підвищення посадових окладів, якщо в період роботи на посаді вчителя, за результатами атестації їм було присвоєно відповідне звання. Відповідно до чинних нормативно-правових актів за завідуючими методичними кабінетами таке право не зберігається, їх оплата праці здійснюється на загальних підставах, відповідно до раніше вказаного пункту 24 Інструкції.
Стосовно підвищення посадових окладів за роботу в дитячих будинках
Пунктами 28 та 29 Інструкції передбачено, що керівним працівникам дитячих будинків, діяльність яких безпосередньо пов’язана із навчально-виховним процесом, педагогічним працівникам, помічникам вихователів цих закладів посадові оклади підвищуються на 20 відсотків.
У випадку якщо йдеться про дитячий будинок для дітей, які мають вади у фізичному чи розумовому розвитку, потребують тривалого лікування та особливих умов виховання, то працівникам такого закладу з числа адміністративно-господарського, обслуговуючого та навчально-допоміжного персоналу, які за характером роботи безпосередньо спілкуються з дітьми, посадові оклади можуть бути підвищені на 15 — 25 відсотків (пункт 31 Інструкції, додаток 5 до Інструкції).
Конкретний же перелік працівників, які мають право на таке підвищення, і його розмір визначаються керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом залежно від інтенсивності і тривалості спілкування з учнями (вихованцями), які мають вади у фізичному чи розумовому розвитку, потребують тривалого лікування або особливих умов виховання.
Одночасно звертаємо увагу на те, що підвищення посадового окладу (ставки заробітної плати) і педагогічних працівників, і адміністративно-господарського, обслуговуючого та навчально-допоміжного персоналу навчальних закладів (пункт 34 Інструкції) утворює новий посадовий оклад (ставку заробітної плати) цих працівників, від розміру якого в подальшому і розраховуються доплати і надбавки, на які ці працівники мають право, а саме доплата за роботу в нічний час, за використання дезінфікуючих засобів, надбавка за вислугу років, за престижність праці тощо.
Директор Департаменту С. Даниленко
КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ
МОНМС ЩОДО ОКРЕМИХ ПИТАНЬ ОПЛАТИ ПРАЦІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Слід зауважити, що роз’яснення з питань, які розглядаються МОНМС у листі, що коментується, уже надавалися раніше на сторінках нашої газети фахівцем контрольно-ревізійної служби. Отже, у наших читачів є можливість ознайомитися з думкою відразу двох компетентних органів.
Розглянемо по черзі запитання, на які відповіло МОНМС, а також прокоментуємо ці відповіді.
1. Директор школи веде в початкових класах гурткову роботу із шахів в обсязі 9 годин на тиждень. При цьому він має педагогічне звання «вчитель-методист» з предмета «трудове навчання».
Чи підвищується посадовий оклад директора на 15 % за наявність у нього педагогічного звання «вчитель-методист» при оплаті праці за керівництво шаховим гуртком?
Роз’яснення з цього питання було надано фахівцем контрольно-ревізійної служби в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 27, с. 28. Стисло нагадаємо їх.
Відповідно до п.п. «г» п. 24 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), за наявність педагогічного звання «вчитель-методист» ставки заробітної плати і посадові оклади педагогічних працівників підвищуються на 15 %.
При цьому підвищення ставок заробітної плати за звання, присвоєні за результатами атестації, здійснюється тільки за період роботи на посадах, на яких було присвоєно відповідні звання . У випадках переходу працівника з одного закладу до іншого на однакові посади чи на посади, які відповідають профілю предмета, дисципліни, що викладаються, доплата за звання зберігається до чергової атестації.
Особам з числа адміністративно-господарського, навчально-допоміжного персоналу, вихователям та іншим працівникам, яких може бути залучено до викладацької роботи, підвищення педагогічних ставок за звання, зазначені в п. 24 Інструкції № 102, здійснюються на загальних підставах.
У зв’язку з тим, що вчитель та керівник гуртка — це дві різні посади, посадовий оклад директора школи за наявність у нього педагогічного звання «вчитель-методист» з предмета «трудове навчання» при оплаті праці за керівництво шаховим гуртком на 15 % не підвищуватиметься.
Як випливає з листа, що коментується, МОНМС дотримується такої самої думки.
2. Завідувач методичного кабінету має педагогічне звання «вчитель-методист» з предмета «географія». Чи підвищується посадовий оклад на 15 % за наявність зазначеного педагогічного звання при оплаті праці такого працівника на посаді завідувача методкабінету?
Роз’яснення з цього питання було надано фахівцем контрольно-ревізійної служби в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 27, с. 28.
Так, у п. 24 Інструкції № 102 передбачено: підвищення ставок заробітної плати за звання, присвоєні за результатами атестації, здійснюється тільки за період роботи на посадах, на яких було присвоєно відповідні звання. У разі переходу працівника з одного закладу до іншого на однакові посади або посади, які відповідають профілю предмета, дисципліни, що викладаються, доплата за звання зберігається до чергової атестації.
Для методистів навчально-методичних, методичних кабінетів (центрів), інститутів підвищення кваліфікації (удосконалення) вчителів було зроблено виняток. Згідно з приміткою 3 до п. 13 Інструкції № 102 за методистами навчально-методичних, методичних кабінетів (центрів), інститутів підвищення кваліфікації (удосконалення) учителів зберігається право на отримання підвищених посадових окладів, якщо в період роботи на посадах учителя, викладача, вихователя за результатами атестації їм було присвоєно відповідне звання.
Однак для завідувача методкабінету такого винятку немає, оскільки ця посада належить до керівних.
Крім того, Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930, не передбачено атестацію завідувачів методкабінету та відповідно присвоєння їм кваліфікаційних категорій та педагогічних звань.
Таким чином, посадовий оклад за наявність педагогічного звання «вчитель-методист» при оплаті праці працівника, який обіймає посаду завідувача методкабінету, не підвищуватиметься, що підтвердило МОНМС у листі, що коментується.
Додамо: якщо завідувач методкабінету здійснюватиме викладацьку діяльність у навчальному закладі, підвищення педагогічної ставки на посаді вчителя за наявність педагогічного звання провадитиметься йому на загальних підставах.
3. Згідно з умовами оплати праці працівникам дитячого будинку посадові оклади підвищуються на 20 %. Чи враховується таке підвищення при встановленні:
— доплат до посадового окладу (зокрема, за роботу в нічний час; за класність водію; за використання деззасобів);
— оплати за старшинство медичній сестрі дитячого будинку?
Роз’яснення з цього питання було надано фахівцем контрольно-ревізійної служби в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 16, с. 41.
Окремим категоріям працівників передбачено підвищення посадових окладів у порядку та розмірах, установлених розділом «А. Підвищення ставок заробітної плати та посадових окладів» Інструкції № 102.
Так, у дитячих будинках посадові оклади (ставки заробітної плати) підвищуються на 20 %:
— педагогічним працівникам та помічникам вихователів (п. 28 Інструкції № 102);
— керівним працівникам, діяльність яких безпосередньо пов’язана з навчально-виховним процесом (п. 29 Інструкції № 102);
— іншим працівникам (крім педагогічних та керівних, діяльність яких безпосередньо пов’язана з навчально-виховним процесом) — п. 32 Інструкції № 102.
Крім того, згідно з п. 31 Інструкції № 102 працівникам із числа адміністративно-господарського, обслуговуючого та навчально-допоміжного персоналу (крім помічників вихователів) дитячих будинків, які за характером роботи безпосередньо спілкуються з дітьми, що мають вади розумового та фізичного розвитку, посадові оклади підвищуються на 15 — 25 %.
Згідно з п. 34 Інструкції № 102 у результаті такого підвищення посадового окладу (ставки заробітної плати) утворюється новий посадовий оклад (ставка заробітної плати). Отже, усі встановлені працівнику доплати на надбавки розраховуються виходячи з підвищеного посадового окладу (ставки заробітної плати).
Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик