Теми статей
Обрати теми

Порядок фінансування та проведення виборів

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ПОРЯДОК ФІНАНСУВАННЯ ТА ПРОВЕДЕННЯ ВИБОРІВ

 

Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Яким чином слід здійснювати фінансування та проведення дострокових виборів депутата селищної ради у разі добровільного складання ним своїх повноважень у зв’язку з переходом на посаду заступника селищного голови?

(Донецька обл.)

Основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів визначається Законом України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» від 10.07.2010 р. № 2487-VI (далі — Закон № 2487). Зокрема, згідно з ч. 1 ст. 2 цього Закону місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища.

Відповідно до ст. 14 Закону № 2487 місцеві вибори поділяються на: чергові, позачергові, повторні, проміжні та перші, що проводяться у разі формування нових місцевих рад.

Проміжні вибори депутата призначаються територіальною виборчою комісією у разі дострокового припинення повноважень депутата , обраного в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі (ч. 5 ст. 14 Закону № 2487). Таким чином, дострокові вибори депутата селищної ради у зв’язку з добровільним складанням ним своїх повноважень, очевидно, слід розглядати як проміжні вибори.

Варто зазначити, що згідно з ч. 3 ст. 15 Закону № 2487 проміжні вибори депутата призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за 50 (календарних) днів до дня проміжних місцевих виборів. Рішення ж про призначення проміжних виборів депутата приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня дострокового припинення повноважень депутата, обраного у відповідному одномандатному мажоритарному виборчому окрузі.

Орган, який прийняв рішення про призначення проміжних місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня його прийняття публікує рішення у друкованих засобах масової інформації або, у разі неможливості, оприлюднює в інший визначений ним спосіб, а також доводить зазначене рішення до відома Центральної виборчої комісії (далі — ЦВК) у цей же строк.

Питання фінансового та матеріально-технічного забезпечення підготовки і проведення виборів регулюються нормами розд. ІХ Закону № 2487. Так, ч. 1 ст. 60 Закону № 2487 передбачено, що витрати на підготовку та проведення чергових, позачергових та перших місцевих виборів здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на здійснення ЦВК керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, а також коштів власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані у відповідних виборчих округах.

Натомість усі інші види місцевих виборів (у тому числі проміжні місцеві вибори) проводяться за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів та коштів власних виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидатів у депутати в одномандатних, одномандатних мажоритарних виборчих округах.

Однак кошти для проведення дострокових виборів депутата селищної ради у бюджеті відповідного селища, найімовірніше, не заплановані.

Тому нагадаємо, що згідно з п. 23 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) затвердження місцевого бюджету та внесення змін до нього належить до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад. Причому ч. 7 ст. 78 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 р. № 2456-VI визначено, що рішення про внесення змін до рішення про місцевий бюджет ухвалюється відповідною місцевою радою на підставі офіційного висновку місцевого фінансового органу про перевиконання чи недовиконання дохідної частини загального фонду, про обсяг залишку коштів загального та спеціального фондів (крім власних надходжень бюджетних установ) відповідного бюджету.

Отже, звітувати про використання коштів, виділених з місцевого бюджету для проведення дострокових виборів, доведеться перед сільською, селищною або міською радою, на підставі рішення якої було внесено зміни до місцевого бюджету, оскільки відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 заслуховування звітів постійних комісій, керівників виконавчих органів ради та посадових осіб, які призначаються або затверджуються відповідною радою, здійснюється виключно на пленарних засіданнях такої ради.

Що ж стосується формування та використання виборчих фондів, то згідно з ч. 1 ст. 62 Закону № 2487 місцева організація партії, кандидат у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі не пізніш як за 18 днів до дня місцевих виборів можуть відкрити рахунок власного виборчого фонду. Підставою для відкриття такого рахунку є копія рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидата в депутати відповідно в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі.

Рахунок виборчого фонду відкривається в установі банку України, яка визначається територіальною виборчою комісією, за місцезнаходженням відповідної виборчої комісії. Місцева організація партії, кандидати у депутати мають право відкрити лише один рахунок виключно в національній валюті.

Слід мати на увазі, що використання коштів з рахунку виборчого фонду здійснюється виключно у безготівковій формі. Використання коштів з рахунку виборчого фонду припиняється за день до дня місцевих виборів.

Місцева організація партії, кандидати у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі визначають з числа своїх відповідно уповноважених та довірених осіб розпорядників виборчого фонду, які разом з керівником місцевої організації партії, кандидатом у депутати несуть відповідальність за використання коштів відповідного виборчого фонду згідно із законами України (ч. 1 ст. 63 Закону № 2487). Зокрема, розпорядники коштів виборчого фонду зобов’язані вести облік надходження та використання коштів власного виборчого фонду, на підставі даних якого не пізніш як на п’ятий день після дня місцевих виборів вони повинні подати до відповідної територіальної виборчої комісії фінансовий звіт за формою, визначеною постановою ЦВК «Про форму фінансового звіту про надходження і використання коштів виборчого фонду місцевої організації політичної партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови та порядок його складання» від 03.09.2010 р. № 338 не пізніш ніж за 40 днів до дня місцевих виборів.

Статтею 64 Закону № 2487 також передбачено, що виборчий фонд кандидата у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі формується за рахунок його власних коштів , добровільних внесків фізичних осіб, а також за рахунок коштів відповідної місцевої організації партії.

Власні кошти місцевої організації партії та кандидата в депутати, які перераховуються на рахунок виборчого фонду, не підлягають обмеженням за сумою і кількістю перерахувань. Тоді як розмір добровільного внеску однієї фізичної особи до одного виборчого фонду не може перевищувати десяти мінімальних заробітних плат. При цьому забороняється робити добровільні внески до виборчого фонду:

1) іноземцям, особам, які мають подвійне громадянство, та особам без громадянства;

2) анонімним жертводавцям.

Вибірковий контроль за надходженням, обліком і використанням коштів виборчого фонду здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією та установою банку, в якій відкрито рахунок виборчого фонду. Зазначимо, що Рекомендації щодо порядку контролю за надходженням, обліком і використанням коштів виборчих фондів місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів у депутати в одномандатних, одномандатних мажоритарних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови затверджено постановою ЦВК від 20.09.2010 р. № 356.

Фінансові звіти про надходження та використання коштів виборчого фонду місцевої організації партії, кандидата в депутати підлягають оприлюдненню територіальною виборчою комісією у місцевих друкованих засобах масової інформації у п’ятиденний строк з дня надходження таких звітів до виборчої комісії.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі