Теми статей
Обрати теми

Щодо сплати ЄСВ за осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах

Редакція ББ
Лист від 08.06.2012 р. № 225/18/153-12

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЩОДО СПЛАТИ ЄСВ ЗА ОСІБ, ЗАЙНЯТИХ НА ОПЛАЧУВАНИХ ГРОМАДСЬКИХ РОБОТАХ

Лист від 08.06.2012 р. № 225/18/153-12

 

Департаментом соціального страхування та партнерства розглянуто лист <…> щодо застосування норм законодавства про загальнообов’язкове, державне соціальне страхування та повідомляється.

Відповідно до пункту 3 Порядку використання коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та здійснення контролю під час організації оплачуваних громадських робіт для безробітних, затвердженого постановою правління Фонду від 16.10.2008 р. № 69, кошти Фонду можуть бути використані, зокрема, для виплати основної та додаткової заробітної плати, визначеної відповідно до частини першої та другої статті 2 Закону України «Про оплату праці», сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності безробітних осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах.

Сплата єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом всього періоду зайнятості безробітних осіб на оплачуваних громадських роботах проводиться Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, в тому числі якщо в цей період безробітна особа хворіє.

 

Заступник директора Департаменту соціального страхування та партнерства — начальник відділу М. Зацерковний

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ПОРЯДОК ОПЛАТИ ПРАЦІ ОСІБ, ЗАЙНЯТИХ НА ГРОМАДСЬКИХ РОБОТАХ

У листі, що коментується, Мінсоцполітики надало роз’яснення щодо такого запитання нашого читача:

«Між сільрадою та центром зайнятості укладено договір про організацію оплачуваних громадських робіт, згідно з яким центром зайнятості до сільради направлено особу для працевлаштування.

У період виконання таких робіт працівник захворів, і хворів до звільнення у зв’язку із закінченням строку дії договору.

Згідно з договором центр зайнятості фінансує витрати на виплату заробітної плати та оплату перших п’яти днів тимчасової непрацездатності. Допомога по тимчасовій непрацездатності починаючи з шостого дня виплачується за рахунок коштів ФССТВП.

За рахунок яких коштів (сільради чи центру зайнятості) слід перераховувати єдиний соціальний внесок із сум лікарняних?».

Перш ніж прокоментувати відповідь Мінсоцполітики, розглянемо основні положення нормативних документів, що регламентують порядок організації та фінансування громадських робіт.

Оплачувані громадські роботи — це загальнодоступні види некваліфікованих робіт, а також кваліфіковані роботи, що організуються з метою надання додаткової соціальної підтримки та забезпечення тимчасової зайнятості осіб, які шукають роботу.

Згідно з п.п. 7 п. «б» ч. 1 ст. 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР організацію проведення оплачуваних громадських робіт для осіб, зареєстрованих як безробітні, а також учнівської та студентської молоді у вільний від занять час на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до комунальної власності, а також за договорами — на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до інших форм власності, віднесено до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Положення про порядок організації та проведення оплачуваних громадських робіт затверджено постановою КМУ від 10.09.2008 р. № 839 (далі — Положення № 839).

Згідно з п. 9 цього Положення оплачувані громадські роботи організуються роботодавцями незалежно від форми власності на договірній основі.

Для проведення оплачуваних громадських робіт (незалежно від джерел їх фінансування) між міським, районним, районним у місті або міськрайонним центром зайнятості та роботодавцями укладається договір про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт. Договори про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт укладаються в межах одного календарного року.

 

ФІНАНСУВАННЯ ОПЛАЧУВАНИХ ГРОМАДСЬКИХ РОБІТ

Згідно з п. 5 ст. 23 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.91 р. № 803-XII (далі — Закон № 803) фінансування громадських робіт здійснюється за рахунок місцевого бюджету із залученням коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (далі — ФССБ) (у частині організації таких робіт для безробітних) і підприємств, установ та організацій, для яких ця робота виконується за договорами.

Порядок використання коштів Фонду загально-обов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття та здійснення контролю під час організації оплачуваних громадських робіт для безробітних затверджено постановою ФССБ від 16.10.2008 р. № 69 (далі — Порядок № 69).

Згідно з п. 2 цього Порядку фінансування організації оплачуваних громадських робіт за рахунок коштів ФССБ здійснюється для безробітних осіб, які не отримують допомогу по безробіттю.

Для безробітних осіб незалежно від отримання ними допомоги по безробіттю фінансування організації оплачуваних громадських робіт за рахунок коштів ФССБ здійснюється у випадках:

— ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, стихійного лиха, екологічної та техногенної катастрофи, не пов’язаних з ризиком для життя;

— звернення місцевої державної адміністрації або виконавчого органу відповідної ради щодо організації робіт, які мають суспільно корисну спрямованість, відповідають потребам громади, регіону та сприяють їх соціальному розвитку.

Відповідно до п. 3 Порядку № 69 при фінансуванні оплачуваних громадських робіт за кошти ФССБ такі кошти може бути використано для:

виплати основної та додаткової заробітної плати, визначеної відповідно до ч. 1 і 2 ст. 2 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР (далі — Закон про оплату праці), сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — ЄСВ), оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності безробітних осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах;

— оплати послуг з перевезення безробітних осіб або їх проїзду до місць проведення робіт і у зворотному напрямі на підставі поданих центру зайнятості документів;

— придбання інвентарю (вартістю до 1 тис. грн. за одиницю), його ремонту та обслуговування;

— придбання господарських матеріалів, інших матеріальних ресурсів (вартістю до 1 тис. грн. за одиницю), що обліковуються у складі запасів та можуть використовуватися для організації і проведення оплачуваних громадських робіт у юридичних осіб державної чи комунальної форм власності або неприбуткових організацій.

У разі організації оплачуваних громадських робіт за рахунок коштів роботодавця зазначені вище витрати фінансуються роботодавцем.

Далі розглянемо порядок оплати громадських робіт, що фінансуються за рахунок коштів ФССБ.

 

ОФОРМЛЕННЯ НА РОБОТУ ТА СОЦІАЛЬНІ ГАРАНТІЇ ДЛЯ ОСІБ, ЗАЙНЯТИХ НА ГРОМАДСЬКИХ РОБОТАХ

З особами, зайнятими на оплачуваних громадських роботах, роботодавці відповідно до законодавства про працю укладають у письмовій формі строкові трудові договори (п. 10 Положення № 839). Нагадаємо, що види строкових трудових договорів визначено в пп. 2, 3 ч. 1 ст. 23 КЗпП. У разі оплачуваних громадських робіт це буде трудовий договір, що укладається на певний строк, установлений за угодою сторін.

Згідно з п. 6 Положення № 839 оплачувані громадські роботи проводяться виключно на спеціально створених для цього тимчасових робочих місцях. Це означає, що при укладенні трудового договору не можуть використовуватися під оплачувані громадські роботи вакантні посади, затверджені штатним розписом установи.

Робочий час. Згідно з п. 12 Положення № 839 тривалість робочого часу осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах, установлюється відповідно до законодавства про працю. Наприклад, якщо безробітного прийнято на громадські роботи підсобним робітником до сільради, то тривалість його робочого тижня буде такою, як установлено законодавством для цієї категорії працівників, тобто 40 годин на тиждень.

Крім того, до оплачуваного робочого часу безробітного, зайнятого на оплачуваних громадських роботах, додається 2 години на тиждень, призначених для пошуку відповідної роботи та відвідування центру зайнятості. Фінансування витрат на заробітну плату за цей час здійснюється за рахунок джерела оплати праці таких осіб.

Період участі у громадських роботах зараховується до трудового стажу із записом до трудової книжки, тому установам, які приймають працівника на громадські роботи, слід унести до трудової книжки працівника відповідний запис.

Оплата праці. Що стосується оплати праці, то оклад працівнику встановлюють залежно від тих завдань, які він виконуватиме. Так, якщо безробітного прийнято на громадські роботи підсобним робітником до сільради, йому затверджують оклад, установлений для цієї категорії працівників. Крім того, працівнику може бути встановлено доплати та надбавки до окладу відповідно до законодавства нарівні зі штатними працівниками.

На осіб, зайнятих на оплачуваних громадських роботах, поширюються соціальні гарантії, уключаючи право на пенсійне забезпечення, виплату допомоги по тимчасовій непрацездатності (абз. 2 п. 4 ст. 23 Закону про оплату праці).

Отже, особи, зайняті на громадських роботах, мають право на відпустку. Згідно зі ст. 6 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР тимчасовим працівникам (громадські роботи належать до тимчасових) щорічна відпустка надається пропорційно відпрацьованому ними часу. При цьому, оскільки трудові відносини з особою, зайнятою на громадських роботах, має бути припинено точно в день закінчення строку дії трудового договору, то неможливо надати такій особі невикористану відпустку з наступним звільненням. При звільненні йому має бути виплачено компенсацію за щорічну основну відпустку, тривалість якої розраховується пропорційно відпрацьованому ним часу.

Оскільки сума грошової компенсації за невикористану відпустку при звільненні згідно із Законом про оплату праці належить до додаткової заробітної плати, то вона також фінансується за рахунок коштів ФССБ (п. 3 Порядку № 69).

Лікарняні. При настанні страхового випадку особи, зайняті на громадських роботах, мають право на оплату листка непрацездатності. При цьому оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності здійснюється за рахунок коштів ФССБ (п. 3 Порядку № 69), а починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності, виплачується допомога по тимчасовій непрацездатності за рахунок ФССТВП.

Звільнення. Якщо безробітний, який працював на оплачуваних громадських роботах, звільняється в останній день дії укладеного з ним строкового договору, його звільняють за п. 2 ст. 36 КЗпП (у зв’язку із закінченням строку трудового договору). Щоб уникнути непорозумінь, тим більше розгляду трудових спорів у судовому порядку, слід не допускати порушень трудового законодавства щодо несвоєчасного звільнення працівника у зв’язку із закінченням строку трудового договору. Так, працівника має бути звільнено точно в день закінчення строку трудового договору, навіть якщо він у цей день хворіє. Звільнення на підставі п. 2 ст. 36 КЗпП не належить до звільнення з ініціативи роботодавця, а тому до нього не застосовується заборона на розірвання трудового договору в період хвороби, передбачена ст. 40 КЗпП.

Якщо строковий трудовий договір із працівником розривається достроково, роботодавець має право звільнити такого працівника за п. 1 ст. 36 КЗпП (за угодою сторін), або за ст. 38 КЗпП (за власним бажанням), або згідно з іншими статтями КЗпП залежно від причини розірвання строкового трудового договору.

 

БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК

Насамперед розглянемо порядок оподаткування зарплати осіб, зайнятих на громадських роботах.

ЄСВ . Згідно з п.п. 2.1.8 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. № 5, оплата праці працівників, які не перебувають у штаті (за умови, що розрахунки проводяться безпосередньо з працівниками), за виконання робіт згідно з договорами між підприємствами та безробітними про виконання громадських робіт, входить до фонду основної заробітної плати. Тому заробітна плата таких працівників обкладається ЄСВ як у частині нарахувань, так і в частині утримань.

При фінансуванні оплачуваних громадських робіт за рахунок коштів ФССБ сплата ЄСВ протягом усього періоду зайнятості безробітного на оплачуваних громадських роботах здійснюється за рахунок коштів ФССБ, у тому числі якщо в цей період безробітний хворіє. Це випливає з п. 3 Порядку № 69 та підтверджується роз’ясненнями Мінсоцполітики, наведеними в листі, що коментується.

При організації оплачуваних громадських робіт за рахунок коштів роботодавця сума ЄСВ сплачується роботодавцем.

ПДФО. При нарахуванні заробітної плати особам, зайнятим на громадських роботах, установа як податковий агент зобов’язана утримати із суми такого доходу податок на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО) на підставі п. 164.1 ст. 164 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI та сплатити його до бюджету в порядку, установленому ст. 168 цього Кодексу, ураховуючи особливості надання податкової соціальної пільги.

У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ заробітна плата працівників, зайнятих на громадських роботах, відображається з ознакою доходу «101».

 

Порядок оплати громадських робіт

Згідно з п. 4 Порядку № 69 центр зайнятості здійснює перерахування коштів ФССБ роботодавцям, з якими укладено договори про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт, на виплату основної та додаткової заробітної плати, сплату ЄСВ, оплату перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, на підставі поданих роботодавцем посвідчених копій документів: табеля обліку використання робочого часу, відомості про нарахування заробітної плати, листка тимчасової непрацездатності (у разі хвороби безробітних під час участі в оплачуваних громадських роботах).

У листі від 10.09.2010 р. № 17-06/2250-17162 Держказначейство роз’яснило таке: кошти, що отримують бюджетні установи на оплату громадських робіт, належать до другої групи власних надходжень як «Суми за дорученнями» та зараховуються на відповідні рахунки, які призначені для зарахування власних надходжень розпорядників бюджетних коштів.

Платежі, що належать до власних надходжень бюджетних установ, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в органах Держказначейської служби за балансовим субрахун-ком 3125 «Рахунок для зарахування до спеціального фонду державного бюджету власних надходжень бюджетних установ» (гл. 11 Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Держказначейства від 19.12.2000 р. № 131).

Власні надходження розпорядників, що утримуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, зараховуються на відповідні рахунки, відкриті в органах Держказначейської служби за місцем обслуговування розпорядника коштів бюджету за балансовим субрахунком 3542 «Реєстраційні рахунки розпорядників за коштами спеціального фонду місцевого бюджету» (п. 5.3 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Держказначейства від 04.11.2002 р. № 205).

Розпорядники бюджетних коштів здійснюють видатки на оплату громадських робіт за рахунок коштів спеціального фонду бюджету виключно в межах та за рахунок відповідних надходжень до цього фонду згідно з кошторисами з урахуванням унесених до них змін.

Як правило, кошти на оплату громадських робіт установами, що укладають договори про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт, не плануються. Після надходження коштів для оплати громадських робіт від ФССБ установа вносить зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями згідно з вимогами Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Розглянемо порядок дій роботодавця, пов’язаних з оплатою громадських робіт. Отже, роботодавець повинен:

1. Нарахувати заробітну плату особам, зайнятим на громадських роботах.

2. Подати до відповідного центру зайнятості посвідчені копії документів: табеля обліку використання робочого часу, відомості про нарахування заробітної плати, листка тимчасової непрацездатності (у разі хвороби безробітних під час участі в оплачуваних громадських роботах). Підкреслимо, що роботодавець повинен запитати:

— нараховану суму зарплати, не зменшену на суму утримань ЄСВ та ПДФО;

— кошти на сплату ЄСВ у частині нарахувань за весь період зайнятості безробітного на оплачуваних громадських роботах, у тому числі за період його тимчасової непрацездатності;

— кошти на оплату перших п’яти днів тимчасової непрацездатності (у разі хвороби безробітного під час участі в оплачуваних громадських роботах).

На підставі поданих роботодавцем документів центр зайнятості здійснює фінансування.

3. Кошти, що надійшли від центру зайнятості та зараховані на зазначені вище субрахунки (3125 або 3542), витратити за КЕКВ 1111 «Заробітна плата» та 1120 «Нарахування на заробітну плату».

4. Виплатити працівнику, зайнятому на громадських роботах, заробітну плату шляхом перерахування коштів на картрахунок працівника (або готівкою через касу) та перерахувати суму утримань за рахунок коштів, що надійшли.

Покажемо на умовному прикладі, як у бухгалтерському обліку відображається нарахування заробітної плати працівникам, які виконують громадські роботи, а також надходження коштів від ФССБ на оплату праці таких працівників:

 

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,грн.

дебет

кредит

1

Нараховано заробітну плату за виконані оплачувані громадські роботи

812

661/1*

1120,00

* Рекомендуємо облік зарплати працівників, які виконують в установі громадські роботи, вести окремо від зарплати штатних працівників.

2

Нараховано ЄСВ (1120,00 х 36,3 %)

812

651

406,56

3

Утримано ЄСВ (1120,00 х 3,6 %)

661/1

651

40,32

4

Утримано ПДФО ((1120,00 - 40,32) х 15 %)

661/1

641

161,95

5

Надійшли кошти від ФССБ на оплату праці працівників, які виконували оплачувані громадські роботи (1120,00 + 406,56)

324

712

1526,56

6

Надійшли до каси кошти для оплати праці працівників, які виконували оплачувані громадські роботи

301

324

917,73

7

Виплачено заробітну плату за виконані громадські роботи (1120,00 - 40,32 - 161,95)

661/1

301

917,73

8

Перераховано ЄСВ (406,56 + 40,32)

651

324

446,88

9

Перераховано ПДФО

641

324

161,95

 

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі