Теми статей
Обрати теми

Штатний персонал харчоблоків загальноосвітніх навчальних закладів

Редакція ББ
Стаття

ШТАТНИЙ ПЕРСОНАЛ ХАРЧОБЛОКІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

 

Олена МОРЕВА, консультант

 

Одним з першочергових завдань органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та керівників навчальних закладів є організація збалансованого харчування дітей, оскільки сучасне навчання у школі вимагає високого розумового та фізичного навантаження й супроводжується значними енергозатратами.

Забезпечення учнів харчуванням, відповідальність за його організацію передбачено ст. 25 Закону України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII, п. 3 ст. 22 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV, ст. 5 Закону України «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 р. № 2402-III та ін.

З 1 вересня 2012 року набирають чинності Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205 (далі — Типові штати № 1205), при розробці яких враховані типи навчальних закладів, контингент учнів, кількість класів, режим роботи, контингент дітей, які згідно з чинним законодавством забезпечуються харчуванням тощо.

Нагадаємо, що Типові штати № 1205 поширюються на всі типи загальноосвітніх навчальних закладів, крім шкіл-інтернатів усіх типів, а також спеціальних, санаторних шкіл, шкіл соціальної реабілітації, вечірніх (змінних) шкіл та визначають максимальну кількість штатних одиниць.

Порівняно з кількістю штатних посад працівників харчоблоку, що встановлювались згідно з Методичними рекомендаціями із питань порядку формування штатів загальноосвітніх навчально-виховних закладів, наведеними у листі Міносвіти від 19.06.2001 р. № 1/9-234, дещо змінено умови встановлення посад кухарів, а також передбачено введення до штату шкіл посади сестри медичної з дієтичного харчування.

Розглянемо порядок розрахунку штатних посад працівників харчоблоків загальноосвітніх навчальних закладів згідно з вимогами, передбаченими Типовими штатами № 1205, узявши до уваги, що такі посади вводяться у закладах, які самостійно організовують харчування учнів, які згідно з чинним законодавством забезпечуються харчуванням. Приділимо також увагу питанню оплати праці таких працівників.

 

КУХАР, ПІДСОБНИЙ РОБІТНИК ТА КОМІРНИК

Посада кухаря вводиться у школах, які організовують харчування учнів 1 — 4 класів та інших учнів, які згідно з чинним законодавством забезпечуються харчуванням, з розрахунку:

— до 60 учнів, що харчуються, — 0,5 шт. од.;

— 60 — 100 учнів, що харчуються, — 1 шт. од.;

— 100 — 200 учнів, що харчуються, — 1,5 шт. од.;

— понад 200 учнів — 2 шт. од.

У школах, які організовують харчування учнів самостійно, вводиться одна штатна одиниця підсобного робітника та одна штатна одиниця комірника. Контингент учнів при цьому не враховується.

Умови оплати праці працівників харчоблоку визначені Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), наказом Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557 (далі — наказ № 557).

 

Посадові оклади

Схеми тарифних розрядів працівників харчоблоку затверджено наказом № 557. Визначення ставок (окладів) працівників за розрядами тарифної сітки провадиться з урахуванням їхніх кваліфікаційних вимог (див. таблицю):

 

Найменування посади

Тарифні розряди

Розміри посадових окладів (грн.) станом на:

01.09.2012 р.

01.10.2012 р.

01.12.2012 р.

Підсобний робітник (додаток 12 до наказу № 557)

1

1102

1118

1134

Комірник (додаток 12 до наказу № 557)

1 — 2

1102 — 1107

1118 — 1123

1134 — 1139

Кухар (додаток 3 до наказу № 557):

3-го кваліфікаційного розряду

3

1117

1133

1149

4-го кваліфікаційного розряду

4

1127

1143

1159

5-го кваліфікаційного розряду

5

1137

1153

1169

 

Конкретні розміри посадових окладів (ставок заробітної плати) відповідно до затверджених наказом № 557 схем тарифних розрядів встановлюються керівниками навчальних закладів.

 

Доплати, надбавки

Доплата за несприятливі умови праці. Статтею 100 КЗпП передбачено встановлення підвищеної оплати праці на важких роботах, на роботах зі шкідливими і небезпечними умовами праці, на роботах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров’я. Установлено також, що перелік цих робіт визначається КМУ. Однак до цього часу цей перелік КМУ не затверджено.

При визначенні умов оплати за роботу з важкими та шкідливими умовами праці, в тому числі працівників кухні навчальних закладів, слід керуватися нормами п. 33 Інструкції № 102 та додатка 9 до цієї Інструкції.

Згідно з цим пунктом керівники закладів освіти за погодженням з профспілковими комітетами можуть установлювати доплати працівникам, що зайняті на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, у розмірі до 12 % тарифної ставки (посадового окладу) і до 24 % тарифної ставки (посадового окладу) на роботах з особливо важкими та шкідливими умовами праці в порядку і на підставі переліку робіт, передбачених у додатку 9 до Інструкції № 102.

За п.п. 1.152 додатка 9 до Інструкції № 102 роботи біля гарячих плит, електрожарових шаф, кондитерських і паро-масляних печей та інших апаратів для смаження і випікання віднесено до видів робіт з важкими і шкідливими умовами праці, на яких установлюються доплати у розмірі до 12 % тарифної ставки (посадового окладу). Зазначені доплати за несприятливі умови праці встановлюються за результатами атестації робочих місць відповідно до Положення про порядок установлення доплат за несприятливі умови праці (додаток 9 до Інструкції № 102).

Слід зазначити, що право на встановлення доплати за несприятливі умови праці виникає у працівника не за посадою, яку він обіймає, а за виконання відповідних видів робіт, які в додатку 9 до Інструкції № 102 визнано важкими та шкідливими або особливо важкими та шкідливими умовами праці. Конкретні розміри доплат та тривалість їх виплати працівникам, які виконують такі види робіт, установлюються наказом по установі, організації.

Доплата за несприятливі умови праці встановлюється за конкретними робочими місцями і нараховується лише за час фактичної зайнятості у таких умовах.

 

Доплата за використання в роботі дезінфікуючих засобів. Згідно з п.п. «ґ» п.п. 3 п. 4 наказу № 557 працівникам навчальних закладів, установ освіти за використання в роботі дезінфікуючих засобів встановлюється доплата у розмірі 10 % посадового (місячного) окладу.

Така доплата здійснюється за умови наявності дезінфікуючих засобів за даними бухгалтерського обліку установи та їх видачі працівникам, які застосовують такі засоби у роботі. Вказана доплата встановлюється без проведення атестації робочих місць.

Доплату за використання в роботі дезінфікуючих засобів отримують працівники, незалежно від займаної посади, для яких посадовими обов’язками передбачено під час виконання своїх посадових обов’язків використання дезінфікуючих засобів. Конкретний перелік посад працівників, яким установлюється вказана доплата, має затверджуватися у колективному договорі, а виконання таких робіт повинно бути передбачено в посадових обов’язках працівників.

Загальними положеннями Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 р. № 336 (далі — Довідник № 336), визначено, що конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовими інструкціями працівників, які розробляють і затверджують роботодавці на основі типової кваліфікаційної характеристики, ураховуючи конкретні завдання та обов’язки, функції, права, відповідальність працівників та особливості штатного розпису установи, організації.

Під час розроблення посадових інструкцій забезпечується єдиний підхід до побудови, структури і викладу змісту розділів. Інструкції повинні відображати повний перелік завдань та обов’язків, повноважень, відповідальності, у разі потреби мати необхідні пояснення, а всі терміни — чіткі визначення.

Якщо виникає необхідність, завдання та обов’язки, що включені до типової кваліфікаційної характеристики тієї або іншої професії, можуть бути розподілені між окремими виконавцями або коло завдань та обов’язків окремих робітників може бути розширене з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп професій, рівних за складністю, виконання яких не потребує іншої кваліфікації.

Слід зазначити, що кваліфікаційною характеристикою до професії «Кухар», яка міститься у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 65 «Торгівля та громадське харчування», затвердженому наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 30.11.99 р. № 918, не передбачено виконання кухарем робіт з прибирання та миття. Згідно з Довідником № 336 роботи по прибиранню санітарно-побутових приміщень, миттю підлоги, вікон, тари, посуду, деталей та виробів виконує підсобний робітник.

Конкретний перелік посадових (робочих) обов’язків кухаря та підсобного працівника школи визначається посадовою (робочою) інструкцією, що розробляє працівник школи (згідно з обов’язками посадової інструкції) на основі кваліфікаційних характеристик з урахуванням особливостей штатного розпису.

Крім того, нагадаємо, що керівникам навчальних закладів надано право у межах фонду заробітної плати, затвердженого кошторисом, установлювати:

— доплати в розмірі до 50 % посадового окладу за основною займаною посадою за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт;

— надбавки в розмірі до 50 % посадового окладу за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи (на термін її виконання), за складність і напруженість у роботі.

 

Матеріальна допомога, премії

Відповідно до п.п. 5 п. 4 наказу № 557 керівникам навчальних закладів, установ освіти надано право в межах фонду заробітної плати, затвердженого в кошторисах доходів і видатків, надавати працівникам матеріальну допомогу, у тому числі на оздоровлення, у сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік, крім матеріальної допомоги на поховання; затверджувати порядок і розміри преміювання працівників відповідно до їх особистого внеску в загальні результати роботи в межах коштів на оплату праці.

 

Відпустка

Працівникам харчоблоку надається основна щорічна відпустка тривалістю 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік відповідно до ст. 6 Закону України «Про відпустки» від 15.11.96 р. № 504/96-ВР (далі — Закон про відпустки).

Питання надання щорічної додаткової відпустки за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці та її тривалість регулюється ст. 7 цього Закону, відповідно до якої щорічна додаткова відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці тривалістю до 35 календарних днів надається працівникам, зайнятим на роботах, пов’язаних з негативним впливом на здоров’я шкідливих виробничих факторів, за списком виробництв, цехів, професій і посад, затвердженим КМУ.

Конкретна тривалість відпустки, зазначеної в ч. 1 цієї статті, установлюється колективним чи трудовим договором залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці та часу зайнятості працівника в цих умовах.

Списки виробництв, робіт, цехів, професій і посад, зайнятість працівників в яких дає право на щорічні додаткові відпустки за роботу із шкідливими і важкими умовами праці та за особливий характер праці , затверджено постановою КМУ від 17.11.97 р. № 1290 (далі — постанова № 1290).

Розділом XXІX «Роздрібна торгівля харчовими продуктами. Постачання готової їжі» додатка 1 до Списку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затвердженого постановою № 1290, кухарю, який працює біля плити, передбачено надання щорічної додаткової відпустки за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці тривалістю до 4 календарних днів.

Отже, кухар загальноосвітнього навчального закладу, який працює біля плити, має право на щорічну додаткову відпустку за роботу із шкідливими і важкими умовами праці тривалістю до 4 календарних днів, залежно від результатів атестації робочих місць за умовами праці.

Слід зазначити, що згаданим Списком не передбачено надання підсобному працівнику та комірнику навчальних закладів щорічної додаткової відпустки за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці. Тому працівникам, які обіймають ці посади, не може надаватися відпустка за роботу зі шкідливими і важкими умовами праці. Таким працівникам може надаватися відпустка за особливі умови праці, пов’язані з виконанням обов’язків в умовах ненормованого робочого дня тривалістю до 7 календарних днів відповідно до ст. 8 Закону про відпустки.

Також звертаємо увагу, що тривалість робочого часу працівників харчоблоку становить 40 год. на тиждень (ст. 50 КЗпП).

 

СЕСТРА МЕДИЧНА З ДІЄТИЧНОГО ХАРЧУВАННЯ

Посада сестри медичної з дієтичного харчування вводиться до штатного розпису загальноосвітнього навчального закладу з розрахунку:

— за наявності від 60 до 200 учнів, які харчуються, — 0,5 шт. од.;

— понад 200 учнів — 1 шт. од.

Єдині кваліфікаційні вимоги до осіб, які займаються певними видами медичної діяльності, встановлені Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я», затвердженим наказом МОЗ від 29.03.2002 р. № 117 (далі — Довідник № 117), відповідно до якого медичні сестри з дієтичного харчування відносяться до категорії «фахівці» та повинні мати неповну вищу освіту (молодший спеціаліст) або базову вищу освіту (бакалавр) за напрямом підготовки «Медицина».

За своїми функціональними обов’язками вказані працівники забезпечують контроль за організацією харчування дітей, визначають склад, енергетичну цінність страв та добових раціонів, ведуть медичну документацію та ін.

Оплата праці медичних працівників визначається відповідно до Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затверджених спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519 (далі — Умови № 308/519).

 

Посадовий оклад

Розміри посадових окладів фахівців з базовою та неповною вищою медичною освітою визначаються за тарифними розрядами ЄТС і залежно від наявної кваліфікаційної категорії відображаються у тарифікаційному списку.

Згідно з п.п. 2.2.8 Умов № 308/519 розміри тарифних розрядів, відповідно до яких встановлюються посадові оклади сестер медичних, становлять:

 

Найменування посади

Тарифні розряди

Розміри посадових окладів (грн.) станом на:

01.09.2012 р.

01.10.2012 р.

01.12.2012 р.

Сестра медична з дієтичного харчування:

Вищої кваліфікаційної категорії

9

1396

1424

1451

Першої кваліфікаційної категорії

8

1323

1350

1376

Другої кваліфікаційної категорії

7

1267

1292

1169

Без категорії

6

1170

1193

1217

 

Доплати, надбавки

Відповідно до п. 2 Порядку виплати надбавки за вислугу років лікарям і фахівцям з базовою та неповною вищою медичною освітою державних і комунальних закладів охорони здоров’я, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2009 р. № 1418, сестрі медичній з дієтичного харчування встановлюється надбавка за вислугу років залежно від стажу роботи.

Як і інші працівники навчального закладу, сестра медична з дієтичного харчування має право на встановлення:

— доплати в розмірі до 50 % посадового окладу за основною займаною посадою за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників, суміщення професій (посад), розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт;

— надбавки в розмірі до 50 % посадового окладу за високі досягнення у праці, виконання особливо важливої роботи (на термін її виконання), за складність і напруженість у роботі.

Конкретні розміри доплат, надбавок та інших виплат встановлюються керівником закладу в межах затвердженого фонду заробітної плати (п. 1.7 Умов № 308/519).

 

Матеріальна допомога

Абзацом 4 п. 2 постанови КМУ «Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 11.05.2011 р. № 524 передбачено виплату допомоги на оздоровлення медичним працівникам державних і комунальних закладів у розмірі посадового окладу під час надання основної щорічної відпустки. Допомога на оздоровлення є обов’язковою виплатою.

Допомога на оздоровлення виплачується за основним місцем роботи працівника (за місцем збереження його трудової книжки) у розмірі посадового окладу, затвердженого у штатному розписі закладу з урахуванням усіх підвищень (посадовий оклад, визначений у графі 12-го тарифікаційного списку без урахування інших доплат і надбавок). Про це зазначалося у спільному листі МОЗ та Профспілки працівників охорони здоров’я України від 23.03.2012 р. № 10.01.67/77; 03-93 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 13).

Таким чином, під час надання основної щорічної відпустки сестрі медичній з дієтичного харчування загальноосвітнього навчального закладу виплачується допомога на оздоровлення у розмірі її посадового окладу.

 

Відпустка

Сестрі медичній з дієтичного харчування надається основна щорічна відпустка тривалістю 24 календарних дні за відпрацьований робочий рік відповідно до ст. 6 Закону про відпустки.

Молодші спеціалісти з медичною освітою (у тому числі сестра медична з дієтичного харчування) мають право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці тривалістю до 7 календарних днів відповідно до позиції 133 розд. XVII «Охорона здоров’я, освіта та соціальна допомога» Списку виробництв, робіт, професій і посад працівників, робота яких пов’язана з підвищеним нервово-емоційним та інтелектуальним навантаженням або виконується в особливих природних географічних і геологічних умовах та умовах підвищеного ризику для здоров’я, що дає право на щорічну додаткову відпустку за особливий характер праці, затвердженого постановою № 1290.

Статтею 8 Закону про відпустки передбачено, що конкретна тривалість таких відпусток встановлюється колективним або трудовим договором залежно від часу зайнятості працівника в цих умовах.

Згідно з Порядком застосування Списку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну додаткову відпустку, затвердженого наказом Мінпраці від 30.01.98 р. № 16, додаткова відпустка за особливий характер праці надається пропорційно фактично відпрацьованому часу. До розрахунку часу, що дає право працівнику на таку відпустку, зараховуються дні, коли він фактично був зайнятий на роботах з особливим характером праці не менше половини тривалості робочого дня, встановленого для працівників цих виробництв, цехів, професій і посад.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі