МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
ЩОДО ЧИСЕЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПЕРСОНАЛУ
Лист від 01.11.2011 р. № 1/11-10093
Розглянувши звернення <…> щодо особливостей застосування постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», повідомляємо.
Відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік Міністерство, як головний розпорядник коштів, доводить підпорядкованим вищим навчальним закладам III і IV рівнів акредитації лімітні довідки про бюджетні асигнування, в яких визначені бюджетні призначення за двома кодами економічної класифікації видатків: КЕКВ 1172 «Окремі заходи розвитку по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку» і КЕКВ 2410 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» та показник середньорічної чисельності працівників.
Навчальний заклад у межах доведених асигнувань самостійно визначає видатки на оплату праці, нарахування на заробітну плату, харчування, одяг дітям-сиротам, стипендії, комунальні послуги тощо.
При цьому під час формування обсягів помісячних лімітних асигнувань на оплату праці науково-педагогічного персоналу керівник при розрахунку кількості ставок повинен врахувати всі особливості графіка навчального процесу, навчального плану, зокрема терміни прийому та випуску, тобто рух контингенту студентів, аспірантів, докторантів протягом навчального року, обсяги навчальних дисциплін та їх розподіл за семестрами (триместрами).
Міністерство з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів направило лист ректорам вищих навчальних закладів від 16.09.2011 р. № 10/1-731 щодо встановлення відповідальності за утримання понаднормативної чисельності науково-педагогічного персоналу.
Заступник Міністра — керівник апарату П. Куліков
КОМЕНТАР РЕДАКЦIЇ
РОЗРАХУНОК ЧИСЕЛЬНОСТІ НАУКОВО-ПЕДАГОГIЧНОГО ПЕРСОНАЛУ
ВИЩОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ III — IV РIВНІВ АКРЕДИТАЦIЇ: РОЗ’ЯСНЮЄ МОНМС
До редакції нашої газети надійшов лист дописувача такого змісту: «Вищому навчальному закладу IV рівня акредитації (ВНЗ) щорічно головним розпорядником бюджетних коштів, а саме Міністерством освіти і науки, молоді та спорту (МОНМС) лімітною довідкою доводиться чисельність працівників, оплата праці яких повинна здійснюватись за рахунок коштів загального фонду бюджету, у тому числі кількість одиниць професорсько-викладацького складу (ПВС).
Кількість одиниць ПВС розраховується за вимогами постанови КМУ від 17.08.2002 р. № 1134. Для цього ВНЗ надає до МОНМС звіт за формою № 2-3НК станом на початок навчального року, а саме на 1 жовтня поточного року на весь навчальний рік.
Як правило, МОНМС доводить розрахункову чисельність працівників ВНЗ у лімітній довідці на наступний календарний рік (з 1 січня по 31 грудня).
Однак у грудні, після надання звіту за формою № 2-3НК, відбувся випуск студентів, які навчались за державним замовленням за освітньо-кваліфікаційним рівнем «магістр». Ця подія призвела до зменшення контингенту студентів та відповідно до зменшення розрахункової кількості ПВС, що має враховуватися під час складання штатного розпису станом на початок календарного року (на 1 січня).
Відповідно до п. 28 постанови КМУ від 28.02.2002 р. № 228 розпорядники бюджетних коштів свої витрати приводять у відповідність із бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, що доведені лімітними довідками. Для цього чисельність працівників установи, що пропонується до затвердження штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність із визначеним фондом оплати праці.
У зв’язку із зазначеним виникають запитання:
1. Чи необхідно такому ВНЗ щоразу при скороченні (або збільшенні) чисельності контингенту студентів та, відповідно, розрахункової чисельності ПВС повідомляти головного розпорядника про ці зміни та просити про зміни розміру асигнувань?
2. Чи повинен ВНЗ звільнити зайву кількість ПВС, враховуючи те, що навчальне навантаження викладачів розраховується на навчальний рік у середньому на кожну окрему посаду ПВС (викладач, старший викладач, доцент та ін.), та те, що більшість ПВС працюють за контрактом або строковим трудовим договором?».
Відповіді на зазначені запитання МОНМС надало у листі, що коментується. Розглянемо їх докладніше та додамо наші міркування щодо цієї теми.
Згідно зі ст. 32 Закону України «Про вищу освіту» від 17.01.2002 р. № 2984-III керівник ВНЗ у межах наданих йому повноважень вирішує питання діяльності закладу, затверджує його структуру і штатний розпис.
Чисельність науково-педагогічних працівників ВНЗ III — IV рівнів акредитації має утримуватись відповідно до нормативів, визначених постановою КМУ «Про затвердження нормативів чисельності студентів (курсантів), аспірантів (ад’юнктів), докторантів, здобувачів наукового ступеня кандидата наук, слухачів, інтернів, клінічних ординаторів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у вищих навчальних закладах III і IV рівня акредитації та вищих навчальних закладах післядипломної освіти державної форми власності» від 17.08.2002 р. № 1134 (далі — постанова № 1134).
Планування кількості штатних посад науково-педагогічних працівників починається з визначення нормативної кількості штатних посад, тобто обчислення кількості штатних посад науково-педагогічних працівників на основі нормативів чисельності студентів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника.
Розрахунки здійснюються окремо для кожної форми навчання (денної, вечірньої, заочної) та для усіх освітньо-кваліфікаційних рівнів (бакалавр, спеціаліст, магістр) тощо. Послідовність виконання розрахунків така:
— на основі нормативів, визначених постановою № 1134, обчислюється нормативна кількість штатних посад науково-педагогічних працівників за кожним напрямом підготовки та спеціальністю за усіма формами навчання, у тому числі й щодо іноземних студентів, а також аспірантів, докторантів, здобувачів наукових ступенів, слухачів підготовчих факультетів та інтернів;
— виходячи з отриманих результатів обчислюється нормативна кількість штатних посад науково-педагогічних працівників, які повинні забезпечувати виконання навчальної роботи з усіма студентами певного факультету, інституту, філії, ВНЗ.
Розрахунки здійснюються окремо для студентів, які навчаються за державним замовленням, і окремо для студентів, що здобувають вищу освіту на умовах контракту.
Результати розрахунків є підставою для затвердження МОНМС кількості штатних посад науково-педагогічних працівників для роботи зі студентами, що навчаються за державним замовленням, а також для виділення відповідного держбюджетного фінансування на покриття витрат на заробітну плату з нарахуваннями. Крім того, затверджується кількість викладачів для роботи зі студентами, що навчаються на умовах контракту. Заробітна плата в останньому випадку фінансується за рахунок коштів спеціального фонду ВНЗ, тобто за рахунок коштів, отриманих як плата за навчання.
Штатна чисельність науково-педагогічних працівників ВНЗ III і IV рівнів акредитації та ВНЗ післядипломної освіти державної форми власності, визначена згідно із затвердженими постановою № 1134 нормативами, є граничною. У листі, який коментується, МОНМС повідомило, що ректорам ВНЗ направлено лист від 16.09.2011 р. № 10/1-731, у якому наголошується: з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів слід утримувати чисельність науково-педагогічного персоналу чітко у відповідності до нормативів, визначених постановою № 1134.
При плануванні чисельності науково-педагогічних працівників одночасно з визначенням граничної кількості штатних посад здійснюється формування навчального навантаження.
Основним плановим документом, який надає ВНЗ повноваження щодо отримання доходів і здійснення видатків, визначає обсяг і спрямування коштів, визначених на рік, відповідно до бюджетних призначень для виконання закладом своїх функцій, є кошторис ВНЗ.
Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ затверджено постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228 (далі — Порядок № 228).
Згідно з п. 20 цього Порядку під час визначення обсягів видатків бюджету та/або надання кредитів з бюджету розпорядників нижчого рівня головні розпорядники повинні враховувати об’єктивну потребу в коштах кожної установи виходячи з її основних виробничих показників і контингентів, які встановлюються для установ (кількість класів, учнів у школах, ліжок у лікарнях, дітей у дошкільних закладах тощо), обсягу виконуваної роботи, штатної чисельності, необхідності погашення дебіторської і кредиторської заборгованостей та реалізації окремих програм і намічених заходів щодо скорочення витрат у плановому періоді.
Для планування видатків розраховують контингент студентів, аспірантів тощо за формами навчання. При розрахунку чисельності штатних одиниць слід враховувати фактичну кількість студентів на початок року (з урахуванням випуску та прийому студентів), чисельність студентів, яких планується випустити до кінця навчального року, а також чисельність студентів, прийнятих на наступний навчальний рік.
Фонд заробітної плати професорсько-викладацького складу розраховують виходячи з кількості посад і середньої ставки заробітної плати. Ставки заробітної плати залежать від посад, вченого звання (професор, доцент), вченого ступеня (доктор, кандидат наук) і стажу педагогічної роботи.
У двотижневий строк з дня прийняття закону про Державний бюджет України, відповідного рішення Верховної Ради АР Крим, місцевих рад Мінфін, Мінфін АР Крим, місцеві фінансові органи доводять до головних розпорядників лімітні довідки про бюджетні асигнування (п. 26 Порядку № 228).
Так, як зазначило МОНМС у листі, що коментується, відповідно до Закону про Державний бюджет України на відповідний рік Міністерство як головний розпорядник коштів доводить підпорядкованим ВНЗ III і IV рівнів акредитації лімітні довідки про бюджетні асигнування, в яких визначені бюджетні призначення за двома кодами економічної класифікації видатків: КЕКВ 1172 «Окремі заходи розвитку по реалізації державних (регіональних) програм, не віднесені до заходів розвитку» і КЕКВ 2410 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» та показник середньорічної чисельності працівників.
Лімітна довідка про бюджетні асигнування — це документ, який містить затверджені бюджетні призначення (встановлені бюджетні асигнування) та їх помісячний розподіл, а також інші показники, що згідно із законодавством повинні бути визначені на основі нормативів. Показники лімітної довідки доводяться до відома головних розпорядників, розпорядників нижчого рівня для уточнення проектів кошторисів і складання проектів планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання бюджетних коштів.
Розпорядники нижчого рівня уточнюють проекти кошторисів, складають проекти планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету, планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячних планів використання бюджетних коштів і подають їх головним розпорядникам для уточнення показників проектів зведених кошторисів і складення проектів зведених планів асигнувань загального фонду бюджету, зведених планів надання кредитів із загального фонду бюджету та зведених планів спеціального фонду, а також проектів зведених планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів) і зведених помісячних планів використання бюджетних коштів (п. 28 Порядку № 228).
Розпорядники свої витрати приводять у відповідність із бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, що доведені лімітними довідками. Для цього чисельність працівників установи, що пропонується до затвердження за штатним розписом, повинна бути приведена у відповідність із визначеним фондом оплати праці, а інші витрати — у відповідність із іншими встановленими асигнуваннями таким чином, щоб забезпечити виконання покладених на установу функцій.
Як зазначило МОНМС у листі, що коментується, навчальний заклад у межах доведених асигнувань самостійно визначає видатки на оплату праці, нарахування на заробітну плату, харчування, одяг дітям-сиротам, стипендії, комунальні послуги тощо, тобто приводить витрати у відповідність із бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, що доведені лімітними довідками. Для цього чисельність працівників закладу приводиться у відповідність із визначеним фондом оплати праці, а інші витрати — у відповідність з іншими встановленими асигнуваннями таким чином, щоб забезпечити виконання покладених на навчальний заклад функцій, дотримуючись режиму економії, не допускаючи включення до кошторисів не зумовлених потребою асигнувань і прийняття в кошторисах сум, не підтверджених розрахунками та економічними обґрунтуваннями.
Як зазначило МОНМС у листі, що коментується, під час формування обсягів помісячних лімітних асигнувань на оплату праці науково-педагогічного персоналу керівник при розрахунку кількості ставок повинен врахувати всі особливості графіка навчального процесу, навчального плану, зокрема терміни прийому та випуску, тобто рух контингенту студентів, аспірантів, докторантів протягом навчального року, обсяги навчальних дисциплін та їх розподіл за семестрами (триместрами).
Треба підкреслити, що мова йде саме про кількість штатних одиниць (кількість ставок), а не про чисельність науково-педагогічних працівників.
Виходячи з вищенаведеного доходимо висновку: у разі невідповідності даних щодо показників студентських контингентів фонду заробітної плати, доведеному лімітною довідкою, ВНЗ повинен інформувати МОНМС щодо внесення змін до відповідних показників, а усі розрахунки, пов’язані з визначенням штатної чисельності персоналу, проводити відповідно до наявної середньорічної кількості студентів, узявши до уваги, що календарний рік уключає у себе два навчальні роки.
Зміни до діючого штатного розпису (введення нових штатних одиниць, їх скорочення, збільшення або зменшення розміру посадових окладів, ставок заробітної плати) протягом року вносяться згідно з наказом по навчальному закладу.
У разі скорочення чисельності персоналу, адміністрація закладу повинна повідомити працівників про зазначене за два місяці (п. 1 ст. 40 КЗпП).
Контроль за показниками проектів кошторисів ВНЗ щодо законності та правильності розрахунків, доцільності запланованих видатків, правильності їх розподілу за економічною класифікацією, повнотою надходження доходів здійснює МОНМС.
Олена МОРЕВА, консультант