списання ПММ за відсутності норм їх витрат
Юлія КРОТ, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
На балансі бюджетної установи знаходиться легковий автомобіль ЗАЗ TF698P.
Чи можна під час списання палива на роботу цього автомобіля користуватися даними технічного паспорта, якщо у Нормах витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43, постійні базові лінійні норми витрат палива для цієї моделі автомобіля не встановлені?
(Київська обл.)
Згідно з п. 57 Інструкції з обліку запасів бюджетних установ, затвердженої наказом Держказначейства від 08.12.2000 р. № 125, списання з бухгалтерського обліку витраченого пального здійснюється на підставі подорожніх листів за фактичною витратою, але не більше норм витрат, установлених для окремих марок автотранспорту.
Так, для планування потреби в паливно-мастильних матеріалах, контролю за їх витратами, ведення звітності, запровадження режиму економії і раціонального використання нафтопродуктів, а також з метою розроблення питомих норм витрат палива підприємствами, установами та організаціями використовуються Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43 (далі — наказ № 43).
Слід зазначити, що працівники Державної фінансової інспекції під час проведення ревізій фінансово-господарської діяльності керуються Методичними рекомендаціями щодо здійснення інспектування органами Державної фінансової інспекції України, затвердженими наказом Держфінінспекції від 14.12.2011 р. № 90 (далі — Методрекомендації), відповідно до п.п. 11.11.3 яких списання паливно-мастильних матеріалів здійснюється на підставі даних про пробіг автомобіля за нормами, затвердженими саме наказом № 43.
У Методрекомендаціях також наголошується, що ці норми поширюються лише на моделі автомобілів із зазначеними технічними даними та особливостями конструктивного виконання. Однак при цьому контрольні витрати палива в різних режимах роботи автомобіля, зазначені в технічній документації заводів — виробників автомобілів, не є базовими лінійними нормами і не можуть бути підставою для списання використаних паливно-мастильних матеріалів.
Водночас для моделей і модифікацій автомобілів, які не мають істотних конструктивних відмінностей (модель двигуна та конструкція трансмісії) і не відрізняються від базової моделі спорядженою масою та габаритними розмірами, тимчасова лінійна норма витрати палива встановлюється у тому ж розмірі, що і для базової моделі (п.п. 2.1.1 наказу № 43).
При цьому також варто пам’ятати, що використання наказу № 43 під час списання паливно-мастильних матеріалів має бути обов’язково зафіксовано в наказі про облікову політику або ж оформлено окремим наказом по установі.
Крім того, підприємствам, установам та організаціям надано право самостійно встановлювати лінійні норми для газобалонних, спеціальних автомобілів і для нових модифікацій автомобілів на підставі лінійної норми для базового автомобіля. У такому разі лінійні норми встановлюються на підставі розрахунків. Якщо ж норми витрат палива для базових автомобілів відсутні, то їх власники мають замовити розробку тимчасових норм у ДержавтотрансНДІпроекті. Форма заявки на розроблення тимчасових базових лінійних норм витрат палива наведена у додатку Д до наказу № 43.
Таким чином, під час списання палива на роботу автомобіля, для якого базова лінійна норма витрати паливно-мастильних матеріалів не встановлена наказом № 43, установа залежно від конкретної ситуації може скористатися будь-яким із вищезгаданих варіантів. Проте для того щоб убезпечити себе від зайвих запитань з боку контролюючих органів під час перевірок, краще звернутися з приводу розробки тимчасових лінійних норм витрати палива до фахівців із ДержавтотрансНДІпроекту.