В ЯКОМУ РОЗМІРІ ВИПЛАЧУЄТЬСЯ МАТЕРІАЛЬНА ДОПОМОГА НА ОЗДОРОВЛЕННЯ ПРАЦІВНИКАМ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
Алла ЛИТВИН, заступник директора Департаменту з питань державного регулювання заробітної плати та умов праці — начальник відділу державного регулювання заробітної плати в бюджетній сфері
Під час проведення прокуратурою перевірки порядку нарахування заробітної плати працівникам органу місцевого самоврядування (голові, секретарю, головному бухгалтеру, спеціалісту-землевпоряднику) установлено як порушення те, що матеріальна допомога на оздоровлення виплачувалася в розмірі середньомісячної заробітної плати, тоді як згідно із Законом про службу в органах місцевого самоврядування така матеріальна допомога повинна виплачуватися в розмірі посадового окладу.
Чи мають рацію представники прокуратури?
(Запорізька обл.)
Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон № 280) органи місцевого самоврядування керуються у своїй діяльності Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим — також нормативно-правовими актами Верховної Ради та Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими в межах їх компетенції.
Визначаючи зміст права на оплату праці посадової особи органу місцевого самоврядування абз. 3 ст. 9 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III (далі — Закон № 2493) встановлює, що така оплата праці залежить від посади, яку обіймає така особа, рангу, який їй присвоєно, якості, досвіду та стажу роботи.
Згідно зі ст. 21 Закону № 2493 умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються КМУ (ч. 3); групи з оплати праці працівників виконавчих апаратів обласних рад установлюються КМУ (ч. 8), а місцевий бюджет у контексті цих норм є джерелом формування фонду оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування (ч. 4).
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР (далі — Закон № 108) держава здійснює регулювання оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, які фінансуються або дотуються з бюджету. Умови розміру оплати праці працівників установ та організацій, які фінансуються з бюджету, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, виходячи з положень ст. 21 Закону № 2493 та ст. 8 Закону № 108 розмір оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування може регулюватися державою шляхом прийняття законів України або нормами, які за певних умов установлюються Кабінетом Міністрів України.
Сьогодні умови оплати праці посадових осіб органів місцевого самоврядування визначаються постановою КМУ «Про впорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268).
Частиною 5 ст. 21 Закону № 2493 передбачено надання посадовим особам місцевого самоврядування щорічної відпустки з виплатою допомоги на оздоровлення в розмірі їх посадового окладу.
При цьому згідно з п.п. 3 п. 2 постанови № 268 керівникам зазначених органів надано право за наявності коштів надавати працівникам допомогу на оздоровлення при наданні щорічної відпустки в розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника.
Це одна і та сама допомога, яка при наданні щорічної відпустки повинна виплачуватися в розмірі посадового окладу, а за наявності коштів ця допомога може бути виплачена в розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника .
Виходячи з викладеного, виплата посадовим особам органу місцевого самоврядування матеріальної допомоги на оздоровлення в розмірі середньомісячної заробітної плати не суперечить чинному законодавству.