Теми статей
Обрати теми

Щодо посадових обов’язків асистента вчителя

Редакція ББ
Лист від 25.09.2012 р. № 1/9-675

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ЩОДО ПОСАДОВИХ ОБОВ’ЯЗКІВ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ

Лист від 25.09.2012 р. № 1/9-675

(витяг)

 

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту надсилає для практичного використання орієнтовні кваліфікаційні характеристики асистента вчителя в класі з інклюзивним навчанням, які розроблені у зв’язку із введенням зазначеної посади до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки від 06.12.2010 р. № 1205, зареєстрованим у Міністерстві юстиції 22 грудня 2010 р. за № 1308/18603.

<…>

 

Заступник Міністра
Б. Жебровський

 

Додаток
 до листа МОНмолодьспорту
від 25.09.2012 р. № 1/9-675

КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА АСИСТЕНТа ВЧИТЕЛЯ

Посадові обов’язки

Забезпечує соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами: разом із вчителем класу виконує навчальні, виховні, соціально-адаптаційні заходи, запроваджуючи ефективні форми їх проведення, допомагає дитині у виконанні навчальних завдань, залучає учня до різних видів навчальної діяльності; у складі групи фахівців бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку дитини; адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини з особливими освітніми потребами.

Здійснює функції:

— організаційну:

допомагає в організації навчально-виховного процесу в класі з інклюзивним навчанням; надає допомогу учням з особливими освітніми потребами в організації робочого місця; проводить спостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та потреб; допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю учня; співпрацює з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливими освітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програми розвитку. Забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та праці. Веде встановлену педагогічну документацію;

— навчально-розвиткову:

співпрацюючи з вчителем класу, надає освітні послуги, спрямовані на задоволення освітніх потреб учнів; здійснює соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, дбає про професійне самовизначення та соціальну адаптацію учнів. Сприяє розвитку дітей з особливими освітніми потребами, поліпшенню їхнього психоемоційного стану. Стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів, обдарувань шляхом їх участі у науковій, технічній, художній творчості. Створює навчально-виховні ситуації, обстановку оптимізму та впевненості у своїх силах і майбутньому;

— діагностичну:

разом із групою фахівців, які розробляють індивідуальну програму розвитку, вивчає особливості діяльності і розвитку дітей з особливими освітніми потребами, оцінює навчальні досягнення учня; оцінює виконання індивідуальної програми розвитку, вивчає та аналізує динаміку розвитку учня;

— прогностичну:

на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку;

— консультативну:

постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу; інформує вчителя класу та батьків про досягнення учня.

Дотримується педагогічної етики, поважає гідність особистості дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства.

Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру.

 

Повинен знати

Основи законодавства України про освіту, соціальний захист; міжнародні документи про права людини й дитини; державні стандарти освіти; нормативні документи з питань навчання та виховання; сучасні досягнення науки і практики у галузі педагогіки; психолого-педагогічні дисципліни; особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами різного віку; ефективні методи, форми та прийоми роботи з дітьми, застосовуючи індивідуальний та диференційований підхід; рівні адаптації навчального та фізичного навантаження; методи використання сучасних технічних засобів та обладнання; основи роботи з громадськістю та сім’єю; етичні норми і правила організації навчання та виховання дітей; норми та правила ведення педагогічної документації.

 

Повинен вміти

Застосовувати професійні знання в практичній діяльності, здійснювати педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання; разом із іншими фахівцями складати та реалізовувати індивідуальну програму розвитку дитини; вести спостереження та аналізувати динаміку розвитку учня; налагоджувати міжособистісні стосунки між всіма суб’єктами навчально-виховної діяльності; займатись посередницькою діяльністю у сфері виховання та соціальної допомоги.

 

Повинен мати

Розвинені комунікативні та організаційні здібності, здатність співчувати, співпереживати; ціннісні орієнтації, спрямовані на розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, на творчу педагогічну діяльність; навички вирішення конфліктних ситуацій.

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ДЕРЖФІНІНСПЕКЦІЇ

МОНМС РЕКОМЕНДУЄ ЗАМІСТЬ АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ ВВОДИТИ
ПОСАДУ ВИХОВАТЕЛЯ

З метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, у загальноосвітніх навчальних закладах упроваджується інклюзивне навчання.

Освітні послуги надаються дітям з особливими освітніми потребами загальноосвітніми навчальними закладами в класах з інклюзивним навчанням (для дітей з вадами фізичного та психічного розвитку, у тому числі дітей-інвалідів) із застосуванням особистісно орієнтованих методів навчання та з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.

Згідно з п. 14 Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872, особистісно орієнтований напрям навчально-виховного процесу забезпечує асистент вчителя, який бере участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів і програм, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.

01.09.2012 р. набрали чинності Типові штатні нормативи загальноосвітніх навчальних закладів, затверджені наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205 (далі — Типові штати № 1205). Цим наказом передбачено, що у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням може вводитися додаткова посада вихователя (асистента вчителя) для роботи з учнями з особливими освітніми потребами в розрахунку 0,5 ставки на клас, в якому навчаються такі діти.

Зауважимо, що Класифікатором професій ДК 003:2010, затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 р. № 327, передбачено такі професійні назви роботи, як:

— вихователь (код 3340 «Інші фахівці в галузі освіти»);

— асистент учителя (код 3340 «Інші фахівці в галузі освіти»).

Коментуючи Типові штати № 1205 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 19), ми звертали увагу, що на той час не було внесено змін до нормативних документів щодо визначення статусу асистента вчителя та оплати праці цього працівника.

Слід зауважити, що частково це питання було вирішене прийняттям постанови КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963» від 18.07.2012 р. № 635, якою посаду асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивного та інтегрованого навчання внесено до:

Переліку посад педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963;

розд. III додатка до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам, затвердженого постановою КМУ від 14.04.97 р. № 346.

Проте основні питання, пов’язані з оплатою праці асистента вчителя, зокрема: визначення посадового окладу, проведення атестації, установлення педагогічного навантаження тощо, до сьогодні не врегульовані.

У зв’язку з цим МОНМС у листі від 28.09.2012 р. № 1/9-694 (див. с. 16 цього номера) рекомендує замість посади асистента вчителя вводити до штатного розпису посаду вихователя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним навчанням.

Нагадаємо: п. 2 наказу Міносвіти «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів» від 06.12.2010 р. № 1205 керівникам навчальних закладів надано право в разі потреби вводити посади (крім керівних), не передбачені штатними нормативами для цього закладу, у межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період.

Як відомо, вихователь загальноосвітнього навчального закладу підлягає обов’язковій атестації в порядку, установленому Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930. За підсумками атестації визначається відповідність вихователя обійманій посаді, рівень його кваліфікації, можуть присвоюватися кваліфікаційні категорії та педагогічне звання.

Вихователю встановлюється посадовий оклад на рівні: спеціаліста без категорії — 8 — 9-го тарифних розрядів, другої категорії — 10-го тарифного розряду, першої категорії — 11-го тарифного розряду, вищої категорії — 12-го тарифного розряду (додаток 6 до наказу Міносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557). Крім того, зазначимо, що відповідно до п. 29 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102), педагогічним працівникам загальноосвітніх навчальних закладів (або за наявності в них груп) для дітей, які потребують корекції фізичного
та/або розумового розвитку, посадові оклади (ставки заробітної плати) підвищуються на 25 %. Нагадаємо: згідно з п. 28 Інструкції № 102 у закладах освіти загального типу, що мають класи (групи) спеціального призначення (з особливим режимом), оплата праці педагогічних працівників та помічників вихователів за підвищеними ставками (окладами) здійснюється тільки за час роботи в цих класах (групах).

Як підкреслило МОНМС у листі, що коментується, педагогічне навантаження вихователя в класі з інклюзивним навчанням на підставі ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV (далі — Закон № 651) та Інструкції № 102 становить 30 годин на тиждень. Зі свого боку зазначимо таке.

Відповідно до п. 3 ст. 9 Закону № 651 загальноосвітні навчальні заклади можуть створювати у своєму складі спеціальні та інклюзивні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами. При цьому на підставі ст. 25 Закону № 651 педагогічне навантаження вихователя загальноосвітньої спеціальної школи становить 25 годин на тиждень, що складає тарифну ставку. Також згідно з п.п. «е» п. 64 Інструкції № 102 педагогічне навантаження вихователів спеціальних навчально-виховних закладів (груп) для дітей та підлітків з вадами фізичного чи розумового розвитку становить 25 годин на тиждень.

Таким чином, вважаємо, що педагогічне навантаження вихователя класу з інклюзивним навчанням для дітей з особливими освітніми потребами (дітей з вадами фізичного чи психічного розвитку, у тому числі дітей-інвалідів) має становити 25 годин на тиждень.

Також у листі, що коментується, МОНМС підкреслило: вихователь загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним навчанням, як педагогічний працівник, має право на:

— установлення надбавки за вислугу років за наявності відповідного стажу;

— отримання надбавки за престижність
праці;

— 56-денну тривалість щорічної основної відпустки;

— отримання допомоги на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки, щорічну винагороду за сумлінну працю, право на призначення пенсії за вислугу років за наявності спеціального стажу.

Посадові обов’язки вихователя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним навчанням розробляються та затверджуються директором цього закладу на підставі орієнтовних функціональних обов’язків вихователя (асистента вчителя), рекомендованих МОНмолодьспорту у листі від 25.09.2012 р. № 1/9-675 (див. с. 17 цього номера).

Дійсно, рекомендації МОНмолодьспорту є єдиним виходом із ситуації, що склалася. Проте сподіваємося, що невдовзі профільне Міністерство вживе заходів щодо вирішення питань оплати праці асистента вчителя, оскільки посадові обов’язки та умови роботи вихователя та асистента вчителя не рівнозначні.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний державний фінансовий інспектор
 Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі