Теми статей
Обрати теми

Щодо розподілу робочого часу у практичних психологів та соціальних педагогів

Редакція ББ
Лист від 26.09.2012 р. № 1/9-683

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ЩОДО РОЗПОДІЛУ РОБОЧОГО ЧАСУ У ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ ТА СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ

Лист від 26.09.2012 р. № 1/9-683

 

Враховуючи численні запити з місць, Міністерство надає роз’яснення щодо розподілу робочого часу практичних психологів та соціальних педагогів.

Діяльність психологічної служби системи освіти здійснюється відповідно до статей 21 та 22 Закону «Про освіту» та Положення про психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 р. № 616, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.07.2009 р. за № 687/16703.

Відповідно до статті 50 Кодексу законів про працю України тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень. Підприємства і організації при укладенні колективного договору можуть встановлювати меншу норму тривалості робочого часу, ніж передбачено в частині першій цієї статті (стаття 50 із змінами, внесеними згідно із Законами № 871-12 від 20.03.91 р., № 3610-12 від 17.11.93 р.).

Педагогічне навантаження вчителів, викладачів, вихователів та інших педагогічних працівників визначено Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти України від 15 квітня 1993 р. № 102, погодженим з Мінпраці, ЦК профспілки працівників освіти і науки України, Мінфіном і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 травня 1993 р. за № 56 (із змінами).

Відповідно до Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом Міністерства освіти України від 20.12.93 р. № 455 (із змінами), у межах робочого дня педагогічні працівники закладу освіти повинні вести всі види навчально-методичної та науково-дослідної роботи відповідно до посади, навчального плану і плану науково-дослідної роботи. Тому практичному психологу варто 20 годин відвести для безпосередньої роботи з учасниками навчально-виховного процесу (індивідуальна і групова психодіагностика, консультування учнів, учителів, батьків, корекційно-розвивальна робота тощо) та 20 годин — на підготовку до проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор), обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.

Відповідно до підпункту «а» пункту 64 підрозділу А розділу VI наказу МОН України від 15.04.93 р. № 102 «Про затвердження Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти» , із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки від 24.02.2005 р. № 118 «ставки заробітної плати (посадові оклади) вчителів, викладачів, вихователів та інших педагогічних працівників виплачуються: за 3 години педагогічної (викладацької) роботи на день (18 годин на тиждень):… практичним психологам спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів)… Норма годин на ставку встановлена виходячи з 6 денного режиму роботи». При цьому спеціальна загальноосвітня школа (школа-інтернат) визначається як загальноосвітній навчальний заклад для дітей, які потребують корекції фізичного та (чи) розумового розвитку (п. 1 ст. 9 Закону «Про загальну середню освіту» від 13 травня 1999 р. № 651-XIV).

Просимо довести зміст листа до керівників навчальних закладів.

 

Заступник Міністра Б. Жебровський

 

КОМЕНТАР ФАХІВЦЯ ДЕРЖФІНІНСПЕКЦІЇ

РОБОЧИЙ ЧАС ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
ТА СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

У листі, що коментується, МОНмолодьспорту надало роз’яснення щодо розподілу робочого часу практичного психолога та соціального педагога навчальних закладів.

Як відомо, робочий час — це час, протягом якого працівник відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку та умов трудового договору повинен виконувати свої трудові обов’язки.

Частиною 1 ст. 50 КЗпП визначено: нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень. У листі, що коментується, МОНмолодьспорту з посиланням на ч. 2 ст. 50 КЗпП указало: установи та організації при укладенні колективного договору можуть установлювати меншу норму тривалості робочого часу, ніж передбачено в ч. 1 ст. 50 КЗпП. Проте відразу застережемо: менша норма тривалості робочого часу в установах, що фінансуються з бюджетів (державного або місцевих) не може встановлюватися. Це допускається тільки на підприємствах та в організаціях, що працюють на умовах госпрозрахунку (самофінансування).

Для окремих категорій працівників скорочена тривалість робочого часу встановлюється законодавством (ст. 51 КЗпП). До таких категорій належать педагогічні працівники, якими згідно з Переліком посад педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963, є практичний психолог та соціальний педагог.

Водночас для педагогічних працівників законодавством не визначено конкретної тривалості робочого часу на тиждень. Основу їх робочого часу становить педагогічне навантаження, яке складає тарифну ставку. Проте це твердження стосується практичних психологів (соціальних педагогів) тільки частково.

Згідно з п. 4.6 Положення про психологічну службу системи освіти України, затвердженого наказом Міносвіти від 01.05.99 р. № 127 (далі — Положення № 127), тривалість робочого тижня практичного психолога та соціального педагога визначається чинним законодавством з урахуванням типу навчального закладу. Розглянемо по черзі.

 

Загальноосвітній навчальний заклад

Законом України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV педагогічне навантаження практичного психолога та соціального педагога загальноосвітнього навчального закладу не визначено, за винятком практичних психологів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), для яких педагогічне навантаження становить 18 годин на тиждень, що відповідає тарифній ставці — п.п. «а» п. 64 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102).

Оскільки педагогічне навантаження практичного психолога (соціального педагога) не визначено, то слід виходити із загальної норми ст. 50 КЗпП, згідно з якою тривалість робочого тижня в нормальних умовах складає 40 годин.

Проте слід пам’ятати, що робочий час працівників закладів освіти включає не лише викладацьку (навчальну) роботу, а й іншу педагогічну діяльність, передбачену посадовими обов’язками та режимом робочого часу, а саме: підготовчу, виховну, методичну, організаційно-педагогічну та іншу роботу. Так, згідно з п. 21 Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом Міносвіти від 20.12.93 р. № 455, у межах робочого дня педагогічні працівники закладу освіти повинні виконувати всі види навчально-методичної роботи відповідно до посади, навчального плану.

Виходячи з цього, МОНмолодьспорту в листі, що коментується, зазначило, що із 40-годинного робочого тижня практичному психологу (соціальному педагогу) варто відвести:

— 20 годин — для безпосередньої роботи з учасниками навчально-виховного процесу (індивідуальна та групова психодіагностика, консультування учнів, учителів, батьків, коригувально-розвиваюча робота тощо);

— 20 годин — на підготовку до проведення соціально-психологічних заходів (занять, тренінгів, ділових ігор), обробку результатів досліджень, оформлення висновків тощо.

Слід зауважити: аналогічну вимогу раніше містив п. 4.6 Положення № 127, проте з 03.08.2009 р. її було виключено, коли наказом Міносвіти від 02.07.2009 р. № 616 це Положення було викладено в новій редакції.

У зв’язку з цим наразі розподіл педагогічного навантаження та іншої діяльності практичному психологу (соціальному педагогу) протягом тижня, запропонований у листі, що коментується, — тільки рекомендації МОНмолодьспорту.

Нагадаємо: згідно з п. 63 Інструкції № 102 педагогічне навантаження між педагогічними працівниками розподіляється керівником закладу за погодженням з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склалися в закладі. Тому залежно від цих умов пропорція розподілу педагогічного навантаження та іншої діяльності практичному психологу (соціальному педагогу) може бути й іншою (наприклад, 22 год./18 год.), проте при цьому тривалість їх робочого тижня має бути встановлено в розмірі 40 годин.

Аналогічний підхід може застосовуватися до розподілу робочого часу практичних психологів та соціальних педагогів, які працюють у системі позашкільної та професійно-технічної освіти, оскільки для них нормативними документами також не визначено педагогічне навантаження.

 

Дошкільний навчальний заклад

Згідно з ч. 2 ст. 30 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 р. № 2628-III (далі — Закон № 2628) педагогічне навантаження педагогічного працівника у сфері дошкільної освіти — це час, призначений для здійснення навчально-виховного процесу.

Педагогічне навантаження педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типу та форми власності визначено ч. 3 ст. 30 Закону № 2628. Так, педагогічне навантаження складає:

— практичного психолога та соціального педагога дошкільного навчального закладу — 40 годин на тиждень;

— практичного психолога дошкільного навчального закладу (ясла-садок) компенсуючого типу — 20 годин на тиждень,

що відповідає тарифній ставці .

Як підкреслило Міносвіти в листі від 15.06.2011 р. № 2/2-15-1461 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 47), у дошкільних навчальних закладах комбінованого типу Законом № 2628 не передбачено зменшення педагогічного навантаження практичного психолога, а отже, обсяг такого навантаження складає 40 годин на тиждень. У свою чергу, зауважимо: також не передбачено зменшення педагогічного навантаження практичних психологів дошкільних навчальних закладів комбінованого типу й у п. 64 Інструкції № 102.

Зверніть увагу: Законом № 2628 установлено саме педагогічне навантаження, а не тривалість робочого тижня. При цьому, оскільки згідно зі ст. 50 КЗпП нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень, можна зробити висновок, що тривалість робочого тижня практичного психолога дошкільного навчального закладу дорівнює його педагогічному навантаженню. Водночас вважаємо, що це питання недостатньо врегульоване на законодавчому рівні, і педагогічне навантаження (безпосередній навчально-виховний процес) не може становити 40 годин на тиждень, а також має дотримуватися пропорція, як запропоновано в листі, що коментується.

 

Світлана МЕРЕНКОВА,
 провідний державний фінансовий інспектор
 Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі