ПІДВИЩЕННЯ ПОСАДОВИХ ОКЛАДІВ ПЕДАГОГІЧНИм ПРАЦІВНИКам ГІМНАЗІЇ
Світлана МЕРЕНКОВА, провідний державний фінансовий інспектор Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції
Чи підвищується на 10 % посадовий оклад таким працівникам гімназії, як педагог-організатор, соціальний педагог, майстер виробничого навчання, вихователь групи подовженого дня?
(Житомирська обл.)
Згідно зі ст. 9 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV (далі — Закон № 651) гімназія — загальноосвітній навчальний заклад II — III ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до профілю.
У своїй діяльності гімназії керуються Конституцією України, законами України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII та «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV, Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 964, Інструкцією про організацію та діяльність гімназії, затвердженою наказом Міносвіти від 20.07.95 р. № 217 (далі — Інструкція № 217), та іншими нормативно-правовими документами. Також щодо освіти та діяльності гімназій Міносвіти було надано рекомендації в листах від 28.10.2002 р. № 1/9-472 та від 10.03.2006 р. № 1/9-140.
Гімназія має бути створена в установленому порядку та мати відповідні статутні документи. Статут гімназії розробляється на основі Примірного статуту загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом Міносвіти від 29.04.2002 р. № 284. Статут затверджується відповідним органом управління освітою та реєструється місцевим органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку.
Відповідно до пп. 9, 10 Інструкції № 217 гімназія створюється у складі 1 — 7 класів (відповідно 5 — 11 класів середньої загальноосвітньої школи) для учнів віком від 10 до 17 (18) років. До 1 класу гімназії зараховуються учні, які закінчили початкову школу та пройшли конкурсний відбір.
Оплата праці педагогічних працівників установ та закладів освіти, до яких належать і гімназії, здійснюється згідно з Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 (далі — Інструкція № 102).
Відповідно до п.п. «б» п. 28 цієї Інструкції керівним та педагогічним працівникам гімназій посадові оклади (ставки заробітної плати) підвищуються на 10 % . При встановленні підвищення окладу за роботу в гімназії слід мати на увазі таке. Право на таке підвищення матимуть керівні та педагогічні працівники гімназій, що створені в установленому порядку, відповідають визначенню гімназії згідно зі ст. 9 Закону № 651 та мають відповідні статутні документи.
Отже, згідно з Переліком посад педагогічних і науково-педагогічних працівників, затвердженим постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963, посади педагога-організатора, соціального педагога, майстра виробничого навчання, вихователя є педагогічними.
Проте в цьому випадку слід розібратися, які педагогічні працівники зайняті навчальним процесом безпосередньо в гімназії.
Як уже згадувалося вище, до гімназії зараховуються учні, які закінчили початкову школу, відповідно педагогічні працівники, зайняті навчально-виховним процесом у початкових класах, у тому числі й вихователі групи подовженого дня, є педагогічними працівниками загальноосвітньої школи, а не гімназії. Отже, такі працівники не мають права на підвищення посадових окладів на 10 % на підставі п.п. «б» п. 28 Інструкції № 102.
Також зауважимо, що згідно з пп. 16, 17 Інструкції № 217 гімназія працює за навчальним планом, який складається на основі розроблених Міносвіти базових навчальних планів з конкретизацією профілів навчання. Відповідно до навчальних планів гімназії педагогічні працівники самостійно добирають навчальні програми, підручники з предметів державного компонента, допущені Міносвіти, а також науково-методичну літературу, навчально-наочні посібники та приладдя, форми, методи та засоби навчання.
У зв’язку з тим, що педагог-організатор та соціальний педагог не є безпосередніми учасниками навчального процесу з поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до профілю гімназії, а також спираючись на п. 28 Інструкції № 102, відповідно до якого в установах освіти загального типу, які мають класи спеціального призначення (з поглибленим вивченням окремих предметів), оплата праці педагогічних працівників за підвищеними ставками (окладами) здійснюється тільки за години роботи в цих класах, можна зробити висновок, що такі працівники не мають права на підвищення посадових окладів на 10 % на підставі п.п. «б» п. 28 Інструкції № 102*.
Що стосується підвищення посадового окладу майстру виробничого навчання гімназії, то зазначимо таке.
Відповідно до Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджених наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205, посада майстра виробничого навчання вводитися в навчальних закладах I — III ступенів, де організовано виробниче навчання з керування транспортними засобами, роботи на сільськогосподарських машинах, роботи на комп’ютері та іншій організаційній техніці.
Таким чином, у разі прийняття рішення про підвищення посадового окладу майстру виробничого навчання керівнику гімназії слід чітко визначити: є цей педагогічний працівник учасником навчального процесу з поглибленим вивченням окремих предметів відповідно до профілю гімназії чи ні.
Приклад 1. У гімназії з поглибленим вивченням інформатики організовано виробниче навчання роботи на комп’ютері та введено посаду майстра виробничого навчання (на комп’ютері). У цьому випадку керівник гімназії може прийняти рішення про підвищення такому працівнику посадового окладу на підставі п.п. «б» п. 28 Інструкції № 102.
Приклад 2. У гімназії фізико-математичного профілю організовано виробниче навчання з керування транспортними засобами та введено посаду майстра виробничого навчання. У цьому випадку такий працівник права на підвищення посадового окладу на підставі п.п. «б» п. 28 Інструкції № 102 не має.
* Щоб остаточно розставити всі крапки над «і» щодо цього питання, редакцією нашої газети направлено відповідний запит до МОНмолодьспорту. — Прим. ред.