Теми статей
Обрати теми

Щодо індексації грошових доходів

Редакція ББ
Лист від 12.10.2012 р. № 385/10/136-12

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЩОДО ІНДЕКСАЦІЇ ГРОШОВИХ ДОХОДІВ

Лист від 12.10.2012 р. № 385/10/136-12

 

Департамент стратегічного планування Міністерства соціальної політики України відкликає свій лист від 06.08.2012 р. № 169/10/137-12 щодо індексації грошових доходів на запит <…> у зв’язку з уточненням відповіді на запит та додержанням законодавства про державну реєстрацію нормативно-правових актів.

Одночасно повідомляємо наступне.

Відповідно до пункту 2 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2012 р. № 1078 (із змінами) (далі — Порядок), індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема оплата праці та грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу.

Заробітна плата (грошове забезпечення) (далі — грошовий дохід) індексується в межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» визначається у розрахунку на місяць.

Пунктом 5 Порядку визначено, що місяць, в якому відбулося підвищення грошових доходів населення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянином за цей місяць, не провадиться. З наступного місяця здійснюється обчислення наростаючим підсумком індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації.

У разі коли грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до його підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад проведення індексації у разі підвищення грошових доходів наведено у додатку 4 до вищезазначеного Порядку.

Виходячи з прикладу, наведеного у додатку 4 до Порядку, якщо сума підвищення грошового доходу менше ніж сума індексації, то здійснюється підвищення грошового доходу та додається сума індексації, визначена з урахуванням суми підвищення доходу. Визначена сума індексації фіксується і виплачується у такому розмірі до наступного збільшення грошового доходу, при якому таке збільшення перевищить зазначену фіксовану величину.

Якщо наступне підвищення грошового доходу не перевищує фіксовану величину, то здійснюється підвищення грошового доходу та додається раніше зафіксована величина індексації.

У разі коли на момент чергового підвищення грошового доходу настає право на проведення індексації і сума індексації буде більшою, ніж сума підвищення грошового доходу, необхідно здійснити підвищення грошового доходу, зберегти раніше зафіксовану суму індексації та додати суму індексації, визначену з урахуванням чергового підвищення грошового доходу.

Що стосується премії, то згідно з пунктом 2 Порядку вона є об’єктом індексації і у разі, якщо відбувається підвищення грошового доходу з урахуванням постійних виплат, які входять до його складу, і одночасно збільшується розмір премії, то при порівнянні суми підвищення грошового доходу і суми індексації премія має враховуватися. На нашу думку, якщо розмір премії не має постійного характеру виплати, при визначенні базового місяця для проведення індексації розмір премії може не враховуватися.

Також повідомляємо, що у разі, якщо працівник працював неповний робочий час, наприклад знаходився на лікарняному або у відпустці, Порядком не передбачено механізм визначення суми індексації та фіксованої її величини.

При цьому відповідно до пункту 3 Порядку до об’єктів індексації не відноситься допомога по тимчасовій непрацездатності, як така, що враховується під час обчислення середнього заробітку. При розрахунку допомоги по тимчасовій непрацездатності враховуються суми індексації. Аналогічно суми індексації враховуються при розрахунку середнього заробітку для оплати за час щорічної відпустки.

Враховуючи зазначене, вважаємо, що оскільки сума індексації і фіксована її величина враховуються при розрахунку середньої заробітної плати, яка обчислюється для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності та оплати за час відпустки, то у разі відпрацювання працівником неповного робочого часу, сума індексації та фіксована її величина мають виплачуватись пропорційно відпрацьованому робочому часу.

Що стосується індексації грошового забезпечення під час відпустки військовослужбовця, то оскільки військовослужбовцю не розраховується середній заробіток, суми індексації та фіксована її величина мають виплачуватись у розрахунку за місяць.

Одночасно інформуємо, що листи Міністерства не є нормативно-правовими актами, вони носять інформаційний, рекомендаційний характер і не встановлюють нових правових норм.

 

Директор Департаменту стратегічного планування
 О. Крентовська

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

МІНСОЦПОЛІТИКИ ВІДКЛИКАЛО СВОЄ РОЗ’ЯСНЕННЯ ЩОдо ІНДЕКСАЦІЇ ДОХОДІВ

Нещодавно в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 32, с. 21, було опубліковано лист Мінсоцполітики від 06.08.2012 р. № 169/10/137-12 (далі — лист № 169), в якому профільне Міністерство висловило доволі несподівану думку щодо участі премій у проведенні індексації грошових доходів. Несподівану насамперед тому, що вона йшла в розріз із раніше наданими роз’ясненнями щодо цього питання. Проте, відкинувши зайві сумніви, на місцях прийняли цей лист до керівництва, оскільки роз’яснення, наведені в ньому, були об’єктивними.

І ось, трохи згодом, Мінсоцполітики передумало. Так, листом, що коментується, воно відкликає лист № 169 та надає нові роз’яснення (а за фактом повертається до старих) щодо участі премій у проведенні порівняльних розрахунків для визначення базового місяця при підвищенні зарплати. Далі ми розглянемо їх детальніше. Але раніше, ураховуючи, що останнім часом роз’яснення Мінсоцполітики нагадують дитячу гру «так — ні — не знаю», розберемося, як правильно їх застосовувати.

 

Як керуватися листами Мінсоцполітики при проведенні індексації грошових доходів?

Згідно з п. 14 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 р. № 1078 (далі — Порядок № 1078) Мінсоцполітики — орган, до компетенції якого належить надання роз’яснень щодо застосування норм цього Порядку. Проте слід мати на увазі таке.

Безпосередньо під роз’ясненням необхідно розуміти діяльність, спрямовану на усвідомлення норми права, при цьому роз’яснення щодо норми має похідний характер і не може змінювати саму норму.

Листи Мінсоцполітики не є нормативно-правовими актами, які створюють обов’язкові правові наслідки у сфері підвідомчих йому суспільних відносин. Вони є службовою кореспонденцією та мають лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не повинні містити нових правових норм, що зачіпають права, свободи та законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. У разі встановлення таких норм листами — вони підлягають відкликанню з місць застосування та скасуванню.

У зв’язку з цим слід чітко розуміти: керуватися листами Мінсоцполітики можна тільки у разі, якщо вони не містять нових правових норм, тобто роз’яснюють застосування Порядку № 1078, а не змінюють його.

Водночас усім відомо, що не всі питання проведення індексації грошових доходів урегульовано Порядком № 1078. Щодо цих питань Мінсоцполітики може висловити лише свою думку, як, наприклад, у листі, що коментується, де його укладачі застосовують такі словосполучення, як «на наш погляд», «вважаємо» та «може». Проте через недостатню врегульованість на законодавчому рівні, вважаємо, що думка Мінсоцполітики є основоположною, якщо вона не суперечить Порядку № 1078.

Із викладеного вище виходитимемо при розгляді запитань, на які Мінсоцполітики дає відповідь у листі, що коментується. Перше з них — це участь премій при проведенні індексації.

 

Участь премій при визначенні фіксованої суми індексації

Для індексації дуже важливий такий показник, як базовий місяць. Проте норми, що регламентують порядок його визначення, не враховують всі особливості, пов’язані зі структурою зарплати працівників бюджетної сфери, що складається не лише з окладу, а і з премій, надбавок та доплат, установлення кожної з яких має свою специфіку та не завжди має постійний характер, у тому числі через фінансові можливості установи (організації).

Загальний підхід до визначення базового місяця викладено в п. 5 Порядку № 1078, де вказано, що базовим для проведення індексації є місяць підвищення:

1) розмірів мінімальної заробітної плати. При цьому якщо при законодавчому підвищенні мінзарплати не збільшується реальна зарплата працівників, то індексація продовжується на раніше визначені індекси (п. 5 Порядку № 1078);

2) грошового доходу, не пов’язаного з підвищенням мінімальної заробітної плати. І тут відразу виникає запитання: що розуміють під підвищенням грошового доходу — підвищення посадового окладу (тарифної ставки) або підвищення загальної заробітної плати, уключаючи постійні та разові премії, надбавки, доплати?

Протягом усієї дії Порядку № 1078 Мінсоцполітики при відповіді на це запитання роз’яснює таке: у п. 2 цього Порядку визначено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, отримані у гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, об’єктом індексації є оплата праці, уключаючи доплати, надбавки, премії, що мають постійний характер. Отже, місяць підвищення доходу слід вважати базовим у разі зростання виплат, визначених у п. 2 Порядку № 1078 (див. листи Мінпраці від 09.12.2005 р. № 024-106; від 30.04.2010 р. № 80/10/136-10). Із такою позицією погоджуються і контролюючі органи, що випливає з листа ГоловКРУ від 29.11.2010 р. № 02-14/1818 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 13).

Таким чином, місяць вважатиметься базовим, якщо підвищення зарплати відбувається за рахунок збільшення її постійних складових.

Складовою частиною заробітної плати працівників є премії, пов’язані з виконанням виробничих завдань та функцій. Отже, місяць установлення працівникові премії, а також місяць, в якому збільшено розмір такої премії порівняно з попереднім періодом, є базовим для проведення індексації. Якщо ж грошовий дохід працівника підвищився за рахунок виплати премії, яка має одноразовий характер (наприклад, премія до ювілею), то місяць виплати такої премії не вважається базовим.

Проте визначити базовий місяць замало. Потрібно ще дізнатися, як підвищення зарплати позначилося на сумі індексації, що виплачується.

Нагадаємо, що 21.06.2012 р. набрала чинності постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку проведення індексації грошових доходів населення» від 13.06.2012 р. № 526 (далі — постанова № 526).

Нові правила проведення індексації передбачають, що місяць підвищення грошових доходів (на будь-яку суму) є базовим.

При цьому згідно з оновленим абз. 3 п. 5 Порядку № 1078, якщо грошовий дохід з урахуванням суми підвищення менше суми грошового доходу з урахуванням індексації до підвищення, у базовому місяці сума загального доходу визначається з таким розрахунком, щоб сума грошового доходу з урахуванням індексації не перевищувала загального доходу до його підвищення. Приклад, наведений у додатку 4 до Порядку № 1078 , викладено в новій редакції.

Таким чином, для визначення суми індексації необхідно порівняти дві величини: зарплату з урахуванням підвищення та зарплату до підвищення, тобто попереднього місяця (з урахуванням індексації).

При цьому порівняльні розрахунки слід проводити виходячи з умов повністю відпрацьованого місяця (це має значення, коли працівник частину місяця перебував у відпустці або хворів, тобто місяць ним відпрацьовано не повністю).

Як зазначало Мінсоцполітики в листі № 169, який тепер відкликає, у проведенні таких порівняльних розрахунків беруть участь усі постійні складові зарплати (у тому числі доплати, надбавки), крім премій, оскільки відсоток премій щомісячно може змінюватися та не має постійного характеру виплат.

У листі, що коментується, Мінсоцполітики уточнює свої роз’яснення, з яких випливає: якщо відбувається підвищення заробітної плати, зокрема за рахунок посадових окладів, надбавок, доплат, та одночасно збільшується відсоток премії, то при порівнянні суми підвищення зарплати та суми індексації розмір премії враховується.

Водночас це твердження справедливе, якщо премія виплачується постійно та на однакових умовах кожного місяця.

Проте всім відомо, що в бюджетних установах виплата премій на таких умовах — велика рідкість. Здебільшого премії виплачуються залежно від фінансових можливостей, тому в окремих місяцях розмір премії може бути знижено або премія може не виплачуватися зовсім. Чи впливають такі коливання на проведення індексації? Відповіді на це запитання в Порядку № 1078 немає. У листі, що коментується, Мінсоцполітики висловлює свою думку: якщо розмір премії не має постійного характеру виплати, при визначенні базового місяця для проведення індексації розмір премії може не враховуватися (а отже, і при проведенні порівняльних розрахунків з метою індексації зарплати). Разом із тим така премія продовжує залишатися об’єктом індексації згідно з п. 2 Порядку № 1078.

Дійсно, з п. 2 цього Порядку випливає, що зміна базового місяця при проведенні індексації відбувається тільки у випадку, якщо розмір премії збільшується не в окремому місяці, а на постійній основі. Якщо в окремому місяці премію виплачено в більшій сумі (а надалі у звичайному або не виплачується взагалі), то такий місяць не може бути базовим, оскільки премія в такому розмірі не виплачуватиметься постійно.

Якщо ж одночасно премію виплачено в більшій сумі та встановлено на постійній основі, то такий місяць потрібно прийняти за базовий.

Нагадаємо: якщо в результаті проведення порівняльних розрахунків сума підвищення грошового доходу:

перевищила суму можливої індексації, то нараховується тільки сума грошового доходу (з урахуванням підвищення);

не перевищила суму можливої індексації, то здійснюється підвищення грошового доходу та додається сума індексації, визначена з урахуванням суми підвищення. У такому порядку визначається фіксована сума індексації при першому підвищенні зарплати після набуття чинності змінами, унесеними до Порядку № 1078 (тобто після 21.06.2012 р.). Зазначена сума індексації фіксується та виплачується до наступного збільшення грошового доходу, при якому сума його збільшення перевищить вказану фіксовану величину.

Приклад . У липні 2012 року посадовий оклад держслужбовця, установлений на рівні мінімальної заробітної плати, підвищився. Останнім базовим місяцем для нього є лютий 2008 року. Визначимо суму фіксованої індексації виходячи з таких умов:

 

№ з/п

Складові зарплати

Червень 2012 року, грн.

Липень 2012 року, грн.

1

Оклад

1094,00

1102,00

2

Ранг

90,00

90,00

3

Надбавка за вислугу років

236,80

238,40

4

Надбавка за високі досягнення у праці

639,36

643,68

5

Премія

142,22
(13 % посадового окладу)*

209,38
(19 % посадового окладу)*

6

Сума індексації

549,19

Сума можливої індексації — 553,20

Разом

2751,57

* Премія має постійний характер, проте відсоток премії щомісячно змінюється залежно від фінансових можливостей.

 

Як випливає з роз’яснень, наведених у листі, що коментується, якщо відбувається підвищення заробітної плати, зокрема, за рахунок посадових окладів, надбавок, доплат, і одночасно збільшується відсоток премії, то при порівнянні суми підвищення зарплати та суми індексації розмір премії враховується. Оскільки в нашому випадку одночасно підвищився посадовий оклад та збільшився розмір премії, то при проведенні порівняльних розрахунків слід урахувати розмір премії.

Для визначення фіксованої суми індексації необхідно:

1. Розрахувати суму зарплати в червні 2012 року в частині постійних складових з урахуванням суми індексації. Вона становитиме 2751,57 грн.

2. Розрахувати суму підвищення зарплати в липні 2012 року в частині постійних складових (без урахування суми індексації). Вона дорівнюватиме 81,08 грн. (2283,46 грн. - 2202,38 грн.).

Оскільки зарплата після підвищення (2283,46 грн.) менше зарплати до підвищення з урахуванням індексації (2751,57 грн.), то в липні 2012 року сума загального доходу працівника мала скласти 2755,58 грн., де:

— 2283,46 грн. — заробітна плата з урахуванням підвищення;

— 472,12 грн. — сума індексації, що визначається як різниця між сумою індексації та сумою підвищення (553,20 грн. - 81,08 грн.). У такому розмірі вона зберігається та виплачується до настання нової індексації або підвищення заробітної плати, яке перевищить таку суму.

 

Виплата індексації, якщо місяць відпрацьовано не повністю

Слід зауважити: якщо працівником місяць відпрацьовано не повністю (увесь місяць або частину його працівник перебував у відпустці, на лікарняному або ж звільняється, не відпрацювавши повний місяць), Порядком № 1078 не передбачено механізму визначення:

— суми індексації;

— фіксованої суми індексації.

У листі, що коментується, Мінсоцполітики також констатувало цей факт.

При цьому щодо виплати фіксованої суми індексації роз’яснення Мінсоцполітики відомі: якщо працівник відпрацював неповний робочий місяць, то фіксована сума індексації визначається з розрахунку за повний відпрацьований місяць, а виплачується пропорційно відпрацьованим дням, оскільки за періоди хвороби або відпустки виплати розраховуються виходячи із середньої зарплати, при розрахунку якої враховані суми індексації. Якщо в місяці не відпрацьовано жодного робочого дня, фіксована сума індексації за цей місяць не виплачується. На наш погляд, логічніше було б застосовувати інший порядок визначення фіксованої суми індексації, якщо місяць відпрацьовано не повністю, який випливає з п. 4 Порядку № 1078. Докладно про це ми розповідали в коментарі до листа № 169. Проте оскільки це питання не врегульовано Порядком № 1078, а також ураховуючи те, що фіксована сума індексації безпосередньо не визначається від прожиткового мінімуму, вважаємо, що при проведенні індексації зарплати потрібно дотримуватись роз’яснень Мінсоцполітики.

Що стосується питання визначення суми індексації, то щодо нього в Мінсоцполітики нова думка. Пояснимо, у чому вона полягає. Так, не всім категоріям працівників бюджетної сфери після 21.06.2012 р. була розрахована фіксована сума індексації, оскільки у них не підвищувалася зарплата після дати набуття чинності постановою № 526. Для таких категорій працівників зарплата продовжує індексуватися згідно з колишніми нормами Порядку № 1078.

Раніше Мінсоцполітики роз’яснювало: для працівника, який не відпрацював повний робочий місяць, індексації підлягає частина грошового доходу в межах прожиткового мінімуму за фактично відпрацьований час (див. лист Мінпраці від 30.10.2003 р. № 024-130).

Тепер же в листі від 27.08.2012 р. № 261/10/136-12 представники Мінсоцполітики стверджують: в аналогічному порядку (тобто пропорційно відпрацьованим дням) повинна виплачуватися і сума індексації, що продовжує нараховуватися працівнику, в якого не відбувається підвищення зарплати. Це ж твердження продубльовано і в листі, що коментується.

Ми з таким підходом не згодні, оскільки він не випливає з Порядку № 1078, більше того — суперечить п. 4 цього Порядку. Вважаємо, що визначення суми індексації в місяці, який відпрацьовано не повністю, пропорційно відпрацьованим дням можливе тільки у випадку, якщо працівнику вже виплачується індексація у фіксованому розмірі, тобто застосовувався новий похід у проведенні індексації. Якщо ж у працівника зарплата після набуття чинності постановою № 526 не підвищувалася і нові правила проведення індексації, встановлені абз. 3 п. 5 Порядку № 1078, не застосовувалися, то в місяці, відпрацьованому не повністю, сума індексації такому працівнику має визначатися, як і раніше, у межах прожиткового мінімуму, як це передбачено п. 4 Порядку № 1078.

Інша річ — грошове забезпечення військовослужбовця. Так, згідно з п. 2.1 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженої наказом Міноборони від 11.06.2008 р. № 260, військовослужбовцям, які згідно із законодавством України мають право на відпустку зі збереженням грошового забезпечення (щорічні основні відпустки, додаткові відпустки у зв’язку з навчанням, творчі відпустки, соціальні відпустки, відпустки у зв’язку з хворобою для лікування, інші додаткові відпустки, визначені відповідними законами України), грошове забезпечення виплачується за весь період цих відпусток.

Ураховуючи цей факт, Мінсоцполітики в листі , що коментується, дійшло такого висновку: оскільки за період перебування військовослужбовця на лікарняному або у відпустці не визначається середньомісячна виплата, а виплачується грошове забезпечення, то сума індексації та фіксована її величина мають виплачуватися з розрахунку на місяць.

 

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі