Теми статей
Обрати теми

Щодо виплати заробітної плати працівникам, які проводили платні медичні огляди

Редакція ББ
Лист від 14.09.2012 р. № 31-07320-16-9/22626

МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

ЩОДО ВИПЛАТИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ПРАЦІВНИКАМ, ЯКІ ПРОВОДИЛИ ПЛАТНІ МЕДИЧНІ ОГЛЯДИ

Лист від 14.09.2011 р. № 31-07320-16-9/22626

 

Міністерство фінансів розглянуло лист Головного контрольно-ревізійного управління України щодо проведеної ревізії фінансово-господарської діяльності державного закладу <…> за період з 01.01.2008 р. по 31.01.2011 р. (акт якої підписано із запереченнями), за результатами якої Головним контрольно-ревізійним управлінням встановлене нецільове використання бюджетних коштів, передбачених на виплату заробітної плати працівникам поліклініки (які проводили платні медичні огляди), що здійснювалася за рахунок коштів загального фонду бюджету, і з питань своєї компетенції повідомляє.

Відповідно до переліку груп власних надходжень бюджетних установ, вимог щодо їх утворення та напрямів використання, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 травня 2002 року № 659 (втратила чинність 9 березня 2011 року, відповідні положення включені до Бюджетного кодексу України), надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх функціональними повноваженнями, тобто пов’язані з виконанням основних функцій і завдань цих установ, використовуються на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням цих послуг. Такими витратами перш за все є забезпечення необхідними матеріалами, обладнанням, технікою, інвентарем, виготовлення бланків тощо.

Що стосується видатків на заробітну плату, то вони обчислюються та плануються у складі спеціального фонду залежно від обсягу діяльності, що провадиться за рахунок цих коштів, із застосуванням установлених законодавством норм.

Тобто у разі коли роботи виконуються госпрозрахунковими структурними підрозділами бюджетної установи або працівниками, зайнятими наданням цих послуг понад норми їх робочого часу, і відповідно підлягають оплаті за відпрацьований час, то за штатним розписом мають бути затверджені відповідні посади, які утримуються за рахунок спеціального фонду.

При виконанні робіт з надання відповідних послуг у межах норм робочого часу штатними працівниками, які утримуються за рахунок загального фонду (у разі неможливості виділити окремі структурні підрозділи для надання відповідних послуг), у спеціальному фонді можуть плануватися лише кошти на встановлення надбавок за складність та напруженість і на преміювання цих працівників відповідно до спільного наказу Міністерства праці та соціальної політики України та Міністерства охорони здоров’я України від 05.10.2005 р. № 308/519 «Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення».

При цьому під час планування видатків на преміювання вищезазначених працівників мають бути враховані положення пункту 23 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ (затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 р. № 228), відповідно до яких видатки спеціального фонду плануються у такій послідовності: за встановленими напрямами використання, на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису та на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

 

Заступник Міністра С. Рибак

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ЩОДО ВИПЛАТИ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ ПРАЦІВНИКАМ
УСТАНОВ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ЗА РАХУНОК КОШТІВ
ЗАГАЛЬНОГО ТА СПЕЦІАЛЬНОГО ФОНДІВ КОШТОРИСУ

У листі, що коментується, Мінфін надав роз’яснення щодо можливості використання коштів спеціального фонду кошторису на виплату заробітної плати працівникам, які утримуються за рахунок коштів загального фонду кошторису.

Так, Мінфін зазначив, що при виконанні робіт з надання платних послуг у межах робочого часу штатними працівниками, які утримуються за рахунок загального фонду кошторису, у спеціальному фонді кошторису можуть плануватись кошти на встановлення надбавок за складність і напруженість у роботі та на преміювання.

При цьому складається окремий кошторис за спеціальним фондом та здійснюється планування видатків на заробітну плату працівників за спецфондом лише у випадку, якщо в установі охорони здоров’я є окремий госпрозрахунковий підрозділ, який надає платні послуги.

Але, на нашу думку, таке твердження, виходячи з чинних нормативних документів, є неправильним. Пояснимо чому.

Відповідно до п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.11.2010 р. № 2456-VI надходження плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ.

Витрачатись кошти цієї підгрупи мають на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю.

Таким чином, у вартість платної послуги слід уключити всі витрати, які пов’язані з наданням послуги, у тому числі і витрати на заробітну плату працівників, які безпосередньо надають платні послуги. У подальшому саме та сума коштів, яка була врахована у калькуляції на виплату заробітної плати, буде витрачена на заробітну плату працівників.

При цьому не має значення, є в установі окремий госпрозрахунковий підрозділ чи немає.

Заробітна плата працівників, які надають платні послуги, планується виходячи з часу, який фактично витрачається на надання платної послуги, при цьому враховуються доплати, надбавки і премії, передбачені Умовами оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення, затвердженими спільним наказом Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 р. № 308/519.

Якщо ж надання платних послуг проводиться тими самими працівниками, які утримуються за рахунок коштів загального фонду кошторису, то у такому випадку заробітна плата буде виплачуватись із загального та спеціального фондів кошторису одночасно та пропорційно фактично наданим платним послугам і виконанню основної роботи.

Такої ж думки дотримується і МОЗ, про що зазначено у листі від 15.10.2010 р. № 10.03.67/3131. Зокрема, у цьому листі МОЗ наголошувало, що працівник може бути зарахованим як за загальним, так і за спеціальним фондом з відповідною оплатою та відпрацюванням робочого часу. Штатні посади, які введені для виконання повноважень установи за державним замовленням, утримуються за рахунок фонду оплати праці із загального фонду бюджету, а видатки за роботу, що виконується на платних умовах, повинні здійснюватися зі спеціального фонду бюджету.

Крім того, нагадаємо, що ми рекомендували при наданні платних послуг складати окремий штатний розпис за спеціальним фондом кошторису незалежно від того, є госпрозрахунковий підрозділ у бюджетній установі чи немає (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2009, № 47, с. 27).

Для формування штатного розпису за спеціальним фондом застосовуються ті ж самі нормативи, що й за загальним.

Також зазначимо, що неприпустимо витрачати кошти загального фонду кошторису на цілі, які передбачені або мають бути передбачені спеціальним фондом кошторису. Такі дії завжди розцінюються спеціалістами Держфінінспекції як порушення і тягнуть за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством.

 

Тетяна РЯБУХА,
економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі