Теми статей
Обрати теми

Щодо можливості збільшення суми договору про закупівлю

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЩОДО МОЖЛИВОСТІ ЗБІЛЬШЕННЯ СУМИ ДОГОВОРУ ПРО ЗАКУПІВЛЮ

 

Вікторія МАТВЄЄВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Бюджетною установою наприкінці 2011 року проведено процедуру конкурсних торгів із закупівлі транспортних послуг на 2012 рік. У результаті з переможцем торгів було укладено договір про закупівлю на суму 400000 грн.

У лютому 2012 року установі затверджено бюджетні асигнування для здійснення зазначених видатків за КЕКВ 1134 — 350000 грн.

У зв’язку з тим, що розмір кошторисних призначень на оплату транспортних послуг не відповідає сумі, указаній у договорі про закупівлю, установа внесла зміни до цього договору. Для цього сторони оформили додаткову угоду, згідно з якою суму договору про закупівлю встановлено в межах виділених бюджетних асигнувань на 2012 рік у сумі 350000 грн.

У жовтні 2012 року установі виділено додаткові бюджетні асигнування на оплату транспортних послуг — 70000 грн.

У зв’язку з цим виникли такі запитання:

— як правильно документально оформити таку додаткову закупівлю?

— чи можна в цьому випадку збільшити суму діючого договору про закупівлю?

(м. Харків)

 

Ситуація, описана у запитанні, останнім часом виникає в багатьох бюджетних установах. У таких ситуаціях установи-замовники при отриманні протягом року додаткових бюджетних асигнувань стикаються з проблемою правильної класифікації таких додаткових закупівель. При проведенні замовниками протягом року додаткових закупівель доцільно керуватися рекомендаціями, наведеними в роз’ясненні Мінекономрозвитку від 09.12.2011 р. № 3302-25/14839-08.

Так, у разі отримання замовником додаткових коштів на закупівлю товарів, робіт та послуг, які замовник об’єктивно не міг передбачити на початок року або на момент здійснення первинної закупівлі, здійснення закупівель за рахунок таких коштів можливе тільки після вчинення замовником дій, передбачених ч. 1 ст. 4 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 01.06.2010 р. № 2289-VI (далі — Закон № 2289).

При цьому Мінекономрозвитку у згаданому роз’ясненні дійшло такого висновку: вибір процедури закупівлі замовником за додатково отримані кошти здійснюється виходячи з очікуваної вартості такої закупівлі в порядку, визначеному Законом № 2289, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 100 тис. грн. (у будівництві — 300 тис. грн.), а робіт — 1 млн грн., крім закупівель за процедурою електронного реверсивного аукціону. Це пов’язане з тим, що додаткова закупівля є новим предметом договору.

Тому під час надходження додаткових коштів бюджетна установа — замовник визначає таку закупівлю як окремий предмет закупівлі та повинна проводити процедуру закупівлі згідно із Законом № 2289.

Проте оскільки в цій ситуації сума додатково виділених коштів (бюджетних асигнувань) не перевищує 100 тис. грн., тобто не перевищує граничних сум, установлених у ч. 1 ст. 2 Закону № 2289, то на таку закупівлю не поширюється дія цього Закону .

Отже, бюджетна установа для закупівлі транспортних послуг виходячи із суми додатково отриманих бюджетних асигнувань (70 тис. грн.) укладає прямий договір із виконавцем таких послуг.

При цьому звертаємо увагу на те, що такий договір є новим договором про закупівлю транспортних послуг, а не доповненням до договору, укладеного на початку року. Пояснимо чому.

Підстави та порядок змін умов договорів описано у ст. 651 — 654 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV (далі — ЦКУ).

Так, зміна умов договору допускається тільки за погодженням сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, установлених договором або законом. У разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінено або розірвано за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов’язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір чи уклали б його на інших умовах. У разі зміни договору зобов’язання змінюються з моменту досягнення домовленостей про зміну договору, якщо інше не передбачено договором або не зумовлено характером його змін.

Як передбачено ст. 654 ЦКУ, зміна договору здійснюється в тій самій формі, що і договір, який змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

При цьому нагадаємо, що зміна ціни після укладення договору допускається тільки у випадках та на умовах, передбачених договором або законом (ст. 632 ЦКУ).

Таким чином, причини, за якими бюджетна установа — замовник має право внести зміни до договору про закупівлю, має бути передбачено безпосередньо Законом № 2289.

Як відомо, підстави та порядок унесення змін до істотних умов договору про закупівлю встановлено ст. 40 Закону № 2289 . При цьому особливу увагу звертаємо на те, що внесення змін до договору про закупівлю згідно з вимогами ст. 40 Закону № 2289 не повинно спричинити збільшення суми, указаної в договорі. До речі, в одній зі своїх консультацій (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 12, с. 20) ми попереджали наших читачів про те, що наприкінці року замовники можуть зіткнутися з такою ситуацією.

Отже, зміна суми, указаної в договорі про закупівлю, може проводитися тільки в бік зменшення. Таке зменшення має бути погоджене, що підтверджується укладенням додаткового договору про встановлення в договорі про закупівлю нової (меншої) суми. Тому в цій ситуації бюджетною установою — замовником не може бути прийнято рішення про збільшення суми договору про закупівлю, укладеного на початку 2012 року. Унесення змін до укладеного раніше договору, а саме зміна суми договору у бік збільшення, вважатиметься порушенням положень ст. 40 Закону № 2289.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі