Теми статей
Обрати теми

Графік роботи вихователя школи-інтернату

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ГРАФІК РОБОТИ ВИХОВАТЕЛЯ школи-ІНТЕРНАТУ

 

Світлана МЕРЕНКОВА, провідний державний фінансовий інспектор Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

 

У школі-інтернаті для дітей, позбавлених батьківського піклування, працює вихователь за строковим трудовим договором на 1,2 ставки, якому встановлено шестиденний робочий тиждень та нерівномірний графік роботи (три дні по 4 години та три дні по 6 годин).

Чи скоротиться тривалість роботи напередодні святкових днів на одну годину для такого працівника?

(м. Львів)

 

Згідно зі ст. 9 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.99 р. № 651-XIV (далі — Закон № 651) школа-інтернат I — III рівнів із частковим чи повним утриманням за рахунок коштів держави дітей, які потребують соціальної допомоги, є загальноосвітнім навчальним закладом.

Трудові відносини в системі загальної середньої освіти регулюються КЗпП, Законом України «Про освіту» від 23.05.91 р. № 1060-XII (далі — Закон 1060), Законом № 651 та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 3 ст. 54 Закону № 1060 педагогічні та науково-педагогічні працівники приймаються на роботу шляхом укладення трудового договору, у тому числі за контрактом.

Трудовий договір — це угода між працівником та власником підприємства, установи, організації чи уповноваженим ним органом або фізичною особою, за якою працівник зобов’язався виконувати роботу, визначену цією угодою, з підпорядкуванням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник підприємства, установи, організації чи уповноважений ним орган або фізична особа зобов’язався виплачувати працівнику заробітну плату та забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором та згодою сторін.

Трудовий договір укладається, як правило, у письмовій формі. Умови, за яких дотримання письмової форми є обов’язковим, обумовлено в ст. 24 КЗпП. При цьому законодавством не обумовлено, що колективним договором обов’язково має бути передбачено умови для укладення трудових договорів у письмовій формі.

Отже, у випадках, не передбачених ст. 24 КЗпП, керівник установи сам приймає рішення, у якій формі укладати трудовий договір: усній чи письмовій.

Відповідно до абз. 2 п. 63 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.93 р. № 102 , навчальне навантаження між учителями, викладачами та іншими педагогічними працівниками розподіляється керівником установи за погодженням з профспілковим комітетом залежно від кількості годин, передбачених навчальними планами, наявності відповідних педагогічних кадрів та інших конкретних умов, що склалися в установі.

Згідно зі ст. 51 КЗпП законодавством установлюється скорочена тривалість робочого часу для окремих категорій працівників. Зокрема, скорочена тривалість робочого часу встановлюється й вихователю будинку-інтернату. Так, педагогічне навантаження вихователя загальноосвітньої спеціальної школи (школи-інтернату) становить 25 годин на тиждень, що відповідає тарифній ставці.

Однак робочий час працівників установ освіти включає не тільки викладацьку (навчальну) роботу, але й іншу педагогічну діяльність, передбачену посадовими обов’язками та режимом робочого часу, а саме: підготовчу, виховну, методичну, організаційно-педагогічну та іншу роботу. Така робота також вимагає витрат робочого часу. Водночас робочий час, який використовується для виконання такої роботи, жодним нормативним документом не нормовано. На це звернуло увагу й Мінсоцполітики в листі від 30.06.2011 р. № 212/13/116-11.

Оскільки законодавством не встановлено чітких меж робочого часу педагогічних працівників, коло цих обов’язків, тривалість робочого дня та робочого тижня визначається адміністрацією навчального закладу самостійно. Так, згідно зі ст. 52 КЗпП конкретна тривалість робочого тижня встановлюється власником чи уповноваженим органом спільно з профспілковим комітетом за погодженням з місцевими органами виконавчої влади.

Робочий час педагогічного працівника має визначатися виходячи з обсягу його навчальних, методичних та організаційних обов’язків, відображених у індивідуальному робочому плані. При цьому, як підкреслило Мінсоцполітики в листі від 30.06.2011 р. № 212/13/116-11, установлення для педагогічних працівників, які відповідно до законодавства мають право на скорочену тривалість робочого часу, 40-годинного робочого тижня є неправомірним.

Згідно зі ст. 52 КЗпП на підприємствах, в установах, організаціях, де за характером виробництва та умовами роботи введення п’ятиденного робочого тижня недоцільне, установлюється шестиденний робочий тиждень з одним вихідним днем.

П’ятиденний чи шестиденний робочий тиждень установлюється власником чи уповноваженим ним органом спільно з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) з урахуванням специфіки роботи, думки трудового колективу.

Як передбачено ст. 52 КЗпП , при шестиденному робочому тижні тривалість щоденної роботи не може перевищувати 7 годин при тижневій нормі 40 годин, 6 годин при тижневій нормі 36 годин та 4 годин при тижневій нормі 24 години.

У цьому випадку вихователя було прийнято на роботу на 1,2 ставки, відповідно тривалість його щоденної роботи перевищуватиме 4 години.

При вирішенні питання щодо тривалості роботи напередодні святкових та неробочих днів необхідно керуватися ст. 53 КЗпП.

Зазначеною нормою передбачено, що напередодні святкових та неробочих днів, установлених ст. 73 КЗпП, тривалість роботи працівників, крім зазначених у ст. 51 КЗпП, скорочується на одну годину як при п’ятиденному, так і при шестиденному робочому тижні.

Зверніть увагу: у ст. 53 КЗпП ідеться про скорочення тривалості роботи, а не робочого часу. Тобто ця норма не передбачає скорочення робочого часу, а тільки вимагає його перерозподілу так, щоб напередодні святкових та неробочих днів тривалість роботи скорочувалася за умови, що норма тривалості робочого часу, передбачена законодавством, не зменшується, і відповідно оплата праці зберігається в розмірі повної тарифної ставки, повного окладу. На це також звертав увагу фахівець Мінсоцполітики в консультації, опублікованій у газеті «Праця і зарплата», 2012, № 32, с. 13.

На працівників, яким законодавством установлено скорочену тривалість робочого часу (перераховані в ст. 51 КЗпП), правило про зменшення на одну годину тривалості робочого дня напередодні святкових та неробочих днів не поширюється. Це стосується, зокрема, й педагогічних працівників, а отже, напередодні святкових та неробочих днів не можна застосовувати скорочення на одну годину до частини робочого часу педагогічних працівників, пов’язаної з викладацькою роботою (педагогічне навантаження).

На підставі п.п. «а» п. 17 Типових правил внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджених наказом Міносвіти від 20.12.93 р. № 455, працівники навчального закладу зобов’язані виконувати вимоги правил внутрішнього розпорядку, відповідно педагогічний працівник зобов’язаний дотримуватися встановленого йому шестиденного графіка роботи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі