Теми статей
Обрати теми

Здійснення видатків, пов’язаних з ремонтом житлового фонду

Редакція ББ
Відповідь на запитання

ЗДІЙСНЕННЯ ВИДАТКІВ, ПОВ’ЯЗАНИХ З РЕМОНТОМ ЖИТЛОВОГО ФОНДУ

 

Володимир ШПАЧЕНКО, юрист

 

Управління житлово-комунального господарства (бюджетна установа) є виконавчим органом та головним розпорядником бюджетних коштів. Під час виконання покладених на Управління функцій та повноважень виникла низка запитань:

1. Відповідно до Програми розвитку житлово-комунального господарства та утримання дорожнього господарства Управління ЖКГ здійснює реконструкцію вулиць і капітальний ремонт житлового фонду (установлення та виготовлення вхідних дверей у багатоквартирних будинках). Балансоутримувачами житлового фонду є комунальні підприємства.

Хто в такому разі є замовником на виготовлення проектно-кошторисної документації та виконання робіт: Управління ЖКГ або комунальні підприємства? За яким КЕКВ здійснювати такі видатки?

Якщо замовником виступатиме Управління ЖКГ, за якою вартістю необхідно передавати такі об’єкти після реконструкції та капітального ремонту на баланс комунального підприємства (з урахуванням ПДВ чи без нього)?

Чи можуть комунальні підприємства як балансоутримувачі житлового фонду самостійно виготовляти і встановлювати двері?

2. Відповідно до Програми управління комунальним майном Управління ЖКГ є головним розпорядником бюджетних коштів, які дозволено використовувати за такими напрямками: виготовлення технічної документації на об’єкти комунального майна та земельні ділянки під ними, отримання правовстановлюючих документів на комунальне майно, проведення технічного обстеження об’єктів та отримання технічних висновків тощо.

Хто в цьому випадку має бути замовником: Управління ЖКГ або комунальні підприємства? У якому порядку здійснюються розрахунки за такі послуги та за яким КЕКВ?

(Вінницька обл).

 

1. Повноваження щодо управління майном, яке перебуває в комунальній власності, здійснюються безпосередньо територіальною громадою та створеними нею органами місцевого самоврядування. Порядок здійснення цих прав повною мірою визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР (далі — Закон).

Керуючись наданими повноваженнями, сільська, селищна, міська, районна в місті рада в межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші органи виконавчої влади для здійснення повноважень, що перебувають у віданні виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Так, з метою реалізації повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунального господарства створюються управління житлово-комунального господарства, що передбачено ст. 54 Закону. Такі управління є виконавчими органами міської ради, які у своїй роботі є підзвітними та підконтрольними міській раді, перебувають у підпорядкуванні міського голови та виконавчого комітету. Під час виконання покладених функцій та повноважень управління керуються насамперед положеннями про таке управління, що затверджуються рішенням відповідної ради.

Положення про структурний підрозділ виконавчого органу є для таких підрозділів (у нашій ситуації — Управління ЖКГ) основними документами, в яких, зокрема, визначаються такі ключові моменти:

— основні завдання, що покладаються на Управління ЖКГ;

— які питання належать до компетенції Управління ЖКГ (перелік об’єктів комунальної власності, що перебувають у їх оперативному управлінні, його права, взаємовідносини з органами державної влади, з підприємствами, установами, організаціями та громадянами);

— організація та порядок діяльності Управління ЖКГ (структура і повноваження керівника);

— відповідальність Управління ЖКГ та його посадових осіб.

Як правило, саме на Управління ЖКГ виходячи з положень п.п. 2 п. «а» ч. 1 ст. 31 Закону покладаються такі функції та повноваження:

— виконання функцій замовника щодо реалізації міських програм розвитку та реформування житлового господарства;

— виконання функцій замовника щодо реконструкції та капітального ремонту об’єктів житлового фонду, здійснення закупівель товарів, робіт, послуг, необхідних для виконання своїх завдань;

— виступати в установленому порядку замовником робіт з реконструкції та капітального ремонту об’єктів житлового фонду, житлово-комунального господарства і благоустрою міста.

До речі, найчастіше саме за органами виконавчої влади (розпорядниками бюджетних коштів) у відповідних положеннях закріплюються функції замовника на виконання зазначених вище робіт.

Хоча в деяких випадках функції замовника щодо реконструкції та капітального ремонту об’єктів житлового фонду може бути покладено на комунальні підприємства — балансоутримувачів. У цьому випадку делегування таких повноважень комунальному підприємству має бути прийнято рішенням сесії відповідної ради. При цьому в рішенні має бути визначено умови фінансування видатків на проведення таких робіт, тобто джерела покриття витрат.

З метою реформування житлово-комунального господарства, реконструкції та розвитку інженерної та транспортної інфраструктури в регіонах місцевими органами виконавчої влади приймаються відповідні Програми розвитку цих сфер на підставі ст. 27 Закону. Як правило, такі програми є комплексом заходів, спрямованих на виконання певних завдань та вирішення питань, пов’язаних з реалізацією державної політики щодо соціально-економічного розвитку регіонів.

Під час планування таких програм складається Календарний план програм (заходів), в якому визначається перелік конкретних заходів з обсягами видатків, а також указуються строк їх виконання і відповідальні за їх організацію та проведення. На підставі Календарного плану складається Положення про захід, в якому регламентовано строки, умови та обсяги фінансування, визначено конкретних виконавців, мету і результат заходу.

Отже, у нашій ситуації у Програмі розвитку житлово-комунального господарства та утримання дорожнього господарства має бути визначено, які завдання покладаються на Управління ЖКГ, обсяг фінансування, що виділяється, і строки виконання таких заходів.

Як зазначалося вище, найчастіше функції замовника щодо реконструкції та капітального ремонту об’єктів житлового фонду (невід’ємною процедурою яких є виготовлення проектно-кошторисної документації) виступають безпосередньо виконавчі органи місцевих рад (у нашій ситуації — Управління ЖКГ), що є розпорядниками бюджетних коштів.

У цьому випадку при плануванні та здійсненні видатків на виготовлення проектно-кошторисної документації Управлінню ЖКГ необхідно керуватися кодами економічної класифікації видатків виходячи з економічної сутності платежів.

Так, відповідно до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі — Інструкція № 333), виготовлення проектно-кошторисної документації на будівництво, реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт будівель, споруд, об’єктів і виконання супровідних робіт, які відповідно до державних будівельних норм є складовою частиною загальної вартості зазначених робіт, здійснюється бюджетними установами за такими КЕКВ: 2121, 2123, 2131, 2133, 2141, 2143, 2144.

Отже, видатки на виготовлення проектно-кошторисної документації, що включаються до загальної вартості робіт з реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель, споруд і виконання супровідних робіт, тобто є частиною таких видатків, повинні здійснюватися за одним із зазначених КЕКВ залежно від основних робіт.

І лише в тому випадку, якщо оплату послуг з розробки проектно-кошторисної документації передбачено для поточного ремонту, монтажу пристроїв та обладнання; оплату за містобудівне обґрунтування та інші передпроектні роботи на проведення капітального ремонту (будівництво, реконструкцію) не включено до кошторису (ідеться про кошторис на виконання таких робіт), бюджетні установи здійснюють ці видатки за КЕКВ 1134.

До речі, питання щодо списання видатків на виготовлення проектно-кошторисної документації докладно розглядалося в газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2012, № 21, с. 8.

Як зазначалося вище, у деяких випадках функції замовника щодо реконструкції та капітального ремонту об’єктів житлового фонду (у тому числі виготовлення проектно-кошторисної документації) може бути покладено на комунальне підприємство — балансоутримувача. У цьому випадку розпорядник бюджетних коштів (тобто управління ЖКГ) перераховує кошти безпосередньо комунальному підприємству — балансоутримувачу, якого має бути включено до його мережі як одержувача бюджетних коштів.

При цьому кошти бюджету, що отримуються юридичними особами, які не мають статусу бюджетної установи, надаються їм тільки через розпорядників бюджетних коштів і мають бути враховані у їх показниках зведеного кошторису і плану асигнувань.

Згідно з Інструкцією № 333 поточні видатки одержувачів бюджетних коштів повинні здійснюватися за КЕКВ 1310 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам (установам, організаціям)» на рахунки, відкриті в органах Держказначейської служби. Що стосується капітальних витрат, то вони плануються і виділяються за КЕКВ 2410 «Капітальні трансферти підприємствам (установам, організаціям)».

Оскільки видатки на виготовлення проектно-кошторисної документації є частиною видатків, пов’язаних з реконструкцією та капітальним ремонтом будівель, споруд, то вони повинні здійснюватися за кодом економічної класифікації видатків, призначеним для здійснення капітальних витрат, тобто за КЕКВ 2410 .

У цьому випадку одержувачі витрачають бюджетні кошти відповідно до плану використання бюджетних коштів, що містить розподіл бюджетних асигнувань, затверджених у кошторисі відповідного розпорядника бюджетних коштів. План використання бюджетних коштів затверджується їх керівниками за погодженням з розпорядниками коштів та є основним плановим документом, згідно з яким здійснюються видатки.

Оплата рахунків одержувачів бюджетних коштів провадиться з урахуванням вимог Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Держказначейства від 04.11.2002 р. № 205.

Порядок відображення в бухгалтерському обліку замовника видатків на реконструкцію приміщення Держказначейство роз’яснювало в листі від 11.11.2010 р. № 17-04/2828-21196 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2011, № 17), у коментарі до якого ми докладно розглядали цю ситуацію.

І останній момент. На комунальні підприємства — балансоутримувачів житлового фонду покладаються обов’язки щодо забезпечення належного утримання та проведення своєчасного ремонту об’єктів житлового фонду. Виконання таких робіт балансоутримувачі можуть як здійснювати власними силами, так і залучати на конкурсних засадах для цього інші підприємства, установи, організації.

2. Із запитання випливає: Програмою управління комунальним майном визначено, що на Управління ЖКГ покладаються обов’язки: виготовити технічну документацію на об’єкти комунального майна та земельні ділянки під ними, отримати правовстановлюючі документи на комунальне майно, провести технічне обстеження об’єктів та отримати відповідні технічні висновки, і виділяється певна сума бюджетних коштів.

Тому в цьому випадку Управління ЖКГ є замовником робіт та оплачуватиме видатки на виготовлення зазначеної документації.

Відповідно до Інструкції № 333 ці видатки здійснюються за такими кодами:

КЕКВ 1134 — при оплаті послуг з надання дозволів на відведення земельних ділянок, виготовлення технічної документації на земельні ділянки, експертних висновків, рекомендацій тощо;

КЕКВ 1171 — при оплаті видатків на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, що підлягає продажу відповідно до ст. 128 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. № 2768-III , за рахунок авансу, унесеного покупцем земельної ділянки; видатків на підготовку земельних ділянок несільскогосподарського призначення або прав на них державної чи комунальної власності для продажу на земельних торгах і проведення таких торгів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі