Теми статей
Обрати теми

Про оплату праці працівників бюджетної сфери

Редакція ББ
Лист від 01.03.2013 р. № 191/13/84-13

MIHICTEPCТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ПРО ОПЛАТУ ПРАЦІ ПРАЦІВНИКІВ БЮДЖЕТНОЇ СФЕРИ

Лист від 01.03.2013 р. № 191/13/84-13

 

Міністерство соціальної політики <…> щодо підвищення посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки в 2013 році повідомляє.

Підвищення рівня оплати праці працівників бюджетної сфери без забезпечення реальними фінансовими ресурсами може призвести до таких негативних наслідків, як розбалансування бюджетів усіх рівнів, виникнення заборгованості із виплати заробітної плати, відправлення працівників у примусові відпустки за власний рахунок або скорочення чисельності.

Одним із шляхів підвищення заробітної плати працівників бюджетної сфери є поетапне збільшення розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду Єдиної тарифної сітки (далі — ЄТС), який застосовується для розрахунку окладів за іншими тарифними розрядами ЄТС.

Порівняно з 2009 роком, коли розміри посадових окладів працівників бюджетної сфери взагалі не переглядались, крім тих, у кого вони бути менші за мінімальну заробітну плату, з 2010 — 2012 рр. посадовий оклад працівника першого тарифного розряду ЄТС було підвищено 17 раз. Усього за цей період посадові оклади працівників бюджетної сфери зросли на 54 %.

При підготовці Державного бюджету на 2013 рік Мінфіном були враховані переглянуті та схвалені Кабінетом Міністрів України нові прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2013 рік, зокрема було враховано зменшення на 2013 рік таких основних прогнозних показників, як номінальний валовий внутрішній продукт, прибуток прибуткових підприємств, фонд оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців тощо.

За повідомленням Мінфіну видатки на підвищення розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду ЄТС в Законі України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» передбачені. Зазначене підвищення буде здійснюватись з урахуванням реальних можливостей бюджетів усіх рівнів на забезпечення оплати праці працівників бюджетних установ з урахуванням обов’язкових виплат.

Центральним комітетом профспілки працівників освіти і науки пропонується при внесенні змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» забезпечити встановлення розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати.

За інформацією Мінфіну, встановлення, наприклад, з 1 квітня поточного року розміру посадового окладу працівника першого тарифного розряду ЄТС на рівні мінімальної заробітної плати потребуватиме додаткових видатків з державного бюджету у сумі понад 39 млрд гривень. Реальні джерела покриття таких видатків відсутні.

На даний час Мінсоцполітики разом із заінтере­сованими міністерствами опрацьовує питання підвищення посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду ЄТС у 2013 році.

До законодавчого врегулювання цього питання базовий посадовий оклад працівника першого тарифного розряду ЄТС залишається у розмірі, який був у грудні 2012 року — 839 гривні . Працівникам 1 — 2 тарифних розрядів посадові оклади (тарифні ставки) в штатному розписі встановлюються на рівні мінімальної заробітної плати (з 01.01.2013 — 1147 гривень). За іншими тарифними розрядами ЄТС (з 3 по 25) посадові оклади (тарифні ставки) встановлюються у розмірах, які діяли станом на 01.12.2012 р.

 

Директор Департаменту заробітної плати
та умов праці О. Товстенко

 

КОМЕНТАР РЕДАКЦІЇ

ПОСАДОВІ ОКЛАДИ ПРАЦІВНИКІВ ЗА ЄТС:
 ЧИ БУТИ ПІДВИЩЕННЮ?

Як відомо, установлення розмірів посадових окладів працівників, що визначаються на основі Єдиної тарифної сітки (далі — ЄТС), у тому числі розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду, належать до компетенції Кабміну.

Останніми роками Кабмін виконував свою функцію справно: на початку року видавалася відповідна постанова, якою визначався порядок установлення окладів у поточному році. При цьому посадові оклади підвищувалися поетапно — протягом року кілька разів. Начебто все йшло до досягнення основної мети, на якій уже давно наполягали профспілки, — установлення розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду на рівні мінімальної зарплати, як це було до 2009 року.

Тому коли на початку 2013 року відповідну постанову Кабміну про підвищення посадових окладів прийнято не було, цей факт викликав шквал запитань з боку бюджетних установ: які ж повинні бути посадові оклади у 2013 році?

Насамперед зауважимо: при вирішенні цього питання керуватися будь-якими проектами або прогнозами неправомірно. Підставою для встановлення посадових окладів є тільки нормативно-правові акти.

Тому єдиним правильним виходом у січні 2013 року було зафіксувати посадові оклади на рівні 2012 року (тобто базовий посадовий оклад працівника 1-го тарифного розряду ЄТС мав залишитися таким, яким він був у грудні 2012 року, — 839 грн.). При цьому з метою дотримання вимог ст. 3 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР (далі — Закон про оплату праці) посадові оклади працівників, що менші, ніж розмір мінімальної заробітної плати, у штатних розписах повинні були встановлюватися на рівні мінімальної заробітної плати. Так, посадові оклади працівників 1 — 2-го тарифних розрядів з 1 січня 2013 року мали визначатися на рівні 1147 грн. Аналогічні рекомендації щодо встановлення посадових окладів працівників за ЄТС надані Мінсоцполітики в листі від 29.01.2013 р. № 959/0/14-13/13. Проте в ньому фахівцями цього Міністерства було допущено неточність, яку вони виправили в листі, що коментується.

Так, рекомендувалося працівникам 1 — 2-го тарифних розрядів здійснювати доплату до розміру мінімальної заробітної плати. Дійсно, таке поняття, як «доплата до рівня мінімальної заробітної плати», існувало в законодавстві до 01.01.2006 р. Однак із цієї дати набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 18.11.2004 р. № 2190-IV, яким було внесено зміни до ст. 3 Закону про оплату праці. Чинна редакція цієї статті передбачає, що оплата праці за виконану працівником місячну, погодинну норму праці (обсяг робіт) не може здійснюватися нижче мінімальної зарплати. До мінімальної заробітної плати не включаються доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати. Отже, з 1 січня 2013 року посадові оклади працівників 1 — 2-го тарифних розрядів у штатному розписі має бути встановлено на рівні 1147 грн. Усі доплати та надбавки потрібно встановлювати вже виходячи з такого розміру окладу.

Якщо ж усе-таки посадові оклади працівників були встановлені виходячи з розмірів, передбачених проектом постанови КМУ про підвищення посадових окладів у 2013 році, то в цьому випадку слід провести перерахунок та утримати надмірно нараховані суми.

З іншого боку, ураховуючи, що КЗпП дозволяє здійснювати утримання із зарплати тільки у виняткових випадках, до яких цей випадок не належить, зарплату працівників після перерахунку можна відкоригувати до раніше нарахованого рівня шляхом установлення премії або надбавок за високі досягнення у праці, за виконання особ­ливо важливої роботи, за складність, напруженість у роботі. Саме на цьому варіанті наполягають профспілки (див. звернення ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на сайті http://pon.org.ua).

Також із листа, що коментується, випливає: підвищення посадових окладів у 2013 році все ж слід очікувати, адже в Законі України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» від 06.12.2012 р. № 5515-VI кошти на підвищення розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду передбачені. Проте, коли це станеться, прогнозувати не беремося.

 

Ольга ВІТКОВСЬКА, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі